top banner adv

بازار نزولی و تلاش برای رهایی از سطوح پایین – تحلیل آنچین بیت کوین هفته 37

بازار نزولی و تلاش برای رهایی از سطوح پایین – تحلیل آنچین بیت کوین هفته 37
0
بازدید : 10018

بعد از مقاوت بازار نسبت به موج افزایشی بیت کوین که به سمت $24.5k حرکت می‌کرد، قیمت اولین رمزارز محبوب جهان به $18.5k رسید. قیمتی که تا به این لحظه در میان سطوح پایین چرخه‌های نزولی، رتبه دوم را از آن خود کرده است. این اتفاق که چیزی حدود 11.8 درصد از عرضه بازار را به ضرر شناور تبدیل کرد، به ما اجازه می‌دهد تا ریسک بدترین شرایط را بسنجیم و احتمال تشکیل کف جدید در این بازار نزولی را بررسی کنیم. در این مقاله همراه فکت‌ کوینز باشید تا با بررسی تحلیل آنچین بیت کوین توسط گلسنود، شرایط بازار را ارزیابی کنیم.

شرایط فعلی بیت کوین در بازار نزولی

شرایط فعلی بیت کوین در بازار نزولی

بیت کوین در چند هفته اخیر موج افزایشی قدرتمندی را پشت سر گذاشت و از دومین سطح پایین بازار نزولی در این سالها فاصله گرفت. نهایتا قیمت‌ این رمزارز محبوب به 21758 دلار رسید اما در محدوده خنثی که سه ماهی از تشکیل شدن آن می‌گذرد باقی ماند. بازار امروز شور و شوق اواسط آگوست را که باعث افزایش قیمت بیت کوین به 24.5 هزار دلار شده بود را ندارد. حالا که بازار پایین‌تر سطح خود در این هفته را تجربه می‌کند، می‌توانیم حجم رمزارزهایی که از سود شناور به ضرر شناور تبدیل شده‌اند را بررسی کنیم. از میزان انباشت بیت‌کوین تا بررسی چگالی بازار بر اساس هزینه در محدوده ثبات، همگی در داده‌های کنونی پنهان شده‌اند.

در تحلیل این هفته به سراغ مفهوم ارزش-مبنا در تحلیل آنچین (درون زنجیره‌ای) خواهیم رفت و تغییر سودآوری ارز دیجیتال را بررسی خواهیم کرد. علاوه بر این موارد، به سراغ سه تراکنش 5 هزار دلاری یا بیشتر در بازار بیت کوین خواهیم رفت که 7 تا 10 سال سن دارند و در هفته‌های اخیر خرج شده‌اند!

افت قیمت شدید در سراسر بازار

افت قیمت شدید در سراسر بازار

بیت کوین از زمان تجربه بالاترین قیمت خود (ATH) در ماه نوامبر سال 2022 وارد مسیری نزولی و پایدار شده که تا به این لحظه 10 ماه از آن می‌گذرد. قیمت لحظه‌ای این رمزارز در این هفته به $18,649 دلار رسید! قیمتی که با کاهش 72.5 درصدی نسبت به ATH، عنوان دومین سطح پایین بازار در تاریخ را به یدک می‌کشد. مقایسه بازار نزولی فعلی با دوره‌های نشان می‌دهد که کاهش ارزش بیت‌کوین در چرخه کاهشی فعلی نسبت به دوره‌های قبلی کمتر بوده است. در واقع، پایین‌ترین سطوح چرخه‌های نزولی سال‌های 2015، 2018 و 2020 بیش از 77 درصد نسبت به ATH کاهش داشته‌اند. البته اگر بزرگی مارکت فعلی بیت‌کوین را بررسی کنید متوجه می‌شوید که حجم زیان مالی این چرخه نزولی به مراتب از چرخه‌های قبلی بیشتر است.

بیشتر بخوانید : تحلیل و پیش بینی قیمت رمزارز سیف مون (SafeMoon) ۲۴ خرداد

شاخص MVRV و بازار نزولی این هفته

شاخص MVRV و بازار نزولی این هفته

شاخص MVRV نسبت ارزش رمزارز در بازار به ارزش واقعی آن را محاسبه می‌کند. در این بخش نسبت قیمت لحظه‌ای بیت کوین را به داده‌های ارزش-مبنای گروه‌های مختلف سرمایه گذار بررسی می‌کنیم.

شاخص MVRV در کل بازار

این شاخص نسبت قیمت لحظه‌ای رمزارز به ارزش-مبنای تمامی سرمایه‌گذاران بازار را محاسبه می‌کند.

شاخص MVRV دارندگان بلند مدت

این شاخص نسبت قیمت لحظه‌ای رمزارز به ارزش-مبنای دارندگان بلند مدت را محاسبه می‌کند. رمزارزهایی که بیش 155 روز در سیستم ثابت باشند، دارایی دارندگان بلند مدت محسوب می‌شوند. این دارایی‌ها کمترین احتمال خرج شدن در تمام شبکه را دارند.

شاخص MVRV دارندگان کوتاه مدت

این شاخص نسبت قیمت لحظه‌ای رمزارز به ارزش-مبنای دارندگان کوتاه مدت را محاسبه می‌کند. رمزارزهایی که کمتر از 155 روز در سیستم ثابت باشند، دارایی دارندگان کوتاه مدت محسوب می‌شوند. این دارایی‌ها بیشترین احتمال خرج شدن در تمام شبکه را دارند.

بیشتر بخوانید : پیش بینی و تحلیل اتریوم تاریخ 4 آذر 1400

اگر به گذشته بیت‌کوین نگاهی بیاندازید، متوجه می‌شوید که هر گاه قیمت لحظه‌ای بیت کوین زیر این سه شاخص رسیده، کف جدیدی شکل گرفته است. داده ‌های این چنینی نشانه ضرری شناور برای تمامی گروه‌های فعال در بازار است. 56 روز است که بازار نزولی فعلی در این شرایط به سر می‌برد. با اینکه در یک بازه زمانی کوتاه مدت قیمت واقعی و شاخص MVRV دارندگان بلند مدت افزایش شد، شرایط بازار خیلی سریع به حالت قبل برگشت.

اگر طول چرخه‌های نزولی قبلی بیت کوین را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که میانگین عمر یک چرخه کاهشی در بازار بیت کوین 190 روز است. در نتیجه با توجه به عمر 56 روزه بازار فعلی می‌توان گفت این دوره تا به این لحظه از دورهای نزولی کوتاه مدت بازار محسوب می‌شود.

مطابق گزارش ماه ژوئن گلسنود، مقادیر شاخص STH-MVRV (مربوط به دارندگان کوتاه مدت) خیلی کمتر از مقادیر این شاخص در زمان سقوط بازار در سال 2018 است. نتیجه‌ای که می‌توان از این داده‌ها گرفت این است که دارندگان کوتاه مدت در این چرخه، رکورددار بیشترین ضرری در تاریخ بیت‌کوین هستند.

تقسیم‌بندی و مقایسه گروه‌ها بر اساس ارزش

تقسیم‌بندی و مقایسه گروه‌ها بر اساس ارزش

در این مرحله می‌توانیم با مقایسه میانگین قیمت خرید دارندگان کوتاه مدت (STH) و دارندگان بلند مدت (LTH) ابعاد مختلف تنش و قوت بازار را با یکدیگر مقایسه کنیم. دلیل این مقایسه کاهش مدائم قیمت در بازار نزولی است که باعث سقوط قیمت واقعی STH به زیر قیمت واقعی LTH می‌شود.

چنین داده‌هایی در مراحل پایانی چرخه نزولی قابل مشاهده‌اند و دوره‌هایی را مشخص می‌کنند که در آنها میانگین قیمت خرید در 155 روز گذشته از میانگین ارزش-مبنای دارندگان بلند مدت سودمندتر است. در واقع با وجود نزولی بودن 10 ماهه بازار، هنوز هم خبری از سطح همپوشانی و تغییر وضعیت نیست. البته باید به این نکته توجه کرد که در موارد قبلی چیزی بین 145تا 339 روز طول کشیده است تا بازار بعد از تغییر مسیر به حالت عادی خود برگردد. با توجه به این داده‌ها می‌توانیم منتظر چنین تغییری در میانه‌های سپتامبر باشیم.

دارندگان کوتاه مدت و بلند مدت

از اواسط ماه آگوست، قیمت عرضه در ضرر (Percent Supply in Loss) با چیزی حدود 11.8 درصد به 48.1 درصد رسید. اگر به نمودار بالا دقت کنید، متوجه می‌شوید که سهم دارندگان کوتاه مدت با 9.3 درصد از سهم دارندگان بلند مدت با 2.5 درصد، بسیار بیشتر است. چنین تفاوتی شتاب جریان سرمایه به بازار را در زمان قیمت سقوط قیمت لحظه‌ای به زیر قیمت واقعی نشان می‌دهد.

در واقع تجمیع رمزارزهای دارندگان کوتاه مدت در بازه قیمتی $24k تا $18.5k نشان می‌دهد که 9.3 درصد از ظرفیت بازار به تازگی معامله شده است و جریان تقاضا برای خرید در این محدود قیمتی از بین نرفته است. البته در چنین شرایطی ریسک ماجرا هم پررنگ‌تر می‌شود؛ چرا که 48.1 درصد از حجم رمزارزهای سرمایه گذاران زیر خط قیمتی 18.5 هزار دلار قرار دارد.

نسبت سود به زیان تحقق یافته در بازار

 نسبت سود به زیان تحقق یافته در بازار

حال وقت آن است تا به سراغ شاخصی برویم که نسبت سود به زیان را محاسبه می‌کند. این شاخص نسبت حجم رمزارزهایی که وارد کانال سوددهی شده‌اند را به حجم رمزارزهایی که وارد کانال ضرردهی شده‌اند را محاسبه می‌کند. این شاخص و داده‌های آن به سرمایه گذاران کمک می‌کند با بررسی حجم و مسیر حرکت توکن‌ها در بازار، تنش‌ها و مسیرهای آینده آن را بررسی کنند.

دوره سود غالب (Profit Dominant Regime)

بیشتر بخوانید : قیمت لحظه ای شیبا – تحلیل شیبا تاریخ 31 شهریور 1400

این معیار در مراحل ابتدایی بازارهای صعودی و زمانی که موج تقاضا از از موج فروش بیشتر می‌شود، نمایان می‌شود. اگر نگاهی به تاریخچه بازار بیاندازید متوجه می‌شوید که این معیار در مراحل اولیه بازار صعودی به سطح 1.0 می‌رسد.

دوره زیان غالب (Loss Dominant Regime)

بیشتر بخوانید : افزایش قیمت بیت کوین در پی کاهش تورم در آمریکا؛ تحلیل BTC (23 آذر 1401)

زمانی که چرخه نزولی بازار طولانی می‌شود؛ جایی که عرضه با میزان تقاضا برابر نیست این معیار دچار ریزش می‌شود و به کمتر از سطح 1.0 می‌رسد. این معیار زمان تغییر مسیر بازار نمایان می‌شود و به عنوان سیگنال اولیه عمل می‌کند.

فاصله بین سقوط به زیر سطح 1.0 و بالا رفتن از آن جایی مشخص می‌شود که ضعف بازار نزولی حداکثری شود. بازار فعلی 4 ماه است که در دوره زیان غالب به سر می‌برد؛ در نتیجه می‌توان آن را با دوره 6 ماهه چرخه کاهشی 2018-2019 مقایسه کرد.

یکی دیگر از مشاهدات جالب مربوط به این معیار، صعودی شدن بازار در اوائل ماه ژانویه بود که تا اواسط آگوست ادامه یافت و پس از آن به 0.58 کاهش پیدا کرد. این داده‌ها مهر تاییدی برای تحلیل هفته سی و پنجم محسوب می‌شود که نشان می‌داد سود سرمایه گذاران در همان بازه کوتاه با اندکی افرایش همراه بوده است.

نوسانات بازار نزولی

 نسبت سود به زیان تحقق یافته در بازار

تا به اینجای تحلیل آنچین بیت کوین در هفته سی و هفتم، نقش بسیار مهم دارندگان کوتاه مدت در پیش‌بینی وضعیت بازار را بررسی کردم. حالا وقت دقیق‌تر شدن است! برای این کار به سراغ یکی از شاخص‌های مهم بازار یعنی SOPR می‌رویم و نسبت سود به خرج کرد دارندگان کوتاه مدت را بررسی می‌کنیم. این شاخص که دارندگان کوتاه مدت مبنای آن هستند، STH-SOPR نام دارد. با کمک این شاخص می‌توان مراحل مختلف بازار نزولی را مشخص کرد.

مرحله اول؛ بعد از ATH: بعد از ترکیدن حباب ATH، بازار به صورت ناگهانی نزولی می‌شود و معیار دوره زیان ب زیر سطح 1.0 می‌رسد. معمولا بعد از این مرحله بازار نوسانی می‌شود.

مرحله دوم؛ قدرت گرفتن بازار نزولی: با پیشرفت چرخه کاهشی، تعادل بازار به هم می‌ریزد، تقاضا ضعیف می‌شود و عرضه از استاندارد بازار پیشی می‌گیرد. علاوه بر این، سرمایه گذاران در این مرحله دوست دارند سرمایه‌های خود را نقد کنند.

مرحله سوم؛ پس از فاز تسلیم: در این مرحله از چرخه، سرمایه گذاران از نظر روانی خسته می‌شوند و در برابر موج نزولی تسلیم می‌شوند. در این حالت سرمایه در بازار باقی می‌ماند و به طور معمول به سودآوری و آغاز یک فرآیند صعودی منجر می‌شود. بازار ماه ژوئن 2022 به همین مرحله شباهت دارد. پس اینکه بازار افزایش قیمت بیت کوین به 24000 دلار را پس زد، شاخص STH-SOPR با 1.0 برابر شد.

نهنگ‌های قدیمی بیدار می‌شوند!

نهنگ‌های قدیمی بیدار می‌شوند!

ابتدای مقاله راجع به سه تراکنش بزرگ در بازار بیت‌کوین صحبت کردیم. طی این تراکنش‌ها توکن‌های قدیمی خرج شده‌اند و از این نظر برای بررسی شرایط روانی بازار از اهمیت زیادی برخوردارند.

  1. بلوک شماره 751518: این تراکنش در 28 آگوست 2022 انجام شده و طی آن 5000 بیت کوین خرج شده است. تاربخ خرید این توکن‌ها 19 دسامبر 2013 بوده است.
  2. بلوک شماره 751723: زمان انجام این تراکنش 22 آگوست 2022 بوده است و طی آن 5000 توکن بیت کوین معامله شده‌اند.
  3. بلوک شماره 752637: زمان انجام این تراکنش 4 سپتامبر 22 بوده است و طی آن 5000 توکن بیت کوین معامله شده‌اند.

بیشتر بخوانید : تحلیل اتریوم؛ آیا قیمت ETH به روند نزولی خود ادامه خواهد داد؟

کلام آخر

با توجه به شرایط فعلی بازار بیت کوین و مقایسه آن با چرخه‌ نزولی 2018-2019، می‌توان به این نتیجه رسید که در مرحله پایانی این سراشیبی قرار داریم. چیزی که واضح و مشخص است جولان دادن دارندگان کوتاه مدت و سرمایه گذارن خرد است که نهایت استفاده را از قیمت‌های پایین اخیر می‌برند. تحلیل‌ها ادامه دارد و هیچ چیز صد در صدی نیست. حالا شما بگویید! بیت کوین بخریم یا نه؟

1
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x