معاملات مشتقات چیست؟ بررسی مفهوم Derivatives

خانهآموزش هاآشنایی با مفاهیممعاملات مشتقات چیست؟...

آنچه می‌خوانید...

دنیای ارزهای دیجیتال با نوآوری‌های خاص خود، تمام دنیای اقتصاد را دستخوش تغییر کرده‌اند. شاید تا به حال نام معاملات مشتقات (Derivatives) را شنیده باشید. این نوع از معاملات هم در بازار رمزارزها و هم در بازارهای سهام استفاده می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به بررسی دقیق این نوع از معاملات بپردازیم و نگاهی به مزایا و معایب آن‌ها داشته باشیم. با فکت کوینز همراه باشید.

معاملات مشتقات چیست؟

به بیان ساده، Derivatives ، قراردادی است که ارزش آن توسط یک دارایی یا یک گروهی از دارایی‌های پایه تعیین می‌شود. در بازارهای مالی سنتی، اوراق مشتقات ارزش خود را از دارایی‌هایی مانند سهام، اوراق قرضه، نرخ بهره، کالاها، ارزهای فیات و ارزهای دیجیتال به دست می‌آورند. از این رو به این مفهوم نام مشتقات اطلاق می‌شود.

معاملات مشتقه، قراردادی است که ارزش آن توسط یک دارایی یا یک گروهی از دارایی‌های پایه تعیین می‌شود.

انواع معاملات مشتقات در دنیا ارزهای دیجیتال

اوراق مشتقه در بازار رمزارزها مانند اوراق مشتقه سنتی عمل می‌کنند. به این معنا که خریدار و فروشنده قراردادی را برای فروش یک دارایی پایه منعقد می‌کنند. چنین دارایی‌هایی در زمان و با قیمت از پیش تعیین شده فروخته می‌شوند. به این ترتیب، مشتقات ارزش ذاتی ندارند و بر ارزش دارایی پایه متکی هستند. به عنوان مثال، یک قرارداد مشتقات اتریوم به ارزش اتریوم متکی است و ارزش خود را از آن دریافت می‌کند.

در Derivatives ارزهای دیجیتال نیز دارایی پایه نگه داشته نمی‌شود و کسی مالک آن نیست. محبوب‌ترین انواع معامله مشتقات در بازار رمزارزها قراردادهای آتی (futures)، اختیار معامله (options) و قراردادهای دائمی (perpetual) هستند.

معاملات آتی (futures)

قراردادهای آتی شامل توافق بین خریدار و فروشنده برای فروش یک دارایی در آینده است. تاریخ و مبلغ این معامله از قبل توافق شده است. جزئیات قرارداد ممکن است متفاوت باشد، اما شرایط آن‌ها معمولا مشابه است.

معاملات آتی یک نوع محبوب از مشتقات ارزهای دیجیتال هستند که معمولاً توسط سرمایه گذاران سازمانی استفاده می‌شود. داده‌های آتی معمولاً برای پیش‌بینی حرکات آینده قیمت و احساسات بازار استفاده می‌شوند.

معامله گران بسته به تغییرات قیمت در آینده ممکن است سود یا ضرر کنند. به عنوان مثال، اگر قیمت فعلی بیت کوین 23000 دلار باشد، یک سرمایه گذار ممکن است قراردادهای آتی را با پیش بینی کاهش یا افزایش قیمت ببندد.

در هر صورت، اگر خریدار یک قرارداد آتی به ارزش یک بیت کوین (23000 دلار) بخرد و تا زمان بسته شدن قرارداد به 30000 دلار افزایش یابد، خریدار 7000 دلار سود خواهد داشت. برعکس، اگر تا زمان بسته شدن قرارداد قیمت به 20000 دلار کاهش یابد، خریدار 3000 دلار ضرر خواهد کرد.

به بیان ساده‌تر، قراردادهای آتی بیت کوین توافقاتی بین خریدار و فروشنده برای خرید و فروش بیت کوین در یک قیمت معین و در تاریخ مشخصی در آینده است. قرارداد معمولاً به دلار آمریکا یا هر ارز دیگری که بین طرفین توافق شده است تسویه می‌شود.

چگونه معاملات آتی بیت کوین را انجام دهیم؟

اولین چیزی که یک معامله‌گر باید در هنگام انجام معاملات آتی بیت کوین تعیین کند، زمان قرارداد است. صرافی‌هایی که معاملات مشتقات ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهند، معمولاً گزینه‌های هفتگی، دو هفته‌ای، سه ماهه و موارد دیگر را پیشنهاد می‌دهند.

به عنوان مثال، یک معامله هفتگی که قراردادی مبنی بر معامله 1 بیت کوین را ارائه می‌دهد و مبلغ هر قرارداد 1 دلار است، اگر قیمت بیت کوین 10.000 دلار باشد، به 10.000 قرارداد نیاز دارد.

یک معامله‌گر می‌تواند بر اساس افزایش قیمت بیت کوین (پوزیشن لانگ) یا کاهش آن (پوزیشن شُرت) قرارداد خود را ببندد. در هر صورت، پلتفرم صرافی معامله‌گر را با شخصی که قراردادی در جهت مخالف بسته است، مطابقت می‌دهد. هنگامی که زمان تسویه قراردادها فرا می‌رسد، بسته به اینکه قیمت بیت کوین بالا یا پایین رفته است، یک معامله‌گر باید مبلغ را پرداخت یا دریافت کند.

معاملات آپشنز یا اختیار معامله (options)

اختیار معامله نوعی از معاملات مشتقه است که به معامله‌گر اجازه می‌دهد کالای خاصی را با قیمت تعیین شده در تاریخ آینده بخرد یا بفروشد.

اختیار معامله نوع دیگری از قراردادهای مشتقات است که به معامله‌گر اجازه می‌دهد کالای خاصی را با قیمت تعیین شده در تاریخ آینده بخرد یا بفروشد. با این حال، برخلاف قراردادهای آتی، اختیار خرید به خریدار این امکان را می‌دهد که در صورت تمایل، دارایی را خریداری نکند.

انواع مختلفی از معاملات اختیار معامله وجود دارد: معاملات کال (call) و معاملات پوت (put)، معاملات آپشنز آمریکایی و معاملات آپشنز اروپایی. اختیار معامله خرید به معامله‌گر اجازه می‌دهد تا یک دارایی را در تاریخ معین خریداری کند. در حالی که اختیار معامله فروش به معامله‌گر اجازه می‌دهد تا دارایی را در تاریخ معینی بفروشد.

علاوه بر این، آپشن آمریکایی به معامله‌گر اجازه می‌دهد دارایی را قبل از تاریخ انقضای قرارداد بفروشد. در حالی که با استفاده از آپشن اروپایی دارایی باید دقیقاً در تاریخ توافق شده فروخته شود.

معامله‌گران ملزم به پرداخت هزینه برای خرید قرارداد هستند. به عنوان مثال، اگر یک معامله آپشن 800 دلار قیمت داشته باشد، یک معامله‌گر علاوه بر قیمت واقعی دارایی که می‌خواهد آن را معامله کند، این هزینه را باید برای ورود پرداخت کند.

صرف نظر از نتیجه معامله، معامله‌گر باید هزینه 800 دلاری را بپردازد. بنابراین، شایان ذکر است که معاملات اختیار معامله یک روش بدون ریسک برای معاملات مشتقات ارز دیجیتال نیستند.

بررسی معاملات اختیار معامله با ذکر یک مثال

فرض کنید به یک معامله اختیار معامله کال برای بیت کوین با قیمت 50.000 دلار وارد شده‌‎اید. با این حال، در تاریخ توافق شده، قیمت به 40.000 دلار کاهش می‌یابد. شما مجبور نیستید ضرر 10.000 دلاری را در یک معامله آپشنز متحمل شوید. شما می‌توانید از حق خود برای عدم اجرای قرارداد استفاده کنید.

با این حال، هزینه 800 دلاری که برای خرید قرارداد پرداخت کرده‌اید، مسترد نخواهد شد. در این صورت، کل ضرر شما 800 دلار خواهد بود.

چگونه معاملات اختیار معامله بیت کوین را انجام دهیم؟

“کال” و “پوت” برای معاملات آپشنز بیت‌کوین معادل “لانگ” و “شُرت” برای معاملات آتی هستند. اختیار خرید این حق را می‎‌دهد که بیت کوین را با قیمت توافقی پس از انقضای قرارداد خریداری کنید. اختیار فروش به شما این حق را می‌دهد که بیت کوین را با قیمت توافقی پس از انقضای قرارداد بفروشید.

به عنوان مثال، فرض کنید یک معامله‌گر یک اختیار خرید بیت کوین را با قیمت 20.000 دلار و با قراردادی که یک ماهه است خریداری می‌کند. اگر تا پایان ماه، قیمت بیت کوین به 25.000 دلار افزایش یابد، معامله‌گر احتمالاً از حق خود برای خرید آن و کسب سود استفاده خواهد کرد.

از سوی دیگر، اگر در پایان ماه قیمت به 15.000 دلار کاهش یافته باشد، معامله‌گر احتمالاً اجازه می‌دهد که این گزینه منقضی شود تا متحمل ضرر نشود. در این صورت ضرری که معامله‌گر متحمل می‌شود فقط مربوط به پرداخت اولیه برای ورود به معامله است.

قراردادهای دائمی (perpetual)

قرارداد دائمی که قرارداد آتی دائمی یا مبادله دائمی نیز نامیده می‌شود، پرکارترین نوع Derivatives ارز دیجیتال است. این نوع از معاملات به ویژه در میان معامله‌گران روزانه بسیار رایج است. در امور مالی سنتی معادل یک قرارداد دائمی، قرارداد CFD است.

تفاوت اصلی بین قراردادهای پرپچوال در مقابل قراردادهای آتی و اختیار معامله در این است که قراردادهای دائمی تاریخ انقضا ندارند. پوزیشن‌ها را می‌توان تا زمانی که معامله‌گر بخواهد حفظ کرد. این اتفاق مشروط بر این است که معامله‌گر هزینه‌های نگهداری را پرداخت کند که به آن نرخ تامین مالی (funding rate) می‌گویند. حساب درگیر در این معامله همچنین باید دارای حداقل مقداری باشد که به آن مارجین (margin) می‌گویند.

معمولاً قیمت دارایی‌های پایه تغییر می‌کند. به این معنی که تفاوت بین قیمت شاخص (index price) و قیمت قراردادهای آتی دائمی معمولاً بسیار زیاد است. مثلا اگر قیمت قرارداد دائمی بالاتر از شاخص باشد، کسانی که معاملات لانگ را انتخاب کردند، معمولاً نرخ تأمین مالی را برای پوشش تفاوت قیمت می‌پردازند.

از همین رو، کسانی که تصمیم به انعقاد معامله شُرت می‌گیرند، در صورتی که قیمت قراردادهای آتی دائمی کمتر از قیمت شاخص باشد، نرخ تأمین مالی را برای پوشش تفاوت قیمت می‌پردازند.

چگونه یک قرارداد دائمی را ببندیم؟

اگر تعداد زیادی از معامله‌گران دارای پوزیشن خرید باشند، با افزایش قیمت قراردادهای پرپچوال نسبت به قیمت اسپات، هیچ انگیزه‌ای برای کاربران نسبت به باز کردن پوزیشن‌های فروش وجود نخواهد داشت. بنابراین، نتیجه یک نرخ مثبت خواهد بود.

داشتن نرخ سرمایه گذاری مثبت به این معنی است که همه پوزیشن‌های خرید باید همه پوزیشن‌های فروش را پوشش دهند. از سوی دیگر، نرخ منفی تامین مالی به این معنی است که همه پوزیشن‌های فروش باید پوزیشن‌های خرید را پوشش دهند.

این مسئله به ترغیب معامله‌گران برای ورود به پوزیشن‌های خرید و همچنین باز کردن پوزیشن‌های فروش برای بازگرداندن قیمت دارایی به قیمت واقعی بازار کمک می‌کند. پرداخت‌ها مستقیماً به معامله‌گران انجام می‌شود و از طریق صرافی انجام نمی‌پذیرد.

چرا معاملات مشتقات ارزهای دیجیتال مهم هستند؟

معاملات مشتقات ارزهای دیجیتال برای اقتصاد رمزارزها ضروری هستند. زیرا عملکرد آنها صرفا به سبد سرمایه گذاری یک معامله‌گر محدود نمی‌شود. مشتقات بخشی از هر سیستم مالی بالغ هستند و بنابراین نقش مهمی در توسعه صنعت ارزهای دیجیتال به عنوان یک طبقه دارایی شناخته شده دارند.

افزایش نقدینگی

نقدینگی چیست؟ به طور خلاصه، این مفهوم به این موضوع اشاره دارد که چگونه می‌توان بدون اینکه قیمت یک دارایی تأثیر بپذیرد، سفارش‌ها در بازار به راحتی ثبت شوند. این نشان می‌دهد که چه تعداد خریدار و فروشنده وجود دارد و آیا می‌توان معاملات را به راحتی انجام داد یا خیر.

بازارهای دارای نقدینگی با عرضه و تقاضای بالایی برای دارایی‌ها همراه هستند و خریداران و فروشندگان را در در تناسب با هم در دسترس‌ قرار می‌دهند.

چرا معاملات مشتقات ارزهای دیجیتال مهم هستند؟

در مقابل، یک بازار بدون نقدینگی دارای مشارکت‌کنندگان کمتر و معاملات بسیار کمی است.

معاملات مشتقات ارزهای دیجیتال نقدینگی بازار را تامین می‌کنند و بر سهولت باز کردن یا بستن پوزیشن‌های معامله‌گران تأثیر می‌گذارند. در بازاری با نقدینگی بالا، معمولاً ریسک کمتری وجود دارد. زیرا همیشه کسی وجود دارد که مایل است وارد یک معامله شود. به عنوان مثال، قراردادهای دائمی یا پرپچوال را در نظر بگیرید که در آن پوزیشن شُرت و لانگ بر اساس نرخ سرمایه، پوزیشن مخالف را پوشش می‌دهند.

بنابراین، بازار دارای نقدینگی، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بیشتری را جذب می‌کند. در این بازارها هزینه‌های معاملات کمتر و شرایط بازار به طور کلی مطلوب‌تر است.

کاهش خطرات

به دلیل نوسانات بالا در قیمت دارایی‌های رمزنگاری، مشتقات می‌توانند یک سبد را در برابر ریسک‌های غیرمنتظره محافظت کنند. یک بازار قوی Derivatives به جذب معامله‌گران حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران سازمانی به صنعت ارزهای دیجیتال کمک می‌کند. زیرا ریسک ناشی از قرار گرفتن یک سبد در معرض ریسک‌های تکرار شونده را کاهش می‌دهد.

ابزارهای Derivatives همچنین ریسک را پیش‌بینی می‌کنند. به‌ویژه در شرایط نامشخص بازار که در آن قیمت‌های آپشن معمولاً بالاتر از قیمت‌های اسپات هستند. با توجه به احساسات ریسک گریز، معامله‌گران برای محافظت از پرتفوی خود اقدام به خرید قراردادهای اختیار معامله خرید می‌کنند.

تنوع سبد سرمایه گذاری

معاملات Derivatives گزینه‌‎های بیشتری را برای تنوع بخشیدن به پرتفوی سرمایه گذاری خود به معامله‌گران ارائه می‌دهند. آنها می‌توانند در چندین دارایی دیجیتال گسترش پیدا کرده و بر استراتژی‌های معاملاتی پیشرفته تسلط پیدا کنند. برخی از نمونه‌هایی از استراتژی‌های معاملاتی پیشرفته که بیان کردیم عبارتند از:

  • آربیتراژ (arbitrage)
  • معاملات جفتی (pair trading)
  • معاملات شُرت (short selling)

در نتیجه، داشتن استراتژی‌های معاملاتی پیشرفته‌تر، نقدینگی بازار ارزهای دیجیتال اساسی را بیشتر می‌کند.

کشف قیمت بهینه

کارکرد اصلی یک بازار، کشف قیمت است. این فرایند به صورت کشف مداوم قیمت فعلی یک دارایی خاص تعریف می‌شود. قیمت‌ها به عوامل مختلفی مانند نقدینگی، ساختار بازار و جریان اطلاعات بستگی دارد.

معاملات مشتقه ارزهای دیجتال، امکان بهینه سازی کشف قیمت را به سرمایه گذاران می‌دهد. این باعث می‌شود که مکانیسم‌های کشف قیمت در بازار کارآمدتر شوند. به این ترتیب از شوک‌های نامطلوب قیمت نیز جلوگیری می‌شود.

از آنجایی که با استفاده از این نوع معاملات کشف قیمت بهینه می‌شود، اطمینان از قیمت بهبود می‌یابد و در نتیجه بازار کارآمدتری ایجاد می‌شود. سرمایه‌گذاران همچنین مطمئن هستند که تمام اطلاعات مهم در قیمت دارایی لحاظ شده است.

هدف از Derivatives در دنیای ارزهای دیجیتال چیست؟

معاملات مشتقات ارزهای دیجیتال دقیقاً چگونه کار می‌کنند؟ از Derivatives برای پوشش ریسک (هجینگ – hedging) یا سفته بازی استفاده می شود:

از معاملات مشتقه می‌توان برای محافظت از سبد ارزهای دیجیتال خود در برابر تحرکات نامطلوب بازار استفاده کرد

هجینگ – hedging

از معاملات Derivatives می‌توان برای محافظت از سبد ارزهای دیجیتال خود در برابر نوسانات نامطلوب بازار استفاده کرد. اصطلاحا به این فرایند هجینگ یا پوشش ریسک می‌گویند.

پوشش ریسک شامل ورود به پوزیشن‌هایی است که با پوزیشن‌های موجود شما همبستگی منفی دارند. سرمایه گذاران و معامله‌گران برای محافظت از پرتفوی خود و کاهش زیان‌های احتمالی از آن استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال، قراردادهای آتی می‌توانند به محافظت از سرمایه‌گذاری‌ها بدون به خطر انداختن ذخایر ارزهای دیجیتال کمک کنند. این به این دلیل است که قراردادهای آتی به شما این امکان را می‌دهند که یک سبد را برای کسری از هزینه آن پوشش دهید. به عنوان مثال، اگر پرتفوی شما 100.000 دلار قیمت دارد، می‌توانید با باز کردن یک پوزیشن فروش در یک قرارداد آتی، آن را پوشش دهید. یک قرارداد 10 برابری فقط 10.000 دلار برای شما هزینه دارد که فقط یک دهم ارزش پرتفوی شما است.

استراتژی پوشش ریسک به ویژه زمانی که بیت کوین وارد بازار نزولی می‌شود بسیار مفید است. زیرا گزینه بسیار بهتری نسبت به انتظار برای بازیابی قیمت است.

حدس و گمان

از مشتقات برای گمانه زنی در مورد قیمت آتی ارزهای دیجیتال نیز استفاده می‌شود. به عنوان مثال، اگر بیت کوین را خریداری کنید، در صورت افزایش قیمت‌ها می‌توانید سود خود را برداشت کنید. اما در مورد بازار نزولی، شما نمی‌توانید تحت این شرایط سود ببرید زیرا قیمت‌ها دائماً در حال کاهش هستند.

اینجاست که قراردادهای آتی وارد می‌شوند. آنها به شما اجازه می دهند که پیش بینی کنید که قیمت‌ها پایین می‌آیند (معاملات شُرت). اگر قیمت بیت کوین سقوط کرد، پس پوزیشن شُرت شما به این معنی است که شما حتی در بازار نزولی در حال کسب سود هستید. قراردادهای آتی به شما این امکان را می‌دهد که معامله کنید، از نوسانات بازار استفاده کنید و از فرصت ها با پوزیشن‌های لانگ و شُرت کسب سود کنید.

یکی دیگر از مواردی که Derivatives را جذاب می‌کند اهرم است. زیرا به شما امکان می‌دهد با کسری از بهای تمام شده معامله در معرض یک سود اساسی از یک دارایی پایه قرار بگیرید. به عنوان مثال، یک صرافی مانند بایننس که معامله مشتقات را ارائه می‌دهد، به کاربران اجازه می‌دهد تا اهرمی را انتخاب کنند که تا 125 برابر مارجین اولیه را پوشش می‌دهد.

این به این معنی است که حتی افزایش‌های جزئی قیمت می‌تواند منجر به بازده بزرگی برای شما شود. اهرم به سرمایه گذاران این امکان را می‌دهد که حرکات کوچک قیمت را بزرگ کرده و سودهای کلانی برای خود ایجاد کنند.

ویژگی‌های صرافی‌های ارائه دهنده معاملات Derivatives

داشتن اطلاعات بیشتری در مورد برخی از ویژگی‌های Derivatives رمزارزها ممکن است مفید باشد:

استاپ-لاس (stop-loss)

هم حد ضرر و هم کسب سود به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا کف و سقف قیمت را برای معاملات خود تعیین کنند. به این ترتیب، آنها می‌توانند بر اساس قیمت‌هایی که تعیین می‌کنند، تحت شرایط مطلوب به طور خودکار از بازار خارج شوند.

سفارشات کلوز جزئی (Partial Close Orders)

سفارشات کلوز جزئی به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا سود جزئی داشته باشند. این اتفاق در حالی می‌افتد که آنها سفارشات خود را به صورت جزئی می‌بندند و این اتفاق به صورت کامل نمی‌افتد. این بدان معنی است که آنها همچنین می‌توانند از رشد بازار بهرمند شوند.

کاهش اعتبار خودکار (ADL)

اگر پوزیشنی را نتوان با قیمتی بهتر از قیمت لیکوئیدیشن تسویه کرد، سیستم ADL صرافی می‌تواند با استفاده از پوزیشنی در جهت مخالف، اعتبار معامله را کاهش دهد. این امر به ویژه در مواردی که بیمه تمام خسارت وارده در قرارداد را پوشش نمی‌دهد، بسیار مفید است.

صندوق‌های بیمه

اگر دارایی ها به زیر سطح تعیین شده (مارجین) سقوط کند، صندوق‌های بیمه به معامله‌گران کمک می‌کنند تا وجوه خود را از ADL حفظ کنند.

مزایای استفاده از معاملات مشتقات

برخی از مزایای استفاده از معاملات مشتقات رمزارزها عبارتند از:

کارایی بازار

از آنجا که Derivatives آربیتراژ می‌شوند، به اطمینان سرمایه گذاران از دقیق بودن قیمت‌های بازار دارایی‌های اساسی و رسیدن قیمت‌ها به تعادل و ثبات کمک می‌کند.

هزینه‌های کم تراکنش‌ها

قراردادهای Derivatives ابزارهای موثر مدیریت ریسک هستند که در نتیجه هزینه‌های تراکنش‌ها را کاهش می‌دهند. بنابراین، در مقایسه با اوراق بهادار مانند معاملات نقدی، کارمزد معاملات برای مشتقات ارزان‌تر می‌شود.

مدیریت ریسک

ارزش قراردادهای مشتقه ذاتاً با دارایی‌های پایه مرتبط است. به همین دلیل می‌توان از ابزارهای Derivatives برای کاهش ریسک‌های مرتبط با نوسان قیمت این دارایی‌ها استفاده کرد.

برای مثال، اگر معامله‌گری یک قرارداد Derivativesرا بخرد و قیمت دارایی پایه کاهش یابد، می‌تواند زیان حاصله را با سود حاصل از مشتقات خود جبران کند.

ریسک بالاتر

قراردادهای Derivatives می‌توانند بسیار بی‌ثبات باشند. زیرا ارزش دارایی‌های اساسی می‌تواند اغلب در نوسان باشند. به این ترتیب، معامله‌گران به ویژه در قراردادهای اهرمی در معرض زیان‌های کلان هستند.

نگرانی‌های نظارتی

هنوز مناطقی در سراسر جهان وجود دارد که معاملات مشتقات در آنها غیرقانونی است. به این ترتیب، دو طرف شرکت کننده در یک قرارداد آتی باید در همان منطقه‌ای باشند که این فرایند قانونی است.

عدم دقت کافی

قراردادهای آتی به دلیل عدم دقت لازم، خطرات مربوط به طرف مقابل را در بر می‌گیرد. معامله‌گر نمی‌تواند به طور مؤثر طرف مقابل خود را بررسی کند. زیرا معاملات خارج از بورس همیشه به تطابق دقیق 2 طرف معامله منجر نمی‌شود.

چگونه از معاملات Derivatives ارزهای دیجیتال به نحو احسن استفاده کنیم؟

هیچ فرمول منحصر به فردی برای اطمینان از اینکه هنگام انجام Derivatives متحمل ضرر نمی‌شوید وجود ندارد. با این حال می‌توانید از روش‌های خاصی پیروی کنید تا از سرمایه گذاری خود تا حد امکان محافظت کرده و اطمینان حاصل کنید که قبل از سرمایه گذاری تصمیم آگاهانه‌ای گرفته‌اید.

تعیین اینکه کدام یک از انواع Derivatives برای شما بهترین است مستلزم انتخاب دقیق بر اساس روند نوسانات قیمت است. به عنوان مثال، اگر بازار صعودی باشد، باید با قرارداد اختیار معامله پیش بروید.

اگر بازار نزولی باشد، استفاده از قرارداد آتی انتخاب عاقلانه‌تری است. با این حال، اگر مطمئن نیستید یا بازار به‌طور نامنظم رفتار می‌کند، می‌توانید با یک قرارداد آتی دائمی استفاده کنید.

برای استفاده از معاملات مشتقات به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  • مهم‌ترین نکته این است که باید مراقب باشید بیش از چیزی که در توانتان هست ضرر نکنید. یکی از ترفندهایی که معامله‌گران باتجربه از آن استفاده می‌کنند، قرض گرفتن دارایی و فروش آن به شخص دیگری است. آنها این کار را به این امید انجام می‌دهند که کاهش قیمت در آینده به آنها امکان دهد همان دارایی‌ها را با قیمت بسیار پایین‌تری خریداری کنند.
  • سپس دارایی‌های قرض گرفته شده را می‌توان به وام دهنده بازگرداند. این مسئله به معامله‌گر اجازه می‌دهد سود خود را حفظ کند. با این حال، اگر قیمت افزایش یابد، معامله‌گر چاره‌ای جز پرداخت مابه التفاوت قیمت از جیب خود ندارد. از این رو، همیشه عاقلانه است که مطمئن شوید که می‌توانید هر ضرری که ممکن است برایتان اتفاق بیافتد را متحمل شوید.
  • نکته مهم دیگری که باید در نظر بگیرید، انتخاب یک پلتفرم معاملاتی قابل اعتماد برای معاملات مشتقات ارزهای دیجیتال است. شما باید پلتفرمی را انتخاب کنید که با کاربران تایید شده، حجم معاملات بالا و اقدامات ایمنی ایجاد شده باشد.

Derivatives ارزهای دیجیتال یک گزینه عالی هم برای سرمایه گذاران مبتدی رمزارزها و هم برای سرمایه گذاران باتجربه است. بسته به میزان ریسکی که می‌توانید متحمل شوید، می‌توانید گزینه‌های مختلفی را انتخاب کنید.

سخن پایانی مشتقات

وجود معاملات مشتق در دنیای ارزهای دیجیتال این حوزه را دستخوش تغییر کردند. این نوع از معاملات مزایا و معایب خود را دارند. در این مقاله بررسی کردیم که انجام معامله مشتقات برای افراد مبتدی و افراد با تجربه چه تفاوت‌هایی با هم دارند و ریسک‌های آن‌ها را نیز باهم بررسی کردیم. آیا شما تجربه این نوع از معاملات را داشته‌اید؟ آیا از این نوع معاملات کسب سود کرده‌اید؟ تجربه و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

مشتقات چیست؟

Derivatives نوعی از معاملات است که قرارداد آن‌ها بر اساس دارایی‌های پایه منعقد می‌شود.

آیا دریوتیوز تنها مربوط به بازار ارزهای دیجیتال است؟

خیر. Derivatives در تمام بازارهای مالی استفاده می‌شوند. اما بسته به هر بازار، شرایط خاص خود را دارند.

Derivatives چه انواعی دارد؟

معامله مشتقات شامل معاملات آتی (futures)، معاملات اختیار معامله (options) و معاملات دائمی (perpetual) است.

1 نظر

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان