با توجه به افزایش نرخ بهره آمریکا چه اتفاقی برای بیت کوین می‌افتد؟

آنچه می‌خوانید...

افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا و کنفرانس مطبوعاتی جروم پاول (Jerome Powell)، رئیس این آژانس، باعث شد که بازارهای مالی سنتی و بیت کوین و ارزهای دیجیتال کاهش یابند. قیمت بیت کوین پس از انتشار این اخبار سریعاً به زیر ۲۹,۰۰۰ دلار رسید و تا ۲۶,۶۰۰ دلار کاهش یافت.

به گزارش نیوز ‌بی‌تی‌سی، برای بسیاری از معامله‌گران این سوال پیش آمده‌ که حال چه اتفاقی برای بیت‌کوین رخ می‌دهد؟ بخش بانکی ایالات متحده همچنان با مشکلات حل‌نشده‌ای مواجه است و پاول و جانت یلن (Janet Yellen)، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، نظرهای متفاوتی در این باره داشته‌اند.

بیت کوین منتظر کمک مالی بعدی آمریکا به بانک‌ها است

فدرال رزرو نرخ بهره آمریکا را ۰.۲۵ واحد افزایش داده‌ و حتی یک عضو آن هم مخالف این طرح نبوده‌‌ است. پاول تأکید کرده است که افزایش بیشتر نرخ بهره «می‌تواند مناسب باشد» و تصمیم‌گیری‌های مربوط به آن بر اساس داده‌های موجود در هر جلسه انجام می‌شود. علی‌رغم فروپاشی سیستم بانکی آمریکا، او اعلام کرده است که فدرال رزرو نگران این بخش نیست. با این حال، نظر او ممکن است با شرایط موجود در تناقض باشد.

دو هفته پیش، فدرال رزرو باور داشت که نرخ بهره باید هر چه سریع‌تر افزایش یابد و تصمیم داشت این شاخص را ۵۰ واحد افزایش داد. اگر سیستم بانکی همان‌طور که فدرال رزرو ادعا می‌کند سالم است، پس چرا نرخ بهره ۵۰ واحد رشد نکرده است؟ مسئله این است که بحران بانکی فعلی به افزایش نرخ بهره و سیاست‌های انقباضی پولی آمریکا ربط دارد.

پاول و یلن در روز گذشته دقیقاً به‌صورت هم‌زمان مصاحبه کردند. هرچند فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش داد، یلن اعلام کرد که شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) نمی‌تواند همه سپرده‌های بانک‌ها را تضمین کند. این در حالی است که او یک روز قبل ادعا کرده بود FDIC قصد دارد تمام سپرده‌ها را تضمین و بیمه کند.

به نظر می‌رسد فدرال رزرو و دولت ایالات متحده می‌خواهند نشان بدهد که بحران موجود را کنترل می‌کنند؛ اما در حقیقت، احتمالاً هنوز راه‌حلی برای بانک‌ها پیدا نکرده‌اند. پاول هم اعلام کرده است که فدرال رزرو قصد دارد از بانک‌ها حمایت کند؛ اما نرخ بهره آمریکا در سال ۲۰۲۳ کاهش نمی‌یابد.

بیل آکمن (Bill Ackman)، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پرشینگ اسکوئر کپیتال منیجمنت (Pershing Square Capital Management)، در توییتر خود به این آشفتگی اشاره کرده‌ است. او از یلن انتقاد کرده است که تنها به‌صورت ضمنی از بانک‌های کوچک و سپرده‌گذارها حمایت می‌کند؛ اما قصد ندارد تمام سپرده‌ها را بیمه کند. آکمن ادامه داده‌ است:

یلن در روزهای قبل به‌صورت ضمنی از سپرده‌گذارها حمایت کرد؛ اما امروز مشخص شد که هیچ تضمینی در این زمینه وجود ندارد و نرخ بهره به ۵ درصد مری‌رسد. ۵ درصد یعنی اینکه که جذابیت سپرده‌های بانکی بسیار کم‌تر می‌شود. اگر جریان خروجی سپرده‌ها افزایش نیابد، قطعاً تعجب می‌کنم.

طبق گفته‌های آکمن، برای جلوگیری از نابودی بانک‌های کوچک‌تر، موقتاً تمام سپرده‌های آمریکا باید بیمه شود. او باور دارد که هرچه عدم اطمینان سپرده‌گذارها بیشتر شود، مشکلات بانک‌های کوچک‌تر هم دائمی‌تر و بازگرداندن مشتریان آن‌ها دشوارتر می‌گردد.

با افزایش نرخ بهره آمریکا قیمت بیت کوین کاهش می‌یابد؟

مسئله این است که بازار بیت کوین و ارزهای دیجیتال باید بتواند داده‌های مربوط به افزایش نرخ بهره آمریکا را هضم کند. به نظر می‌ٰرسد این مسئله اتفاق هم افتاده و معامله‌گران به این نتیجه رسیده‌اند که فدرال رزرو در روزهای اخیر تنها در حال لفاظی بوده است. مایکل ون دی پوپ (Michaël van de Poppe)، تحلیلگر مشهور بازار ارزهای دیجیتال، در این باره گفته است:

جروم پاول باید به افزایش نرخ بهره ادامه دهد و برای نجات بانک‌ها، باید ترازنامه بانک مرکزی را افزایش دهد. من فکر می‌کنم که بیت کوین با یک روند اصلاحی مواجه می‌شود و مقداری دیگر سقوط می‌کند. نباید به کمیته بازار آزاد فدرال امیدوار باشیم.

با این حال، تحلیلگر مشهور و ناشناس دیگری به اسم تد تاکس مکرو (Ted Talks Macro) گفته است:

ما باید منتظر بمانیم تا بانک بعدی سقوط کند و معامله‌گرها دوباره هیجان‌زده شوند. اولین سطح جالب برای من ۲۵,۰۰۰ دلار است. در غیر این صورت، تلنگری به سمت ۳۰,۰۰۰ دلار علاقه من را به بیت کوین جذب می‌کند. فقط صبر داشته باشید.

بیت کوین و نرخ بهره آمریکا

قیمت بیت کوین هم‌اکنون پس عبور از مقاومت ۲۷,۷۰۰ دلار در محدوده ۲۷,۶۰۰ دلار قرار گرفته است.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان