بررسی انواع تحلیل در بازار ارز دیجیتال

خانهآموزش هابررسی انواع تحلیل...

آنچه می‌خوانید...

یادگیری و گسترش اطلاعات در مورد اصول معاملات و سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال یکی از ارزشمندترین کارهایی است که می‌توانید به عنوان یک فعال بازار انجام دهید. فراگرفتن اصول انواع تحلیل در این مسیر امری بسیار حیاتی است. سو ژو، مدیر عامل یکی از بزرگترین صندوق‌های سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال یعنی Three Arrows Capital در این باره گفت: “اگر رمز ارز را درک نکنید و از یادگیری امتناع کنید، قرن سختی برای شما خواهد بود.” برای بررسی انواع تحلیل در بازار، در ادامه‌ی این مقاله با فکت کوینز همراه باشید.

شما می‌توانید هرروز معامله‌گران و سرمایه گذارانی را ببینید که از این انواع تحلیل در این حوزه استفاده می‌کنند. در همین راستا، مدل‌هایی که توسط تحلیلگران آن-چین (on-chain) مانند Stock-to-Flow ساخته شده‌اند، قیمت بیت‌کوین را تا سال 2025، 1.32 میلیون دلار پیش‌بینی کرده‌اند.

- Advertisement -

در حالی که بسیاری از سرمایه‌گذاران تصمیم می‌گیرند که دارایی‌های دیجیتال خود را “هدل” (HODL) کنند، توشار جین، یکی از بنیان‌گذاران Multicoin Capital، در این باره می‌گوید:

بازار ارزهای دیجیتال کم‌بازده‌ترین بازاری است که من در زندگی خود دیده‌ام. این بدان معناست که مدیریت فعال یک فرصتی بسیار عالی برای درخشش دارد.

با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید سه گروه از محبوب‌ترین انواع تحلیل ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم: تحلیل فاندامنتال، تحلیل تکنیکال و تحلیل آن-چین

1. تحلیل فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال یکی از انواع تحلیل است که تمام اطلاعات موجود در مورد یک ارز دیجیتال را بررسی می‌کند.

تحلیل فاندامنتال تمام اطلاعات موجود در مورد یک ارز دیجیتال را بررسی می‌کند. این نوع تحلیل از ترکیبی از معیارهای مالی کمی و کیفی استفاده می‌کند. در نهایت، هدف تحلیل فاندامنتال یا بنیادی، تعیین قیمت ذاتی یک دارایی دیجیتال است.

وقتی ارزش بنیادی را با قیمت فعلی بازار مقایسه می‌کنید، می‌توانید ببینید که آیا دارایی مد نظرتان در چه تناسبی با پتانسیل خود قرار دارد. دارایی‌ای که قیمتش از قیمت ذاتی آن کمتر است، می‌تواند نشان دهنده یک فرصت خرید باشد. در حالی که دارایی‌ای که بیش از حد قیمت گذاری شده است، می‌تواند نشان دهد که زمان فروش دارایی و کسب سود فرا رسیده است.

استفاده از تحلیل فاندامنتال با ذکر یک مثال

یک میم کوین مانند Dogecoin را در نظر بگیرید، آیا ارزش ذاتی دارد؟ مارک کوبان، کارآفرین فناوری، چنین فکر نمی‌کند و می‌گوید:

“این بدان معنا نیست که [دوج کوین] ارزش ذاتی دارد. ندارد!”

با این حال، زمانی که ابزارهای تحلیل فاندامنتال را به کار می‌بریم، آگاه‌تر می‌شویم. بنابراین، دوج کوین چیست؟ اولاً، می‌توانیم ببینیم که فاقد بسیاری از گزاره‌های ارزش فاندامنتال مانند نقشه راه، تیم توسعه‌دهنده و حتی وایت پیپر است.

با این حال، کل ارزش این دارایی در بازار نزدیک به 10 میلیارد دلار است و صدها میلیون دلار در 24 ساعت گردش مالی دارد و یکی از شناخته شده ترین ارزهای دیجیتال است. این دارایی زمانی که تیم مارک کوبان در NBA یعنی دالاس ماوریکس آن را به عنوان یک روش پرداخت برای بلیط بازی‌ها پذیرفت، پذیرش بسیار زیادی پیدا کرد.

تحلیل فاندامنتال ممکن است نشان دهد که دوج کوین با قیمت 1 دلار بیش از حد ارزش گذاری می‌شود. پس خرید آن در 5 سنت می‌تواند یک خرید عالی باشد.

اطلاعات کلیدی برای تحلیل بنیادی:

  • ارزش بازار
  • حجم معاملات
  • توکنومیک
  • مقدار کل قفل شده (TVL)
  • نقشه راه
  • اعضای تیم توسعه دهنده
  • اندازه و میزان مشارکت جامعه
  • نرخ رشد شبکه
  • میزان پذیرش
  • وایت پیپر
  • کاربرد

2. تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال به حرکت‌های گذشته قیمت نگاه می‌کند تا تعیین کند بازار با در نظر گرفتن احتمالات، به کدام سمت حرکت می‌کند. این نوع تحلیل از تعدادی شاخص و الگوهای آماری برای تعیین احتمال هر سناریو استفاده می‌کند. در حالی که معامله‌گران برای این نوع از تحلیل از معیارهای آماری استفاده می‌کنند، به شدت به نمودارها برای شناسایی سیگنال‌های کلیدی مانند حمایت و مقاومت متکی هستند. در نهایت، تحلیل تکنیکال برای یافتن سیگنال‌های خرید و فروش استفاده می‌شود.

توجه داشته باشید معامله‌گرانی که از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند، هرگز انتظار ندارند همیشه مسیر بازار را درست پیش بینی کنند. در واقع معامله‌گری که فقط در 55 درصد مواقع درست تحلیل می‌کند، می‌تواند معاملات سودآوری داشته باشد. زمانی که بازار برخلاف آنچه شاخص‌های تکنیکال پیش‌بینی کرده‌اند حرکت می‌کند، معامله‌گران از شیوه‌های مدیریت ریسک استفاده می‌کنند. به عنوان مثالی از این روش‌ها، می‌توان به تعیین حد ضرر و سرمایه‌گذاری با تنها بخشی از دارایی‌های خود اشاره کرد.

استفاده از تحلیل تکنیکال با یک مثال

تحلیل تکنیکال یکی از انواع تحلیل است که به حرکت‌های گذشته قیمت نگاه می‌کند

مثلا نمودار بیت کوین بالا را در نظر بگیرید که در اواخر جولای 2021 از وبسایت TradingView برداشته شده است. خط بنفش در یک سوم پایین، شاخص (اندیکاتور) قدرت نسبی (RSI) است. RSI اندیکاتوری است که شرایط خرید یا فروش بیش از حد را ارزیابی می‌کند.

 در به‌روزرسانی‌های بازار ، تحلیل‌گران تکنیکال Cointree شناسایی کردند که این نمودار در حال ورود به قلمرو فروش بیش از حد است. در ادامه آن‌ها خاطرنشان کردند که میانگین متحرک 50 روزه به سمت بالا حرکت می‌کند و روند صعودی را تأیید می‌کند.

 به طور خلاصه، تحلیلگران از ابزارهای معاملاتی تکنیکال برای پیش‌بینی استفاده می‌کنند که اگرچه ممکن است در کوتاه‌مدت شاهد افت قیمت باشیم، اما به احتمال زیاد بازار به روند صعودی خود ادامه خواهد داد. همانطور که ممکن است به خاطر داشته باشید، این دقیقاً همان چیزی است که اتفاق افتاده است.

ابزارهای رایج تحلیل بنیادی:

  • میانگین متحرک واگرایی همگرایی (MACD)
  • شاخص قدرت نسبی (RSI)
  • میانگین متحرک ساده (SMA)
  • میانگین متحرک (50200) کراس اوور
  • حجم در تعادل (OBV)

3. تحلیل آن-چین

در ادامه بررسی انواع تحلیل ، به تحلیل آن-چین یا “بر شبکه” می‌رسیم. تحلیل آن-چین به داده‌های عمومی بلاک چین نگاه می‌کند. این یکی از انواع جدیدتر تحلیل است. تحلیل آن-چین منحصر به فضای ارزهای دیجیتال است و معامله گران از آن برای پیش بینی بهتر حرکت بازار و سنجش احساسات بازار استفاده می‌کنند. در نهایت معامله‌گران تحلیل آن-چین برای شناسایی دلایل خرید و فروش کاربران مختلف بازار استفاده می‌کنند. برای مثال، آن‌ها به فروش ماینرها برای پرداخت صورت‌حساب‌ها یا گرفتن سود توسط صندوق‌های تامینی برای تحلیل بازار استفاده می‌کنند.

به کمک تحلیل آن-چین، معامله‌گران به دنبال بررسی نحوه رفتار شرکت کنندگان مختلف بازار هستند. مثلا بررسی می‌کنند که سرمایه گذاران شرکتی و موسسات، صرافی‌ها، ماینرها و معامله گران خرد چگونه نسبت به یک اتفاق واحد واکنش نشان می‌دهند. آنها از طیف وسیعی از سیگنال‌ها از جمله موجودی کیف پول، شاخص Coin Dormacy و حجم تراکنش استفاده می‌کنند.

استفاده از تحلیل آن-چین با ذکر یک مثال

. تحلیل آن-چین به داده‌های عمومی بلاک چین نگاه می‌کند.

همانطور که در نمودار بالا از Glassnode می‌بینیم، درصد بیت کوین‌های نگهداری شده توسط ماینرها و سرمایه گذاران کلان به طور قابل توجهی کاهش یافته است. در حالی که تعداد کوین‌های نگهداری شده توسط سرمایه گذاران خرد به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. این یک معیار مهم است زیرا نشان می‌دهد که شبکه در طول زمان به غیرمتمرکز شدن بیشتر و بیشتر ادامه می‌دهد.

علاوه بر این، نمودار فوق می‌تواند توسط معامله‌گران استفاده شود تا ببینند که کاربران دیگر بازار چقدر بر قیمت تأثیر دارند. یکی از بنیانگذاران و مدیر ارشد فناوری GlassNode یعنی رافائل شولتزر کرافت، این گونه گزارش داد:

 “ما از سال 2020 شاهد افزایش چشمگیر نهنگ‌های بیت کوین بوده‌ایم. این نشان می‌دهد که سرمایه گذاران سازمانی، صندوق‌ها، دفاتر خانوادگی و سایر گروه‌ها دارای ارزش خالص وارد این فضا شده‌اند.

شاخص های مهم در تحلیل آن-چین عبارتند از:

  • تعداد آدرس‌های فعال
  • تعداد معاملات
  • حجم معاملات بلاک چین
  • نرخ هش
  • درآمد ماینر
  • مقدار کل قفل شده (TVL)
  • ارزش بازار به ارزش تحقق یافته (MVRV)
  • ارزش شبکه به تراکنش (NVT)
  • ارزش بازار گزارش شده

ترکیب هر سه روش تحلیل برای دستیابی به معاملات موفق در دنیای ارزهای دیجیتال

در حالی که هر یک از این انواع تحلیل به تنهایی ارزشمند هستند، زمانی که با هم استفاده می‌شوند قدرتمندتر می‌شوند. یک معیار واحد به تنهایی ممکن است کافی نباشد. اما مانند هزاران ضربه کوچک قلم مو بر بوم نقاشی، ترکیب همه انواع تحلیل می‌تواند برای شما تصویر روشنی از بازار را ترسیم کند.

البته، برای انجام معامله نیازی به هماهنگی هر سه با هم ندارید. حفظ شیوه‌های مدیریت ریسک به شما این امکان را می‌دهد که با تغییر روند بازار، به آن وارد یا از آن خارج شوید.

سخن پایانی ؛ انواع تحلیل

در دنیای بازارهای مالی، باید از شرایط حاکم بر بازار و یا اخبار پیرامون بازار اطلاع داشته باشیم. انواع تحلیل در بازارهای مالی به وجود آمده‌اند تا همین شرایط را به درستی بررسی کنند. در این مقاله به بررسی 3 نوع تحلیل فاندامنتال، تکنیکال و آن-چین پرداختیم و از ترکیب آن‌ها با هم نیز سخن گفتیم. نظر شما در مورد این انواع تحلیل چیست؟ تجربه شما از تحلیل‌های بازارتان چگونه بوده است؟ دیدگاهتان را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

انواع تحلیل در بازار چیست؟

در بازار ارزهای دیجیتال، از 3 نوع تحلیل فاندامنتال، تکنیکال و آن-چین استفاده می‌شود که مورد آخر مخصوص به همین بازار است.

آیا استفاده از یکی از انواع تحلیل کافی است؟

معمولا استفاده از ترکیب انواع تحلیل، نتیجه مطلوب را میسر می‌کند. ممکن است یک تحلیل اتفاقات را درست پیش بینی کند اما قطعا بررسی بازار از چند جهت دید بهتری به سرمایه گذار و معامله‌گر می‌دهد.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان