NFT های ورزشی (Sports NFTs) چه هستند و چرا اینقدر محبوب شدند؟

آنچه می‌خوانید...

NFT های ورزشی بخش رو به رشدی در بازار توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) هستند که به طرفداران ورزش امکان می‌دهند کارت‌های معاملات دیجیتال، یادگاری‌های مجازی و موارد دیگر را جمع آوری کنند. در این مقاله قصد داریم به پاسخ این سوالات بپردازیم که NFT های ورزشی چیست، از کجا می‌توانید آنها را خریداری کنید و آیا ارزش خرید دارند یا خیر. با فکت کوینز همراه باشد.

NFT های ورزشی چیست؟

NFT های ورزشی دارایی‌های دیجیتال منحصر به فرد قابل تاییدی هستند که بر روی یک بلاک چین ایجاد شده‌اند تا کارت‌های ورزشی معاملات دیجیتال، لحظات ورزشی، یادگاری‌های دیجیتال و سایر انواع اقلام ورزشی را نشان دهند.

- Advertisement -

صدور Sports NFTs فرصت جدیدی را برای ورزشکاران، باشگاه‌ها و برندهای ورزشی برای درآمدزایی فراهم می‌کنند. این تکنولوژی در عین حال طرفداران را قادر می‌سازد تا با باشگاه‌ها و ورزشکاران مورد علاقه خود به روشی جدید ارتباط برقرار کنند.

به عنوان مثال، داشتن یک یادگاری مجازی که در تعداد محدود از طرف تیم بسکتبال مورد علاقه شما صادر شده ، یا یک کارت کلکسیونی کمیاب از بازیکن فوتبال مورد علاقه‌تان، چیزی است که بسیاری از طرفداران مایلند پول خوبی برای آن بپردازند. در نتیجه، Sports NFTs اغلب با هزاران دلار (یا حتی بیشتر) معامله می‌شوند. ارزش برخی از کمیاب ترین NFT از زمان صادر شدنشان به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

از کجا می‌توان Sports NFTs را تهیه کرد؟

بازارهای متعددی وجود دارند که می‌توانید NFT های ورزشی را از آن‌ها خریداری کنید. بیایید نگاهی به دو مورد از فعال‌ترین بازارهای NFT بیندازیم که NFT های مرتبط با ورزش را می‌فروشند.

اوپن‌سی (OpenSea)

OpenSea بازار پیشرو NFT در جهان است که به هر کسی در سراسر جهان امکان می‌دهد طیف گسترده‌ای از توکن‌های غیرقابل تعویض را صادر (ضرب / مینت) یا خرید و فروش کند. از هنر و موسیقی دیجیتال گرفته تا کلکسیون‌های رمزنگاری و Sports NFTs ، این پلتفرم تقریباً هر چیزی را که از بازار NFT انتظار دارید ارائه می‌دهد.

راریبل (Rarible)

Rarible یکی از بازارهای پیشرو NFT است که در آن افراد می‌توانند طیف گسترده‌ای از انواع مختلف توکن‌های غیر قابل تعویض را صادر و یا خرید و فروش کنند. این پلتفرم که به صورت “بازار NFT با محوریت جامعه” شناخته می‌شود، NFT هایی را به فروش می‌رساند که نشان دهنده PFP ها (تصاویر نمایه)، آثار هنری، دامنه‌ها، قطعات موسیقی و موارد دیگر هستند. همچنین می‌توانید NFT‌ ها را از بسیاری از برندهای برجسته ورزشی NFT در Rarible خریداری کنید.

علاوه بر دارایی‌های مبتنی بر اتریوم (ETH)، Rarible از NFT‌هایی که بر روی بلاک چین های تزوس (XTZ)، فلو  (FLOW) و پالیگان  (MATIC) کار می‌کنند نیز پشتیبانی می‌کند.

آتوگرف (Autograph)

Autograph توسط ستاره فوتبال آمریکایی تام بردی تأسیس شد. این برنامه یک پلتفرم ورزشی NFT است که کلکسیون‌های ورزشی با تعداد محدود از بسیاری از ورزشکاران برجسته و ورزشکاران سابق مانند تونی هاوک، وین گرتزکی و نائومی اوزاکا را به فروش می‌رساند.

Autograph از NFT هایی که بر روی شبکه‌های اتریوم و پالیگان قرار دارند پشتیبانی می‌کند.

برترین برندهای کارت ورزشی NFT

علاوه بر ورزشکاران مشهوری مانند راب گرونکوفسکی که به مجموعه‌های NFT روی آوردند ، تعداد انگشت شماری از برندهای ورزشی NFT هم ظاهر شده‌اند تا سهم بزرگی از بازار NFT های ورزشی را به خود اختصاص دهند. بیایید نگاهی به چند نمونه از آنها بیندازیم.

Sorare

Sorare یک بازی کارتی فوتبال فانتزی است که بازیکنان را قادر می‌سازد تا کارت‌های کلکسیونی را بخرند، بفروشند و معامله کنند. بازیکنان Sorare با ایجاد تیم‌هایی متشکل از پنج بازیکن فوتبال با استفاده از کارت‌های مجازی که به عنوان NFT در بلاک چین اتریوم صادر شده‌اند، به عنوان مدیران فوتبال عمل می‌کنند.

هر کارت نشان دهنده یک بازیکن فوتبال در دنیای واقعی است و عملکرد آنها در زمین روی امتیاز بازیکن تأثیر می‌گذارد.

تاپ شات NBA

NBA Top Shot توسط Dapper Labs (این شرکت سازنده بازی CryptoKitties نیز می‌باشد) ساخته شده است. این یک پلتفرم کارتی معاملاتی مجازی در بلاک چین FLOW است که به طور رسمی توسط انجمن بازیکنان NBA مجوز دارد. NFT های ورزشی NBA Top Shot ویدیوهای کوتاهی هستند که اسلم دانک‌های برجسته، پرتاب‌های سه امتیازی و دیگر رویدادهای هیجان انگیز بازی را با نام “Moments” به نمایش می‌گذارند.

طبق گزارش‌ها، NBA Top Shot در مارس 2022 به ارزش بازار بیش از 1.1 میلیارد دلار رسید.

ان اف ال آل دی (NFL All Day)

NFL All Day در پایان فصل  2021لیگ فوتبال آمریکایی به عنوان یک بازی کارتی معاملاتی با مشارکت NFL و Dapper Labs منتشر شد. این پلتفرم به طرفداران اجازه می‌دهد تا NFT بازیکنان و لحظات به یاد ماندنی را در NFL خریداری و جمع آوری کنند.

NFL All Day بر روی بلاک چین FLOW کار می‌کند و در زمان نگارش این مقاله دارای ارزش بازار 68.15 میلیون دلار است.

یو اف سی استرایک (UFC Strike)

پروژه دیگری که کارت‌های معاملاتی را به طرفداران مرتبط می‌کند UFC Strike است. Dapper Labs و Ultimate Fighting Championship این پلتفرم را ایجاد کرده‌اند. درست مانند NBA Top Shot و NFL All Day، UFC Strike نیز به طرفداران این فرصت را می‌دهد تا کارت‌های معاملات مجازی مبتنی بر مبارزان معروف را در قالب NFT‌ هایی که بر روی بلاک چین FLOW ساخته شده‌اند، جمع‌آوری کنند.

UFC Strike در مارس 2022 دارای ارزش بازار 7.9 میلیون دلار بود.

آیا باید NFT های ورزشی را جمع آوری کرد؟

NFT های ورزشی به دلیل جذابیت خود ورزش‌ها و حضور ورزشکاران مشهور خبرساز شده است.

علاوه بر این، شرکت‌های پیشرو NFT به‌ویژه Dapper Labs و Sorare، موفق شده‌اند قراردادهای لازم را با برخی از بزرگترین لیگ‌های ورزشی در جهان منعقد کنند. این مسئله به ورزش ‌دوستان امکان می‌دهد تا با باشگاه‌ها و ورزشکاران مورد علاقه خود به شیوه‌ای کاملاً جدید در دنیای دیجیتال درگیر شوند.

NFT های ورزشی همچنین به کلکسیونرهای آگاه این امکان را دادند تا با خرید کارت‌های کلکسیونی مناسب و فروش آن کارت‌ها در اوج رونق NFT در سال 2021، سود قابل توجهی داشته باشند. ممکن است بازار NFT به دلیل افت قابل توجه بازار ارزهای دیجیتال مانند سال گذشته داغ نباشد. با این حال تعداد زیادی از طرفداران ورزش وارد فضای NFT می‌شوند. این مسئله می‌تواند به افزایش ارزش Sports NFTs در سال‌های آینده کمک کند.

با این حال، بازار NFT بسیار بی‌ثبات است. همچنین جمع آوری Sports NFTs مثل سایر توکن‌های غیر قابل تعویض، می‌تواند منجر به از دست دادن کل سرمایه شود. برای مثال ممکن است یک برند NFT توافق نامه ثبت شده خود را از دست بدهد (مانند F1 Delta Time در اوایل امسال). بنابراین هرکسی که قصد خرید این NFT ها را به عنوان یک سرمایه گذاری دارد، هرگز نباید بیش از حد توانش سرمایه گذاری کند. زیرا احتمال از دست دادن پول در بازار NFT وجود دارد.

با این اوصاف، اگر طرفدار یک ورزش یا تیم ورزشی خاص هستید و مایلید “هر قیمتی” بپردازید تا آخرین کلکسیون باشگاه یا ورزشکار مورد علاقه خود را به دست آورید،این NFT ها ممکن است گزینه مناسبی برای شما باشند.

سخن پایانی NFT های ورزشی

NFT های ورزشی ، گروهی از توکن‌های غیر قابل تعویض هستند که برای طرفداران دنیای ورزش طراحی شده‌اند. این توکنها می‌توانند مربوط به یک رویداد ورزشی، یک حرکت ورزشی خاطره انگیز یا تصاویر قهرمانی یک تیم باشند. سرمایه گذاری روی این NFT ها مانند سایر توکن‌های غیرمثلی ریسک‌های خاص خود را دارد و باید برای آن‌ها آماده بود.

نظر شما در مورد Sports NFTs چیست؟ آیا تجربه کسب سود از این توکن‌ها را دارید؟ دیدگاهتان را با ما در میان بگذارید.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان