رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس: صدا و سیما هشدارهایی را در خصوص کلاهبرداری‌های دیجیتال پخش کند

خانهاخباررئیس کمیته اقتصاد...

آنچه می‌خوانید...

رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رییس سازمان صدا و سیما، خواستار تهیه و پخش برنامه‌هایی با رویکرد هشدار و اطلاع‌رسانی جرایم اینترنتی و کلاهبرداری‌های دیجیتال شد.

به گزارش ایسنا، اخیرا مجتبی توانگر، نماینده تهران و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نامه‌ای سرگشاده خطاب به پیمان جبلی، رییس سازمان صدا و سیما نوشته و خواستار خواستار تهیه و پخش برنامه‌هایی با رویکرد هشدار و اطلاع‌رسانی در خصوص جرایم اینترنتی و کلاهبرداری‌های دیجیتال شده است.

متن نامه توانگر به شرح زیر است:

«جناب آقای دکتر جبلی،

ریاست محترم سازمان صدا و سیما

موضوع: مطالبه‌ی آگاه‌سازی و آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی در مورد کلاهبرداری‌های اینترنتی از صدا و سیما

با سلام؛

احتراما به استحضار می‌رساند در سال‌های گذشته بخش عمده‌ی پرونده‌های کثیرالشاکی قوه‌ی‌ قضاییه، مستقیم و غیرمستقیم مربوط به اینترنت و فضای مجازی بوده است. این در حالی است که متاسفانه نهادهای مسئول برای بالا بردن سطح آگاهی مردم از طریق آموزش و هشدار در برابر تهدیدات جدید کلاهبرداری‌های اینترنتی، آن‌طور که شایسته است عمل نکرده‌اند. شوربختانه تبعات تلخ تشکیل چنین پرونده‌هایی دامن‌گیر هزاران خانواده ایرانی شده و هزاران میلیون دلار پول کشورمان توسط این گروهک‌های کلاهبردار از ایران خارج گردیده است.»

در ادامه این نامه، به بخشی از عناوین این پرونده‌ها به همراه برآوردی از خسارات مالی‌ای که به مردم وارد کرده‌اند، اشاره‌ شده است:

پرونده کلاهبرداری کثیرالشاکی یونیک فاینانس با بیش از 5 میلیارد دلار رقم کلاهبرداری و هزاران قربانی که همچنان باز است، پرونده کلاهبرداری کثیرالشاکی شرکت بادران با ارائه توکن کینگ مانی با رقم کلاهبرداری بیش از 7 هزار میلیارد تومان، پرونده کلاهبرداری کثیرالشاکی شرکت آمیتیس با رقم کلاهبرداری 3 هزار میلیارد تومان، پرونده کلاهبرداری صرافی کریپتولند و توکن BRG با رقم کلاهبرداری هزار و پانصد میلیارد تومان، پرونده سکه ثامن با گردش مالی هزار و هفتصد میلیارد تومان، پرونده کثیرالشاکی دسیسه پانزی آی‌ماینر با رقم کلاهبرداری 7 میلیون دلار، پرونده کثیرالشاکی دسیسه پانزی همیار ماینر و…»

رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی در ادامه این نامه افزود:

بر اساس گزارش رییس پلیس فتا و فرماندهی انتظامی کل کشور (فراجا)، پرونده‌های کلاهبرداری در حوزه رمزارزها در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۸۰ درصد رشد داشته است. در خبری دیگر به نقل از پلیس فتا، ماهیانه ۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه رمزارز از مردم دزدی می‌شود. بر اساس بررسی کانال مستقل جرایم سایبری وب‌آموز، تنها روزانه 10 پروژه جدید کلاهبرداری دسیسه پانزی در ایران رصد می‌شود و این رقم رو به افزایش است. متاسفانه به دلیل عدم آگاهی و هوشیاری کافی عمومی، بسیاری از پروژه‌های کلاهبرداری ممکن است سال‌ها در جریان باشد و سرمایه مردم را به یغما ببرد.»

همچنین در این نامه برخی از پروژه‌هایی که هم‌اکنون گردانندگان آن‌ها در خارج از کشور (عمدتا در کشورهای همسایه) و به صورت مجهول‌الهویه و دور از چتر دستگاه قضایی فعال هستند، معرفی شده است:

پروژه کلاهبرداری دسیسه پانزی اوربیت نتورک با میزان خروج سرمایه بیش از 97 میلیون دلار از کشور، پروژه کلاهبرداری دسیسه پانزی کلودماین پرو با میزان خروج سرمایه بیش از 110 میلیون دلار از کشور، پروژه کلاهبرداری دسیسه پانزی Tmon و Qoojpn با میزان خروج سرمایه بیش از 120 میلیون دلار از کشور و…

توانگر در ادامه اظهار داشت:

در بسیاری از این پروژه‌ها، حتی اطلاعاتی از تعداد قربانیان احتمالی و میزان سرمایه‌ای که از آن‌ها کلاهبرداری شده در دسترس نیست؛ مانند پروژه‌های کلاهبرداری دسیسه پانزی وایزلینگ، AiTrade، یونیفاندز، رویان اینوست، ایران ترید کوین، مستر دیجی کوین، آریا کوین، Otto، نیوسنتری، بیکسبی کوین، ایمپرو سلوشن، کوین هش و جنرال تریدینگ.

توانگر در پایان نامه‌اش خطاب به رییس سازمان صدا و سیما، خواستار پخش برنامه‌هایی با رویکردهای آموزشی و هشدار نسبت به کلاهبرداری‌های دیجیتال از رسانه ملی شده و تاکید می‌کند:

با توجه به اهمیت و گستره این نوع کلاهبرداری‌های اینترنتی، از آن رسانه محترم در راستای تحقق اهداف مطالبه‌گری -که شعار بسیاری از مردم و مسئولان کشور است- تقاضا دارم برنامه‌ای «ثابت» و در «زمان مناسب» با رویکرد آموزش، پیشگیری، هشدار و اطلاع‌رسانی جرایم اینترنتی تهیه و در صدا و سیما پخش شود.

مجتبی توانگر

رییس کمیته دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی

2 نظرات

  1. والا تا جایی که ما میدونیم دزد ترین فرد در حکومت , سیستم بانکی و خود حومت هست چرا که سرمایه ای ریالی ما از دلار 23 هزار تومن به دلار 50 هزار تئمن رسیده . این یعنی آب رفتن نیمی از درآمد ای ریالی و هزینه های دلاری مردم .

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان