ایوماس (Evmos)؛ اولین زنجیره سازگار با اتریوم در کازماس (Cosmos)

خانهمعرفی پروژهایوماس (Evmos)؛ اولین...

آنچه می‌خوانید...

پیش از بررسی ایوماس (Evmos) باید بدانیم که کازماس اس دی کی (Cosmos SDK) یکی از پیشروترین چارچوب‌های توسعه بلاک چین در جهان است. کازماس (Cosmos) بیش از 20 پلتفرم بلاک چین را به یکدیگر متصل می‌کند. تنوع و ماهیت بهم پیوسته این پلتفرم‌ها به کازماس امکان می‌دهد تا با افتخار نام «اینترنت بلاک چین‌ها» را یدک بکشد.

با این حال، تا همین اواخر، کازماس هیچ زنجیره‌ای با اتصال مستقیم به بلاکچین اتریوم؛ بلاک چینی با بزرگترین اکوسیستم برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) نداشت. اما دیگر اینطور نیست! ایوماس آمده تا این مشکل را حل کند. در این مطلب این پلتفرم کارآمد را بیشتر بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

ایوماس (Evmos) چیست؟

ایوماس (Evmos) یک شبکه بلاک چینی مقیاس‌پذیر است که از چارچوب Cosmos SDK برای پشتیبانی از ماشین مجازی اتریوم (EVM) استفاده می‌کند و با بلاکچین اتریوم سازگاری کامل دارد. در اکوسیستم Cosmos، ایوماس اولین زنجیره سازگار با EVM است.

به لطف این سازگاری، برنامه‌های مبتنی بر Evmos می‌توانند به اکوسیستم غنی برنامه‌های غیرمتمرکز اتریوم (Dapps) دسترسی داشته باشند. پشتیبانی از EVM مزایای دیگری نیز برای ایوماس به همراه دارد. به عنوان مثال، توسعه دهندگان می‌توانند از زبان برنامه نویسی پیش فرض اتریوم یعنی سالیدیتی (Solidity)، برای ساخت برنامه های غیرمتمرکز Evmos استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: آسیب پذیری مهمی در شبکه کازماس کشف و برطرف شد

ایوماس (Evmos) چگونه کار می کند؟

Evmos از روش اعتبارسنجی گواهی سپرده یا اثبات سهام (POS) بر اساس موتور پروتکل تندرمنیت (Tendermint) استفاده می‌کند. تندرمنیت یک پروتکل محاسباتی است که قابلیت‌های امنیتی و اعتبار سنجی را برای بلاک چین‌های مبتنی بر کازماس فراهم می کند.

ایوماس (Evmos) چیست
Evmos

هر گره کامل یا فول نود (Full Node) در بلاک چین ایوماس می‌تواند برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها ارزیابی شود. 150 گره اول که بیشترین توکن EVMOS توسط آنها سپرده گذاری (استیک) شده برای پردازش بلاک های تراکنش انتخاب می شوند.

Evmos از سپرده واگذار‌شده (Delegated Staking) استفاده می‌کند که به موجب آن هر دارنده توکن EVMOS می‌تواند از اعتبارسنج انتخابی خود با توکن‌های خود حمایت کند و بخشی از سود سپرده گذاری (استیکینگ) به دست آمده توسط آن اعتبارسنج را کسب کند.

بلاک چین ایوماس (Evmos) فورک شدن (منشعب شدن) آزادانه زنجیره های جدید از زنجیره اصلی Evmos را تشویق می کند. این در تضاد کامل با اتریوم است، جایی که فورک بلاکچین معمولاً تشویق نمی‌شود و تنها در موارد اضطراری استفاده میشود.

این آزادی فورک به توسعه‌دهندگان DApp گزینه‌های بیشتری برای شخصی سازی برنامه‌ها می‌دهد. اگر یک توسعه‌دهنده تصمیم بگیرد که تغییراتی در زنجیره اصلی Evmos ایجاد کند، می‌تواند به راحتی یک فورک جدید که مطابق با نیازهای فردی آنها شخصی سازی شده است، ایجاد کنند. این فورک جدید همچنان از مزایای اعتبارسنجی مبتنی بر Tendermint و سازگاری EVM برخوردار خواهد بود.

پروتکل ارتباطی بین بلاک چینی کازماس (IBC) نیز اجازه می‌دهد تا قابلیت تعامل پذیری در ایوماس ایجاد شود و Evmos را به زنجیره های دیگر Cosmos متصل کند. پل ارتباطی و یک توکن مستقل ERC20 نیز تعامل بین اتریوم و ایوماس را امکان پذیر می‌نماید. این پل ارتباطی، انتقال توکن‌ها میان دو زنجیره را امکان پذیر می‌سازد و به عنوان پلی بین Evmos و برنامه های غیرمتمرکز اتریوم عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: ERC20: استانداردی برای صدور توکن در شبکه اتریوم

توکن ایوماس (EVMOS) چیست؟

EVMOS توکن کاربردی بلاک چین ایوماس است. حداکثر عرضه آن 1 میلیارد واحد است. در زمان نگارش این مقاله (8 سپتامبر 2022)، تعداد توکن در گردش آن 290 میلیون EVMOS است. ین توکن سه کاربرد اصلی دارد: پرداخت کارمزد تراکنش، استیکینگ (سپرده گذاری) و نظارت.

توکن ایوماس چیست
توکن ایوماس

پرداخت کارمزد تراکنش

توکن Evmos برای پرداخت تمام کارمزد‌های تراکنش این شبکه استفاده می شود. عملکرد EVMOS مشابه کاربرد اتر (Ether) در بلاک چین اتریوم برای کارمزد گس (Gas) است.

استیکینگ

EVMOS توسط اعتبارسنج‌ها برای استیکینگ (سپرده گذاری) و اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌شود. در حال حاضر، حدود 40 درصد از EVMOS های عرضه شده به صورت روزانه به پاداش سپرده گذاری اختصاص می‌یابد.

کاربران/گره‌های معمولی نیز می‌توانند Evmos خود را به یک گره اعتبارسنج واگذار کنند تا از استیکینگ او پاداش دریافت کنند. این گره‌ها پاداش‌هایی متناسب با سهم کل مبلغی که روی اعتبار‌سنج مورد نظرشان در نظر گرفته شده است، کسب خواهند کرد. اعتبارسنج ها برای پذیرش وجوه سپرده از سایر کاربران، کارمزد کمیسیون دریافت می کنند. هر اعتبارسنج آزاد است تا نرخ کمیسیون خود را تعیین کند، اما قوانین بلاک چین در حال حاضر الزام می کند که این نرخ کمتر از 5٪ نباشد.

بیشتر بخوانید: 7 اشتباهی که باید هنگام انتخاب پلتفرم استیکینگ از آن اجتناب کنید

نظارت

ایوماس همچنین یک توکن نظارتی است. اعتبارسنج هایی که با مالی EVMOS از سایر کاربران شبکه پشتیبانی می‌شوند، مسئولیت نظارت مداوم بر پلتفرم را دارند.

ایردراپ جنسیس (Genesis)

در مارس 2022، ایردراپ توکن EVMOS، معروف به Evmos Rektdrop، برای اولین بار همراه با راه‌اندازی زنجیره Evmos اجرا شد.

ایردراپ برای پاداش دادن به کاربران اولیه ای طراحی شده است که در استیکینگ، نظارت یا انجام تراکنش های زنجیره ای متقابل بین Evmos و اتریوم شرکت می کنند. با این حال، مشکلات فنی باعث شد که بسیاری از ایردراپ جا بمانند و زنجیره Evmos راه اندازی خود را متوقف کند. ایوماس سپس در آوریل 2022 با یک فرآیند ساده راه اندازی شد.

پیش بینی قیمت ایوماس (Evmos)

توکن ایوموس در آوریل 2022 راه‌اندازی شد. در دو هفته اول عرضه به بازار، رکود را تجربه کرد و از بیش از 6 دلار در اواخر آوریل به حدود 1.30 دلار تا اواسط مه (May) کاهش پیدا کرد. چنین تلاطمی برای آلت کوین ها در دوران اولیه آنها در بازار غیرعادی نیست.

پیش‌بینی قیمت Evmos
پیش‌بینی قیمت Evmos

از اواسط ماه مه، ایوماس تا حد زیادی با ثبات بوده و نوسانات بسیار ملایم تری را نسبت به سایر ارزهای دیجیتال داشته است. قیمت فعلی توکن 2.44 دلار است. در زمان نگارش این مقاله، ارزش بازار و ارزش بازار تقلیل شده آن به ترتیب 745 میلیون دلار و 2.56 میلیارد دلار است.

بیشتر کارشناسان در خصوص رشد Evmos خوشبین هستند، به طوری که پیش بینی میکنند که تا سال 2025 قیمت توکن به حدود 6.74 دلار برسد، و DigitalCoinPrice افزایش حتی بالاتری را انتظار دارد، 10.68 دلار را تا سال 2025.

EVMOS هنوز در ماه‌های اولیه خود در بازار بسر میبرد، بنابراین به داده‌های بیشتری برای تخمین‌ قطعی درباره چشم‌انداز بلندمدت توکن نیاز است. با این حال، با توجه به خدمات جدید و مهمی که Evmos ارائه می‌کند، یعنی اتصال بین اتریوم و اکوسیستم Cosmos، ما محتاطانه به آینده این توکن خوش‌بین هستیم.

درست است که در آینده نزدیک، ایوماس احتمالا یکی از بزرگ‌ترین محرک‌های بازار نباشد، اما این توکن به احتمال زیاد ثبات قیمت خود را حفظ کرده یا حتی به رشد مثبت متوسطی دست خواهد یافت.

جمع‌بندی

ایوماس (Evmos) اولین پلتفرم بلاک چینی است که قابلیت تعامل واقعی بین اتریوم و کازماس (Cosmos) را ایجاد می‌کند. این احتمالاً به پروژه در آینده کمک به سزایی خواهد کرد. اکنون سؤال این نیست که آیا Evmos موفق خواهد شد یا خیر، بلکه سؤال این است که خدمات منحصر به فرد این پلتفرم تا چه اندازه به عملکرد آن در بازار کمک خواهد کرد. روی هم رفته، باور ما بر این است که این توکن در مسیر موفقیت قرار دارد.

سوالات متداول

ایوماس (Evmos) چیست؟

ایوماس اولین زنجیره سازگار با اتریوم در اکوسیستم کازماس (Cosmos) است که انتقال رمزارزها بین شبکه اتریوم و ایوماس را ممکن می‌سازد.

ایوماس از چه مکانیزمی برای اجرای شبکه استفاده می‌کند؟

ایوماس از استیکینگ واگذار‌شده (Delegated Staking) استفاده می‌کند که به موجب آن هر دارنده توکن EVMOS می‌تواند از اعتبارسنج انتخابی خود با توکن‌های خود حمایت کند و بخشی از سود سپرده گذاری (استیکینگ) به دست آمده توسط او را کسب کند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان