انرژی وب توکن (EWT) چیست؟ با توکن EWT بیشتر آشنا شوید

خانهمعرفی پروژهانرژی وب توکن...

آنچه می‌خوانید...

انرژی وب چین (Energy Web Chain) بلاک چینی است که قصد دارد به موضوع مهم بهره‌وری انرژی بپردازد. این پلتفرم با فناوری بلاک‌چین ارتباطی درست میان دستگاه‌های تولید انرژی و بخش‌های دیگر سیستم تولید و توزیع آن به‌وجود آورده است. اما چطور؟ چگونه شبکه انرژی وب به بهره‌وری و بهینه‌سازی انرژی کمک می‌کند؟ این شبکه در نظر دارد که بازاری بین‌المللی برای خریداران و سرمایه‌گذاران انرژی به‌وجود بیاورد. به کمک آن، سیستم‌های تولید انرژی می‌توانند ثبت و ردیابی شوند. توکن شبکه هم انرژی وب توکن است. در این مقاله از فکت کوینز درباره شبکه مذکور بیشتر توضیح می‌دهیم.

انرژی وب توکن چیست؟

انرژی وب توکن چیست

انرژی وب چین یا Energy Web Chain (به‌اختصار EWC) از پروژه‌های بلاک‌چینی است که می‌خواهد یک شبکه غیرمتمرکز بزرگ به‌وجود بیاورد. در این شبکه، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApps) به مقوله انرژی می‌پردازند. توکنی که در شبکه استفاده می‌شود هم انرژی وب توکن خواهد بود.

- Advertisement -

ایده و هدف چنین شبکه‌ای این است که به شرکت‌ها و خدمات‌دهنده‌های مرتبط به حوزه انرژی مختلف اجازه بدهد که با هم در ارتباط قرار بگیرند. ضمن اینکه بستری برای فعالیت‌شان در فضایی غیرمتمرکز مهیا شود. در واقع، تمام امور مربوط به این شرکت‌ها از جمله امور تولید، توزیع و فعالیت‌های اجرایی‌شان در جهان بدون نیاز به مجوزها و نظارت‌های متمرکز پیش خواهد رفت.

اما هدف از راه‌اندازی چنین شبکه و استفاده از توکنی مخصوص برای آن دقیقاً چیست:

  • به‌کمک شبکه‌ای غیرمتمرکز، تمام بخش‌های صنعت انرژی می‌توانند به یکدیگر متصل شوند.
  • بازاری آزاد و توسعه‌پذیر برای تولید انرژی سبز (تجدیدپذیر) در بستری شفاف به‌وجود می‌آید.

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید در مورد اتریوم در سال 2022 بدانید!آیا کارمزد تراکنش ها کاهش می یابد؟

اصل و ریشه پروژه انرژی وب به کجا می‌رسد؟

توکن انرژی وب

انرژی وب چِین پروژه‌ای است که به‌طور مشترک از سوی موسسه RMI و GSy راه‌اندازی شد. این دو موسسه در سال ۲۰۱۷، پروژه مذکور را کلید زدند. هدف اصلی‌شان هم توسعه بلاک‌چینی پرسرعت بود که ظرفیت اجرای قراردادهای هوشمند را دارد و با کارمزدهای اقتصادی می‌تواند به عملیات در بخش انرژی کمک کند.

در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ میلادی، از پروژه وEWT رونمایی شد. همراه با توسعه پروژه، امکان توسعه مجموعه‌ای از ابزارهای حرفه‌ای برای طرف‌های ثالث پروژه و معاملات موجود در آن هم به‌وجود آمد. با وجود این ابزارها طرف‌های ثالث در پروژه‌های مرتبط با انرژی هم می‌توانند زیرساخت‌های خود را به بلاک‌چین وارد کنند.

این قدم‌ها اقدامات بزرگی برای توسعه نخستین شبکه مدیریت انرژی در جهان است. پروژه انرژی وب و انرژی وب توکن آن می‌خواهد که شبکه‌های انرژی را اتوماتیک و دیجیتالی کند.

بلاک‌چین پرسرعت این پروژه از ماشین مجازی سازگار با اتریوم قوی و پرقدرتی بهره می‌برد. همراه با رونمایی از این بلاک‌چین از سیستم عملیات غیرمتمرکز انرژی وب هم پرده‌برداری شد. این شبکه به کاربران اجازه کنترل و مدیریت آنلاین سیستم‌های الکتریکی‌شان را می‌دهد.

بیشتر بخوانید: ماشین مجازی اتریوم (Ethereum Virtual Machine) چیست؟

اهداف شبکه انرژی و انرژی وب توکن چیست؟

انرژی وب

شاید این پرسش برایتان پیش آمده که چرا برای تأمین و مدیریت انرژی به بلاک‌چین نیاز داریم؟ اهداف این پروژه واقعا چیست؟ هدف این است که جهان به سمت دیجیتالی‌شدن، تمرکززدایی و مدیریت دموکراتیک انرژی برود. در واقع، اهداف پروژه چنین هستند:

  • از بین‌بردن کربن‌های آلوده‌کننده در دنیا؛ محوریت این پروژه بر استفاده از انرژی خورشیدی می‌چرخد. تولیدکنندگان این نوع از انرژی فقط قدرت‌های بزرگ نیستند و می‌توانند از مزایای تولید بهره ببرند. برای مثال، اگر هر ساختمان خودش دست به تولید انرژی با پنل‌های خورشیدی بزند از راه انرژی وب و انرژی وب توکن می‌تواند مدیریت آن را هم به‌دست بگیرد.
  • تمرکززدایی مدیریت انرژی؛ هدف دیگر پروژه این است که تولید، توزیع و مدیریت انرژی در دنیا را به حالت غیرمتمرکز دربیاورد. افراد می‌توانند به‌طور خودگردان دست به مدیریت این مقوله مهم بزنند. ابزارهای چنین اقداماتی هم از سوی انرژی وب در اختیارشان قرار خواهد گرفت.
  • دیجیتالی‌شدن؛ برای کاهش هزینه‌های مدیریت شبکه، به‌ویژه زمانی که پیچیدگی‌هایش بالا می‌رود از دیجیتالی‌شدن استفاده خواهد شد. اموری مانند شارژکردن خودروهای برقی یا مدیریت انرژی در منازل مسکونی می‌تواند دیجیتالی و ساماندهی شود.

بلاک‌چین انرژی وب چطور کار می‌کند؟

انرژی وب توکن
بلاک چینEWT

انرژی وب شبکه‌ای از مشتقات اتریوم است و تحت پروتکل اثبات اعتبار (PoA) کار می‌کند. در واقع، شیوه عملکرد شبکه شبیه اتریوم است با این تفاوت که اتریوم از پروتکل اثبات کار (PoW) بهره می‌برد. بنا به این ویژگی‌ها، شبکه انرژی می‌تواند عملیاتش را با سرعت زیادی پیش ببرد؛ هر بلاک در این شبکه در عرض ۵ ثانیه از سوی تأییدکنندگان یا همان ولیدیتورها (validators) ساخته می‌شود.

کارمزد یا همان گس فی برای هر تراکنش هم ۸۰ میلیون گس (در مقایسه با ۸میلیون اتریوم) است. این یعنی با شبکه‌ای به‌مراتب سریع‌تر روبه‌رو هستیم و مقیاس‌پذیری‌اش از اتریوم بسیار بیشتر است. در واقع، شبکه انرژی هم سریع‌تر و ارزان‌تر از اتریوم است و هم قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بیشتری دارد.

علاوه بر تمام این‌ها، امکان مشاهده آدرس‌هایی که در روند عملیات شبکه انرژی حضور دارند هم مقدور است. به عبارت دقیق‌تر، کنترل صدها نقطه‌ای که در یک منطقه در حال بهره‌مندی از انرژی هستند، با استفاده از اتریوم پرهزینه می‌شود اما EWT و شبکه آن چنین روندی را اقتصادی‌تر پیش می‌برند.

بیشتر بخوانید: مقیاس پذیری در بلاک چین به چه معنا است؟

انرژی وب توکن ؛ یک توکن و دو شبکه

انرژی وب توکن (EWT) کار خودش را به عنوان توکن ERC-20 در شبکه اتریوم شروع کرد. هدف از خلق چنین توکنی سرمایه‌گذاری اولیه برای پروژه و بعد صدور مجوز برای خلق پل‌هایی بود که اتریوم را به انرژی وب چین (EWC) وصل می‌کنند. تمام این عملیات با توکن انرژی وب مقدور می‌شود. توکن مذکور ویژگی‌هایی دارد که اشاره به آنها خالی از لطف نیست:

  • تعداد توکن‌ها نهایتاً ۱۰۰ میلیون عدد است.
  • کاربرد اصلی‌اش پرداخت کمیسیون‌ها و کارمزدهاست. برای به‌کارگیری قراردادهای هوشمند، تعاملات با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، تأمین امنیت شبکه و جبران خدمات ولیدیتورها هم از همین توکن استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید:‌ ERC20: استانداردی برای صدور توکن در شبکه اتریوم

حاکمیت شبکه

انرژی وب شبکه‌ای است که با الگوریتم اثبات اعتبار کار می‌کند. بنابراین هر ولیدیتور یا تأییدکننده عملیات در آن می‌تواند فقط بعد از شناسایی و تأیید کاربران در چارچوب شبکه به فعالیت مشغول شود. این یعنی هر گره (node) مرجعی شناخته‌شده در داخل شبکه است و برای اینکه به بخشی از آن بدل شود باید از سوی اکثریت کاربران مورد پذیرش قرار بگیرد.

این موضوع نشان می‌دهد که حاکمیت شبکه در دست کاربران است و با اجماع آنها امور پیش می‌رود. در این زمینه، اشاره به نکات زیر خالی از لطف نیست:

  • انتخاب اولیه برای واجد شرایط‌بودن در مدیریت و تصمیم‌گیری شبکه به‌طوری عینی و محسوس مشخص می‌شود. در واقع، تصمیم‌گیری به‌شکل باینری و براساس موقعیت کاربر صورت می‌گیرد. در نتیجه آن، مشکلاتی نظیر تضاد منافع احتمالی، رفتارهای ضدرقابتی و پیچیدگی‌های تصمیم‌گیری کاهش پیدا می‌کند.
  • بدل‌شدن به عضوی از بنیاد شبکه انرژی وب و استفاده ازEWT باعث می‌شود که سازمان‌ها ملزم به پرداخت کمک‌هزینه به بنیاد مذکور شوند. چنین روندی مشابه استیکینگ غیرمستقیم است.
  • فرایند پذیرفته‌شدن در شبکه شامل فرایندهای احراز هویت مشتریان (KYC) و اقدامات ضدپولشویی (AML) است. بنابراین، تمامی اعضا و وابستگان شبکه انرژی در مسیر و چارچوبی قانونی به کار خود ادامه می‌دهند.

چه پروژه‌هایی از انرژی وب بهره می‌برند؟

توکن انرژی وب

اخیراً پروژه‌های متعددی از EWT و زیرساخت‌های شبکه مربوط به آن استفاده کرده‌اند:

  • سولار کوین (SolarCoin)؛ پروژه رمزارزی که تولیدکنندگان انرژی خورشیدی در آن، برای هر مگاوات تولیدی انرژی با این منبع امتیاز و جایزه دریافت می‌کنند. هدف از این پروژه تشویق افراد و سازمان‌ها به توسعه تولید انرژی خورشیدی است. به فعالان این حیطه، توکن‌های سولارکوین داده می‌شود.
  • کربن سوآپ (CarbonSwap)؛ این پروژه هم بازار غیرمتمرکزی است که هدفش پیونددادن اتریوم و شبکه انرژی وب عنوان می‌شود.
  • دای (DAI)؛ رمزارزی است که می‌تواند در بستر تبادلات شبکه انرژی حضور پیدا کند.
  • اوشن (OCEAN)؛ پروتکل داده بلاک‌چینی معروف است که در شبکه انرژی از آن استفاده‌هایی می‌شود.

توکن EWT را از کدام صرافی‌ها بخریم؟

در زمان انتشار این مقاله یعنی 28 اردیبهشت ماه 1401 قیمت این توکن معادل 3 دلار آمریکاست. انرژی وب توکن را می‌توانید از صرافی‌‌های متمرکزی همچون کراکن، کوکوین، بیت‌مارت، هات بیت و Liquid تهیه کنید. همچنین کوین EWT در صرافی غیرمتمرکز یونی‌سواپ (ورژن ۲ و ۳) فهرست شده است. البته در تصویر زیر هم میتوانید لیست برخی از صرافی هایی که این توکن را لیست کرده اند، مشاهده کنید:

انرژی وب توکن
صرافی های EWT

کیف پول EWT

برای ذخیره EWT می‌توانید از کیف پول‌های معرفی شده در سایت رسمی انرژی وب بهره ببرید:

ولت‌های نرم‌افزاری سازگار با رمزارز EWT عبارتند از:

  • متامسک
  • مای اتر ولت (My Ether Wallet)
  • مای کریپتو (MyCrypto)
  • آلفا ولت (Alpha wallet)
  • کیف پول موبایلی دسنت (D’Cent mobile wallet)

کیف پول‌های سخت‌افزاری EWT:

  • لجر (Ledger)

نتیجه گیری

انرژی وب توکن و شبکه‌اش ادعاهای بزرگی در خصوص مدیریت و کنترل انرژی دارند. اما آیا با وجود ذی‌نفعان متفاوت در این حوزه، امکان شکوفایی چنین پروژه‌ای وجود خواهد داشت؟ شما چه فکر می‌کنید؟

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان