آموزش صفر تا صد کسب درآمد از AMM صرافی کوینکس

خانهآموزش هاآموزش صفر تا...

آنچه می‌خوانید...

AMM صرافی کوینکس چیست ؟ بازارساز خودکار یا همان AMM الگویی است که با استفاده از یک فرمول مشخص قیمت خرید و فروش را محاسبه می‌کند تا قیمتی جاری برای بازار فراهم کند. AMM کوینکس برای مکانیزم معاملاتی خود، بازارساز خودکار را با لیست سفارشات (Order Book) ترکیب می‌کند. دقت کنید که در این حالت سیستم به صورت خودکار استخرهای نقدینگی را به لیست سفارشات تبدیل می‌کند.

کوینکس به همه کاربران اجازه می‌دهد بازارساز باشند! در واقع تمام کاربران می‌توانند با اضافه کردن نقدینگی به استخرهای نقدینگی (Liqidity Pools) در کارمزد معاملات این پلتفرم سهیم شوند. اما چطور و به چه شکل؟ در این مقاله همراه فکت کوینز باشید تا به این سوال پاسخ دهیم .

- Advertisement -

الگوریتم AMM صرافی کوینکس

الگوریتم AMM صرافی کوینکس

AMM صرافی کوینکس از الگوریتم “فرمول نرخ ثابت بازارساز” یا همان “constant product market maker formula” بهره می‌برد. طبق این الگوریتم، کاربران برای اضافه کردن نقدینگی به Liqidity Pools به دو دارایی متفاوت نیاز خواهند داشت. در این روش، مقدار هر دو دارایی ارائه شده توسط کاربر، نرخی ثابت در نظر گرفته می‌شود. صرافی کوینکس برای افزایش انعطاف پذیری خود، از دو نوع متفاوت این الگوریتم استفاده می‌کند.

  • اولین نوع، الگوریتم “فرمول نامحدود نرخ ثابت بازارساز” یا “Infinite constant product market maker formula” است. این الگوریتم در ارائه جریان ثابت نقدینگی معنا می‌شود و بزرگی لیست سفارشات یا کوچکی استخرهای نقدینگی بر روی آن تاثیر ندارد. بیشتر مواقع از این الگوریتم در بازارهای معمول رمزارزها استفاده می‌شود.
  • دومین نوع، الگوریتم “فرمول محدود نرخ ثابت بازارساز” یا “Finite constant product market maker formula” است. این الگوریتم نرخ بهره‌وری سرمایه را بهبود می‌دهد و در بازه‌های قیمتی مشخص، جریانی ثابت از نقدینگی را به بازار تزریق می‌کند. به طور معمول از این الگوریتم برای بازار رمزارزهای پایدار (استیبل کوین ها) استفاده می‌شود.

ویدئو یوتیوب AMM صرافی کوینکس

استخر نقدینگی یا همان Liqidity Pool چیست؟

استخر نقدینگی یا همان Liqidity Pool چیست؟

برای درک بهتر عملکرد AMM صرافی کوینکس باید با مفهوم استخر نقدینگی (Liqidity Pool) آشنا باشید. استخرهای نقدینگی حاوی دارایی‌هایی هستند که برای AMM به کار گرفته می‌شود. در طول معامله، حاصل ضرب ارزش هر دو دارایی واریز شده به استخر نقدینگی ثابت (CPMM) می‌ماند. تامین کنندگان نقدینگی (LP) در مقابل اضافه کردن نقدینگی به استخرها، 50 درصد کارمزد تراکنش‌های همان استخر را دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: آموزش ترید در صرافی کوینکس | از راهنمای استفاده تا مزایا و معایب این صرافی

در بازارهای AMM، هر جفت مبادلاتی استخر دارایی خود را دارند؛ جایی که واریز و برداشت نقدینگی انجام می‌شود و قانون معامله کاربرد پیدا می‌کند. قانون معامله بیان می‌کند حاصل ضرب ارزش دو ارز (توکن رمزارز) باید همیشه ثابت باشد. این یعنی اگر ارزش ارز A کاهش داشت، ارزش ارز B در معادله افزایش پیدا می‌کند تا حاصل ضرب ارزش A در B تغییری نکند.

تعریف بازار AMM

تعریف بازار AMM

هر بازاری که از قابلیت بازارساز خودکار پشتیبانی کند، بازار AMM محسوب می‌شود. در مقایسه با بازارهای معمول، بازار AMM سیستم کارمزد مستقلی دارد. در این سیستم کاربران VIP از تخفیف بهره‌مند نمی‌شوند و هیچکس نمی‌تواند با استفاده از CET نرخ کارمزد را کاهش دهد.

نرخ در بازار AMM رمزارزهای پایدارنرخ در بازارهای AMM معمولنوع کاربر
0.10%0.30%حساب کاربری معمولی
0.05%0.15%حساب کاربری بازارساز

ویژگی‌های AMM صرافی کوینکس

ویژگی‌های AMM صرافی کوینکس

برای کسب درآمد از AMM صرافی کوینکس باید با ویژگی‌های آن آشنا شد. در ادامه به سراغ ویژگی بسیار مهم AMM خواهیم رفت و آنها را بررسی می‌کنیم.

امکان کسب درآمد از بازارساز خودکار

بالاتر هم به این نکته اشاره کردیم. تامین کنندگان نقدینگی (LP) یک استخر نقدینگی، 50 درصد از کارمزد تراکنش‌های انجام شده در آن استخر را دریافت می‌کنند. نحوه تقسیم این 50 درصد در میان تامین کنندگان یک استخر نقدینگی با میزان سرمایه آنها در آن استخر رابطه مستقیم دارد.

محاسبه روزانه سود تامین کنندگان

سود تامین کنندگان نقدینگی به صورت روزانه محاسبه می‌شود و قبل از ساعت 4:00 (UTC) روز بعد به حساب AMM آنها در صرافی کوینکس واریز می‌شود. هنگامی که کاربر نقدینگی خود را از یک استخر برداشت می‌کند، تمام سود به دست آمده در آن استخر نیز به صورت یکجا برداشت می‌شود.

بیشتر بخوانید : آموزش فیوچرز کوینکس (Coinex Futures) ؛ قسمت دوم

دسترسی آسان و بدون هزینه

کاربران می‌توانند دارایی‌های خود در حساب کاربری صرافی‌های اسپات (Spot Exchanges) را در سریع‌ترین زمان ممکن به استخر نقدینگی تزریق یا از آن برداشت کنند. نکته قابل توجه این است که این تراکنش‌ها هیچ کارمزدی ندارند.

کسب درآمد از AMM صرافی کوینکس

کسب درآمد از AMM صرافی کوینکس

احتمالا تا به اینجای مقاله متوجه این موضوع شده‌اید که کسب درآمد از بازارساز خودکار کوینکس کار سخت یا پیچیده‌ای نیست. عمده درآمد کاربران از این راه مربوط به کارمزد تراکنش‌هایی است که صرافی دریافت می‌کند. همانطور که گفتیم، کاربران صرافی کوینکس می‌توانند با تامین نقدینگی استخرها 50 درصد از کارمزد تراکنش‌های انجام شده در همان استخر را دریافت کنند. البته تامین کنندگان نقدینگی بازار توکن اختصاصی کوینکس یعنی CET، 100 درصد کارمزدهای دریافت شده را به عنوان شود دریافت می‌کنند.

سود کسب شده از AMM صرافی کوینکس هر روز محاسبه شده و روز بعد به صورت خودکار به نقدینگی تامین شده توسط کاربر اضافه می‌شود. در نتیجه این مکانیزیم، برای برداشت سود خود باید تمام سرمایه را از استخر نقدینگی برداشت کنید. برای درک بهتر موضوع به مثال زیر توجه کنید.

فرض کنید کارمزد مبادلات جفت LBC/USDT برای امروز 100 USDT و 400 LBC بوده است. اگر علی 10 درصد از دارایی استخر نقدینگی این جفت را تامین کرده باشد، 5 USDT و 20 به عنوان پاداش دریافت می‌کند. در واقع محاسبه سود به شکل زیر انجام می‌شود:

USDT:100 * 50% * 10% = 5 USDT

LBC:400 * 50% * 10% = 20 LBC

در صورتی که علی درصد بیشتری از سرمایه استخر نقدینگی را تامین کرده باشد، سود او از کارمزد تراکنش‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

کلام آخر و نکات کسب درآمد از AMM صرافی کوینکس

کلام آخر و نکات کسب درآمد از AMM صرافی کوینکس

کوینکس به تنهایی بیش از 350 بازار AMM دارد و روز به روز در حال افزایش این بازارها است. خوشبختانه مسب درآمد از این بازارها کار سختی نیست و کاربران می‌توانند به سادگی با تامین نقدینگی بازارهای AMM، درآمد کسب کنند. حتما به این نکته دقت کنید که درآمد کاربران در حالت عادی 50 درصد و در حالتی که در بازارهای CET/USDT, CET/BTC, CET/BCH, CET/ETH, CET/USDC فعالیت کند 100 درصد از کارمزد تراکنش‌ها خواهد بود.

مورد دیگری که باید قبل از تامین نقدینگی و شروع کسب درآمد بدانید این است که در صورت سقوط ارزش رمزارزها، ارزش سرمایه شما در استخرهای نقدینگی نیز کاهش پیدا می‌کند. حالا که با روش کسب درآمد از AMM صرافی کوینکس آشنا شدیم نوبت شما است! فکر می‌کنید کسب درآمد از این راه منطقی باشد؟

در آخر برای اینکه بتوانید مرحله به مرحله اقدامات مربوط به کسب درآمد از AMM صرافی کوینکس را آموزش ببینید پیشنهاد میکنیم ویدئوی آموزشی کسب درآمد از AMM کوینکس را مشاهده نمایید.

AMM یا بازار ساز خودکار چیست ؟

AMM پروتکلی که صرافی های غیر متمرکز از آن استفاده می کند. مکانیزم تریدینگ مستقلی که نیاز و ضرورت وجود مراجع متمرکز یا هر گونه سازمان مالی را حذف میکند. به زبان ساده دو کاربر بدون نیاز به وجود واسط میتوانند دارایی هایشان را با هم مبادله کنند.

 market maker چیست ؟

اساسا مارکت میکر همان تامین کننده نقدینگی است. در سیستم تریدینگ ، نقدینگی به سرعت خرید و فروش یک دارایی دلالت دارد. فرض کنید کاربری بخواهد یک بیت کوین خریداری کند یا بفروشد ، صرافی متمرکز با فراهم کردن سیستم اتوماتیک شرایط را برای پیداکردن یک فروشنده به اسم تریدر B که دقیقا به قیمتی که تریدر A قصد خرید دارد فراهم می‌کند.در این جا صرافی به عنوان واسطه عمل میکند. اما اگر هیچ فروشنده ای به قیمت دلخواه تریدر A در بازار نباشد چه؟
این جا همانجاییست که صرافی متمرکز به مارکت میکر احتیاج دارد. برخی سازمان های مالی حرفه ای و سرمایه گذاران خرد چنین نقدینگی ‌ای را برای صرافی فراهم می کنند.

چگونه میتوان از AMM کسب درآمد کرد ؟

تامین کنندگان نقدینگی صرافی ، 50 درصد از کارمزد تراکنش‌های انجام شده در آن استخر را دریافت می‌کنند.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان