بررسی 5 عامل مهم در هفته پیش روی بیت کوین (14 شهریور)

آنچه می‌خوانید...

بیت کوین نتوانست در این ماه سپتامبر هیچ صعودی را تجربه کند و قیمت مجدداً به رکوردهای سال 2017 خود برگشته است. بیت کوین (BTC) هفته دوم سپتامبر را در حالی آغاز کرده که همچنان در تلاش است تا 20,000 دلار را به سطح حمایت خود برگرداند، در حالی که خرس‌ها کماکان بر بازار حاکم هستند.

بزرگ‌ترین رمزارز جهان هفته قبل را در مرز 20000 دلار به پایان رساند و قیمت اکنون در یک دامنه محدود زیر 20 هزار دلار در حال نوسان است. گفتنی است، بازار انتظار افت قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال را در ماه سپتامبر داشت، ماهی که به روندهای نزولی خود معروف است؛ و تاکنون، شواهد خاصی از اینکه این بار شرایط متفاوت باشد مشاهده نشده است.

قیمت جفت ارز BTC/USD در سپتامبر 2022 شاهد یک افت 1.5 درصدی بوده و گرچه زیان آن اندک است، اما کاتالیزورهای بالقوه متعددی در این ماه پیش روی بازار است. آشفتگی اقتصادی همچنان در بسیاری از نقاط دنیا قابل لمس است و به دلیل گسترش بحران انرژی و افت بهای یورو به پایین ترین سطح بیست سال اخیر خود در برابر دلار امریکا، توجهات به طور فزاینده‌ای به اروپا معطوف شده است.

بازارهای سهام نیز به دلیل افزایش شاخص دلار امریکا با ریزش مواجه است و به دلیل همبستگی آن با بازار ارز دیجیتال، توانایی صعود رمزارزها نیز گرفته شده است.با این وجود، برخی اندیکاتورها سیگنال‌ کف قیمت کلان بیت کوین را در هفته‌های اخیر صادر کرده‌اند و در نتیجه تعداد انگشت شماری از تحلیلگران به دورنمای بازار اطمینان دارند.

در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به پنج محرک بالقوه قیمت بیت کوین برای هفته پیش رو، در حالی که بازار برای تبدیل 20000 دلار به سطح حمایت خود در حال تقلا است.

کندل هفتگی بالای قیمت 20000 دلار بسته شد

با توجه به اینکه کندل هفتگی بیت کوین دقیقه بالای 20 هزار دلار بسته شده است، اکنون کار برای گاوها (خریداران) اندکی آسان‌تر شده است.جهت نداشتن قیمت در روزهای اخیر به این معنی است که پیش‌بینی‌های فعلی قیمت هنوز پابرجاست و حتی خود کلوز هفتگی هم باعث شده تحلیلگران به گمانه زنی‌ ادامه دهند.

نمودار BTC/USDT نشان می‌دهند که قیمت پایانی کندل هفتگی دقیقه بالای 20 هزار دلار بسته شده و به دنبال آن قیمت در اولین ساعات هفته جدید افت پیدا کرده است.

بررسی 5 عامل مهم در هفته پیش روی بیت کوین (14 شهریور)
نمودار هفتگی بیت کوین (Bitstamp). منبع: TradingView

تریدرهایی که پیش از این انتظار افت قیمت تا 17600 دلار ژوئن را داشتند، اکنون دلیل خاصی برای تغییر دیدگاه خود مشاهده نمی‌کنند.

تریدر معروف بازار ملقب به ال کاپو آو کریپتو (Il Capo of Crypto)، روی سناریوی قبلی خود یعنی فشار خرید ناگهانی تا 23000 دلار و به دنبال آن کاهش قیمت تا 16000 دلار به عنوان کف بالقوه بازار مجدداً تأکید کرد.

در همین حال، همتای وی چدز (Cheds) تأیید کرد که قیمت در نمودار چهار ساعته به نوسان رنج خود ادامه می‌دهد.

TMV Crypto در آخرین تحلیل بازار خود، دیدگاه نزولی خود را در همین تایم فریم به اشتراک گذاشت و به اندیکاتور RSI اشاره کرد.

RSI در نمودار چهار ساعته در حال حاضر نزولی است. از دست رفتن سطح 19700 منجر به سقوط قیمت تا کف‌ ماه جولای یعنی 18777 دلار خواهد شد.

«اگر خریداران بتوانند سطح 19986.5 دلار را در نمودار چهار ساعته به سطح حمایت خود تبدیل کنند، قیمت تا 20 هزار و 800 دلار شانس صعود خواهد داشت.»

در همین حال، داده‌های پلتفرم تحلیل آن‌چین متریال اندیکاتورز (Material Indicators) نشان می‌دهد که گاوها برای برگشت به سطح 20000 دلار در حال مبارزه هستند، و سفارش‌های خرید زیادی زیر این سطح در دفترچه سفارشات بایننس مشاهده شده است.

این وبسایت در توئیت بعدی خود نوشت: «مراقب باشید. این هفته بازار متلاطم خواهد بود.»

بحران انرژی در اروپا

در حوزه کلان، فدرال رزرو قرار است این هفته در 13 سپتامبر آمار اقتصادی مهمی را در قالب شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) ماه آگوست منتشر کند. با این حال، احتمال استراحت تریدرها در این تاریخ پایین است، زیرا رویدادها در اروپا هم اکنون باعث ریزش بازارها شده است.

در تاریخ 5 سپتامبر، یورو در برابر دلار آمریکا به پایین ترین سطح خود از سپتامبر 2002 رسید و از 0.99 دلار عبور کرد.

بررسی 5 عامل مهم در هفته پیش روی بیت کوین (14 شهریور)
نمودار یک ساعته یورو/دلار (EUR/USD). منبع: TradingView

این افت بها ناشی از بی‌ثباتی در بازارهای انرژی است. روسیه که قرار بود در آخر هفته خط لوله گاز نورد استریم 1 خود را بازگشایی کند، به طور ناگهانی به دلیل مشکلات تعمیر و نگهداری تغییر مسیر داد و اکنون قرار است عرضه گاز به اروپا برای مدت نامعلومی متوقف شود.

این به نوبه خود به دنبال اخباری مبنی بر برنامه‌ریزی اتحادیه اروپا و کشورهای جی هفت برای اعمال سقف قیمتی برای انرژی روسیه بود که روسیه با تهدید به توقف صادرات انرژی از روسیه به آن پاسخ داد.

در نتیجه، با شروع هفته، قیمت گاز یک بار دیگر در حال افزایش است.

آرتور هیز، مدیر عامل سابق صرافی مشتقات بیتمکس (BitMEX)، معتقد است که تنها سناریوی پیش روی یورو سقوط است.

هیز با تکرار فرضیه قبلی خود، یورو را در حال ورود به یک «چرخه شوم» در آخر هفته توصیف کرد.

«یا این سناریو: نقدینگی دلار افزایش می‌یابد تا ارزش دلار را پایین بیاورد و به اروپا کمک کند هزینه واردات انرژی خود را بپردازد یا: اروپا با روسیه به تنش‌زدایی می‌رسد. حدس می‌زنم گزینه سوم خاموش کردن صنعت و گرمایش منازل باشد.»

وسعت این بحران به حدی است که حتی پلن بی (PlanB)، خالق مدل‌ انباشت به جریان (S2F) بیت‌کوین، اظهار کرد که خرید در کف قیمت باید در درجه دوم نیازهای اساسی قرار گیرد حتی با اینکه بیت کوین به پایین‌ترین حد دو سال گذشته خود رسیده است.

او هفته گذشته در توییتی نوشت: «افرادی که باید بین غذا و گاز یکی را انتخاب کنند، نباید بیت کوین بخرند».

صعود دلار آمریکا به بالاترین حد خود در دو دهه گذشته

مانند هفته گذشته، باد مخالف بازار ارزهای دیجیتال و دارایی‌های پرریسک در قالب افزایش شاخص دلار آمریکا ادامه دارد.

شاخص دلار آمریکا (DXY) افزایش به بالاترین حد بیست سال اخیر خود در طول سال 2022 را به سنت تبدیل کرده و سپتامبر نیز از این روند مستثنی نبوده است.

DXY برای اولین بار از ژوئن 2002 در این هفته از عدد 110 عبور کرد، و یورو تنها یکی از ارزهای فیاتی بود که از این روند آسیب دید.

بررسی 5 عامل مهم در هفته پیش روی بیت کوین (14 شهریور)
نمودار یک ماهه شاخص دلار آمریکا (DXY). منبع: TradingView

اسکات ملکر (Scott Melker)، تریدر معروف و مجری پادکست The Wolf of All Streets در آخر هفته به طور خلاصه گفت: «مقاومت قبلی دلار به عنوان سطح حمایتی که اساساً هیچ‌کس خواهان آن نبود، دوباره آزمایش شد.»

رومن (Roman)، تریدر مطرح بازار ارز دیجیتال بیان داشت: DXY در حال حاضر در حال شکستن مقاومت 20 ساله خود یعنی 110 است. BTC دلار در حال تثبیت است و الگوی پرچم نزولی روزانه خود را 2 هفته پیش شکست. اگر روند افزایشی DXY ادامه پیدا کند، برای من مشکل است که یک سناریوی صعودی را متصور باشم. انتظار دارم بازارهای سهام و ارزهای دیجیتال کاهش پیدا کند.»

در همین حال، چدز (Cheds) نمودار DXY را آپلود کرد که در باندهای بولینگر آن حاکی از نوسانات مداوم در بازه‌های زمانی روزانه است.

قدرت گرفتن هولدرهای بیت کوین

هولدرهای بلندمدت (LTHs) نیز به رسم همیشه در مقابله با ریزش قیمت بیت کوین در بازار نزولی رکوردهایی از خود به جا گذاشتند. داده‌های شرکت تحلیل آنچین گلسنود (Glassnode) در این هفته تأیید می‌کند که حتی بیت کوین هایی که آخرین بار یک سال پیش خریداری شده بودند، به طور فزاینده‌ای در حال به خواب رفتن هستند.

خریداران، علیرغم ضررهای نقد نشده خود، از تسلیم شدن (کاپیتولاسیون) خودداری می‌کنند، به طوری که درصد عرضه بیت کوین هایی که برای یک سال یا بیشتر دست نخورده باقی مانده است، به یک سقف جدید یعنی 65.78 درصد رسیده است.

بررسی 5 عامل مهم در هفته پیش روی بیت کوین (14 شهریور)
نمودار درصد عرضه بیت کوین های به خواب رفته برای مدت یک سال یا بیشتر. منبع: گلسنود / توییتر

در همین حین، میزان بیت کوین هایی که هولد شده یا به‌طور کلی از گردش خارج شده‌اند، به بالاترین سطح خود در تقریباً دو سال گذشته رسیده است.

BTC های هولد یا گم‌شده در حال حاضر مجموعا 7,464,791 واحد است.

بررسی 5 عامل مهم در هفته پیش روی بیت کوین (14 شهریور)
نمودار BTC های هولد یا گم شده. منبع: Glassnode/ توییتر

در همین حال، هفته گذشته، پلتفرم مانیتورینگ ویل مپ (Whalemap) خاطرنشان کرد که قیمت اسپات بیت کوین به زیر میانگین قیمت واقعی (Realized Price) بیت کوین های یک الی دو ساله رسیده است.

تنها 3 بار در تاریخ بیت کوین قیمت این ارز دیجیتال به زیر قیمت واقعی بیت کوین های 1 الی 2 ساله افت کرده است. تیم Whalemap اظهار داشت: اکنون سومین بار است.

بررسی 5 عامل مهم در هفته پیش روی بیت کوین (14 شهریور)

نمودار قیمت واقعی بیت کوین. منبع: Whalemap/ Twitter

قیمت واقعی به میانگین قیمتی که گروه خاصی از BTC ها آخرین بار در آن جابجا شده اند اشاره دارد. مجموع قیمت واقعی بیت کوین در حال حاضر حدود 21600 دلار است.

افت احساسات بازار بیت کوین به پایین ترین حد خود در شش هفته اخیر

به طور کلی، به نظر می رسد که بازار ارز دیجیتال فاز صعودی خود را که در نیمه دوم ژوئیه آغاز شده بود، به طور کامل اصلاح کرده است.

و مثل همیشه، این افت احساسات در شاخص ترس و طمع که در آخر هفته به 20/100 رسید، منعکس شده است. این شاخص که اکنون به محدوده «ترس شدید» بازگشته است، تنها در سه هفته گذشته بیش از نصف شده است که نشان دهنده بزرگی ریزش ناگهانی است که توسط فعالان بازار تجربه شده است.

آخرین باری که این شاخص به عدد 20/100 رسید در 18 جولای بود.

بررسی 5 عامل مهم در هفته پیش روی بیت کوین (14 شهریور)
شاخص ترس و طمع بازار ارز دیجیتال. منبع: Alternative.me

در همین حال، در پایان ماه گذشته، پلن بی بر اساس فاصله بین قیمت نقدی و قیمت واقعی بیت کوین، احساسات فعلی بازار را از نظر تاریخی ترسناک توصیف کرد.

او اظهار داشت: «از نظر من همه منتظر یک رکود بزرگ در سراسر جهان هستند و همه بازارها در حال فروپاشی هستند، یعنی بخش اعظم آن باید تاکنون در قیمت منعکس شده باشد. کوچکترین نشانه ای از بهبود بازارها را پامپ می کند.»

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان