آیا صرافی های ناسازگار با ابزار احراز هویت به اندازه پلتفرم های سازگار ایمن هستند؟

خانهاخبارآیا صرافی های...

آنچه می‌خوانید...

بسیاری از اعضای جامعه ابزار احراز هویت (KYC) در فضای کریپتو را بازدارنده و مانعی برای استاندارد بیت کوین می‌دانند که عمدتاً تراکنش های نظیر به نظیر ناشناس را ترویج می‌کند. با این حال، قانون گذاران تلاش می‌کنند تا با ترویج صرافی های سازگار احراز هویت و مبارزه با پولشویی از سرمایه گذاران و دارایی های آنها در برابر کلاهبرداری ها حفاظت کنند.

در حالی که ابزار احراز هویت در صرافی های زیادی اجباری شده و این پلتفرم ها به منظور تطابق با قوانین و پذیرش هر چه بیشتر حوزه کریپتو چنین اقداماتی را صورت داده‌اند، هنوز صرافی هایی هستند که با تحمیل نکردن احراز هویت به کاربران، ناشناس ماندن آنها را تضمین می‌کنند. آیا انتخاب صرافی های بدون احراز هویت به معنای از بین رفتن امنیت این افراد است؟

مسئله اعتماد به صرافی ها

در اکثر موارد، ناشناس ماندن یک موضوع دو طرفه است. صاحبان صرافی های رمز ارزی که از عملیات های بدون احراز هویت و یا ناسازگار استفاده می‌کنند، اغلب انتخاب کرده‌اند که ناشناس بمانند تا از بررسی های حقوقی و قانونی پرهیز کنند. در نتیجه، سرمایه گذاران باید اعتماد زیادی به افراد گرداننده این صرافی ها داشته باشند.

از سویی دیگر، صرافی های غیرمتمرکزی مانند dydx برای ایجاد یک پلتفرم معاملاتی تحت کنترل اعضای جامعه از پروتکل های بدون نیاز به اعتماد (trustless) استفاده می‌کنند. چنین حرکتی، علیرغم عدم الزام برای اجرای KYC در پلتفرم باعث ایجاد اعتماد میان سرمایه گذاران می‌شود. بنابراین، هنگام معامله بر روی پلتفرم‌های بدون نیاز به KYC ، نظارت بر سابقه پلتفرم و افرادی که آن را اداره می‌کنند، بسیار مهم است.

بلاک چین برای همیشه به یاد می‌آورد

در حالی که طرح های پشتوانه بازارهای مالی سنتی، حوزه ارزهای دیجیتال را به عنوان ابزار پولشویی نشان می‌دهند، در طول یک سال گذشته، تراکنش های غیرقانونی این حوزه کاهش چشمگیری داشته است. علیرغم آسان بودن استفاده از ارزهای دیجیتال بدون نیاز به تاییدیه KYC، تحقیقی تازه از پلتفرم چینالسیس تایید کرده است که تنها 0.15 % از تمامی تراکنش ها در سال 2021 متعلق به فعالیت های غیرقانونی بوده است.

مطلب مفید: سخت کردن کمّی (Quantitative Tightening) چیست و چه تاثیری بر بازار دارد؟

علاوه بر آن، سوابق تغییر ناپذیر بلاک چین به مقامات اجازه می‌دهد تا صاحبان تراکنش ها را ردگیری و جلوی مجرمانی که از رمز ارزها در صرافی های نیازمند KYC و بدون نیاز به آن استفاده می‌کنند را بگیرند. ذات بلاک چین به مقامات در سراسر دنیا اجازه داده است تا بتوانند کلاهبرداران و حتی مجرمانی که در سال های گذشته اقدام به پولشویی کرده‌اند را نیز پیدا و دستگیر کنند.

اگر کلید خصوصی متعلق به شما نباشد، دارایی ها نیز متعلق به شما نیست

یکی از بزرگ ترین نگرانی ها در رابطه با صرافی های رمز ارزی، عدم کنترل روی دارایی ها است. نگه داشتن دارایی ها در این پلتفرم ها در حقیقت به معنای آن است که صرافی کلیدهای خصوصی را در اختیار دارد. استفاده از صرافی های رمز ارزی بررسی نشده ای که نیازمند KYC نیستند، سرمایه گذاران را در معرض از دست رفتن همیشگی دارایی ها قرار می‌دهند.

در حالی که هر دو نوع صرافی، سازگار و ناسازگار با ابزار احراز هویت، نیاز دارند تا سرمایه گذاران دارایی های خود را به یک شخص ثالث بدهند، پلتفرم های سازگار با KYC اعتماد بیشتری را میان سرمایه گذاران و قانون گذاران ایجاد می‌کنند. پاسخ به این سوال که آیا صرافی های ناسازگار با KYC ایمن هستند یا خیر در درک نکات ظریف اشاره شده نهفته است. با KYC و بدون آن، سرمایه گذاران همیشه در معرض ریسک و آسیب های وابسته به عوامل خارجی قرار دارند.

یک نکته قابل توجه دیگر آن است که سرمایه گذاری با پلتفرم های ناسازگار با احراز هویت ، محدودیت های مختلفی در زمینه حجم معاملاتی، توکن های  در دسترس و دیگر سرویس های ارائه شده توسط صرافی ها را با خود به همراه دارد.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان