top banner adv

بررسی وضعیت اتریوم پس از آپدیت شانگهای تحلیل آنچین 19اردیبهشت 1402

بررسی وضعیت اتریوم پس از آپدیت شانگهای تحلیل آنچین 19اردیبهشت 1402
0
بازدید : 6846

در تحلیل آنچین این هفته فکت کوینز به گزارش گلسنود، بررسی خواهیم کرد که بعد از آپدیت شانگهای (Shanghai) چه اتفاقی برای 1.55 میلیون اتر برداشت شده افتاد و سپرده‌ها به چه نحوری توسط سپرده‌گذارها، ارائه‌دهندگان خدمات سپرده‌گذاری (ااستیکینگ) برداشت و فروخته شده است.

پس از آپدیت شانگهای چه رخ داد؟

در 12 آوریل 2023، شبکه اتریوم با آپدیت شانگهای تحت یک بروزرسانی بزرگ قرار گرفت که امکان برداشت سپرده‌های اتریوم را فراهم می‌کرد. پس از بیش از دو سال، سپرده‌گذاران بالاخره می‌توانند سودهای انباشته‌شده خود را دریافت کنند، از موقعیت‌های استیکینگ خود خارج شوند یا تغییراتی را در میزان سپرده‌گذاری خود اعمال کنند.

برخلاف تصور رایج، بازار اتریوم با برداشت این سپرده‌ها پس از آپدیت شانگهای متزلزل نشد. در عوض، قیمت یک هفته بعد به 2110 دلار افزایش یافت، و بعد به 1920 دلار کاهش یافت که احتمالاً ناشی از اصلاح کلی ر بازار ارز دیجیتال بوده است.

بیشتر بخوانید: آپدیت شاپلا (Shapella) اتریوم چیست؟

ارزیابی مجدد پیش‌بینی‌های گلسنود

بیشتر بخوانید : نرخ بهره آمریکا 0.5% افزایش یافت؛ چه انتظاری داشته باشیم؟

در آخرین گزارش گلسنود، بر اساس ارزیابی خود از قابلیت‌های فنی مکانیزم گواهی سپرده (POS)، و همچنین تاریخچه تحولات در صنعت استیکینگ، به سه سناریو احتمالی درباره اتفاقاتی که ممکن است پس از آپدیت شانگهای رخ دهد، پرداختیم.

ما تخمین زدیم که چه مقدار از سپرده اتریوم (789.5 هزار ETH) در طول هفته پس از به‌روزرسانی شانگهای/کاپلا برداشت می‌شود و حجم احتمالی فروش (170 هزار ETH) را نیز پیش‌بینی کردیم. برآورد ما بسیار محافظه‌کارانه بود، زیرا انتظار نداشتیم صرافی کراکن به دلیل فشارهای SEC برای تعطیل کردن سرویس استیکینگ خود در ایالات‌متحده در هفته اول شاهد خروج 125088 ETH باشد.

بیشتر بخوانید : پیش بینی و تحلیل بیت کوین تاریخ 25 بهمن 1400

بررسی وضعیت اتریوم پس از آپدیت شانگهای : تحلیل آنچین هفته نوزدهم سال ۲۰۲۳

برای بررسی اینکه چه مقدار از این سپرده‌های برداشت شده واقعاً فروخته شده است، می‌توانیم میانگین ورودی‌ هفتگی صرافی‌ها را در همان دوره بررسی کنیم. می‌توانیم ببینیم که هیچ افزایش قابل‌توجهی در حجم ورودی وجود نداشته است. بر این اساس، می‌توان با اطمینان گفت که انتظارات ما دقیق بود، زیرا فشار فروش شانگهای منجر به افزایش محسوس در حجم معاملات روزانه نشد.

حجم برداشت سپرده های اتر و واریز روزانه صرافی ها

بیشتر بخوانید : سقوط بیت کوین به کانال 25000 دلاری؛ تحلیل تکنیکال BTC (23 خرداد 1401)

تاثیر آپدیت شانگهای

بیشتر بخوانید : پیش بینی و تحلیل بیت کوین تاریخ 13 مهر 1400

آپدیت شانگهای دو نوع برداشت را معرفی کرد: برداشت جزئی و کامل partial) و full). در برداشت‌های جزئی، جوایز هر اعتبارسنج هر 4.5 روز به‌طور خودکار برداشت شده و به حساب مالک در شبکه اصلی اتریوم منتقل می‌شود. برداشت‌های کامل زمانی اتفاق می‌افتد که یک سهامدار تصمیم می‌گیرد اعتبارسنج(های) خود را تعطیل کند و اترهای سپرده‌گذاری شده خود را بازیابی کند.

علاوه بر برداشت داوطلبانه، خروج‌های اجباری نیز وجود دارد که به آن اسلش (Slash) می‌گویند.

برای دریافت جوایز از استخر استیکینگ، حدود 300 هزار نفر از استیکرها یا سپرده‌گذارها باید اعتبار برداشت خود را به‌روز می‌کردند. در هفته اول، 85 درصد از اعتبارنامه‌های گمشده به‌روز شد. در حال حاضر، با به‌روزرسانی ۹۸ درصد اعتبارنامه‌ها، به مقدار حداکثری نزدیک‌تر هستیم.

بیشتر بخوانید: استاندارد ERC_4337 چیست؟ آشنایی با جدیدترین استاندارد اتریوم

برداشت های جزپی و کلی سپرده اتریوم

در ابتدا، ETH آزادشده شامل مقدار زیادی برداشت جزئی بود، زیرا همه جوایز انباشته‌شده به یک‌باره آزاد شدند. تا به امروز، 84 درصد از جوایز انباشته‌شده برای استیکینگ برداشت شده است و 16 درصد باقیمانده به به‌روزرسانی اعتبارنامه‌های گمشده نسبت داده شده است.

تعداد برداشت‌های کامل (full withdrawals) با تعداد اعتبارسنجی‌هایی که از شبکه خارج می‌شوند تعیین می‌شود، که با محدودیت Churn Limit محدود می‌شود. این محدودیت در حال حاضر روی 1800 اعتبارسنج (57600 ETH) قرار دارد.

پروتکل استیکینگ حداکثر موجودی موثر را به 32 ETH محدود می‌کند، به این معنی که هرگونه پاداشی که به موجودی اعتبارسنج اضافه می‌شود تا زمان آپدیت قابل انتقال نیست. در نتیجه، میانگین موجودی هر اعتبارسنج قبل از آپدیت به 34 اتریوم افزایش یافته بود، و 2 اتریوم به طور موثر غیرفعال باقی مانده بود.

بیشتر بخوانید : جابجایی 10 هزار واحد بیت کوین بعد از 9 سال توسط یک نهنگ

پس از آپدیت و دور اول برداشت خودکار پاداش، میانگین موجودی اکنون به 32.39 ETH کاهش یافته است، که انتظار داریم از این به بعد ثابت باقی بماند، زیرا جوایز به طور خودکار به استیکر بازگردانده می‌شود.

موجودی کل استیکینگ اتریوم

دینامیک آزاد سازی سپرده ها

تا امروز، در مجموع 48,341 اعتبارسنج خارج شده‌اند که به 1.55 میلیون ETH (2.93 میلیارد دلار) می‌رسد.

از طرف دیگر، می‌بینیم که بیش از 23 هزار اعتبارسنج در صف ورود قرار دارند، در حالی که صف خروج به 1837 کاهش یافته است. با مشاهده دو صف مختلف، می‌بینیم که میزان خروج با سپرده‌گذاری‌های جدید جبران می‌شوند و در نتیجه تغییر خالص در تعداد اعتبارسنج‌های فعال صفر می‌شود.

با این حال، با توجه به کاهش خروجی‌ها، و افزایش مداوم جریان ورودی جدید، انتظار داریم در آینده نزدیک تعداد اعتبارسنج‌ها افزایش یابد. این تعداد بالای سپرده‌های جدید در استخر استیکینگ علت دیگری برای عدم وجود فشار فروش قابل ملاحظه در بازار است.

با تجزیه و تحلیل ترکیب سپرده‌های خارج شده می‌توانیم نتیجه بگیریم که اکثر برداشت‌ها از صرافی‌های متمرکزی که خدمات سپرده‌گذاری (استیکینگ) را ارائه می‌دهند، انجام شده است.

از 48,341 داوطلب خروج، فقط 6.6٪ افرادی هستند که با ارائه‌دهندگان خدمات استیکینگ ارتباطی ندارند.

بیشتر بخوانید: مفهوم ZKevm اتریوم چیست و چه تاثیری بر شبکه دارد؟

بررسی وضعیت اتریوم پس از آپدیت شانگهای : تحلیل آنچین هفته نوزدهم سال ۲۰۲۳
میزان خروج استیکرها از استیکینگ اتریوم

با کمال تعجب، تعداد زیادی سپرده (15522 اعتبارسنجی) توسط استیکرهای انفرادی انجام شد. ما همچنین یک جریان پیوسته از سپرده‌ها از Lido را مشاهده می‌کنیم که نشان‌دهنده تقاضای پایدار برای توکن‌های لیکویید استیکینگ است.

علیرغم افزایش اعتبارسنج‌های داوطلب خروج، ترکیب کل استخر استیکینگ تقریباً دست نخورده است. کراکن، صرافی ارائه‌دهنده استیکینگ که بیشترین اعتبارسنج‌های داوطلب خروج را مشاهده کرد، شاهد افت ۱.۱ درصدی کل سپرده‌های خود بود، در حالی که بایننس افت 0.5٪ را تجربه کرد. Rocket Pool با 2.3% بیشترین رشد را داشت و stakefish نیز ۱.۷ درصد افزایش را تجربه کرد.

ارائه‌دهنده سرویس لیکویید استیکینگ لیدو (Lido) همچنان با 33.5% سلطه، بیشترین سهم بازار را در اختیار دارد و پس از آن خدمات استیکینگ صرافی‌های متمرکز کوین بیس (11%) و کراکن (7.1%) قرار دارند.

خلاصه و نتیجه‌گیری

از زمان آپدیت شانگهای ، مقدار قابل توجهی از سپرده‌های اتریوم برداشته شده است. علاوه بر برداشت یک‌باره جوایز انباشته‌شده، شاهد خروج بیش از ۴۸۰۰۰ اعتبار‌سنج از استخر سپرده اتریوم بودیم که در نتیجه آن ۱.۵۵ میلیون ETH برداشت شد.

علی‌رغم توانایی سپرده‌گذارها برای برداشت پاداش‌های انباشته‌شده و خروج از موقعیت‌های استیکینگ خود، به نظر نمی‌رسد این امر تأثیر قابل‌توجهی بر قیمت‌های بازار داشته باشد. این را می‌توان به تقاضای بالا برای واریزی‌های مشاهده‌شده در این دوره نسبت داد که اتریوم‌های آزاد شده از استخر سپرده را جبران می‌کند. انتظار می‌رود این روند در کوتاه‌مدت ادامه یابد و در نتیجه یک جریان مثبت خالص به سمت استخر استیکینگ ایجاد شود.

به طور کلی، نتایج تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که مکانیزم اثبات سهام اتریوم و آپدیت شانگهای مطابق اهداف برنامه‌ریزی‌شده خود عمل کرده و مکانیسم اجماع اتریوم در طول این فرآیند پایدار باقی مانده است. این امر احتمالاً چالش‌های درازمدت برای امنیت شبکه و اقتصاد اتریوم را از بین می‌برد.

0
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x