بررسی تئوری میلک شیک دلار؛ آیا بیت کوین ناجی دلار خواهد شد؟

خانهمقالاتبررسی تئوری میلک...

آنچه می‌خوانید...

اخیراً دلار در طول بحران اقتصادی جهانی در حال صدمه زدن به اقتصادهای نوظهور و ارزهای کشورهای رقیب خود است. آیا امریکا آخرین کشوری خواهد بود که ارز ذخیره جهانی را چاپ می‌کند؟ تئوری میلک شیک دلار چیست و چه تاثیری بر اقتصادهای جهانی خواهد داشت؟ نقش بیت کوین در تحولات اقتصادی جهان چه خواهد بود؟ با ما در این مقاله از فکت کوینز همراه باشید تا بر اساس نظر نویسنده اصلی مقاله؛ لوک میکیچ (Luke Mikic)، به جواب این پرسش‌ها برسیم.

دلار در حال نابودی است!

سیستم دلار نفتی در حال نابود شدن است!

بانک مرکزی امریکا نمی‌داند دارد چه می‌کند!

چین در حال برنامه‌ریزی بلندمدت است. اما امریکا فقط برای چهار سال آینده خود برنامه‌ریزی می‌کند.

در چند وقت اخیر چند بار چنین ادعاهایی را از اقتصاددانان معروف شنیده‌اید؟ چنین اظهارنظرهایی به حدی رایج شده‌اند که اکنون برخی صراحتاً اعلام می‌کنند که به زودی نابودی دلار آمریکا و سپس سقوط امپراتوری بزرگ ایالات متحده را شاهد خواهیم بود. آیا آمریکای مدرن به سرنوشت رم دچار خواهد شد، یا این کشور هنوز یک شگفتی‌ساز اقتصادی در آستین خود پنهان کرده است؟

چنین پیش‌بینی‌های وحشتناکی در مورد دلار آمریکا در دهه 1970 نیز مطرح شده بود. یکی از این پیش‌بینی‌ها برای مثال «تورم بزرگ» پس از کنار گذاشتن استاندارد طلا در سال 1971 بود. اما ریچارد نیکسون و هنری کیسینجر در سال 1973 از دلار آمریکا با نفت حمایت کردند و با این کار دلار امریکا را نجات دادند.

تئوری میلک‌ شیک دلار

این یک حرکت مبتکرانه بود که عمر دلار و سلطنت هژمونیک امریکا به عنوان ابرقدرت جهان را تمدید کرد. درسی که باید از این مثال در دهه 1970 بگیریم این است که هرگز یک امپراتوری بزرگ را دست کم نگیریم. دلیلی دارد که آنها یک امپراتوری هستند. و سوال اینجاست که آیا امریکا ممکن است امروز مجبور شود که برای حفظ قدرت خود به عنوان هژمون جهانی در مواجهه با سقوط دلار، یک کارت شگفتی‌ساز پولی دیگر بازی کند؟

بیشتر بخوانید: آیا خرید بیت کوین در سال ۲۰۲۳ سرمایه‌گذاری مناسبی خواهد بود؟

تاریخ تکرار نمی‌شود، اما اغلب یک ریتم دارد

شباهت دیگر دوره فعلی به دهه 1970 این است که جروم پاول، رئیس بانک مرکزی امریکا، به صورت تهاجمی در حال افزایش نرخ بهره است تا با ویران‌گرترین تورمی که از آن زمان تاکنون دیده‌ایم، مبارزه کند. آیا پاول صرفاً در حال مبارزه با تورم است یا سعی دارد اعتبار دلار آمریکا را در بحبوحه جنگ ارزی قرن بیست و یکم حفظ کند؟

من معتقدم که ما در شرف انفجار سیستم مالی جهانی به هم پیوسته و بر پایه فیات هستیم. در حال حاضر بیش از 180 ارز مختلف در سرتاسر جهان وجود دارد، و در این مقاله توضیح خواهم داد که چگونه این دهه را با دو ارزی که سرپا خواهند ماند، به پایان خواهیم رساند.

بررسی تئوری میلک‌ شیک دلار

بیشتر مردم تصور می‌کنند که این دو ارز در تقابل شدید با یکدیگر خواهند بود، اما من چندان مطمئن نیستم. من معتقدم که آنها یک رابطه همزیستی ایجاد می‌کنند که در آن از یکدیگر حمایت می‌کنند.

اما چگونه به آن نقطه خواهیم رسید و چرا معتقدم دلار آمریکا یکی از آخرین دومینوهایی است که سقوط می‌کند؟ جاذبه! بله، امریکا بزرگ‌ترین کسری مالی تمام تاریخ را دارد. بله، امریکا 170 تریلیون دلار بدهی بدون بودجه دارد. اما جاذبه جاذبه است و حدود 300 تریلیون دلار جاذبه سرمایه در سراسر جهان وجود دارد که احتمالاً باعث می‌شود دلار آمریکا آخرین ارز فیاتی باشد که با ابرتورم مواجه می‌شود. این بزرگ‌ترین اشتباهی است که مردم هنگام تحلیل دلار مرتکب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: رکود تورمی (Stagflation) چیست و چه تأثیری بر بازار ارزهای دیجیتال دارد؟

بررسی تئوری میلک‌ شیک دلار؛ آیا بیت کوین ناجی دلار آمریکا خواهد شد؟

اشتباه اینجاست که اکثر ما فقط به عرضه دلار و ترازنامه در حال رشد بانک مرکزی امریکا نگاه می‌کنیم. همه دارند اولین درس اقتصاد را فراموش می‌کنند: عرضه و تقاضا. تقاضای زیادی برای دلار در سراسر جهان وجود دارد.

این یک نشریه بیت کوین است، بنابراین من همچنین درباره نقش بیت کوین در سقوط پول‌های فیات که انتظار دارم در ماه‌ها و سال‌های آینده اتفاق بیفتد، بحث خواهم کرد.

بیشتر بخوانید: جامعه بدون پول نقد؛ خوب یا بد؟ مروری بر مزایا و معایب CBDC ها

اگر این فرضیه را بپذیریم که روزی اقتصاد جهان بر پایه استاندارد بیت کوین عمل خواهد کرد، بیشتر مردم فکر می‌کنند که این برای امریکا اتفاق ناگواری است، زیرا اکنون ارز ذخیره جهانی (دلار) متعلق به امریکا است. با این حال، رشد بیت کوین و پولی‌سازی آن به طور نامتناسب به نفع یک کشور نسبت به دیگر کشورها است: آن کشور هم کسی نیست جز امریکا.

  • رشد دلار منجر به دلاری‌سازی اقتصاد توسط دولت‌های مختلف خواهد شد.
  • پیامد دلاری‌سازی اقتصادها افزایش پذیرش بیت کوین است.
  • نتیجه افزایش پذیرش بیت کوین افزایش پذیرش استیبل کوین (مثل تتر) است.
  • نتیجه افزایش پذیرش استیبل کوین افزایش پذیرش دلار آمریکا است!

این حلقه تکراری در نهایت به شکل‌گیری یک سیاه‌چاله برای ارزهای فیات منتهی خواهد شد.

به «تئوری میلک‌شیک بیت‌ کوین» خوش آمدید، دسر خوش‌مزه‌ای که نامش را تاکنون نشنیده‌ بودید.

بیشتر بخوانید: ۵ تکنیک برای سرمایه‌گذاری در رکود اقتصادی

تئوری میلک‌شیک بیت‌ کوین

قبل از هرچیز، اجازه دهید نظریه‌های پیچیده اقتصاد کلان را که امروزه رایج هستند توضیح دهم: دلارهای نفتی، دلارهای یورویی، میلک شیک‌ دلار، میلک شیک‌ بیت‌ کوین، تغییر نظم جهانیِ ری دالیو.

تئوری میلک شیک دلار

اخیرا، احتمالاً تأثیراتی را که تئوری میلک شیک دلار بر بازارهای مالی گذشته را شاهد بوده‌اید. نظریه میلک شیک دلار که توسط برنت جانسون در سال 2018 مطرح شد، به توضیح اینکه چرا هر نوع دارایی مالی در جهان در حال فروپاشی است کمک می‌کند. سرمایه‌ها در حال خروج از سهام‌های جهانی، سهام‌های فناوری، املاک، اوراق قرضه، دارایی‌ها و ارزهای کشورهای مختلف است و دارد به پناهگاه امن جهانی یعنی دلار آمریکا سرازیر می‌شود.

بیشتر بخوانید:‌ پیتر شیف: مشکل تورم در سال 2023 بسیار بدتر خواهد شد

اگر نموداری وجود داشته باشد که میلک شیک دلار را توضیح دهد، این همان نمودار است.

تئوری میلک شیک دلار

تئوری میلک شیک دلار توضیح می‌دهد که سقوط دومینویی ارزهای فیات هم‌زمان با انتقال به یک سیستم پولی جدید چگونه انجام خواهد شد.

بخش «میلک شیک» این داستان همان تریلیون‌ها دلار نقدینگی است که بانک‌های مرکزی جهان در دهه گذشته چاپ کرده‌اند. جانسون بیان می‌کند که وقتی سرمایه‌گذاران در زمان آشفتگی اقتصادی به دنبال امنیت هستند، دلار آمریکا آن ارزی خواهد بود که تمام نقدینگی آنها را جذب می‌کند. سرمایه‌ها به جایی سرازیر می‌شود که کمترین آسیب را ببینند. جانسون می‌گوید که دلار آمریکا آخرین ارزی خواهد بود که سرپا خواهد ماند، زیرا ملت‌های دیگر مجبور به فروش ارزهای ملی برای تأمین دلارهای مورد نیاز خود در طول بحران بدهی جهانی خواهند شد.

به بیان ساده‌تر، نظریه میلک شیک دلار تجلی عدم توازن‌های ساختاری موجود در سیستم پولی ما است. این عدم توازن‌ها توسط جان مینارد کینز (John Maynard Keynes) در کنفرانس برتون وودز در سال 1944 پیش‌بینی و حتی توسط رابرت تریفین در دهه‌های 1950 و 1960 مورد انتقاد قرار گرفت. کنار گذاشتن استاندارد طلا بدون استفاده از یک پشتوانه خنثی، در نهایت تأثیرش را بر اقتصاد جهانی می‌گذاشت.

اکنون که دلار در حال نابودی سیستم مالی ماست و دولت‌ها را در سرتاسر جهان ورشکست می‌کند، فکر کردم به جاست که آنچه را یک سال پیش گفتم، مرور کنم:

نابودی سیستم مالی

این نقل قول از مقاله‌ای هست که تحت عنوان «بیت کوین: بیگ بنگی برای پایان دادن به همه چرخه‌ها» Bitcoin: The) Big Bang To End All Cycles) منتشر کردم. در این مقاله، تاریخ چرخه‌های بدهی بلندمدت 80 ساله و تاریخ ابرتورم را تجزیه و تحلیل کردم تا به این نتیجه برسم که تورمی که به تازگی در سال 2021 آغاز گردیده، گذرا نخواهد بود و در عوض یک کاتالیزور تسریع‌کننده خواهد بود که ما را به سمت یک سیستم پولی جدید تا پایان این دهه سوق می‌دهد. با وجود انتظاری که داشتم، شتابی که از اواسط سال 2021 شاهد آن بودیم همچنان مرا شگفت‌زده کرد.

بیشتر بخوانید: مجمع جهانی اقتصاد: فناوری بلاکچین بخش جدایی‌ناپذیری از اقتصاد مدرن خواهد بود

در این مقاله، من نگاهی دقیق‌تر به اقدامات مداخله‌‌‌ای امریکا در این بحران بدهی‌ جهانی خواهم داشت و نقش بیت‌ کوین را که هم‌اکنون در حال آشکار شدن است، بررسی خواهم کرد. این مقاله به ما سرنخ‌هایی می‌دهد که ارز ذخیره جهانی بعدی پس از عبور از بحران بدهی جهانی، احتمالاً کدام ارز خواهد بود.

بسیاری متحیرند که دلار آمریکا در حال به زیر کشیدن هر ارز فیاتی در جهان است. این چه طور ممکن است؟ دو سیستم عمده وجود دارد که منجر به عدم توازن ساختاری در اقتصاد جهانی ما شده است: بازار یورو دلار و سیستم دلار نفتی.

بسیاری از بدهی‌های دلاری که در بالا ذکر شد توسط بانک‌های خارج از امریکا ایجاد شده است و از همینجا اصطلاح «یورو دلار» نشات گرفته. قصد ندارم با توضیح در مورد بازار یورودلار شما را خسته کنم، بلکه فقط اصول و مبانی که به این تز ربط دارند را شرح می‌دهم. نکته کلیدی که باید درک کنیم این است که طبق گفته‌ها، بزرگی بازار یورو دلار ده‌ها و حتی صدها تریلیون دلار است!

این بدان معناست که بدهی‌های خارج از امریکا بیشتر از بدهی‌های داخل این کشور است. بسیاری از کشورها یا انتخاب کردند، یا مجبور شدند که وام‌های دلاری آمریکا را بپذیرند. برای بازپرداخت این بدهی‌ها نیز باید دلار داشته باشند. در زمان رکود اقتصادی، قرنطینه اقتصاد جهانی یا زمانی که صادرات پایین است، کشورهای دیگر گاهی مجبورند برای پرداخت بدهی‌های دلاری خود، به چاپ ارزهای ملی متوسل شوند تا دلار امریکا را در بازار ارز خارجی خریداری کنند و در نهایت بدهی دلاری خود را بپردازند.

وقتی شاخص دلار افزایش می‌یابد (که نشان می‌دهد دلار آمریکا در برابر سایر ارزها قوی‌تر شده) فشار بیشتری رو کشورهایی که بدهی‌های بزرگ دلاری دارند، وارد می‌کند. این دقیقاً همان چیزی است که امروز با رسیدن شاخص دلار (DXY) به بالاترین حد در 20 سال اخیر شاهد آن هستیم.

بیشتر بخوانید: بررسی مهم‌ترین اخبار مربوط به ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین در سال ۲۰۲۲

نمودار شاخص دلار

میلک شیک تقاضای زیادی برای دلار آمریکا در خارج از کشور ایجاد می‌کند، که در واقع فدرال رزرو را ملزم می‌کند تا حجم زیادی نقدینگی تولید کند تا دلارهای مورد نیاز کشورهای جهان برای تأمین بدهی‌هایشان را تأمین کند. اگر فدرال رزرو بخواهد اقتصاد جهانی به طور کارآمد عمل کند، باید به سادگی دلار به جهان عرضه کند. این یک نکته کلیدی است. در یک جهان به هم پیوسته جهانی در زمان صلح، منطقی است که فدرال رزرو دلارهای مورد نیاز جهان را تأمین کند.

در 50 سال اخیر که اقتصاد تحت سیستم دلارنفتی بود، پیش‌بینی‌های زیادی از نابودی دلار به گوشمان خورد. با این حال، خطرناک‌ترین دوره‌هایی که سیستم مالی ما با آن روبه‌رو بود، زمانی بود که کمبود دلار آمریکا وجود داشت و شاخص دلار (DXY) نسبت به سایر ارزها در حال تقویت بود.

بیشتر بخوانید: نرخ بهره فدرال رزرو چه تاثیری بر بازار ارزهای دیجیتال خواهد داشت؟

صعود مهلک دلار و ‌بی‌ارزش‌شدن ارزها

این روایت غالب (سقوط دلار) طی یک دهه گذشته، فدرال رزرو و بانک‌های مرکزی جهان را احاطه کرده بود. با این حال، به نظر می‌رسد که روایت در سال 2022 در حال تغییر است.

در حالی که ما شاهد افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و بانک‌های مرکزی در سراسر جهان در تلاش برای کنترل تورم هستیم، بسیاری از اینکه این سیاست‌های پولی جدید چه تأثیری بر اقتصادِ ما خواهد داشت، شوکه و سردرگم شده‌اند. مهم است که به خاطر داشته باشید: تمامی ارزهای فیات در حال از دست دادن قدرت خرید خود در برابر کالاها و خدمات هستند.

ارزش تمامی ارزها به سرعت در حال کاهش است و در نهایت به ارزش ذاتی خود یعنی صفر بازخواهند گشت. از صدها ارزی که از سال 1850 وجود داشته است، بیشتر آنها به ارزش 0 رسیده‌اند. در حال حاضر نیز در حال مشاهده روند نزولی 150 ارز نهایی به سمت صفر هستیم.

بیشتر بخوانید: رئیس فدرال رزرو: هیچ پیامد اقتصادی کلانی در نوسانات بیت کوین دیده نمی‌شود

یکی از شاخص‌های اصلی که برای سنجش این قدرت نسبی استفاده می‌شود، شاخص دلار (DYX) است. قدرت این ارز در برابر شش ارز بزرگ جهان سنجیده می‌شود: یورو، ین ژاپن، پوند انگلیس، دلار کانادا، کرون سوئد و فرانک سوئیس.

شاخص دلار امریکا (DYX)

DXY از سال 1971 تا کنون سه روند صعودی بزرگ را پشت سر گذاشته که ثبات سیستم مالی جهانی را به خطر انداخته است. هر بار که دلار آمریکا افزایش پیدا کرد، به اقتصادهای نوظهور که وام‌های بسیار زیادی از امریکا دریافت کرده بودند، صدمه زد.

روند صعودی شاخش دلار امریکا

اما در روند صعودی فعلی دلار، این فقط بازارهای نوظهور نیستند که از افزایش شدید دلار آمریکا رنج می‌برند. تک‌تک ارزها در برابر دلار در حال نابودی هستند. ین ژاپن برای مدت طولانی به عنوان یک پناهگاه امن در کنار دلار آمریکا تلقی می‌شد. آنها از نسبت عظیم 266 درصدیِ «بدهی به تولید ناخالص داخلی ژاپن»، و همچنین ترازنامه عظیم 1280 تریلیون ینی بانک مرکزی ژاپن طی این چند دهه که تورم نیز پایین بود، لذت می‌بردند.

نمودار ین ژاپن

ژاپن امروز (ژانویه 2022) دارای 1.3 تریلیون بدهی خزانه‌داری ایالات متحده است و حتی چین را از این نظر پشت سر گذاشته است.

بیشتر بخوانید: رفتار مشابه بیت کوین با طلا؛ آیا طلای دیجیتال به ابزاری برای پوشش تورم تبدیل می‌شود؟

بدهی خزانه داری دولت امریکا

هم ژاپنی‌ها و هم چینی‌ها که از کمبود جهانی دلار رنج می‌برند، اخیراً به فروش دلارهای خزانه‌داری امریکا متوسل شده‌اند.

ضعیف بودن ین ژاپن معمولاً برای چین بد است زیرا هر چه ین ضعیف‌تر شود، صادرات ژاپن جذاب‌تر می‌شود. به همین دلیل است که هر بار که ین به طور قابل توجهی تضعیف می‌شود، ارزش یوان معمولاً به دنبال آن کاهش پیدا می‌کند. به نظر نمی‌رسد که در سال 2022 استثنایی از این قاعده وجود داشته باشد و باید به ارز سایر کشورهای صادرکننده آسیایی مانند وون کره جنوبی و دلار هنگ کنگ توجه زیادی کرد.

نکته قابل توجه این است که نسبت ثابت بین دلار هنگ کنگ با دلار امریکا نیز در آستانه شکستن است. گفتنی است، پیوند قیمتی بین دلار هنگ کنگ با دلار امریکا بیش از 30 سال بود که حفظ شده بود.

بیشتر بخوانید: نرخ تورم اسپانیا و فرانسه به بالاترین حد خود در 40 سال اخیر رسید

حال توجه شما را به یکی دیگر از مناطق مهم جهان جلب می‌کنم: اتحادیه اروپا! که فاقد منابع انرژی است؛ می‌توان دید که دلار آمریکا در برابر یورو نیز که دومین ارز بزرگ جهان است قدرت بسیار زیادی از خود نشان می‌دهد. EUR/USD خط حمایت 20 ساله خود را شکسته و اخیراً برای اولین بار در 20 سال گذشته به زیر نرخ برابری خود با دلار رسیده است. منطقه یورو به شدت از یک سیستم بانکی شکننده و بحران انرژی رنج می‌برد و تنها در 18 ماه گذشته 20 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.

یورو تنها در عرض 18 ماه 20 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.

نمودار یورو در برابر دلار امریکا

به نظر می‌رسد بانک مرکزی اروپا در وضعیت بحرانی قرار دارد و به سختی نرخ بهره را مثبت نگه داشته است، در حالی که فدرال رزرو (بانک مرکزی امریکا) نرخ بهره را به تقریباً 4 درصد رسانده است.

نرخ بهره خزانه داری امریکا

این امر باعث فرار سرمایه قابل توجهی از اروپا شده است و به دلیل نوسانات اخیر در بازار اوراق قرضه آنها، کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا مجبور شد شکل جدیدی از سیاست تسهیل کمی (QE) را اعلام کند؛ به این صورت که بانک مرکزی اروپا اوراق قرضه آلمان را به منظور خرید اوراق قرضه ایتالیا می‌فروشد تا از فروپاشی و تکه تکه شدن منطقه یورو جلوگیری کند.

بدهی اقتصادهای نوظهور

روند صعودی دلار، بزرگ‌ترین و امن‌ترین ارزهای جهان را نابود می‌کند. ین، یورو و یوان سه جایگزین بزرگ دلار آمریکا هستند و اگر دلار امریکا جایگاه خود را از دست بدهد هم آنها رقیب یکدیگر خواهند بود. اما ارزهای بازارهای نوظهور بیشترین آسیب را می‌بینند. کشورهایی مانند ترکیه، آرژانتین و سری‌لانکا همگی تورم مثبت 80 درصدی را تجربه می‌کنند و نمونه‌های خوبی هستند از اینکه دلار بیشترین صدمه را به کشورهای کوچک‌تر وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید: رکورد 9.1 درصدی تورم منطقه یورو؛ دست یاری به سوی ارزهای دیجیتال دراز می‌شود؟

نرخ تورم کشورهای جهان

چه چیزی در انتظارمان خواهد بود؟

DXY در 12 ماه گذشته عملکردی چشمگیر داشته است، بنابراین عقب‌نشینی (پولبک) آن من را شگفت‌زده نمی‌کند. شاخص دلار پس از افزایش شدید خود در سال 2022، اکنون از روند سهمی خود در حال خارج شدن هستند.

نمودار روزانه DXY که افزایش سهمی‌وار آن را نشان می‌دهد:

نمودار دلار
نمودار دلار

آیا ممکن است شاهد افزایش ترازنامه فدرال رزرو امریکا به 50 تریلیون دلار باشیم در حالی که هم‌زمان با جذب بازار یورودلار، ارزش دلار نیز افزایش پیدا کند؟

این امکان پذیر است، اما من فکر می‌کنم فدرال رزرو عجله دارد. در حالی که کشورهای بریکس در حال رقابت برای ایجاد ارز ذخیره جدید خود هستند، سیستم دلارنفتی به سرعت در حال فروپاشی است.

بیشتر بخوانید: آنتونی اسکاراموچی: بیت کوین به بلوغ لازم برای مقابله با تورم نرسیده است

تئوری میلک‌ شیک دلار؛ آیا بیت کوین ناجی دلار آمریکا خواهد شد؟

سناریوی میلک شیک قطعاً روزی اتفاق می‌افتاد و این عدم توازن ساختاری در سیستم مالی جهانی بالاخره خود را به شکل دومینوی سقوط ارزهای فیات نشان می‌داد.

جالب اینجاست، به باور من برخی اتفاقات اخیر در واقع این روند را تسریع کرده است. بله، دلار خواهد مرد، اما فعلاً نه. با این حال، بیایید اینطور فکر کنیم که دلار در حال نابودی است و جایگاه خود به عنوان ارز ذخیره جهانی را به زودی از دست می‌دهد.

حال چه کسی ارز ذخیره جهانی را در اختیار خواهد گرفت؟

ارزهای ذخیره جهانی

به دلایل اقتصادی که در بالا ذکر کردم، معتقدم یورو، ین یا حتی یوان چین جایگزین مناسبی برای دلار آمریکا نیستند. من در مقاله‌ای تحت عنوان «جنگ‌های‌ ارز جهانی ۲۰۲۰»، تزهای ری دالیو (Ray Dalio) و زولتان پوزسار (Zoltan Pozsar) را بررسی کردم و توضیح دادم که چرا به اعتقاد من، هر دوی آنها عوامل بازدارنده ژئوپلیتیک، جمعیت‌شناسی و مسائل مرتبط با انرژی را که رقبای امریکا با آن روبرو هستند را نادیده گرفته بودند.

بیشتر بخوانید: ایلان ماسک: تورم به زودی کاهش می‌یابد و رکود اقتصادی نیز ملایم خواهد بود

بررسی تئوری میلک‌ شیک دلار؛ آیا بیت کوین ناجی دلار آمریکا خواهد شد؟

من همچنین معتقدم که در جهانی که همچنان به جهانی‌زدایی (Deglobalization) خود ادامه می‌دهد، تأمین کالاهای اولیه و انرژی نقش کلیدی در امنیت یک کشور ایفا خواهد کرد. با این حال، ضمن ابراز مخالفتم با زولتان پوزسار، معتقدم حمایت از پول با کالاهای اولیه (مثل نفت) راه حل مشکلی نیست که جهان با آن مواجه است.

جمع‌‌بندی

بر اساس تئوری میلک شیک دلار و نقش بیت کوین در شکل‌گیری سیستم پولی نوین، من معتقدم که دلار آمریکا آخرین ارز فیاتی خواهد بود که دچار ابرتورم خواهد شد، و در واقع انتظار دارم که تا پایان این چرخه بدهی بلندمدت، جایگاه ذخیره جهانی خود را حفظ کند. در واقع فکر می‌کنم احتمال قوی وجود دارد که امریکا آخرین کشوری باشد که ارز ذخیره جهانی را چاپ می‌کند (اگر کارت‌های خود را به درستی بازی کنند).

مقاله‌ای که مطالعه کردید، توسط لوک میکیچ (Luke Mikic) تحلیل‌گر بازار نوشته شده است و فکت کوینز هیچگونه مسئولیتی در قبال این نوشتار ندارد.

سوالات متداول

تئوری میلک شیک (Milkshake)‌ دلار چیست؟

از آنجایی که شرکت‌ها و حتی دولت‌ها در سایر کشورها به دلیل افت ارزش پول نمی‌توانند کار خود را انجام دهند، سرمایه باقی‌مانده نیز به سمت امن فرار می‌کند. ایالات متحده به عنوان به عنوان قدرتمندترین اقتصاد و امن‌ترین مکان برای پارک این پول در نظر گرفته می‌شود. بنابراین دلار مانند نی می‌شود و نقدینگی را از کل اقتصاد جهان می‌مکد و میلک شیک همه را می‌نوشد.

چه کسی نظریه میلک شیک دلار را مطرح کرد؟

برنت جانسون. یکی از آنها برنت جانسون است که برای اولین بار نظریه میلک شیک دلار را معرفی کرد و این فکر را که ایالات متحده به عنوان یک ابرقدرت جهانی به اوج خود رسیده است را مطرح می‌کند. ممکن است دیده باشید که دلار آمریکا (USD) طبق شاخص DXY به بالاترین حد خود در 20 سال گذشته رسیده است، بنابراین در حال حاضر شکی در مورد قدرت دلار وجود ندارد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان