top banner adv

پیش‌بینی جذاب‌ترین حوزه‌های ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳

پیش‌بینی جذاب‌ترین حوزه‌های ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳
3
بازدید : 18767

داستان دنیای ارزهای دیجیتال همیشه تلخ و شیرین بوده است. در سال 2017، زمانی که بیت کوین در اوج خود بود، کسی به سقوط ناگهانی آن فکر نمی‌کرد. اما پس از مدت نه‌چندان زیادی، بیت کوین ناگهان سقوط کرد و این سرمایه‌گذاران بودند که میلیون‌ها دلار از دست دادند. سپس در عرض چند هفته، دوباره روند صعودی شروع شد. تاریخ همیشه تکرار می‌شود و شاید وضعیت ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ نیز تکرار تاریخ سال ۲۰۱۷ باشد.

شاید اگر سرمایه‌گذاران پیش‌بینی درستی از آینده ارز‌های دیجیتال داشتند، در زمان سقوط بازار، سرمایه خود را در کف قیمت از دست نمی‌دادند. البته حدس زدن ترندهای آینده دنیای ارزهای دیجیتال کار آسانی نیست. اما در این مطلب از فکت کوینز قصد داریم حوزه‌هایی را که ممکن است در سال 2023 محبوبیت بیشتری پیدا کنند را تجزیه و تحلیل کنیم. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

نظرات بیان شده در این مطلب توصیه سرمایه‌گذاری نیست و صرفاً برای اهداف آموزشی ارائه شده است. هر سرمایه‌گذاری و همه معاملات دارای ریسک خاص خود هستند. بنابراین همیشه پیش از تصمیم‌گیری، تحقیقات کافی را انجام دهید و پولی که نمی‌توانید از دست دهید را وارد بازار ارزهای دیجیتال نکنید.

ترندهای ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳

در ادامه این بخش ترندهای احتمالی بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ را بررسی خواهیم کرد.

پیشتازی ارزهای باثبات یا استیبل کوین‌ها (Stablecoins)

استیبل کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که با هدف کاهش نوسانات قیمت رمز ارزها طراحی شده‌اند. این ارزها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند ارزش بازار خود را تحت هر شرایطی حفظ کنند و از نوسانات معمول صنعت دارایی‌های دیجیتال دور باشند.

با نگاهی به آینده، می‌بینیم که استیبل کوین‌ها می‌توانند بهترین روند ارز دیجیتال در سال 2023 باشند. دو دلیل ممکن است رشد استیبل کوین‌ها را تسریع کند. اول بی‌ثباتی توکن‌های غیرمتمرکز و دوم سقوط پیش‌بینی‌شده تتر؛ رهبر فعلی صنعت استیبل کوین‌ها!

ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳

تتر یکی از اولین استیبل کوین‌هایی بود که وارد زیر صنعت ارزهای دیجیتال شد. اما با توسعه این صنعت، تتر دردسرهای زیادی را تجربه کرده است. اکنون، با ادامه ورود استیبل‌کوین‌های جدید به بازار، تسلط تتر ممکن است به زودی به پایان برسد.

نکته: به‌یاد داشته باشید که قیمت استیبل‌کوین‌ها همیشه ثابت است. منظور از رشد این حوزه در سال ۲۰۲۳، پذیرش بیشتر آنها در این صنعت است و نه رشد قیمت آنها. بنابراین اگر قصد سرمایه‌گذاری با هدف کسب سود را دارید، بدیهی است که استیبل‌کوین‌ها هدف مناسبی نخواهند بود.

بیشتر بخوانید: حمله وال استریت ژورنال به تتر؛ افزایش وام‌های شرکت با ریسک همراه است

لایه صفر (Layer 0) بلاک چین

لایه 0 در بلاک چین، یکی از حوزه‌های مورد علاقه سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان بزرگ این صنعت است. راه حل‌های لایه 0 برای بازار بلاک چین توسعه داده شده است تا امکان همکاری و ساخت بلاک چین‌ها با ویژگی‌های خاص و بدون نیاز به پروتکل متمرکز را فراهم کنند.

علاوه بر این، لایه 0 در عین بهبود تجربه کاربری در دنیای قراردادهای هوشمند، امنیت را نیز به ارمغان می‌آورد. همچنین از این نکته چشم‌پوشی کنیم که با برقراری ارتباط با شبکه‌های مختلف، کاربر در نهایت هزینه‌های زیادی را پرداخت می‌کند و سود او در یک تراکنش کاهش زیادی پیدا می‌کند.

علی‌رغم کاهش چشم‌گیر قیمتی که در سال جاری در بازار ارزهای دیجیتال مشاهده شد، سیستم‌های دارای زیرساخت‌ بلاک چین همچنان تقاضای بالایی دارند. اگر همین روند ثابت بماند، راه حل‌های لایه 0 نیز بر همین اساس رشد خواهند کرد. این نوآوری هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، واسطه‌گری را حذف می‌کند و امنیت را افزایش می‌دهد. همچنین مکمل لایه 1 و لایه 2 نیز هست.

دو پلتفرم قابل توجه از لایه 0 عبارتند از پولکادات (DOT) و کازماس (ATOM). این دو پلتفرم می‌توانند موارد مناسبی برای بررسی در سال ۲۰۲۳ باشند.

بیشتر بخوانید: تفاوت بلاکچین لایه 1 و لایه 2 ؟ راه حلی برای مقیاس پذیری

امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi)؛ ترند ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳

با ورشکستگی FTX، ممکن است امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) در سال 2023 فضای بیشتری پیدا کند. اگرچه این محیط هنوز فاقد تجربه کاربری کاملاً مناسب است، سرمایه‌گذارانی که تأثیرات صرافی سم‌بنکمن فراید را بر وام‌ها و درآمدهای متمرکز خود احساس کردند و هنوز هم احساس می‌کنند، ممکن است ترجیح دهد کمی بیشتر مطالعه کند و در بخش دیفای سرمایه‌گذاری کنند.

بیشتر بخوانید: ماجرای صرافی FTX و بایننس و سقوط بازار ارز دیجیتال چه بود؟

دیفای ترند ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳

امور مالی غیرمتمرکز از مزایای عملکرد قراردادهای هوشمند برخوردار است. اگر یک پلتفرم DEX (صرافی غیرمتمرکز) یا پلتفرم وام‌دهی به‌درستی کار کند، به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا عملیات خود را حسابرسی کنند و اطلاعات موردنیاز را به سرمایه‌گذاران ارائه دهند، زیرا همه چیز در بلاک چین ثبت شده است.

علاوه بر این، همین که کاربر مجبور نیست حضانت دارایی‌های خود را به دیگری واگذار کند، می‌تواند عامل مهمی برای جذابیت بیشتر امور مالی غیرمتمرکز باشد. راه‌حل‌هایی که توسط اوراکل‌های غیرمتمرکز برای جذاب‌تر کردن دیفای ارائه می‌شوند نیز می‌توانند این بخش را در سال آینده تقویت کند. مزایای این بخش شامل عدم نیاز به واسطه، تغییرناپذیری، شفافیت بیشتر نسبت به سیستم‌های متمرکز و راحتی فرایند توکنیزه کردن (Tokenization) است.

چین لینک (LINK) و یونی‌سواپ (UNI) نمونه‌های محبوبی در بخش دیفای و دارای پتانسیل رشد مناسبی هستند.

بیشتر بخوانید: چین‌ لینک (LINK) چیست؟ معرفی چین‌ لینک در 5 دقیقه

پذیرش بیشتر بلاک چین، وب ۳.۰ و ارزهای دیجیتال دولتی (CBDC)

بیشتر بخوانید : کیف پول تلگرام چیست؟

۲۰۲۲ چه سال عجیبی برای ارزهای دیجیتال بوده است! ارزش بازار آن از اوج تقریباً 3 تریلیون دلاری خود در اواخر سال 2021 به میزان 75 درصد کاهش یافته است و در حال حاضر به 8/8 تریلیون دلار رسیده است. این لغزش با ورشکستگی‌های متعدد صرافی‌ها و هک‌های چند میلیون دلاری تسریع شد. به زبان ساده، سال بسیار سختی بود. البته هنوز به پایان سال نرسیده‌ایم.

با این حال، موارد استفاده و کاربرد روزانه ارزهای دیجیتال در حال گسترش است، این همان چیزی است که من را به آینده این صنعت امیدوار می‌کند. همه ارزهای دیجیتال یا صرافی‌ها موفق نخواهند شد، اما آنهایی که قصد دارند موفق شوند، باید ابتکارات خوبی با کاربردها و مزایای جدیدی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: مروری بر پرونده‌های ورشکستگی ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲

سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO)، توکن‌های غیرمثلی (NFT)، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، ارزهای دیجیتال و فناوری زیربنایی بلاک چین؛ همگی زیرساخت مناسبی برای لجستیک، پرداخت‌های فرامرزی، مدیریت هویت کاربران، امنیت و هوش مصنوعی هستند.

ورشکستگی FTX بزرگترین خبر سال بود. یک اتفاق غیرمنتظره باعث شد شرکت 8 میلیارد دلار به مشتریان بدهکار شود و زنجیره‌ای از رویدادها را رقم بزند که دنیای ارزهای دیجیتال را تکان داد و توجه کمیسیون بورس و اوراق بهادار و وزارت دادگستری ایالات متحده را برانگیخت. ماه گذشته در این زمان، این شرکت ارز دیجیتال 32 میلیارد دلاری، میلیاردها دلار دارایی مشتریان را مدیریت می‌کرد. اما اکنون FTX به بیش از یک میلیون نفر و سازمان بدهکار است.

این فضا از زمان آغاز به کار خود با چالش‌های متعددی روبرو بوده است. اما از آنجایی که شرکت‌ها کالاها و خدمات غیرمتمرکزتری از جمله توسعه وب 3.0 را توسعه می‌دهند، احتمالاً فناوری بلاک چین و ارز دیجیتال در سال 2023 نسبت به سال 2022 تأثیر بیشتری بر صنایع داشته باشد.

CBDC‌ در سال ۲۰۲۳

علاوه بر این، بسیاری از کشورها تا پایان سال 2023 از یک ارز دیجیتال بانک مرکزی یا CBDC استفاده خواهند کرد. انتظار می‌رود چارچوب‌های قانونی قوی‌تری در صنعت ارزهای دیجیتال وضع شود. وب 3.0 در چند سال آینده به تکامل بیشتر ادامه خواهد داد و به سازندگان کمک می‌کند تا در سطحی کاملاً منحصربه‌فرد مالک محتوای خود باشند.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال بانک مرکزی یا CBDC چیست؟ مزایا و معایب CBDC چیست؟

بیت کوین؛ ترند ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳

بله و هم‌چنان بیت کوین. این رمزارز اصلی را نمی‌توان از لیست ما حذف کرد. وقتی صحبت از امنیت می‌شود، هیچ دارایی بلاک چینی هنوز نتوانسته است چنین قدرتی را در این زمینه به اثبات برساند. سقوط قیمت باعث تغییر اصول بنیادی بیت کوین نشد. حتی زمانی که قیمت این ارز دیجیتال وضعیت خوبی نداشت، ماینرها به اعتبارسنجی تراکنش‌ها ادامه دادند و کارمزد شبکه BTC به سطوح تاریخی رسید.
بیت کوین تنها ارز دیجیتالی بود که پس از فروپاشی FTX به طور 100% توسط سرمایه‌گذاران بلاک چین مورد حمایت قرار گرفت و احساس ایدئال‌گرایی علاقه‌مندان خود را حتی بیشتر نیز تقویت کرد. حقیقت این است که تمرکززدایی واقعی در BTC یافت می‌شود و بنابراین، هنوز هم پاسخی عالی به تمام خرابی‌هایی است که در سال 2022 رخ داده است.

بیشتر بخوانید : معرفی پلتفرم های برتر استیکینگ در سال ۲۰۲۲

بیت کوین یک جایگزین عالی برای پروژه‌هایی با درجه تمرکز بالا باقی می‌ماند. ترا کلاسیک (LUNC) و FTT نمونه‌هایی از خلق پول بدون ارزش و از ناکجاآباد هستند. اما بیت کوین دقیقاً برعکس آنها عمل می‌کند. بیت کوین پولی است که از اثبات کار به دست می‌آید و ارزش مالی بالایی را به همراه دارد. اما نمی‌توان از نوسانات پیش روی این ارز دیجیتال چشم‌پوشی کرد. در ادامه نگاهی به این نوسانات احتمالی قیمت خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: امنیت بلاک چین؛ مصاحبه ویدیویی با سید ضیا صدر، بیتکوینر و پژوهشگر حوزه بلاکچین

بیشتر بخوانید : هر آنچه باید از آپدیت رود مپ اتریوم بدانید!

پیش‌بینی قیمت بیت کوین در سال 2023

احتمالاً بیت کوین امسال را با قیمت حدود 16800 دلار به پایان می‌رساند که از 19500 دلار در اوج بحران FTX نیز کاهش بیشتری پیدا کرده است. اگر پس‌لرزه‌های ناشی از ورشکستگی FTX ادامه یابد، BTC فضای بیشتری برای سقوط در کوتاه‌مدت دارد. موسسات مالی بزرگ نیز ممکن است در کوتاه‌مدت به دلیل بحران FTX یک گام از ارزهای دیجیتال عقب‌نشینی کنند.

بیت کوین در سال ۲۰۲۳

با توجه به اینکه شهرت ارزهای دیجیتال به دلیل بحران‌ها و رسوایی‌های سال 2022 به شدت آسیب دیده است، باید خود را برای بحران‌های احتمالی گسترده‌تر نیز آماده کنیم. ممکن است یک سقوط دیگر تا مرز 10000 دلار برای BTC در سال 2023 چندان دور از ذهن نباشد.

حتی کتی وود (Cathie Wood)؛ مدیرعامل آرک اینوست (Ark Invest) و یکی از مدافعان مشهور بیت کوین، اذعان می‌کند که موسسات مالی بزرگ ممکن است در کوتاه‌مدت به دلیل بحران FTX یک گام از ارزهای دیجیتال عقب‌نشینی کنند. علی‌رغم اینکه وود در مصاحبه اخیر بلومبرگ بر پیش‌بینی خود مبنی بر 1 میلیون دلاری شدن بیت کوین تا سال 2030 پایبند مانده بود، گفت:

بیشتر بخوانید : ماشین حساب ماینر

چیزی که صرفاً به تعویق می‌افتد این است که شاید موسسات به‌صورت موقت عقب‌نشینی کنند و به این فکر کنند که خوب، آیا ما واقعاً این تکنولوژی را درک می‌کنیم؟

بیشتر بخوانید : نسبت سود به زیان (Profit/Loss) چیست؟

تحلیل‌گران جی‌پی‌مورگان نیز معتقدند که بیت کوین هنوز به کف قیمت نرسیده است. این بانک، کف بیت کوین را در حدود 13000 دلار می‌بیند. این کف قیمت با وجود سیلی از حاشیه در سراسر بازار پس از رویدادهای اخیر چندان غیرمنطقی به‌نظر نمی‌رسد. استراتژیست‌ها همچنین هزینه تولید بیت کوین را نیز عاملی برای پیش‌بینی میزان کاهش موقت قیمت‌ها می‌دانند. به‌اعتقاد آنها، بیت کوین مجدد در تابستان به روند صعودی خود باز خواهد گشت.

حال باید دید پس از کاهش تب‌وتاب ورشکستگی صرافی‌ها، بازار ارز دیجیتال و قیمت بیت کوین کدام مسیر را برای خود انتخاب می‌کند؟

بیشتر بخوانید: کاپیتولاسیون بازار بیت کوین -تحلیل آنچین هفته چهل‌وهشتم (۸آذر ۱۴۰۱)

پیش بینی قیمت اتریوم در سال 2023

هرجایی که بیت کوین می‌رود، اتریوم هم معمولاً به‌دنبال آن راه می‌افتد یا حداقل تا کنون چنین بوده است. پس از مرج اتریوم در سپتامبر 2022، یک تعمیر اساسی در شبکه دومین رمز ارز بزرگ (بر اساس ارزش بازار) رخ داد، برخی از تحلیل‌گران حدس می‌زنند که راه قیمت این جفت ارز (اتریوم و بیت کوین) به زودی از هم جدا می‌شود.

کمرر (Kemmerer) در این مورد می‌گوید:

ETH هنوز از نظر ارزش از اثبات سهامی که اخیراً راه‌اندازی شده است، سود نبرده است. بخشی از دلیل آن به خاطر مصادف شدن با زمستان فعلی ارزهای دیجیتال است.

کمرر معتقد است که این ارز دیجیتال در شش ماه آینده می‌تواند تا 2500 دلار افزایش یابد. در حالی که این یک پیش‌بینی ایده‌آل است، اما اصلاً بعید نیست که همان تحولاتی که باعث افزایش قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۲۳ می‌شود، بر اتریوم نیز تأثیر بگذارد. علاوه بر این، در نظر داشته باشید که جو اقتصاد کلان نیز باید برای بازگشت روندهای صعودی مناسب باشد.

اگر باز هم اوضاع بر وفق مراد طرفداران این ارز دیجیتال پیش نرود، اتریوم احتمالاً بیشتر نیز سقوط خواهد کرد. با کاهش قیمت به زیر 1000 دلار در ماه ژوئن، اگر کاتالیزورهای منفی بیشتری ظاهر شوند، تعجب‌آور نخواهد بود که در شش ماه آینده شاهد یک قیمت سه رقمی برای ETH باشیم.

جمع‌بندی

بازار ارز دیجیتال در سال 2023 دستخوش تغییراتی خواهد شد و روندهای ذکرشده بر کلیت بازار حاکم خواهد بود. پروژه‌های متعددی وجود دارند که روی موارد استفاده متنوعی از بلاک چین کار می‌کنند. این تنوع‌بخشی باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران و کاربران درباره دیدگاه خود و هدف بازار ارزهای دیجیتال تجدیدنظر کنند. به‌طور کلی می‌توان گفت گسترش پذیرش بلاک چین، برای کل این صنعت نوید روزهای خوب را دارد و به خروج بازار از رکود کمک می‌کند.

سوالات متداول

کدام حوزه‌های ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ محبوب‌تر خواهند شد؟

۱. ارزهای دیجیتال باثبات یا استیبل کوین‌ها (Stablecoins)
۲. لایه صفر بلاک چین
۳. دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز
۴. بیت کوین

استیبل‌کوین‌ها در سال ۲۰۲۳ چه تغییراتی خواهند داشت؟

با نگاهی به آینده، می‌بینیم که استیبل کوین‌ها می‌توانند بهترین روند ارزهای دیجیتال در سال 2023 باشند. دو دلیل ممکن است سرعت رشد پذیرش استیبل کوین‌ها را افزایش دهد. اول بی‌ثباتی توکن‌های غیرمتمرکز و دوم سقوط پیش‌بینی‌شده تتر؛ رهبر فعلی صنعت استیبل کوین‌ها!

52
3
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    3 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    حامی
    1 سال ago

    خلاصه مطلب این بود که چین لینک، یونی سواپ، پولکادات و کازماس مناسب سرمایه گذاری سال ۲۰۲۳ هستند.

    مرتضی
    1 سال ago

    ممنون از اطلاعات

    Baran nor 12
    1 سال ago

    سلام و خسته نباشید 😊 خیلی وقت گذاشتین و کامل توضیح دادین ، من تعجب می‌کنم اینهمه وقت میزارید و تحلیل می‌کنید ولی من اینقد جیغ میکشم من راه آسونتر و میدونم هیشکی اهمیتی نمیده 😱😱😁 من در مورد توکن ها نظری بدم ، یه مورد وقتی با گوشی من هر بازی اینترنتی بکنیم فرقی نداره توکن هاتون تغییر قیمت میدن حالا هر بازی وصله به یه توکن ، اگر برسی کنید تا چند ماه پیش چون هر روز پسرم با گوشی بازی می‌کرد و توکن ها هم در حرکت بودن 😊 واقعا له درد تون نمیخوره 🤪😁

    محل تبلیغ
    ramzarzy
    3
    0
    نظر خود را بنویسید !x