top banner adv

ایردراپ چیست؟ دریافت ارز دیجیتال رایگان با Airdrop

ایردراپ چیست؟ دریافت ارز دیجیتال رایگان با Airdrop
0
بازدید : 11052

ایردراپ چیست ؟ ایردراپ (Airdrop) یکی از روش‌هایی است که می‌توان بواسطه آن به‌صورت رایگان ارز دیجیتال به دست آورد. اما چگونه؟ این روش چه مزایا و چه خطراتی دارد؟ در این مقاله فکت کوینز با ما باشید تا به این پدیده جذاب حوزه ارز دیجیتال بپردازیم.

ایردراپ ارز دیجیتال یک استراتژی بازاریابی است که به‌وسیله استارت آپ های ارز دیجیتال جهت ارتقاء پروژه و توکن های جدید این پروژه‌ها اتخاذ می‌شود. در حقیقت در این روش، رمز ارزهای بومی این پروژه‌ها به‌صورت رایگان بین کاربران فعلی یا بالقوه آنها تقسیم می‌شود. البته برخی مواقع در ایردراپ ها، کاربران بایستی پیش از آنکه رمز ارزهای خود را دریافت کنند، فعالیت‌های تبلیغاتی ساده‌ای همچون دنبال کردن حساب کاربری پروژه در شبکه‌های اجتماعی و به اشتراک‌گذاری پست‌های پروژه در این شبکه‌ها را برای پروژه مدنظر انجام دهند.

بیشتر بخوانید : تفاوت بین آدرس کیف پول و کلید عمومی

در راستای پاسخ به این سوال که ایردراپ چیست ، باید گفت که ایردراپ ها انواع گوناگونی دارند و هر پروژه ارز دیجیتال؛ نیاز دارد تا بر اساس استراتژی‌های بازاریابی که در پیش گرفته است، مدل بخصوصی از ایردراپ را اجرا کند. اما باوجود تنوع در مدل ایردراپ ها، هدف کلی آنها یکسان است: افزایش آگاهی و علاقه عموم کاربران نسبت به یک پروژه ارز دیجیتال. در حقیقت در برخی از ایردراپ ها، رمز ارزها به‌صورت مستقیم به کیف پول کاربران واریزشده و در برخی دیگر نیز نیاز است تا خود کاربران با طی یک سری فرایندها، اقدام به دریافت رایگان رمز ارزها کنند.

ویدئو یوتیوب ایردراپ (airdrop)

علاوه بر این، هرکسی که یک کیف پول ارز دیجیتال داشته باشد، می‌تواند ایردراپ ها را دریافت کند؛ اما همیشه بایستی مراقب کلاه‌برداران هم بود. درواقع تعداد زیادی از ایردراپ های تقلبی وجود دارند که در زمان انتقال توکن های رایگان به کیف پول کاربران، وجوه داخل کیف پول آنها را به سرقت می‌برند. پس ضروری است تا پیش از شرکت در ایردراپ یک پروژه، از صحت آن پروژه اطمینان حاصل کنید.

جدا از این، با افزایش روزانه تعداد پروژه‌های فعال در حوزه ارزهای دیجیتال، دنبال کردن و بررسی عملکرد تمامی رمز ارزها و پروژه‌های مختلف فعال در این حوزه، برای تریدرها و سرمایه‌گذاران، بسیار دشوار خواهد بود. ازاین‌رو، برخی از پروژه‌ها، با استفاده از ایردراپ (Airdrop) ارز دیجیتال، به دنبال این هستند تا افراد بیشتری را از فعالیت‌های خود آگاه سازند. این در حالی است که کمتر کسی پیدا می‌شود که از کسب رمز ارز رایگان استقبال نکند.

با توجه به این مقدمات، در این مطلب از فکت کوینز قصد داریم تا ضمن پرداختن به مفهوم ایردراپ ها، به بررسی انواع آنها و همچنین نحوه کارکرد این شکل از بازاریابی رایج در حوزه رمز ارزها بپردازیم.

ایردراپ (Crypto Airdrop) چیست؟

اساساً مفهوم ایردراپ به انتقال رمز ارز یک پروژه ارز دیجیتال به تعداد زیادی از کیف پول‌های ارز دیجیتال کاربران اشاره می‌کند. در حقیقت ایده ایردراپ به بیانی ساده یعنی اینکه کوین‌ها یا توکن‌های یک پروژه میان کاربران کنونی یا بالقوه توزیع‌شده تا آگاهی افراد نسبت به آن پروژه ارز دیجیتال افزایش پیدا کند. از طرفی، این ارزهای دیجیتال به شکل کاملاً رایگان توزیع می‌شوند، ولی تعدادی از ایردراپ‌ها افراد را ملزم می‌کنند تا پیش از درخواست برای دریافت رمز ارزها، کارهای بخصوصی را انجام دهند.

ایردراپ چیست
ایردراپ ارز دیجیتال (Crypto Airdrop) یکی از روش‌هایی است که می‌توان از این طریق، به‌صورت رایگان اقدام به کسب رمز ارزها کرد.

دقت داشته باشید که ایردراپ‌های ارز دیجیتال در دوران رونق مفهوم عرضه اولیه سکه (ICO) در سال ۲۰۱۷ میلادی بود که به محبوبیت زیادی رسیدند، ولی کماکان هم به‌عنوان یکی از استراتژی‌های بازاریابی محبوب، به‌وسیله تعداد زیادی از پروژه‌های ارز دیجیتال مختلف، مورداستفاده قرار می‌گیرند.

نحوه کارکرد ایردراپ ارز دیجیتال

حال که پاسخ سوال ایردراپ چیست را دریافتیم، گفتنیست که به‌طور کلی انواع گوناگونی از ایردراپ‌ها وجود دارند، ولی غالب آنها شامل توزیع میزان اندکی از رمز ارزها بین چندین کیف پول ارز دیجیتال (معمولاً بر بستر بلاک چین اتریوم و زنجیره هوشمند بایننس) می‌شوند. از طرفی، برخی پروژه‌ها نیز هستند که به‌جای رمز ارزهای عادی، اقدام به توزیع NFT ها می‌کنند؛ البته این دسته از ایردراپ‌ها آن‌چنان رایج نیستند.

اساساً برخی از این پروژه‌ها در ازای دریافت رایگان رمز ارزها، هیچ‌چیزی از کاربران تقاضا نمی‌کنند؛ این در حالی است که تعدادی دیگر از آنها، از کاربران درخواست می‌کنند تا قبل از ارسال درخواست جهت دریافت رمز ارزها، وظایف بخصوصی را انجام دهند. در حقیقت این وظایف عموماً عبارت‌اند از دنبال کردن حساب کاربری پروژه مدنظر در شبکه‌های اجتماعی، اشتراک در خبرنامه آن پروژه یا برخورداری کاربران از میزان مشخصی از رمز ارزی بخصوص در کیف پول خود.

با این‌ وجود، اساساً هیچ‌گونه تضمینی جهت دریافت رمز ارزهای ایردراپ شده از سوی کاربران وجود نخواهد داشت. البته در برخی مواقع، ایردراپ‌ها تنها به کیف پول‌هایی واریز خواهند شد که پیش از تاریخی معین، با پلتفرم آن پروژه تعامل داشته باشند. به‌عنوان‌مثال، صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز (DEX) وان اینچ (1INCH) و یونی سواپ (Uniswap)، نمونه‌های شناخته‌شده و محبوبی هستند که از این روش جهت پشتیبانی از پذیرندگان اولیه چنین توکن هایی استفاده کرده‌اند.

بیشتر بخوانید : تکنیک‌هایی برای دریافت سیگنال رایگان ارز دیجیتال

ایردراپ چیست
مفهوم ایردراپ به انتقال رمز ارز یک پروژه ارز دیجیتال به تعداد زیادی از کیف پول‌های ارز دیجیتال کاربران اشاره می‌کند.

ولی نکته جالب‌توجه این است که برخلاف ایردراپ‌های عادی، رمز ارزهای عرضه‌شده به‌وسیله چنین پلتفرم‌هایی، پس از عرضه، هزاران دلار ارزش پیدا کردند.

علت استفاده از ایردراپ چیست ؟

همان‌گونه که در بالا اشاره داشتیم، پروژه‌های بلاک چینی در تلاش جهت پذیرش و مقبولیت بیشتر و گسترده‌تر در میان کاربران و همچنین رشد بیشتر شبکه خود، از روشی به نام ایردراپ ارز دیجیتال استفاده می‌کنند. از طرفی، تعداد کثیر دارندگان یک رمز ارز، غالباً به‌عنوان یک فاکتور مثبت در نظر گرفته می‌شود.

در حقیقت این باعث می‌شود تا از دیدگاه مالکیت توکن نیز، پروژه مدنظر غیرمتمرکزتر شود. جدا از این موضوع، ایردراپ ارز دیجیتال می‌تواند باعث ترغیب دریافت‌کنندگان یک رمز ارز جهت استفاده از آن پلتفرم شود. ازاین‌رو، ایردراپ ارز دیجیتال می‌تواند پیش از عرضه عمومی رمز ارزهای یک پروژه در صرافی‌های ارز دیجیتال، اقدام به ایجاد یک جامعه کاربری اولیه برای آن پروژه کند.

ایردراپ چیست
نمودار درصدی ایردراپ های برگزار شده

علاوه بر این، ایردراپ‌ها غالباً باعث ایجاد تصوری نادرست از رشد یک پلتفرم خواهند شد. پس در زمان ارزیابی فاکتور پذیرش و مقبولیت یک پلتفرم ارز دیجیتال، ضروری است تا تمامی عوامل را در کنار هم در نظر بگیریم. به‌عنوان‌مثال، این امکان وجود دارد که بیش از صدها هزار کاربر، یک رمز ارز بخصوص را در کیف پول ارز دیجیتال خود داشته باشند؛ درحالی‌که هیچ‌کدام از آنها عملاً  از آن رمز ارزها استفاده خاصی نکنند.

درواقع چنین شرایطی فقط در ۲ صورت رخ خواهد داد:

۱- پروژه مدنظر کلاه‌برداری بوده

۲- این پروژه معتبر بوده ولی موفق نشده تا جامعه کاربران را به سمت خود جذب خود کند.

آیا عرضه اولیه سکه (ICO) و ایردراپ یکی هستند؟

اساساً ایردراپ ارز دیجیتال و عرضه اولیه سکه (ICO)، روش‌های متفاوتی هستند که به‌وسیله پروژه‌های ارز دیجیتال جدید استفاده می‌شوند. از طرفی، ایردراپ ها عموماً نیازی به سرمایه‌گذاری از طرف شرکت‌کنندگان نداشته؛ درحالی‌که ICO ها روشی هستند که در آن، استارت آپ ها از طریق سرمایه‌گذاری کاربران، اقدام به برای تأمین مالی برای پروژه خود می‌کنند.

به‌طور کلی، در ICO ها، تیم توسعه‌دهندگان یک پلتفرم، در راستای جذب سرمایه برای پروژه خود، اقدام به فروش رمز ارزها می‌کنند. دقت داشته باشید که محبوبیت ICO ها، در سال ۲۰۱۴ و همزمان با رونمایی شبکه اتریوم از قابلیت پشتیبانی از توسعه این بلاک چین از روش کراود فاندینگ (Crowd Funding) بود که به‌شدت افزایش پیدا کرد.

ایردراپ چیست
نمونه ای از یک ایردراپ ارز دیجیتال؛ منبع: academy.binance

درواقع، در آن زمان و به‌موازات رونق ICO ها در عرصه کریپتو، شاهد این بودیم که صدها پروژه ارز دیجیتال جدید، جهت جذب سرمایه اولیه خود، از این روش استفاده کردند. البته این روش کماکان نیز از محبوبیت بسیاری در بین توسعه‌دهندگان پلتفرم‌های ارز دیجیتال برخوردار است.

انواع ایردراپ چیست ؟

همان‌گونه که در بالا دیدیم، راه‌های گوناگونی جهت انجام ایردراپ ارز دیجیتال وجود داشته که به‌جز روش استاندارد که در عین سادگی، رمز ارزها را به چندین کیف پول مختلف ارسال می‌کند، انواع دیگری نیز وجود دارند که ازجمله آنها می‌توانیم به ایردراپ‌های باونتی، انحصاری و هولدرها اشاره داشته باشیم. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم تا هرکدام از این ایردراپ ها را موردبررسی قرار دهیم.

باونتی (Bounty)

اساساً در ایردراپ باونتی، از کاربران درخواست می‌شود تا جهت دریافت رایگان ارزهای دیجیتال، فعالیت‌های بخصوصی را انجام دهند. به‌عنوان‌مثال، ممکن است تا از کاربران درخواست شود تا یکی از پست‌های پروژه مدنظر را در شبکه اجتماعی توییتر به اشتراک گذاشته، به کانال رسمی پروژه در پیام‌رسان تلگرام بپیوندند، یکی از پست‌های پروژه را شبکه اجتماعی اینستاگرام خود بازنشر کرده یا تعدادی از دوستانتان را در زیر یکی از پست‌های حساب کاربری پروژه در اینستاگرام، منشن تگ کنید.

ایردراپ چیست
نمونه ای از ایردراپ های باونتی

علاوه بر این، جهت ثبت درخواست خود برای دریافت ایردراپ ارز دیجیتال باونتی، به‌احتمال‌زیاد از کاربران درخواست می‌شود تا فرمی که شامل آدرس کیف پول ارز دیجیتال شخصی آنها هست را نیز کنند. همچنین بایستی کاربران مدارکی ارائه دهند که انجام فعالیت‌های فوق‌الذکر را اثبات کند. به‌عنوان‌مثال، بایستی پس از انجام هرکدام از موارد فوق، یک اسکرین شات گرفته و به فرم درخواست فوق، ضمیمه کنند.

بیشتر بخوانید : رمزنگاری متقارن چیست؟

ایردراپ انحصاری (Exclusive Airdrop)

اساساً در یک ایردراپ انحصاری، رمز ارزهای رایگان فقط به تعدادی از کیف پول‌هایی که از پیش مشخص‌شده‌اند ارسال خواهند شد. در حقیقت در این روش، معمولاً گیرندگان افرادی هستند که پیش‌ازاین به‌نوعی با آن پروژه در تعامل بو ده‌اند؛ مثل یکی از اعضاء فعال جامعه کاربری پروژه یا حامیان اولیه پروژه مدنظر.

لازم به ذکر است که در سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریورماه ۱۳۹۹) صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز یونی سواپ (Uniswap)، اقدام به ارسال چهارصد توکن UNI (توکن حاکمیتی صرافی یونی سواپ) به تعدادی از کیف پول های بخصوص کرد. درواقع این آدرس‌ها، کیف پول‌های ارز دیجیتالی بودند که پیش از تاریخ مشخص‌شده به‌وسیله این صرافی، با پروژه تعامل داشتند.

بد نیست اشاره داشته باشیم که یک توکن حاکمیتی، به دارندگان این امکان را می‌دهد تا بتوانند در خصوص تصمیمات مربوط به توسعه پروژه در آینده، نظر خود را اعلام کنند.

ایردراپ هولدرها (Holders Airdrop)

در این ایردراپ (airdrop)، ارزهای دیجیتال رایگان میان افرادی توزیع می‌شود که میزان معینی از رمز ارز را در کیف پول خود نگه‌داری کنند. در حقیقت تیم توسعه‌دهندگان پروژه به‌طورمعمول رمز ارزهای کاربران را در تاریخ و زمانی مشخص بررسی کرده و اگر این موجودی به حدنصاب تعیین‌شده برسد، هولدرها می‌توانند ارزهای دیجیتال رایگان را دریافت کنند.

در حال حاضر اغلب پروژه‌های جدید، اقدام به ارسال رمز ارزهای خود به کیف پول‌های دارندگان رمز ارزهایی در شبکه‌هایی مثل بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) یا زنجیره هوشمند بایننس (BSC)  منتقل می‌کنند؛ چراکه این شبکه‌ها در عرصه ارزهای دیجیتال بیشترین میزان کاربر را دارند. مثلاً در سال ۲۰۱۶، استلار لومنز (Stellar Lumens)، سه میلیارد توکن XLM را به‌حساب کاربرانی که در کیف پول خود بیت کوین داشتند ارسال کرد. درواقع ایردراپ ارز دیجیتال استلار، تنها به کاربران فعال شبکه بیت کوین اختصاص داشت.

نحوه دریافت ایردراپ چیست ؟

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، این فرآیند از پروژه‌ای به پروژه دیگر، متفاوت خواهد بود. اما مهم‌ترین چیزی که برای دریافت یک ایردراپ ارز دیجیتال به آن نیاز خواهید داشت، یک کیف پول ارز دیجیتال است. متامسک (MetaMask) یک کیف پول ارز دیجیتال محبوب با کاربری آسان است. در ادامه مطلب ایردراپ چیست به روش های تشخیص پروژه های کلاهبرداری می پردازیم.

ایردراپ چیست
نمونه ای ایردراپ ارز دیجیتال

در آخر نیز شما بایستی بررسی کنید که آیا کیف پول شما توکن های رایگان را دریافت کرده است یا خیر. در غیر این صورت، احتمالاً مجبور خواهید بود تا از طریق وب‌سایت رسمی هرکدام از آنها، اقدام به دریافت ایردراپ کنید.

چطور ایردراپ‌های تقلبی و کلاه‌برداری را تشخیص دهیم؟

تشخیص معتبر یا کلاه‌برداری بودن یک ایردراپ چیست ؟ این اقدام کاری فوق‌العاده چالش‌برانگیز است. ازاین‌رو، همواره بایستی پیش از ثبت‌نام در هرگونه ایردراپ ارز دیجیتال، مفهوم اصطلاحی خودت تحقیق کن (DYOR) را پیاده کنید. درواقع این مفهوم یعنی اینکه به‌شخصه در خصوص هر پروژه، تحقیق کنید.

این کار علی‌الخصوص در زمان‌هایی که یک پروژه از شما درخواست می‌کند تا کیف پول خود را به یک وب‌سایت متصل کنید، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. برخی مواقع، کلاه‌برداران اقدام به واریز توکن ها به چندین کیف پول می‌کنند، ولی وقتی‌که بخواهید آن‌ها را به یک صرافی ارز دیجیتال یا یک کیف پول دیگر انتقال دهید، موجودی شما خالی خواهد شد.

ایردراپ چیست
آمار ایردراپ های ارز دیجیتال در سال های 2017 و 2018؛ منبع: medium

بعضی‌اوقات نیز، کلاه‌برداران آگهی یک ایردراپ تقلبی را منتشر کرده و شما با کلیک بر روی آن، به یک وب‌سایت فیشینگ متصل شده و سپس کلاه‌برداران شمارا فریب داده تا کیف پول خود را به وب‌سایتی متصل کنید که غالباً مشابه وب‌سایت اصلی طراحی‌شده است. حال اینکه، به‌محض اتصال کیف پول خود و تکمیل تراکنش، دارایی‌های شما از کیف پولتان دزدیده خواهد شد.

در حقیقت این قبیل آگهی‌ها به‌طورمعمول به‌وسیله حساب‌های کاربری جعلی در شبکه‌های اجتماعی توییتر و تلگرام منتشر می‌شوند. پس بایستی دقیق و کامل حساب کاربری پروژه مدنظر خود را بررسی کنید؛ زیرا کلاه‌برداران نام کاربری حساب‌های شبکه‌های اجتماعی خود را به شکلی انتخاب می‌کنند که دقیقاً مشابه با حساب‌های رسمی پلتفرم‌ها باشند.

جدا از این، در مواقعی دیگر نیز، کلاه‌برداران از شما درخواست می‌کنند تا جهت دریافت رایگان ارز دیجیتال، موجودی خود را به یک آدرس کیف پول مشخص و البته ناشناخته بفرستید. دقت کنید که ایردراپ‌های معتبر به‌هیچ‌عنوان دارایی یا آدرس خصوصی کیف پول شمارا درخواست نمی‌کنند. از طرفی، هیچ‌گاه به ایمیل‌های مربوط به ایردراپ یا پیام‌های مستقیم از سوی افرادی که ادعا می‌کنند که عضو تیم توسعه‌دهندگان یک پروژه هستند، اعتماد نکنید.

بیشتر بخوانید : کوین حفظ حریم خصوصی (Privacy Coin) چیست؟

نتیجتاً اینکه جهت جلوگیری از کلاه‌برداری ناشی از ایردراپ ارز دیجیتال، تنها به وب‌سایت یا کانال‌های رسمی یک پروژه در شبکه‌های اجتماعی اعتماد داشته باشید. یعنی این وب‌سایت‌ها و کانال‌ها را در تیررس خود قرار داده و جهت معتبر بودن آنها، اقدام به تحقیق و بررسی کرده و سپس در آنها شرکت کنید.

همچنین اگر هیچ‌گونه اطلاعاتی در خصوص یک پروژه ندارید، از طرق مختلف مثل شبکه‌های اجتماعی یا وب‌سایت‌ها در مورد آن تحقیق کرده تا به اطلاعات بیشتری دست پیدا کنید. نهایتاً اگر دیدید که نمی‌توانید هیچ‌گونه اطلاعاتی در خصوص یک ایردراپ پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم که از شرکت در آن ایردراپ خودداری کنید.

ضمناً جهت ایمنی بیشتر، می‌توانید یک کیف پول و یک آدرس ایمیل جدید ساخته و آنها را به دریافت ایردراپ ارز دیجیتال اختصاص داده و بدین ترتیب مطمئن شوید که کیف پول ارز دیجیتال شما در مقابل تلاش‌های فیشینگ از طریق ایردراپ، ایمن باقی خواهد ماند. در آخر بازهم تأکید می‌کنیم که از اشتراک کلید خصوصی خود با افراد دیگر، همواره خودداری کنید.

بیشتر بخوانید : kyc چیست و چرا اهمیت آن در دنیای رمزارزها زیاد شده است؟

نتیجه‌گیری

قطعا با خواندن این مقاله به پاسخ سوال ایردراپ چیست رسیده اید، اما خالی از لطف نیست که بدانید ایردراپ ارز دیجیتال اساساً این امکان را در اختیار پروژه‌های حوزه کریپتو می‌دهد تا در این عرصه خود را بیشتر به کاربران معرفی کرده و بیشتر موردتوجه قرار بگیرند. از طرفی، ایردراپ ها می‌توانند راه بسیار خوبی باشند برای علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال رایگان تا بدین ترتیب آنها بتوانند سبد دارایی‌های خود را به‌وسیله توکن‌های جدید، متنوع‌تر سازند.

بااین‌وجود، معمولاً در میان پروژه‌های جدید مختلف، تعدادی از ایردراپ‌ها با اهداف کلاه‌برداری نیز وجود دارند و معمولاً تعداد آنها از ایدراپ های معتبر، بیشتر نیز است. ازاین‌رو، همواره اطمینان حاصل کنید که پیش از مشارکت در یک ایردراپ ارز دیجیتال، تحقیقات کامل و دقیقی در خصوص آن انجام داده‌اید.

36
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x