بررسی صرافی بلم (Belem)؛ کلاهبرداری با وعده ارائه خدمات به ایرانیان

آنچه می‌خوانید...

تحریم‌های اعمال‌شده به ایرانیان و محدودیت فعالیت آنها در بسیاری از صرافی‌های بین‌المللی، سبب بسیاری از مشکلات؛ ازجمله گسترش فعالیت کلاهبرداران این حوزه شده است. یکی از این صرافی‌ها، صرافی بلم (Belem) است که با وعده ارائه خدمات به ایرانیان آنها را فریب می‌دهد.

در این مطلب از فکت کوینز قصد داریم صرافی Belem و دلایل کلاهبرداری بودن آن را بررسی کنیم. تا پایان مزلب همراه ما باشید.

صرافی بلم (Belem) چیست؟

صرافی معاملاتی با نام بلم Belem.cc در تاریخِ ۱۴ ژانویه ۲۰۲۳ راه‌اندازی شده است و روی کاربران ایرانی تمرکز کرده است. در بررسی‌های انجام گرفته نام این صرافی در وب‌سایت معتبر Coinmarketcap یا سایت‌های مشابه آن لیست نشده است. صرافی Belem هیچ مجوز قانونی ندارد. این صرافی خود را به عنوان یک صرافی خارجی معرفی می‌کند در حالی که ترافیک سایت و کاربرانی که هدف قرار داده، ایرانی بودن آن را تایید می‌کنند.

همچنین سایت‌هایی که کلاهبرداری بودن پلتفرم‌ها را تشخیص می‌دهند، وب‌سایت بلم را به عنوان کلاهبرداری معرفی کرده‌اند. راه تماسی نیز برای ارتباط با پشتیبانی معرفی این صرافی نشده است.

ابزار VLDTR® به belem.cc پایین ترین رتبه از نظر اعتبار (۰٫۹۰) را می‌دهد. این رتبه نشان می‌دهد که کسب و کار را می توان با ویژگی‌هایی مانند ریسک بالا یا فیشینگ تعریف کرد. این الگوریتم فعالیت‌های پرخطر مربوط به فیشینگ و ارسال هرزنامه و سایر عوامل مرتبط با حوزه‌های تبلیغاتی را شناسایی کرد. از این رو صرافی بلم دارای ریسک بالا و فیشینگ است.

نکته جالبی که در این نشانی ایمیل (noreply@belem.band) وجود دارد این است که نوع این ایمیل از noreply تشکیل شده است. یعنی ایمیل‌های ارسالی به این نشانی در صورت پاسخ دادن (reply)، خوانده نخواهد شد!

همچنین این پلتفرم از یک شماره تلفن و آدرس ایمیل برای برقراری ارتباط با کاربران خود استفاده می‌کند. بنا به اظهار نظر کاربران آن، در ابتدا تمام سؤالات شما با یک جواب بسیار سریع و عموماً مبهم پاسخ داده خواهد شد. اما پس از این که شما سرمایه‌گذاری در این پلتفرم را آغاز کرده و با مشکلات عدم امکان برداشت وجه مواجه شدید، کسی پاسخگوی شما نخواهد بود!

نکته عجیب دیگر این است که وایت پیپر آن کپی از صرافی هوبی (Huobi) است و تنها برخی از کلمات جابجا شده است و حتی ترتیب مطالب نیز تغییری نکرده است و گواهی SSL ندارد.

چه کسانی صرافی بلم (Belem) را راه‌اندازی کرده‌اند؟

تیم اصلی پشت صرافی بلم سایتی به اسم Four leaf clover “شبدر چهار برگ” با آدرس fourcloverworld.com است. در واقع فعالیت اصلی این سایت به صورت هرمی و جذب زیرمجموعه و در نهایت خرید و فروش توکن‌های ارز دیجیتال با مارکت کپ بسیار پایین است.

این شرکت ادعا می‌کند که با معرفی ارزهای جدید به طور قطع کاربران بیش از 30% سود خواهند کرد. با این حال بسیاری از توکن‌هایی که لیست شده‌اند حتی وجود خارجی ندارند. سودی که به مشتریان پرداخت میشود به واسطه ترید نیست بلکه ترفند پانزی است. زمانی که تعداد سرمایه گذاران افزایش یابد و وجوه سرمایه گذاری به حد زیادی رسید دیگر خبری از ارزهای جدید نخواهد بود!

آیا سرمایه‌گذاری در صرافی بلم امن است؟

خیر! سرمایه‌گذاری در این صرافی امن نیست. علاوه بر تمامی موارد گفته شده، زمانی که کاربران درخواست برداشت وجه می‌کنند و کارگزار یا به آن‌ها اجازه برداشت نمی‌دهد یا برای برداشت شرایط خاصی قرار می‌دهند. بعد از بررسی صرافی بلم belem.cc بعضی از شرایط صرافی بلم ارائه شده است. هر یک از این کارها را برای جلوگیری از آزاد کردن سرمایه و برداشت آن انجام می‌دهند.

برداشت وجه در صرافی بلم (Belem) چگونه انجام می‌شود؟

یکی از شرایط برداشت از این صرافی، کاربران را ترغیب می‌کند تا معاملات بیشتری انجام دهند که بتوانند عمل برداشت را انجام دهند و این به وضوح نشان می‌دهد که کنترل سرمایه کاربران را در اختیار دارند. در حقیقت آنها اجازه برداشت از حساب را بسته‌اند اما با وعده‌های واریز پول و سود 2 برابر همچنان در حال فریب افراد ناآگاه هستند. به‌هیچ وجه مبلغی را برای برداشت سرمایه قبلی خود به این صرافی واریز نکنید!

طبق نظر مال‌باختگان، تیم پشتیبانی پروژه کلاهبرداری بلم اغلب از این تکنیک‌ها برای صرف نظر مشتریان از برداشت استفاده می‌کنند:

  • تشویق مشتریان به انجام معاملات بیشتر: بسیاری از سرمایه‌گذاران ناکام، زمانی که تسلط و قدرت صرافی بر دارایی‌هایشان را مشاهده م‌کنند، به این درخواست تسلیم می‌شوند.
  • افزایش کارمزدهای برداشت: کارمزد برداشت بلم به اندازه‌ای است که شما برای جلوگیری از ضرر، نیازمند معامله و افزایش ارزش دارایی‌های خود خواهید بود.
  • عدم پاسخگویی: در نهایت، اگر شما به خارج کردن دارایی‌های خود اصرار کنید، ممکن است پشتیبانی به شما پاسخ ندهد و ارتباط با شم را قطع کند.

زمانیکه امکان برداشت بسته نشده بود نیز بلم کارمزدهای بالایی را برای برداشت دریافت می‌کرد. بسیاری از مشتریان سعی می‌کنند برای پوشش و جبران این هزینه‌های بالا پول بیشتری به دست آورند و به جای برداشت تراکنش‌های بیشتری انجام می‌دهند. علاوه بر این برای ارتباط و پشتیبانی ممکن است بهانه بیاورند و یا اصلا ارتباط برقرار نکنند. بسیاری از مشتریان فعلی این صرافی با این مشکلات مواجه شده‌اند.

نحوه شکایت از بلم (Belem)

در حال حاضر بهترین روش شکایت از این صرافی، شکایت از کسی است که شما را تشویق به سرمایه‌گذاری در آن کرده است و احتمالا سرگروه شما بوده است. بهتر است شکایت از پلتفرم هم در دادگاه داخل ایران و هم در دادگاه‌های بین‌المللی انجام شود. با شکایت هر فرد از سرگروه خود، دادگاه‌ مسیر بهتری در رسیدن به نفر اصلی این تیم کلاهبرداری خواهد داشت.

همچنین می‌توانید با مراجعه به اپلیکیشن wikibit نیز از صرافی بلم (Belem) شکایت کنید. در صورت بیشتر شدن شکایت‌ها، امکان بلوکه شدن دارایی این صرافی وجود خواهد داشت.

صرافی Belem یکی از صرافی‌های برزیلی است که فعالیت خود را در زمینه خرید و فروش ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و لایت کوین انجام می‌دهد. با این حال، نمی‌توان به صورت قطعی ادعا کرد که بیشتر کاربران ایرانی از این صرافی استفاده می‌کنند یا خیر، زیرا اطلاعات دقیقی در این مورد وجود ندارد.

با وجود این، به صورت کلی استفاده از صرافی‌های خارجی در برخی از کشورها از جمله ایران به دلیل محدودیت‌های قانونی و امنیتی، ممکن است با مشکلاتی همراه باشد. برای مثال، از سوی برخی دولت‌ها و سازمان‌های مالی، ممکن است این صرافی‌ها به عنوان یک کانال غیرمجاز برای انتقال وجوه و یا پولشویی شناخته شوند و مشکلاتی برای کاربران ایجاد شود.

بنابراین، در صورت استفاده از صرافی‌های خارجی مانند Belem، بهتر است که کاربران قبل از هرگونه تراکنش، مطالعه دقیقی از شرایط و قوانین مربوط به صرافی مورد نظر انجام دهند و در صورت امکان از صرافی‌های داخلی و قانونی استفاده کنند تا از هرگونه مشکل قانونی و امنیتی جلوگیری کنند. همچنین، استفاده از روش‌های امنیتی مانند ورود دو مرحله‌ای و رمزنگاری اطلاعات کاربری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

دستگیری تیم صرافی بلم

سرهنگ سیدمحمد یوسفی در تاریخ ۲۰ اردیبهشت اعلام کرد که در پی دریافت خبری درباره ارتباط افرادی با شرکت هرمی شبدر چهار برگ (بلم) از خارج کشور و تحت هویت‌های مشخص که به بهانه خرید و فروش ارز دیجیتال و افزایش سریع سرمایه، اقشار مختلف مردم را به کلاهبرداری می‌کشانند، اقدامات لازم در دستور کار پلیس قرار گرفت و اشخاص اصلی مرتبط با این شرکت دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی لارستان اعلام کرد که پس از انتقال متهمان به مقر انتظامی و مواجهه با مستندات پلیس، آنان به ارتکاب کلاهبرداری به مبلغ 80 میلیارد ریال از شهروندان با تشکیل باند هرمی موسوم به شرکت بلم اعتراف کردند.

سوالات متداول

آیا صرافی بلم (Belem) کلاهبرداری است؟

بله؛ سرمایه‌گذاری در این صرافی امن نیست. بلم با هدف قرار دادن کاربران ایرانی و با امید به کلاهبرداری فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاظر تمام نشانه‌های یک پروژه اسکم را داراست.

آیا پروژه شبدر چهاربرگ کلاهبرداری است؟

بله. شبدر چهار برگ” با آدرس fourcloverworld.com کلاهبرداری است. در واقع فعالیت اصلی این سایت به صورت هرمی و جذب زیرمجموعه و در نهایت خرید و فروش توکن‌های ارز دیجیتال با مارکت کپ بسیار پایین است.

17 نظرات

  1. بنظر من همه همتون از این سعید هویدا که بزرگ لیدره شکایت کننید اون گردوننده همین بلم تو ایرانه

  2. من رفتم تهران دادسرایه کلاهبرداری یارانه ای چه خبر بود ملتی بودن از بلم شکایت کردن شمام برین حتما

  3. بلم اسکم شد
    الان تنها راه برای برگشت پول ها یک‌نرم‌افزار هست که ادعا میکنه میتونه پولهای بلم رو برگردونه
    تو‌کانال زیر دربارش خیلی صحبت شده
    ***********

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان