آیا سولانا سرنوشتی مشابه لونا خواهد داشت؟ بررسی علل سقوط سولانا!

خانهتحلیل ارز دیجیتالآیا سولانا سرنوشتی...

آنچه می‌خوانید...

سرتاسر اکوسیستم ارزهای دیجیتال در چند وقت گذشته در حال تجربه یک سقوط آزاد بوده است. سقوط قیمت‌ها به صورت گسترده به چشم می‌آمد. یکی از شدیدترین ریزش‌ها در این چند روز مربوط به ارز پرطرفدار سولانا (SOL) بوده است. در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی علل سقوط سولانا بپردازیم. با فکت کوینز همراه باشید.

اکثر رمزارز های لیست 10 کوین برتر بازار از نظر ارزش، طی 7 روز گذشته 10 تا 25 درصد کاهش داشته اند. در این بین، سولانا در یک بازه زمانی 6 روزه، 45 درصد کاهش قیمت را تجربه کرد. این اتفاق پس از یک رالی صعودی افتاد که باعث شد شاهد افزایش قیمت این ارز از 12.37 دلار در چهارشنبه به نزدیک به 19 دلار در اوج خود باشیم.

- Advertisement -

آشفتگی بازار چگونه منجر به سقوط سولانا شد؟

چیزی که سولانا را در این هفته پس از یک روند بسیار خوب که در هفته پیش طی کرده بود به لرزه درآورد، خبر مربوط به پرداخت‌ بدهی صرافی FTX بود. نکته مهم دیگر این است که شرکت آلامادا ریسرچ (Alameda Research) ، شرکت دیگر بنیانگذار صرافی FTX یعنی سَم بنکمن فراید (Sam Bankman-Fried)، بر اساس یک نسخه فاش شده از ترازنامه شرکت، یک پوزیشن SOL به ارزش بیش از 1.1 میلیارد دلار داشت.

هنگامی که خبر رسید که آلامادا ریسرچ از توکن FTX  به صورت جفت ارز FTT-USD در پوزیشن خود استفاده کرده است، فشار فروش شدیدی روی FTT از سوی چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) بنیانگذار بایننس وارد شد. در نتیجه آلامادا مجبور شد با فروش سایر دارایی‌ها، من جمله سولانا، از لیکوئید شدن پوزیشن FTT خود جلوگیری کند. از آن جایی که صرافی FTX بر بستر بلاکچین سولانا (Solana) ساخته شده است، سولانا و FTX با هم همبستگی زیادی با یکدیگر دارند. بنکمن فراید مالک این شرکت نیز یک سرمایه‌گذار بود و در ماه اوت صعود حیرت‌انگیزی را در میزان دارایی‌های خود تجربه کرد.

البته SBF کاملاً بی طرف نیست. زیرا او چه از طریق شرکت‌های خود یا غیر مستقیم و چه شخصاً و مستقیم در شبکه سولانا سرمایه گذاری هنگفتی کرده است. آلامادا ریسرچ، یک شرکت تجاری است که توسط بنکمن فراید تأسیس شد. در یک دور جذب بودجه در ژوئن 2021 ، 314 میلیون دلار برای سرمایه‌گذاری در سولانا جمع آوری کرد. او همچنین در حال ساخت سروم (Serum) است که یک صرافی غیرمتمرکز بوده و از شبکه سولانا در زیر ساخت‌های خود استفاده می‌کند.

با فروپاشی FTX، فشار بر سولانا بسیار سریع افزایش یافت. زیرا قیمت از 38 دلار به پایین ترین سطح خود در کمتر از یک هفته کاهش یافت. بیشتر بار این سقوط روی دوش آلامادا ریسرچ و سم بنکمن فراید است. اما کاهش قیمت ارز SOL احتمالاً ناشی از سقوط بقیه بازار نیز هست.

بیشتر بخوانید: سقوط قیمت ارزهای دیجیتال و زمستانی که زود فرا رسید!

آلامادا و بنکمن فراید چه نقشی در سقوط قیمت سولانا داشته‌اند؟

مشکل آلامادا در آن زمان این بود که 75٪ از توکن‌های سولانا این شرکت سپرده (استیک) شده بود و نمی‌توانست فوراً نقد شود. جدای از آنچه که این شرکت پیش از این فروخته است، حدس زده می‌شود که آلامادا هنوز بیش از 19.5 میلیون ارز SOL دارد. بسیاری معتقدند پس از تایید شدن خروج این توکن‌ها از سپرده، این ارز دیجیتال روی بازار دامپ می‌شود.

اگر آن حساب‌هایی که به آلامادا نسبت داده شده‌اند واقعاً تمام توکن‎های سولانای خود را بفروشند، تقریباً 332 میلیون دلار خواهد شد. این امر بیانگر چالش‌های جدی پیش روی این شرکت است. از لحاظ تئوری این اتفاق خود منجر به سقوط قیمت SOL خواهد شد اما باید دید چه اتفاقاتی در ادامه رخ خواهد داد.

سقوط سولانا و سم بنکمن فراید

بیشتر بخوانید: معامله بر اساس اخبار چطور انجام می‌شود؟ آیا این معامله سودآور خواهد بود؟

تاثیر روندهای منفی شبکه بر افت قیمت سولانا

ساده‌انگارانه است که بگوییم چالشی که اکنون سولانا درگیر آن است، صرفا مربوط به بحران صرافی FTX و شرکت آلامدا است. در حالی که سولانا زیرساخت‌های ضعیفی را از خود نشان داده است. این مسئله باعث کاهش علاقه عمومی کاربران به این شبکه است. قسمتی از این کاهش علاقه را می‌توان به کاهش تعداد خریداران و فروش NFT نسبت داد که در اواسط اکتبر اتفاق افتاد.

در سال گذشته می‌توانید روندهای قابل توجهی از اوج و فرود قیمت‌ را که مربوط به خریداران NFT است در نمودارهای مربوط به ارز سولانا مشاهده کنید. این چیزی بود که امسال در نمودارهای توکن‌های همه شبکه‌ها دیده نشد. به عنوان مثال، تعداد خریداران یکتای NFT روی شبکه اتریوم (ETH-USD) در ماه فوریه به اوج خود رسیدند. حداکثر تعداد خریداران یکتا برای سولانا در سپتامبر اتفاق افتاد و البته بلافاصله پس از آن سقوط کرد. در حالی که تعداد خریداران توکن‌های NFT که از ارز SOL برای خرید‌هایشان استفاده می‌کردند در اغلب موارد بسیار بالا بود، خود ارقام خرید و فروش از اوایل تابستان خیلی چشمگیر نبوده است.

ردپای دیفای نیز برای سولانا در بیشتر روزهای امسال بسیار نگران کننده بوده است. حتی زمانی که رقم TVL سولانا را به نسبت توکن SOL بررسی می‌کنیم، به عدد تقریبی 33 میلیون کوین می‌رسیم. این رقم برای TVL بیش از 50 درصد از اوج خود در ژوئن کاهش یافته است. برای مقایسه، اتریوم کمی کمتر از 23 درصد نسبت به اوج خود در ژانویه کاهش یافته است. نکته اصلی از این بخش این است که زیر ساخت‌های سولانا بسیار ضعیف شده است.

بیشتر بخوانید: فروش 50 میلیون توکن SOL به FTX؛ سقوط قیمت سولانا تا کی ادامه دارد؟

سایر عوامل موثر بر سقوط سولانا چه بوده است؟

بازار خرسی یا زمستان ارزهای دیجیتال! هر برچسبی که به این شرایط بچسبانید، باز هم بیت کوین در دوره افزایش نرخ بهره و انقباض ترازنامه با مشکل مواجه شده است. علیرغم این مشکلات، یک رویکرد متعادل در ارزهای دیجیتال می‌تواند در حال حاضر کارساز باشد.

سولانا مدت‌هاست که به‌ عنوان پشتیبان VC مورد انتقاد قرار گرفته است. جنبه منفی این موضوع در حال حاضر به طرز کاملا بارزی مشهود است. FTX و آلامدا دارای 58 میلیون توکن SOL هستند که تقریباً 11٪ از کل عرضه این ارز را در بر می‌گیرد.

دیفای در شبکه سولانا نیز با افت 96 درصدی TVL از زمان بالاترین حجم آن یعنی 10 میلیارد دلار مواجه شده است. DeFiLlama گزارش می‌دهد که تنها 335 میلیون دلار به صورت سپرده گذاری شده (استیک شده) در دیفای سولانا وجود دارد. این خود می‌تواند دلیل مهمی برای سقوط سولانا ارائه دهد.

والایتیس (Valaitis) بسیاری از این موارد را به گردن پروژه Serum می‌اندازد. این  یک صرافی غیر متمرکز (DEX) که توسط بنکمن فرید راه اندازی شده است. بسیاری از برنامه‌های غیر متمرکز (dApp) پیشرو پشتیبانی از سروم را کنار گذاشته‌اند و توسعه دهندگان در تلاش هستند تا کنترل FTX را بر روی پروژه حذف کنند. علاوه بر این، قیمت توکن SRM در دو هفته گذشته تقریباً 60 درصد کاهش یافته است.

افت سولانا

توکن‌های دیفای مبتنی بر سولانا نیز به دلیل حمایت از استیکینگ FTX کنار گذاشته شده‌اند.

طبق یک سند رسمی، بنیاد سولانا همچنین دارای 3.24 میلیون سهم از سهام عادی FTX Trading LTD، 3.43 میلیون توکن FTT و 134 میلیون توکن SRM است. همه این موارد ذکر شده علاوه بر مشکلات عملکردی و عدم اطمینان کاربران از سولانا است که شبکه را در تمام طول سال گرفتار کرده است.

آیا هنوز امیدی به رشد سولانا وجود دارد؟

همه اینها چشم انداز بسیار تاریکی را برای سولانا ترسیم می‌کند. اما برخی از کارشناسان هنوز به بهبود شرایط این ارز امید دارد. به گفته یکی از بنیانگذاران آن، بنیاد سولانا هنوز یک خزانه با اندازه‌ای مناسب دارد که می‌تواند حداقل دو سال دیگر دوام بیاورد.

به گفته والایتیس که هنوز یک “جامعه توسعه دهندگان قوی” برای شبکه سولانا وجود دارد.

طبق گفته کریپتو اسلم (CryptoSlam)، سولانا همچنان دارای یک اکوسیستم NFT پر رونق است و علیرغم مشکلات اکوسیستم، در جایگاه دوم باقی مانده است. همچنین فعالیت شبکه و وب 3 در این پلتفرم زیاد است که نکات مثبتی برای این بلاکچین است.

کلام آخر

در هفته گذشته به صورت چشمگیری شاهد سقوط سولانا بودیم. برای این شرایط دلایل زیادی ذکر می‌شود که سعی کردیم در این مقاله به بررسی این علل بپردازیم. نظر شم در مورد ریزش قیمت سولانا چیست؟ آیا لونای بعدی در راه است؟ آیا همه‌ی مسئولیت‌ها به گردن سم بنکمن فرید است؟ دیدگاهتان را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

آیا امیدی به رشد مجدد سولانا وجود دارد؟

برخی از کارشناسان هنوز به بهبود شرایط این ارز امید دارد. به گفته یکی از بنیانگذاران آن، بنیاد سولانا هنوز یک خزانه با اندازه‌ای مناسب دارد که می‌تواند حداقل دو سال دیگر دوام بیاورد.

چرا قیمت سولانا در حال سقوط است؟

بحران صرافی FTX و شرکت آلامدا در حالی که سولانا زیرساخت‌های ضعیفی را از خود نشان داده است، سبب سقوط ارزش آن شده است. این مسئله باعث کاهش علاقه عمومی کاربران به این شبکه است. قسمتی از این کاهش علاقه را می‌توان به کاهش تعداد خریداران و فروش NFT نسبت داد که در اواسط اکتبر اتفاق افتاد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان