top banner adv

اوضاع نابسامان ذخایر استیبل کوین بایننس؛ تحلیل آنچین ۱۵ فروردین ۱۴۰۲

اوضاع نابسامان ذخایر استیبل کوین بایننس؛ تحلیل آنچین ۱۵ فروردین ۱۴۰۲
0
بازدید : 7056

در حالی که در این هفته صرافی بایننس تحت حمله شدید نهادهای رگولاتوری امریکا قرار گرفته، تحلیلگران به دنبال این هستند که بازار ارز دیجیتال چه واکنشی به این موضوع نشان می‌دهد. در این تحلیل آنچین از فکت کوینز ما شرایط ذخایر استیبل کوین بایننس ، جریان سرمایه در بازار و همچنین شاخص‌های عرضه بیت کوین را بررسی می‌کنیم تا میزان اعتماد و ایمان هولدرها به بیت کوین را بسنجیم.

اوضاع نابسامان ذخایر استیبل کوین بایننس

بیت کوین در این هفته همچنان در یک دامنه قیمتی محدود در حال تثبیت بوده و برای مدت کوتاهی به یک سقف قیمت چند ماهه جدید یعنی 29100 دلار رسید. این در حالی است که کمیسون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CTFT) علیه بایننس و مدیرعامل آن شکایت کرده و بازار در حالت عدم قطعیت بسر می‌برد.

بیشتر بخوانید:از هشدار قرمز اینترپل تا سقوط سهم بازار بایننس؛ تبعات شکایت CFTC چه بود؟

نمودار قیمت بیت کوین

استیبل کوین ها در سال های اخیر به جزء جدایی ناپذیر فضای دارایی دیجیتال تبدیل شده‌اند و به عنوان دروازه‌ای عمل می‌کنند که ارز فیات از طریق آن وارد بازار و از آن خارج می‌شود. با نگاهی به ارزش کل بازار استیبل کوین‌های اصلی (USDT، USDC، BUSD، و DAI)، میتوان دید که به مدت 12 ماه در حال کاهش بوده و در این هفته به 125.8 میلیارد دلار رسیده است و در کل یک کاهش 22 درصدی را از سقف 161.56 میلیارد دلاری اخیر خود تجربه کرده است.

بیشتر بخوانید : پیش بینی و تحلیل بیت کوین تاریخ 8 دی 1400

از زمان فروپاشی صرافی FTX، عرضه USDT به 79.5 میلیارد دلار افزایش یافته و اکنون 63.7٪ از سرمایه بازار استیبل کوین‌ها را در اختیار دارد. در همین حال، استیبل کوین USDC که رتبه دوم را دارد از ماه گذشته تاکنون 10 میلیارد دلار (23٪-) بازخرید شده است. به طور مشابه، پس از انتشار اخباری مبنی بر توقف انتشار BUSD توسط پکسوس (Paxos) در ماه فوریه، بسیاری از سرمایه‌گذاران BUSD را بازخرید کرده یا به دارایی‌های دیگر تبدیل کرده‌اند که این باعث کاهش عرضه کل BUSD (52٪-) به 7.7 میلیارد دلار شده است.

بیشتر بخوانید: مشکلات بایننس تمامی ندارد؛ ماجرای شکایت 1 میلیارد دلاری از صرافی چیست؟

نمودار عرضه استیبل کوین ها

در سال 2023، فشار از سوی رگلاتورهای ایالات متحده بر بایننس افزایش یافته و مدیر عامل آن به دلیل ادعای نقض مقررات با شکایت CFTC مواجه شده است. با توجه به درجه عدم قطعیت مربوط به پرداخت بدهی بانک و نقدینگی صرافی‌ها، می‌توان جریان خالص وجوه در داخل و خارج از بایننس را برای سنجش احساسات بازار ارزیابی کرد.

نمودار زیر جریان خالص روزانه استیبل کوین‌ها را نشان می‌دهد که از طریق بایننس در بلاک چین اتریوم جریان دارند. عدد مثبت نشان می‌دهد که عرضه کل ذخایر استیبل کوین بایننس افزایش یافته است (جریان ورودی)، در حالی که مقدار منفی 🔴 نشان دهنده جریان خروجی خالص است.

برای جداسازی جریان خالص روزانه، یک EMA  14 روزه 🔵 نشان داده شده که خروجی خالص 295 میلیون دلار در روز را نشان می‌دهد که بزرگترین جریان خروجی خالص در تاریخ است.

بیشتر بخوانید: صرافی بایننس: اتهامات CFTC غیرمنتظره و ناامیدکننده است

نمودار حجم ذخایر استیبل کوین بایننس

ما همچنین می‌توانیم کل دارایی‌های دلاری را که در تمام آدرس‌های گواهی ذخیره (Proof-of-Reserves) بایننس گزارش شده است، ارزیابی کنیم. همانطور که نشان داده شد، ارزش دلاری ذخایر استیبل کوین بایننس 29.6 میلیارد دلار (-45.1٪) کاهش یافته است، اما از زمان سقوط FTX در 35.9 میلیارد دلار تثبیت شده است.

محرک های اصلی این کاهش، کاهش قیمت ارزهای دیجیتال و به خصوص حجم بالای بازخرید اخیر BUSD است. صعود اخیر بازار مجموع ارزش دلاری ذخایر استیبل کوین بایننس را در این هفته به بالای 35 میلیارد دلار رساند.

اوضع نابسامان ذخایر استیبل کوین بایننس؛ تحلیل آنچین هفته چهاردهم 2023

ما می توانیم مقیاس چشمگیر رشد و کاهش BUSD را در پلتفرم بایننس در چرخه 2020-23 مشاهده کنیم. نکته قابل توجه، موجودی بسیار پایین تاریخی USDC (1.16 میلیارد دلار) و USDT (2.17 میلیارد دلار) است که تا حدی به دلیل تلاش بایننس برای تغییر حجم معاملات به جفت ارزهای BUSD در ماه های اخیر است.

بیشتر بخوانید : تحلیل بیت کوین 12 آبان 99

ذخایر استیبل کوین صرافی بایننس

برای برجسته کردن مقیاس ذخایر استیبل کوین بایننس در دارایی‌ها، می‌توانیم نسبت آن را به عرضه توکن‌های در گردش مقایسه کنیم. در میان دارایی های اصلی BTC، ETH، USDT و USDC، بایننس معمولا بین 2.8٪ تا 3.8٪ از عرضه در گردش را نگه می دارد.

اگر به موجودی بیت کوین و اتریوم که در بایننس نگهداری می شود نگاه کنیم، می بینیم که ذخایر بیت کوین 67.93 هزار BTC افزایش یافته است و موجودی اتریوم نسبت به اول سال میلادی ثابت است. علیرغم خروج خالص استیبل کوین ها، به نظر نمی‌رسد بازار هنوز نگرانی گسترده ای را در مورد وضعیت بایننس ابراز کند. به رغم تنش رو به افزایش بین بایننس و رگولاتورها، به نظر می‌رسد این پلتفرم اساساً در حال تجربه شرایط نابسامان استیبل کوینی است.

اوضع نابسامان ذخایر استیبل کوین بایننس؛ تحلیل آنچین هفته چهاردهم 2023

بیشتر بخوانید: تست هاوی (Howey Test) چیست و چه تاثیری بر ارزهای دیجیتال دارد؟

صعود امیدوارکننده بیت کوین پس از وقایع بایننس

با توجه به اینکه اکنون قیمت بیت کوین بسیار بالاتر از قیمت واقعی (19.780 دلار) قرار دارد، بازار در مرحله‌ای است که از لحاظ تاریخی یک فاز انتقالی کلان محسوب می‌شود. این ساختار به طور کلی توسط دو مدل قیمتی محدود شده است:

بیشتر بخوانید : تحلیل بیت کوین، اتریوم و ریپل در تاریخ 29 شهریور 1400

کران پایین قیمت واقعی 🔵 (19.800 دلار)، مربوط به میانگین قیمت خرید همه BTC های موجود در بازار.

کران بالایی نسبت قیمت واقعی به فعالیت (Realized Price-to-Liveliness) (33.2 هزار دلار)، نوعی قیمت واقعی که میزان نسبی فعالیت کوین‌‌ها روی زنجیره را در قیمت لحاظ میکند.

ارزیابی ریکاوری‌های قبلی بازار از بازارهای نزولی طولانی‌مدت 🦅 به فاز انتقالی 🟧 شباهت های زیادی را به ساختار فعلی نشان می دهد. همانطور که در تحلیل آنچین هفته گذشته (WoC 13) ذکر کردیم ، میزان فروش هولدرهای بلند مدت بازار نسبتا پایین است؛ و این باعث می‌شود که نسبت  قیمت واقعی به فعالیت 🟠 (Realized Price-to-Liveliness) بالا برود.

نمودار قیمت  Realized Price-to-Liveliness

واکنش سرمایه گذاران بیت کوین

با پایان یافتن سه ماهه اول سال 2023، قیمت بیت کوین بیش از 68 درصد افزایش یافت و بسیاری از سرمایه‌گذاران را به سود بازگرداند. واکنش هولدرهای بیت کوین را می‌توان با استفاده از امواج Realized Cap HODL مشاهده کرد که توزیع نسبی ثروت دلاری ذخیره شده در رنج‌های سنی مختلف BTC را دنبال می‌کند. در اینجا، ما این رنج‌های سنی را از دیدگاه باینری بررسی می‌کنیم:

بیشتر بخوانید : کامل‌ترین تحلیل بیت کوین (اسفند ماه ۱۴۰۲)

  • عرضه بیت کوین‌های 3 ماهه یا کمتر (Hot Money)
  • عرضه بیت کوین‌های 3 ماهه یا بیشتر (HODLer Money)

با مرور چرخه های قبلی بازار، شاهد یک الگوی تکراری چرخش ثروت از Hot Money به سمت HODLer Money در طول بازارهای خرسی (کاهش عرضه بیت کوین‌های کمتر از 3 ماه)، و بالعکس آن در طول بازارهای گاوی هستیم.

سهم Hot Money در حال حاضر نزدیک به پایین ترین سطوح سیکلی است و حدود 10 تا 15 درصد از ثروت ذخیره شده را تشکیل می دهد. این امر در دوره‌های کف سازی قبلی نیز اتفاق افتاده است. افزایش قیمت قوی بیت کوین منجر به موجی از انتقال ثروت از HODLer Money به Hot Money شده است و سهم آنها را به دلیل برداشت سود 4.9 درصد افزایش داده است.

Realized Cap HODL نمودار امواج

برای بررسی بیشتر این مفهوم، ما یک نوع واریانت از نسبت RHODL را ابداع کردیم. این شاخص ثروت هولدرهای بلندمدت (6ماه-2 سال) را با جوانترین هولدرهای کوتاه مدت (1روز-3 ماه) مقایسه می‌کند. هدف این معیار سنجش چرخش هولدرها بین «هولد شدید» و «فروش» (توزیع) است.

ساختار فعلی نسبت RHODL نشان‌دهنده یک چرخش ناگهانی سرمایه است که با سقوط FTX شروع می‌شود، به این صورت که BTCها از هولدرهای بلندمدت به سمت گروه جدیدی از خریداران منتقل می‌شود. این کاهش شدید در نسبت RHODL را می‌توان در چرخه‌های قبلی به عنوان یک نقطه عطف مشاهده کرد که نشان دهنده تغییر ساختار بازار است.

یکی از محبوب ترین مدل‌های قیمت گذاری بیت کوین، نسبت ارزش بازار به ارزش واقعی (MVRV) است. برای ساختن شاخصی برای ارزیابی نزدیک بودن قیمت بیت کوین به «ارزش منصفانه» آن، می‌توانیم از یک چارچوب آماری ساده بر اساس اعداد تاریخی استفاده کنیم. این به ما یک نوع شاخص ارائه می دهد که میزان انحرافات MVRV را از مقدار میانگین 1.8 🔵 آن نشان می‌دهد.

MVRV در حال حاضر با قیمت 1.4 معامله می شود که بیشتر با مرحله «ریکاوری» همسو است. میانگین کلی 1.8 MVRV  حاکی از قیمتی در حدود 36.100 دلار است که می‌توان آن را یک سطح روانی مهم برای برداشت سود تلقی کرد.

شاخص MVRV بیت کوین

بیشتر بخوانید: صعود یا سقوط بیت کوین ؟ تحلیل بیت کوین (۱۵ فروردین ۱۴۰۲)

شاخص امتیاز روند انباشت (Accumulation Trend Score)، تغییر موجودی کل کیف پول‌های بیت کوین را در 30 روز گذشته نشان می‌دهد، که در آن به آدرس‌های بزرگ‌تر (مانند نهنگ‌ها و والت‌های با اندازه سازمانی) وزن بالاتری اختصاص داده شده است. از لحاظ تاریخی، مراحل اولیه احیای بازار با میزانی از فروش (توزیع) همراه است و امتیاز روند انباشت را به زیر 0.25 برمی‌گرداند.

رالی صعودی اخیر به سمت کف قیمت چرخه 2021-22 (~ 30 هزار دلار) الگوی رفتاری مشابهی با سال 2019 ایجاد کرده و امتیاز روند را برای دو هفته گذشته به بالای 0.75 برگردانده است.

نمودار شاخص امتیاز روند انباشت بیت کوین

ما می‌توانیم اجزای امتیاز روند انباشت را بررسی کنیم تا تجزیه و تحلیل دقیق‌تری از موجودی گروه‌های مختلف کیف پول ارائه کنیم. در اینجا می‌توانیم ببینیم که رویکرد بسیاری از گروه‌های کیف پول به سمت افزایش موجودی در اواسط مارس تغییر کرده است، و تنها استثنا آدرس‌های نهنگی هستند که بیش از 10 هزار بیت کوین دارند.

Accumulation Trend Score

علاوه بر گروه‌های کیف پول، رفتار شرکت‌کنندگان در بازار را می‌توان از دیدگاه هولدرها ارزیابی کرد و تغییرات عرضه را بر اساس زمان نگهداری بیت کوین سنجید. شاخص تغییر موضع خالص هولدر (HODLer Net Position Change) تغییرات چرخشی 30 روزه سن BTC ها در کیف پول ها را ارائه می دهد:

مثبت 🟩 زمانی که BTC ها با سرعت بیشتری نسبت به نرخ فروش کهنه و بالغ می‌شوند.

منفی 🟥 زمانی که نرخ فروش بیت کوین از نرخ انباشت و هولد فراتر می‌رود.

پس از یک دوره کوتاه فروش خالص در طول سقوط FTX، شاخص مجددا مثبت شده و به بالای 60 هزار بیت کوین در ماه رسیده که این نشان می دهد که ایمان هولدرها به بیت کوین کماکان پابرجاست.

HODLer Net Position Change شاخص تغییر موضع خالص هولدر

بیشتر بخوانید: اعتیاد به معامله ارز دیجیتال یک مشکل مهم است، مراقب باشید!

در نهایت، می‌توانیم وضعیت BTC‌های انباشته‌شده اخیر را از طریق معیار تغییر موضع خالص عرضه غیرنقدینه (Illiquid Supply Net Position Change) بررسی کنیم.

این شاخص نشان می دهد که حدود 36.6 هزار بیت کوین در ماه توسط سمت غیرنقدینه معادله عرضه جذب شده است. این با مشاهدات قبلی ما در مورد هولدرها مطابقت دارد و شواهد بیشتری از اطمینان مداوم بازار به بیت کوین، علی‌رغم حوادث اخیر رگلاتوری ، ارائه می‌کند.

نتیجه گیری

بازار ارز دیجیتال تحت سنگین‌ترین فشارهای مقرراتی سال‌های اخیر قرار دارد، و با این حال، ایمان و اعتماد هولدرهای بیت‌کوین تزلزل‌ناپذیر به نظر می‌رسد.در حالی که بایننس این هفته از سوی CFTC متهم شد، به طور کلی، شواهد کمی مبنی بر فرار سرمایه‌گذاران از بازار وجود دارد.

مشاهدات اولیه ما یک تغییر ساختاری در ذخایر استیبل کوین‌ بایننس را نشان می‌دهد، به طوری که BUSD وارد فاز بازخرید (Redeem) شده و USDC شاهد کاهش سلطه جهانی خود است. با این حال، این نکته شایان ذکر است که عرضه کل استیبل کوین‌ها از اوج یک سال پیش، 22 درصد کاهش را تجربه کرده است که این نشان دهنده خروج خالص سرمایه از بازار است، با این حال، با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران هنوز به نگهداری بیت کوین باور دارند، ممکن است همچنین نیرویی باشد که از رمزارزهای اصلی بازار یعنی BTC و ETH حمایت کند.

1
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x