بازار بورس یا ارز دیجیتال؟ کدام بهتر است؟

خانهمقالاتبازار بورس یا...

آنچه می‌خوانید...

پس از معرفی بیت‌ کوین در سال 2009، مردم جهان با ارز دیجیتال و فناوری بلاک چین برای اولین بار آشنا شدند. هنگام مقایسه بازار ارزهای دیجیتال با بازار بورس، برخی سرمایه‌گذاران بازار بورس، بازار ارزهای دیجیتال را به عنوان یک بازار مالی کوچک رد کردند. با وجود این، از آن زمان تاکنون بازارهای ارزهای دیجیتال با جهش و رشد روبرو بوده‌اند. بحث و جدال بر سر این فناوری نوپا تاکنون کم نبوده است. بسیاری برای انتخاب بین بورس و ارز دیجیتال تردید داشتند.

اگرچه برخی از کارشناسان معتقدند که بازار ارز دیجیتال یک سرمایه‌گذاری ارزشمند است اما برخی می‌ترسند که این بازار سقوط کند و بازارهای بزرگ‌تری مانند بورس و فارکس را نیز با خود پایین بکشد. اکنون مهم‌ترین سوال این است که بازار بورس بهتر است یا بازار ارز دیجیتال؟ با این مطلب فکت کوینز همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

چرا بسیاری افراد روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

جدای از مسائل ذکر شده، تأثیر ارزهای دیجیتال بر بازارهای مالی را نمی‌توان انکار کرد. معامله ارزهای دیجیتال نیاز مردم به افزایش ثروت را برآورده می‌کند. بر اساس تحقیقات CNBC، حداقل یک نفر از هر 10 آمریکایی در حال حاضر روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

معامله با ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاری را بیش از پیش راحت‌تر کرده است. نوسانات نسبتاً بالاتر در بازار مالی به معنای فرصت‌های بیشتر برای کسب سود است. اگر امکان انجام شبانه‌روزی معاملات، استفاده از اهرم، کارمزدهای پایین و امکان معامله با حداقل سرمایه را به این‌ها اضافه کنید، خیلی زود خواهید فهمید که چرا بسیاری از سرمایه‌گذاران جدید و معامله‌گران با تجربه در بازار بورس به بازار ارز دیجیتال روی آورده‌اند. در این مقاله شباهت‌ها، تفاوت‌ها و مزایا و معایب معامله در بازار ارز دیجیتال در مقابل بازار بورس، بررسی می‌شود.

بیشتر بخوانید: روانشناسی بازار ارز دیجیتال چیست و چرا مهم است؟

آیا خرید ارز دیجیتال مانند خرید سهم در بازار بورس است؟

آیا با نحوه خرید و فروش در بازار بورس یا بازار ارز دیجیتال آشنا هستید؟ خرید ارزهای دیجیتال درست مانند خرید سهم در بازار بورس است زیرا خریداران با فروشندگان دارایی‌های دیجیتال رقابت می‌کنند و قیمت آن بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. در هر دو بازار معاملات را می‌توان به صورت آنلاین انجام داد و هم در بازار بورس و هم بازار ارز دیجیتال می‌توان سود یا زیان کرد.

ارزهای دیجیتال و سهام‌های بازار بورس مکانیزمی شبیه هم دارند. اگر سهمی در بازار بورس یا ارزی را در بازار ارز دیجیتال معامله کرده باشید، در خانه خود و با استفاده از هر صرافی ارز دیجیتال احساس راحتی می‌کنید. اگرچه تحلیل بنیادی یک ارز دیجیتال یا توکن همواره با عواملی که بر قیمت سهم در بازار بورس اثر می‌گذارند، تفاوت دارد اما مکانیسم معاملاتی پایه و روش‌های تحلیل‌ تکنیکال هر دو تقریبا مشابه هستند.

آیا خرید ارز دیجیتال مانند خرید سهم در بازار بورس است؟

به عنوان مثال، شما می‌توانید انواع مشابهی از سفارش‌ها را در صرافی‌های هر دو بازار ثبت کنید. سفارشات بازار (Market Order) یا خرید یا فروش به قیمت فعلی بازار است. سفارش‌های لیمیت (Limit Order) شامل قیمت از پیش تعیین شده‌ای می‌شود که معامله‌گر امیدوار است قیمت به آن برسد و در آن نقطه، ارز دیجیتال را بخرد یا بفروشد. سفارش استاپ لاس (Stoploss) یا حد ضرر مشابه سفارش بازار بورس است. فقط زمانی معامله انجام می‌شود که قیمت ارز دیجیتال به قیمتی که از پیش تعیین شده‌ است، برسد.

یکی دیگر از شباهت‌های بازار ارز دیجیتال با بازار بورس در معاملات روزانه بازار بورس و معاملات نقطه‌ای ارز دیجیتال است. در معاملات روزانه مبتنی بر بازار بورس روی حرکات کوتاه‌مدت بازار برای خرید و فروش سهم در روز معاملاتی یک بازار سرمایه‌گذاری می‌شود.

بیشتر بخوانید: آموزش پوزیشن شورت (Short) در بازار ارز دیجیتال

کدام یک از دو بازار بورس یا بازار ارز دیجیتال ساعات فعالیت بیشتری دارد؟

در پاسخ به این سوال که بازار بورس یا بازار ارز دیجیتال ساعات باز بیشتری دارد باید گفت که بازارهای ارزهای دیجیتال هرگز بسته نمی‌شوند. همان استراتژی‌های معاملاتی کوتاه‌مدت که برای بازار بورس استفاده می‌شود، برای ارزهای دیجیتال نیز قابل اجرا هستند. تمامی استراتژی‌های معاملاتی روزانه مانند سوئینگ تریدینگ، رنج تریدینگ (معامله در بازار رنج)، اسکالپینگ و آربیتراژ را می‌توان به کار گرفت. نوسانات بازار ارز دیجیتال که اصلی‌ترین عامل معاملات روزانه سودآور است و نقدینگی عمیق این بازار، دو ویژگی بنیادی بسیاری از ارزهای دیجیتال هستند.

بیشتر بخوانید: استراتژی آربیتراژ (Arbitrage)؛ بهترین روش سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال در سال۲۰۲۳

بازار بورس یا بازار ارز دیجیتال: تفاوت های مهم بین ارزهای دیجیتال و سهام

کسب سود بالای 1000 درصد در عرض چند هفته در بازارهای ارزهای دیجیتال اتفاقی عجیب نیست. هنگام ارزیابی و مقایسه بازار ارزهای دیجیتال با بازار بورس با توجه به احتمال زیاد کسب سودهای کوتاه‌مدت و موانع کم برای ورود به بازار ارز دیجیتال، روز به روز سرمایه‌گذاران بیشتری از ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. از آنجا که ارزهای دیجیتال را می‌توان در واحدهای کسری معامله کرد، میزان وجه لازم کمی برای ورود به بازار لازم است. اما برای اهدافی چون کسب سودهای کلان در مدت زمان کوتاه، واریز وجه کم به حساب ارز دیجیتال، ریسک بیشتری نیز به همراه دارد.

قیمت ارزهای دیجیتال، ثباتی در حد یک ترن هوایی را دارد و بسیاری از کارشناسان صنعت، معامله در بازار ارزهای دیجیتال را بیشتر از آنکه یک سرمایه‌گذاری واقعی بدانند قمار قلمداد می‌کنند. این نوسان قیمت در بازارهای بورس هم وجود دارد با این تفاوت که در بازار بورس این نوسانات شدت کمتری دارد.

بیشتر بخوانید: برنامه معاملاتی (Trading Plan) چیست؟ آموزش کامل تنظیم برنامه معاملاتی

تفاوت‌های کلیدی و مهم هنگام مقایسه بازار ارز دیجیتال با بازار بورس را با تحلیل ویژگی‌های زیر بررسی می‌کنیم.

نقدینگی

نقدینگی کدامیک از دو بازار بورس یا بازار ارز دیجیتال بیشتر است؟ نقدینگی، میزان توانایی شما برای خرید و فروش به دلخواه در هر بازاری است. بازارهای بورس در مقایسه با بازار ارز دیجیتال نقدینگی بالاتری دارند زیرا حجم معاملات در این بازار نسبت به بازارهای ارزهای دیجیتال بالاتر بوده و به همین دلیل قدرت نقدشوندگی بیشتری دارد. بازار ارز دیجیتال معامله‌گران فعال کمتری دارد و بنابراین ممکن است تریدرها از مشکلات نقدینگی رنج ببرند.

با این حال، هر یکی از ارزهای دیجیتال نیز قدرت نقدشوندگی یکسانی ندارند. بیت‌کوین نقدشونده‌ترین ارز دیجیتال است زیرا بیشتر فروشندگان و خریداران ارز دیجیتال روی آن معامله و سرمایه‌‎گذاری می‌کنند.

کوین‌ها و توکن‌های با ارزش بازار پایین معمولا برای سرمایه‌گذاران بزرگ مشکلات نقدینگی ایجاد می‌کنند و در نتیجه، معامله‌گران ترجیح می‌دهند روی این گونه ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری نکنند. در معاملات بازار بورس چنین مشکلاتی فقط هنگام معامله سهام در خارج از بورس یا کار با کارگزاری‌های سهام با سقف سرمایه کوچک رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید: بررسی عوامل تعیین‌کننده قیمت ارز دیجیتال

مالکیت

آیا در بازار بورس و بازار ارز دیجیتال مالک سهام و ارز خود هستید؟ خرید سهم‌هایی که در بازار بورس معامله می‌شود به شرکت عرضه‌کننده سهم تعلق می‌گیرد. به عنوان یک دارنده سهم، سرمایه‌گذار از مزایای مختلفی مانند سود یا زیان سرمایه، سود سهم بر اساس سود روزانه و حق رأی سهامدار برخوردار است. با این حال، خرید از طریق کارگزاری از نظر فنی به این معنی است که کارگزار شما مالک سهم شما است. تعداد بسیار کمی از سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند تا سهمی به نام خود داشته باشند.

خرید ارزهای دیجیتال به این معنی است که می‌توانید مالکیت نهایی سکه یا توکن را به سرمایه‌گذار منتقل کنید. ارزهای دیجیتال معمولا در یک صرافی معامله می‌شوند و در کیف پول صرافی ذخیره می‌شوند. با این حال، شما می‌توانید ارز دیجیتال را به یک دستگاه سخت‌افزاری (کیف پول سرد) منتقل کنید که از کیف پول آنلاین امنیت بیشتری دارد. اگر کلیدهای خصوصی ارز دیجیتال خود را ایمن نگه دارید، لازم نیست نگران هک شدن آن از سوی یک واسطه باشید.

نوسانات بالا

نوسانات بالای بازار ارز دیجیتال

یکی از شباهت‌های بازار ارز دیجیتال با بازار بورس این است که هر دو بازار بی‌ثبات هستند. به دلیل نوسانات قیمتی که پیش‌بینی آن سخت است، تعیین زمان دقیق ورود یا خروج از یک معامله در بازار بورس یا بازار ارز دیجیتال بسیار دشوار می‌شود. با توجه به آنچه گفته شد، بازار بورس به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران امکان دسترسی به اطلاعات شرکت را می‌دهد که می‌توانند از آن برای تصمیم‌گیری در مورد نحوه معامله سهم یا اوراق بهادار خود استفاده کنند. علاوه بر این، در بازار بورس، با وجود تغییرات منظم قیمت، در بلندمدت اکثر سهم‌ها با رشد قیمت همراه هستند.

بازارهای بورس فقط در بازه ثابت یک روز کاری نوسان دارند. بازارهای ارزهای دیجیتال هرگز بسته نمی‌شوند و نوسان‌هایی را در واکنش به دیگر دارایی‌های دیجیتال، اتفاقات فضای بازار ارز دیجیتال و حرکت بازارهای سهام جهانی تجربه می‌کنند.

با توجه به اینکه عوامل زیادی در 24 ساعت شبانه‌روز ارزهای دیجیتال را تحت تاثیر قرار می‌دهند نوسانات بیشتری در بازار ارز دیجیتال نسبت به بازار بورس وجود دارد. نوسانات بیشتر بازار همچنین به معنای ثبات کمتر قیمت ارز است که ممکن است سرمایه‌گذاران نهادی را از سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال باز دارد. نوسان بیشتر به معنای فرصت‌های ورود و خروج بیشتر به معامله و دامنه گسترده‌تر برای سودهای بزرگ است.

بیشتر بخوانید: پیش‌بینی بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳؛ نظر بهترین کارشناسان را بخوانید!

بازار نامحدود ارزهای دیجیتال

بازارهای بورس قوانین و مقرراتی دارند و الزامات استفاده از مارجین اغلب سختگیرانه و به شدت نظارت می‌شود. محدود شدن تعداد سهم پرتفوی ممکن است معامله‌گران را از استفاده از اهرم بازدارد.

هنگام مقایسه بازار ارز دیجیتال با بازار بورس، معامله  مشتقات ارزهای دیجیتال قطعا از معامله سهام در بازار بورس راحت‌تر است و ارزهای دیجیتال زیادی را می‌توان معامله کرد.

بازار بورس یا بازار ارز دیجیتال : عدم تنوع

تنوع معامله و ارز در کدامیک از بازار بورس یا بازار ارز دیجیتال بیشتر است؟ هدف از تنوع، نگهداری دارایی‌هایی است که عملکرد متفاوتی در بازارهای متنوع دارند. سهم‌های بازار بورس در واقع تنوع کمتری نسبت به ارزهای دیجیتال دارند؛ زیرا اقتصاد و بازار گسترده‌تری را دنبال می‌کنند. عواملی مانند تورم و سیاست‌های پولی و اقتصادی بر قیمت سهام و اوراق قرضه اثر می‌گذارند.

شباهت کم بیت‌کوین و اتریوم با اوراق بهادار و دارایی‌های بازار بورس از این نظر، سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال را به یک استراتژی جذاب در تنوع سبد سهام تبدیل می‌کند. قیمت ارزهای دیجیتال تا حد زیادی  در واکنش‌ به سکه‌هایی مانند اتریوم و بیت‌کوین که ثبات دارند تغییر می‌کند. از سوی دیگر، بازار بورس و سهم‌های آن به عوامل اقتصادی گسترده، عملکرد فردی شرکت‌ها و بخش‌ها و عرضه و تقاضای مرتبط با شاخص‌ها، صنایع و خدمات مرتبط واکنش نشان می‌دهند.

بازار بورس یا بازار ارز دیجیتال : کدامیک برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت بهتر است؟

بازار ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت بهتر است و با پتانسیل بالایی برای کسب سودهای بزرگ و به همان اندازه زیان‌های سریع همراه است. میانگین بازدهی در بازار بورس حدود 10 درصد در سال است. قیمت بیت‌کوین به عنوان یک ارز دیجیتال با عملکرد عالی که داشته است بازده سالانه 230 درصد را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان می‌آورد.

به خاطر داشته باشید که ارزهای دیجیتال در عرض چند ساعت صعود زیادی داشته باشند یا در چند دقیقه سقوط کنند. همه معاملات بازدهی ثابت یا سود تضمین شده ندارند. با این حال، وضعیت نوسان بازارهای ارزهای دیجیتال برای معامله‌گران روزانه که به دنبال شناخت الگوها و روندها و کسب سود فوری هستند ایدئال به نظر می‌رسد.

بازار بورس یا بازار ارز دیجیتال: کدامیک برای سرمایه‌گذاری بلندمدت بهتر است؟

شاید بپرسید که کدام یک از بازار بورس یا بازار ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاران بلندمدت بهتر است؟ ثبات معاملات بازار بورس عاملی است که بسیاری از سرمایه‌گذاران بلندمدت را به خود جذب می‌کند. برای مثال، شاخص S&P 500 که از سال 1975 500 شرکت بزرگ سهامی عام و پذیرفته شده در ایالات متحده را بررسی کرده است، تنها در 10 سال از 46 سال زیان نشان داده و با گذشت زمان، در درازمدت با رشد سهام‌های پرتفوی همراه بوده است.

علاوه بر خطر سیستماتیک نوسانات بالا، بازار ارز دیجیتال با عدم قطعیت‌های نظارتی، پذیرش کند مقامات و تهدیدات امنیتی سایبری نیز مواجه است. با وجود این خطرات، اگر برای شناخت بازار تلاش کنید و با دقت قدم بردارید، بازار ارز دیجیتال سودآور و مفید خواهد بود.

سرمایه‌گذاری در بازار بورس و ارز دیجیتال به معنای انجام یک بازی طولانی و ثابت است. اگر یک معامله‌گر روزانه نیستید، بهتر است از نوسانات کوتاه‌مدت در هر یک از بازارها اجتناب کنید.

سخن پایانی

تصمیم‌گیری برای معامله در بازار بورس یا ارز دیجیتال تا حد زیادی به تخصص، استراتژی معاملاتی و مقدار پولی که سرمایه‌گذاری می‌کنید بستگی دارد. بازار بورس برای کسانی که خواهان رشد سرمایه‌گذاری قابل پیش‌بینی و محدود در بلندمدت با نوسانات نسبتاً کم هستند بهتر است. ارزهای دیجیتال برای کسانی که به تنوع سرمایه‌گذاری علاقه دارند و به دنبال اهرمی هستند که از سرمایه در برابر تورم و عوامل منفی که بر بازارهای مالی تأثیر می‌گذارند محافظت کند، بهتر است.

سوالات متداول

بازار بورس بهتر است یا ارز دیجیتال؟

بازار ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت بهتر است و با پتانسیل بالایی برای کسب سودهای بزرگ و به همان اندازه زیان‌های سریع همراه است. اما ثبات معاملات بازار بورس عاملی است که بسیاری از سرمایه‌گذاران بلندمدت را به خود جذب می‌کند.

بازار بورس پرریسک‌تر است یا ارز دیجیتال؟

با توجه به اینکه عوامل زیادی در 24 ساعت شبانه‌روز ارزهای دیجیتال را تحت تاثیر قرار می‌دهند نوسانات بیشتری در بازار ارز دیجیتال نسبت به بازار بورس وجود دارد. نوسانات بیشتر بازار همچنین به معنای ثبات کمتر قیمت ارز است که ممکن است سرمایه‌گذاران نهادی را از سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال باز دارد. نوسان بیشتر به معنای فرصت‌های ورود و خروج بیشتر به معامله و دامنه گسترده‌تر برای سودهای بزرگ است.

1 نظر

  1. سلام، من اینو انتخاب کردم: ارز دیجیتال، ربات کپی‌ترید ماهی ۴۵ دلار هزینه ربات، راحت و آسوده، بنظرم بهترینه تو وضعیتی که پول ایران هیچ ارزشی نداره

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان