ایچیموکو (Ichimoku) چیست ؟ سیگنال خرید و فروش با ایچیموکو

خانهآموزش هاایچیموکو (Ichimoku) چیست...

آنچه می‌خوانید...

اگر اهل بازار بورس و ارزهای دیجتال بوده باشید حتما نام ایچیموکو به گوشتان خورده است. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی و بررسی این اندیکاتور بپردازیم. اندیکاتور Ichimoku سطوح حمایتی و مقاومتی متعددی را به شما نشان می‌دهد و این قابلیت را دارد که در یک نمودار ۳ اندیکاتور را با هم ادغام کند. در این مقاله سعی کردیم با زبانی ساده به معرفی این اندیکاتور بپردازیم و کاربردهای آن ‌را بیان کنیم. اگر شما هم به این موضوع علاقه‌مند هستید با ما در فکت کوینز همراه شوید.

اندیکاتورایچیموکو (Ichimoku) چیست؟

یکی از قوی‌ترین سیستم‌های معاملاتی که امروزه مورد توجه و استفاده کاربران است ایچیموکو نام دارد. نام این اندیکاتور از یک عبارت ژاپنی گرفته شده است، در زبان ژاپنی عبارت “Ichimoku Kinko Hyo” به معنای تشخیص روند در یک نگاه است. این اندیکاتور می‌تواند روند کلی بازار را تشخیص دهد. از این اندیکاتور در بازار سهام، کالا، ارز و اوراق قرضه به وفور استفاده می‌شود. Ichimoku عملکرد خوبی در بازه‌های زمانی مختلف از هفتگی تا دقیقه‌ای دارد. علت علاقه کاربران به استفاده از این اندیکاتور ژاپنی این است که این اندیکاتور یک ساختار منحصر به فرد دارد و کاربر به راحتی می‌تواند در هر لحظه صعودی و نزولی بودن روند بازار را متوجه شود.

بیشتر بخوانید : مهمترین ابزار تحلیل تکنیکال برای ترید

بخش‌های تشکیل دهنده ایچیموکو (Ichimoku)

قبل از اینکه به سراغ اجزای تشکیل دهنده اندیکاتور ایچیموکو برویم، بهتر است بدانیم که ابداع کننده این اندیکاتور قاعده و قانون آن را بر اساس ترتیبی از اعداد به دست آورده است:

9, 17, 26, 33, 42, 65, 76, 129, 172, 200

ارتباط ریاضی جالبی بین این اعداد وجود دارد :

  • 9+17 = 26
  • 26+17 = 42+1
  • 33+9 = 42
  • 33×2 = 65+1
  • 42+33 = 76-1
  • 65×2 = 129+1
  • 129+42 = 172-1

این اندیکاتور از پنج خط تشکیل شده است. ۲ مورد از این خطوط تشکیل دهنده ابر ایچیموکو (Ichimoku) هستند و یک سایه تفاوت بین این دو خط را مشخص می‌کند.

  • خط The Senkou Span A (SSA) که میانگینی از خطوط تنکان سن و کیجون سن است.
  • خط The Senkou Span B (SSB) که میانگینی از بالاترین و پایین‌ترین دوره های 52 روزه اخیر را نشان می‌دهد. ابر ایچی نشانگر اختلاف بین این دو خط است.
  •  Tenkan (تنکانسن) میانگینی از بالاترین و پایین‌ترین قیمت در 9 دوره معاملاتی را نشان می‌دهد. (منظور از دوره کندل است که با انتخاب تایم فریم‌های متفاوت کندل می‌تواند روزانه، چهار ساعته یا غیره باشد.)
  • Kijun  (کیجونسن) هم میانگینی از بالاترین و پایین‌ترین قیمت در 26 دوره را نشان می‌دهد.
  • چیکو (Chikou) خطی است که قیمت فعلی را با قیمت ۲۶ روز قبل مقایسه می‌کند.
ایچیموکو
خطوط ایچیموکو

کاربرد اندیکاتور ژاپنی

اگر در بازار بورس فعال باشید، می‌دانید که اغلب پلتفرم‌های معاملاتی این اندیکاتور را ارائه می‌دهند. معامله‌گرانی که با ساختار این اندیکاتور ژاپنی آشنا می‌شوند و به آن مسلط هستند به راحتی می‌توانند با بررسی نمودارهای این اندیکاتور در چارچوب‌های زمانی مختلف سیگنال‌های ورود و خروج مناسبی را دریافت کنند.

این اندیکاتور از معدود اندیکاتورهایی است که با نگاه به آینده طراحی شده است و خطوط حمایت و مقاومت توسط این اندیکاتور به خوبی مشخص می‌شود. این اندیکاتور ژاپنی به راحتی خط روند را شناسایی می‌کند و با بررسی شتاب قیمت یک سیگنال معاملاتی ارائه می‌دهد.

ایچیموکو
نواحی حمایتی و مقاومتی در ایچیموکو

اعداد مهم در اندیکاتور ژاپنی

این اندیکاتور بر پایه اعداد خاصی کار می‌کند که شامل اعدا ۹، ۲۶ و ۵۲ است. در مورد چرایی استفاده از این اعداد توسط گوئیچی نظرهای مختلفی وجود دارد. سیستم ایچیموکو و اعداد بکار رفته در آن بسیار دقیق هستند و معمولا سعی معامله‌گران بر این است که با تغییر اعداد به تجربه‌های جدیدی دست پیدا کنند.

پیشنهاد ما این است که از اعداد اصلی استفاده کنید. زیرا کارایی این اعداد و نمودارها در طول زمان به اثبات رسیده است. گرایش تریدر توسط نمودارها مشخص می‌شود. از ویژگی‌های بارز این دستگاه عدم نیاز به سایر اسیلاتورها و اندیکاتورهای دیگر است.

این ویژگی نشان می‌دهد که داده‌ها و اندیکاتور به کار رفته برای تحلیل معامله کافی است و معامله‌گر به راحتی می‌تواند با این ابزارها به تحلیل و معامله بپردازد.

تعادل قیمت در ایچیموکو به عنوان یک اندیکاتور ژاپنی

این اندیکاتور ژاپنی بر پایه قیمت و تعادل است. در هنگام معامله نقاط بالا و پایین و باز و بسته شدن وجود دارد و بسیار مهم است. معامله‌گران غربی بر اساس قیمت‌های پایانی (Closing Prices) به محاسبه تعادل می‌پردازند. تفاوتی که در ژاپن در این مورد مشاهده می‌شود این است که سقف و کف قیمت نیز به اندازه نقاط باز و بسته شدن مهم هستند.

وقتی تقاضا تحت تاثیر عرضه قرار بگیرد در نقطه بالا هستیم و وقتی خریدار به اندازه کافی تقاضا برای جذب عرضه ایجاد کند در نقطه پایین قرار داریم. بازه معاملاتی توسط این دو حد مشخص می‌شود. تعادل زمانی ایجاد می‌شود که در یک بازه زمانی نقاط بالا و پایین ثابت بماند. وقتی نقطه تعادل بالا رود قیمت نیز افزایش می‌یابد و وقتی نقطه تعادل پایین بیاید شاهد کاهش قیمت خواهیم بود.

اجزای تشکیل دهنده ایچیموکو

ایچیموکو از ۵ بخش با نام‌های تنکان، کیجون، سنکو A ، سنکو B و چیکو تشکیل شده است. بخش تشکیل شده توسط سنکو A و B ابر موکو را تشکیل می‌دهد. اگر از این ۵ ساختار به صورت منسجم و درست استفاده شود بهترین بازخورد ایجاد می‌شود. تنکان خط تبدیل است و به آن تنکان سن هم می‌گویند.

  • کیجونسن: خط پایه در این اندیکاتور کیجون است که به آن کیجون‌سن هم می‌گویند. در حالتی که قیمت‌ها بالای کیجون قرار بگیرند روند صعودی است و قیمت‌های پایین کیجون بیانگر قیمت‌های نزولی است. نکته‌ای که وجود دارد این است که کیجون خط حمایت قوی در حالت صعودی و خط مقاومت قوی در حالت نزولی ایجاد می‌کند. قیمت‌ها همیشه باید در تطابق با کیجون قرار بگیرند زیرا کیجون نشانگر تعادل است.
  • تنکانسن: تنکانسن از راه محاسبه میانگین بیشترین قیمت و کم ترین قیمت 9 دوره قبلی کشیده میشود. البته تنکانسن با میانگین متحرک نمایی ( EMA) و میانگین متحرک ساده (SMA) تفاوت دارد.
  • چیکو اسپن (Chikou Span): به زبان ساده، خطی است که قیمت فعلی را با قیمت ۲۶ روز قبل مقایسه می‌کند. در زبان ژاپنی چیکو به معنی دره کم‌عمق است و با تحلیل چیکو در اندیکاتور ایچیموکو ما متوجه ۲ نکته بسیار مهم می‌شویم. بازار چه روندی دارد؟ و قدرت این روند چقدر است؟
  • مهمترین بخش سیستم معاملاتی این اندیکاتور ژاپنی کومو نام دارد و به آن ابر کومو هم می‌گویند. کومو شامل دو بخش به نام‌های سنکو A و سنکو B است.

اگر سنکو A‌ بالای سنکوی B‌ قرار بگیرد روند صعودی و در حالت عکس روند نزولی خواهد بود. سنکو A و B با هم باعث تشکیل ابر کومو می‌شوند. ناحیه‌ای که بین این دو ایجاد می‌شود به عنوان ناحیه حمایتی و مقاومتی نامیده می‌شود.

آیا ممکن است قیمت سهم نزولی شود و ابر کومو صعود کند

باید بگوییم بله این امکان وجود دارد. زیرا ممکن است قیمت در بلندمدت روند صعودی پیدا کند ولی سهم در کوتاه‌مدت قیمتش افت کند. بنابراین نمی‌توان فقط با در نظر گرفتن روند صعودی یا نزولی سنکوها در مورد قیمت سهم نتیجه‌گیری کرد.

بیشتر بخوانید : تحلیل فاندامنتال و تکنیکال ؛ آشنایی با انواع تحلیل برای معامله رمزارزها

تشخیص سیکنال خرید و فروش در ایچیموکو

در اندیکاتور ایچیموکو وقتی که تنکان‌سن کیجون‌سن را به سمت بالا قطع کند، سیگنال خرید و وقتی تنکان‌سن کیجون‌سن را به سمت پایین قطع کند، سیگنال فروش صادر می‌شود. این اندیکاتور این قابلیت را دارد که خطوط حمایت و مقاومت و همچنین جهت و قدرت روند را نشان دهد. همچنین نقاط مناسب برای ورود و خروج سهم نیز مشخص می‌شود. همچنین در این اندیکاتور ژاپنی بررسی ریسک نیز انجام می‌شود. به این شکل که اگر کیجونسن فاصله‌اش از نمودار قیمت زیاد شود به این معنی است که ریسک معامله بسیار بالا رفته است.

ایچیموکو
سیکنال خرید و فروش در ایچیموکو

نکته طلایی در مورد اندیکاتور ایچیموکو

این اندیکاتور در میان‌مدت و بلندمدت تحلیل‌های دقیق‌تری را نشان می‌دهد و به این شکل با اعتماد بیشتری می‌توان به انجام معامله پرداخت. همچنین این اندیکاتور در تایم فریم‌های روزانه و هفتگی نیز تحلیل‌های بسیار خوبی را در اختیار تریدرها می‌گذارد. به علاوه ، از این اندیکاتور در تمام بازارهای مالی می‌توان استفاده کرد. نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که با کمک این اندیکاتور می‌توان شکست جعلی را با دقت بسیار بالایی تشخیص داد.

اگر بخواهیم خلاصه ای از تحلیل با استفاده از چیکو را برایتان بگوییم، باید توجه داشته باشید که در دوره هایی که قیمت در بالای چیکو قرار میگیرد قیمت به احتمال زیاد با افت همراه خواهد شد و سیگنالی برای فروش است. بر عکس زمانیکه قیمت در زیر چیکو قرار دارد سیگنالی برای خرید است. اینجاست که می‌توانیم از بازار انتظار افزایش قیمت داشته باشیم.

نکته طلایی در ایچیموکو

کلام آخرایچیموکو

فعالیت در بازارهای مالی نیازمند تسلط بر ابزارهای مورد نیاز در این آنها است و یکی از ابزارهای بسیار پرکاربرد استفاده از اندیکاتوری به نام ایچیموکو است که توسط کشور ژاپن طراحی و تولید شده است. با استفاده از این اندیکاتور می‌توانید روند حرکت دارایی را تشخیص دهید. همچنین تشخیص خطوط مقاومتی و حمایتی و نیز تشخیص مومنتوم و جهت بازار نیز به راحتی امکان ‌پذیر است. مورد دیگری که استفاده از این اندیکاتور برای شما به ارمغان می‌آورد تشخیص نقاط ورود و خروج از معاملات و تشخیص نقاط اصلاح دارایی است.

البته بهتر است برای به حداکثر رساند سود با در نظر گرفتن ریسک از ابر موکو در کنار سایر اندیکاتورهای تکنیکال استفاده کنید تا بتوانید سیگنال‌های بهتری را دریافت کنید. اجزای اصلی در نمودارهای حاصل از این اندیکاتور سنکوی A و سنکوی B هستند و بیشترین اطلاعات از این خطوط حاصل می‌شود.

ایچیموکو چیست؟

ایچیموکو یک اندیکاتور تکنیکال است که به آن «نمودار ابری» هم گفته می‌شود. ایچیکومو یک سیستم معاملاتی قوی است که از آن برای تشخیص سطوح مقاومت و حمایت در بازه‌های زمانی مختلف و تعیین روند استفاده می‌شود.

اجزای اندیکاتور ایچیموکو چیست؟

این اندیکاتور از پنج عنصر تشکیل شده که عبارت‌اند از: تنکانسن، کیجونسن، چیکو اسپن، سنکو اسپن A و B.

ابر ایچیموکو بیانگر چه اطلاعاتی است؟
زمانی که قیمت فعلی بالای ابر کومو باشد، روند قیمت صعودی است و بالعکس، هنگامی که قیمت فعلی در میانه ابر کومو باشد، به این معنا است که قیمت در رکود قرار دارد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان