بلاک چین Steem؛ بهترین زیرساخت کسب درآمد از تولید محتوا

خانهمعرفی پروژهبلاک چین Steem؛...

آنچه می‌خوانید...

یکی از اولین مواردی که هنگام صحبت در مورد ارز دیجیتال به ذهن بسیاری از افراد خطور می‌کند، بیت کوین (BTC) است. اما بازار ارز دیجیتال بسیار گسترده و متنوع است و بسیار فراتر از پرداخت‌های دیجیتال است. بلاک چین Steem یک نمونه واضح از نوآوری‌های بلاک چین فراتر از پرداخت‌های دیجیتال است.

امروزه پروژه‌های ارز دیجیتالی وجود دارد که نوآوری‌های کاربردی را در زمینه‌های مختلف در اختیار کاربران قرار می‌دهد. پروتکل‌های دیفای، NFT و بازی‌های بلاک چین، همه بخش‌های ضروری اکوسیستم ارز دیجیتال هستند. با این حال، جامعه‌سازی یکی از حوزه‌های صنعت بلاک چین است که هنوز پروژه های فعال زیادی ندارد. شبکه Steem یک پروژه بلاک چین است که بر ایجاد جوامع و کامیونیتی‌ها تمرکز دارد.

- Advertisement -

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی وب۲.۰ به کاربران اجازه می‌دهند محتوا را تولید کنند، اما به آن‌ها اجازه نمی‌دهند که مالک آن باشند. پلتفرم‌ها می‌توانند محتوا را سانسور کنند، دسترسی کاربران را ممنوع کنند، قوانین جدیدی وضع کنند و حتی پلتفرم را تعطیل کنند. Steem جایگزینی برای این تجربیات متمرکز اجتماعی برای کاربران به ارمغان می آورد.

در این مقاله از فکت کوینز، نگاهی به بلاک چین Steem داریم تا ببینیم چیست، ویژگی‌های کلیدی آن کدام است و چگونه کار می‌کند. همچنین، سه ارز دیجیتال مربوط به این بلاک چین و اکوسیستم گسترده‌تر آن را بررسی خواهیم کرد. تاپایان مقالههمراه ما باشید.

شبکه بلاک چین استیم (Steem) چیست؟

بلاک چین استیم با ارائه چارچوبی به توسعه‌دهندگان برای راه‌اندازی پلتفرم‌های اجتماعی غیرمتمرکز، بر ایجاد جامعه تمرکز دارد. پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی سنتی تحت کنترل خصوصی هستند و به کاربران اجازه مالکیت محتوای خود را نمی‌دهند. Steem از یک زیرساخت بلاک چین استفاده می‌کند که کاربران را برای تولید محتوا و تعامل با یکدیگر تشویق می‌کند. استیم‌ایت (Steemit) اولین و محبوب‌ترین برنامه شبکه اجتماعی در Steem است. با این حال، برنامه‌های مختلف دیگر نیز، از شبکه Steem برای تقویت جوامع خود و پاداش دادن به کاربران برای فعالیت خود استفاده می‌کنند.

استیم چیست

Steem ترکیبی از چارچوب رسانه اجتماعی و فناوری بلاک چین است. برنامه‌هایی که از بلاک چین Steem استفاده می‌کنند، به کاربران خود برای کمک‌های اولیه‌شان به جامعه پاداش می‌دهند. نوشتن نظر، اشتراک‌گذاری محتوا، لایک کردن پست‌ها و تعامل با سایر کاربران از جمله فعالیت‌های با قابلیت دریافت پاداش استیم است.

هدف تیم توسعه‌دهنده Steem این است که بخشی از ارزشی که هنگام استفاده از یک شبکه اجتماعی ایجاد می‌کنند را به کاربران رسانه‌های اجتماعی بدهد. فناوری بلاک چین برای این مفهوم ایده‌آل است زیرا به کاربران اجازه می‌دهد تا به سرعت در برنامه‌های کیف پول خود پاداش‌های رمز ارزی را دریافت کنند. معماری شبکه Steem همچنین به کاربران اجازه می‌دهد تا با نگهداری توکن‌های STEEM در مدیریت پلتفرم‌های اجتماعی شرکت کنند. کل ایده این شبکه ایجاد پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی است که توسط جامعه ساخته و اداره می‌شود.

بیشتر بخوانید: پروتکل لنز (Lens Protocol)؛ جایگزینی غیرمتمرکز برای اینستاگرام!

بلاک چین استیم چطور کار می‌کند؟

هرگونه تعاملی در پلتفرم‌های مبتنی بر Steem نوعی تراکنش بلاک چین است. پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی Steem مانند Steemit؛ کاربران بسیار کمتری نسبت به فیس‌بوک دارند، اما از نظر فنی قادر به گسترش بیشتری هستند. به همین دلیل، Steem باید بتواند تعداد زیادی تراکنش را به طور همزمان پردازش کند. بلاک چین استیم می‌تواند 1000 تراکنش در ثانیه را پردازش کند و در صورت لزوم تا 10000 تراکنش در ثانیه را انجام دهد.

Steem از یک راه حل بلاک چین مبتنی بر شبکه گرافن (Graphene) بسیار مقیاس‌پذیر استفاده می کند. تراکنش‌های Steem به طور متوسط سه ثانیه طول می‌کشند، بنابراین تعامل با برنامه‌های Steem بسیار سریع است. همچنین، بلاک چین Steem غیرمتمرکز است و از گره‌های شبکه متعددی برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی سنتی از شبکه‌های متمرکز به جای بلاک چین استفاده می‌کنند. این شبکه‌ها اغلب دچار اختلال می‌شوند و گاهی اوقات کل پلتفرم موقتاً خاموش می‌شود. به عنوان مثال، فیس بوک از زمان راه‌اندازی خود تا به حال قطعی‌های کوتاه مدت متعددی داشته است. علاوه بر این، پلتفرم‌های متمرکز اطلاعات حساس و اطلاعات شخصی کاربران زیادی را در خود نگه می‌دارند. پلتفرم‌های شبکه Steem اطلاعات شخصی را جمع‌آوری نمی‌کنند و غیرمتمرکز هستند.

بیشتر بخوانید: مقیاس پذیری در بلاک چین به چه معنا است؟

مزایای بلاک چین استیم (Steem)

بلاک چین Steem مزایای مختلفی برای توسعه‌دهندگان، کارآفرینان و کاربران رسانه‌های اجتماعی دارد. Steem در بین پروژه‌های بلاک چین کاملاً منحصربه‌فرد است زیرا بر ایجاد جامعه و ارائه انگیزه‌هایی برای کاربران برای فعالیت تمرکز دارد. این شبکه یک چارچوب عملی برای راه‌اندازی برنامه‌ها و پروژه‌های اجتماعی مختلف در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.

این پروژه‌ها می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند. ممکن است شخصی یک پلتفرم رسانه اجتماعی کلاسیک شبیه به پلتفرم های موجود Web2 اما بر اساس فناوری بلاک چین ایجاد کند. یک توسعه‌دهنده دیگر می‌تواند یک پلتفرم پخش ویدیو ایجاد کند که کاربران را تشویق کند ویدیوهای خود را پست کنند و به سایر کاربران امتیاز دهند. توسعه‌دهندگان دیگر می‌توانند یک اپلیکیشن اجتماعی کوچک با تمرکز بر هر چیزی از لباس، موسیقی و بازی گرفته تا فیلم و هنر راه‌اندازی کنند. بلاک چین Steem مانند یک زمین بازی برای توسعه‌دهندگان است زیرا آنها می‌توانند هر نوع پلتفرم اجتماعی را ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: وب 3 (Web 3.0) چیست؟ با قابلیت های نسل سوم وب آشنا شوید

کارآفرینان می‌توانند از معماری Steem برای راه‌اندازی پروژه های خود و کسب درآمد از محتوایی که ایجاد می‌کنند استفاده کنند. سازندگان محتوای فعال نیز مانند متصدیان، در پلتفرم‌های Steem جوایزی دریافت می‌کنند. به عنوان مثال، اگر یک وبلاگ‌نویس فعال یا سازنده ویدیو هستید و جامعه پروژه‌های شما را دوست دارد، Steem به طور خودکار به شما پاداش می‌دهد. کسب درآمد در پلتفرم‌های Web2 مانند یوتیوب بسیار چالش برانگیزتر است، جایی که کاربران برای کسب درآمد باید به مخاطبان زیادی دست یابند. Steem از همان روز اول کارآفرینان را برای ایجاد محتوا و ترویج پروژه‌های خود تشویق می‌کند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی نیروی محرکه شبکه Steem هستند. برنامه‌های مبتنی بر Steem به کاربران برای شرکت در انجمن، ارسال نظرات، لایک کردن و اشتراک‌گذاری محتوا پاداش می‌دهند. کاربران فعالی که بیشترین مشارکت را در جامعه دارند، جوایز بیشتری دریافت می‌کنند. این مکانیسم کاربران را تشویق می‌کند تا فعال بمانند و در پلتفرم‌های اجتماعی Steem مشارکت کنند.

بیشتر بخوانید: شبکه اجتماعی غیرمتمرکز بلواسکای (Bluesky) چیست؟

مکانیسم اجماع شبکه استیم چیست؟

استیم از مکانیزم اجماع بلاک چین منحصر به فردی به نام اثبات سهام نیابتی (DPoS) استفاده می‌کند. این مکانیسم از گره‌های شبکه غیرمتمرکز برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها با کمک ارزهای دیجیتال سهام‌دار استفاده می‌کند. گره‌های اعتبارسنجی از هر بلوک جدید بلاک چین، 10 درصد پاداش بلوک دریافت می‌کنند. این شبکه 75 درصد از توکن‌های STEEM را از پاداش‌های بلوک به مجموعه پاداش شبکه ارسال می‌کند. کاربران در تمام برنامه‌های شبکه Steem از این استخر، جوایزی دریافت می‌کنند.

بلاک چین Steem بلوک‌های داده جدید را به صورت دوره‌ای تولید می‌کند. هر دور دارای 21 تاییدکننده است که بلوک‌های داده جدید را امضا می‌کنند. و شبکه، تاییدکنندگان را برای هر دور تغییر می‌دهد.تغییر دادن آنها برای اطمینان از اینکه هیچ یک از آنها از موقعیت خود سواستفاده نمی‌کنند و نقل و انتقالات را دستکاری نمی‌کنند، ضروری است.

کارمزد استفاده از بلاک چین Steem

استفاده از پلتفرم رسانه‌های اجتماعی معمولاً رایگان است و کاربران معمولاً عادت دارند بدون هزینه لایک کنند، به اشتراک بگذارند و نظر بدهند. با این حال، تراکنش‌های بلاک چین به کارمزد تراکنش نیاز دارند و هر تعاملی در برنامه‌های Steem یک تراکنش است. توسعه‌دهندگان Steem می‌دانند که هزینه‌های عملیات اساسی مانند ارسال پست یا نظر دادن در بین کاربران بسیار نامطلوب است.

هزینه‌ها به طور چشمگیری موانع ورود پلتفرم‌ها به Steem را افزایش م‌ دهد زیرا تنها کاربرانی که توانایی پرداخت هزینه‌ها را دارند از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند. حتی هزینه‌های خرد با مقادیر کمتر از 0.01 دلار به کاربران فشار می‌آورد زیرا همه آن هزینه‌های خرد جمع می‌شوند. کاربران نمی‌توانند پیش بینی کنند که در طول روز چقدر پول در رسانه‌های اجتماعی خرج می‌کنند، بنابراین هزینه‌ها می‌تواند بازدارنده فعالیت کاربران باشند.

توکن بلاک چین STEEM

تیم Steem معتقد است که همه باید بدون توجه به وضعیت اقتصادی به پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی دسترسی داشته باشند. به همین دلیل، هیچ کارمزد تراکنشی در شبکه Steem وجود ندارد. بلاک چین استیم به‌طور مداوم تراکنش‌هایی را که از تعامل کاربر با پلتفرم‌های Steem حاصل می‌شود، پردازش می‌کند. Steem به جای اینکه هزینه تعاملات خود را از کاربران دریافت کند، یک پروتکل محدود کننده پهنای باند دارد. کاربران پهنای باند هفتگی خاصی دریافت می‌کنند تا مطمئن شوند هیچ بدافزار یا رباتی از پهنای باند سوء استفاده نمی‌کند. با این حال، کاربرانی که توکن‌های Steem Power بیشتری دارند، پهنای باند بیشتری دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:NFT پابجی (PUBG) چیست؟ چطور در بازی PUBG توکن به‌دست بیاوریم؟

توکن استیم (STEEM) چیست؟

توکن‌های استیم (STEEM) ارز دیجیتال اصلی شبکه استیم هستند. سایر ارزهای دیجیتال این شبکه؛ Steem Power (SP) و Steem Dollars (SBD)، هستند. STEEM توکن اصلی بلاک چین در بازار گسترده‌تر ارزهای دیجیتال است و کاربران می‌توانند STEEM را در صرافی‌های ارز دیجیتال متعددی معامله کنند. همچنین کاربران شبکه استیم نیز با توکن‌های STEEM پاداش دریافت می‌کنند.

طبق اطلاعات موجود، STEEM بیش از 422 میلیون توکن در گردش دارد. هیچ حداکثر مقدار مشخصی از توکن‌های STEEM وجود ندارد. این شبکه با اعتبارسنجی تراکنش‌ها و افزودن بلوک‌های جدید به زنجیره بلوک، به طور مداوم توکن‌های STEEM جدیدی تولید می‌کند.

توکن استیم پاور (SP)

توکن‌ Steem Power (SP) کاربران را به سرمایه‌گذاری بلندمدت در اکوسیستم Steem تشویق می‌کند. بسیاری از کاربران کریپتو در ارزهای دیجیتال خاصی سرمایه‌گذاری می‌کنند تا به سرعت سود به دست آورند. با این حال، بسیاری از سرمایه‌گذاران باهوش جذب پتانسیل رشد بلندمدت توکن‌ها می‌شوند. Steem Power به سرمایه‌گذاران بلندمدت پاداش می‌دهد.

کاربران شبکه Steem می‌توانند توکن‌های STEEM خود را با یک مکانیسم اختصاصی 13 هفته‌ای قفل کنند. این توکن‌های STEEM به توکن‌های SP تبدیل می‌شوند و شما نمی‌توانید آن‌ها را در پلتفرم‌های صرافی ارزهای دیجیتال معامله کنید. تنها راه برای بازگرداندن توکن‌های SP خود به بازار، مبادله آنها به STEEM در بلاک چین است.

توکن استیم

کاربران با توجه به تعداد توکن‌های SP که در اختیار دارند، بر روی پلتفرم‌های Steem تأثیر می‌گذارند. هنگامی که کاربران رای می‌دهند یا محتوای خاصی را تایید می‌کنند، اگر توکن‌های SP بیشتری داشته باشند، تأثیر بیشتری بر توزیع جوایز STEEM دارند. از طریق این مکانیسم، شبکه Steem کاربران را تشویق می‌کند تا توکن‌های STEEM خود را در اختیار داشته باشند و آنها را در قالب SP نگه دارند. کاربران می‌توانند با سپرده‌گذاری SP بیشتر، نفوذ خود را افزایش دهند، که منجر به نرخ پاداش بالاتر برای تعامل در پلتفرم‌های Steem می‌شود.

علاوه بر این، دارندگان SP سهمی از 15 درصد تورم سالانه را از توکن های جدید STEEM به نسبت کل توکن های SP خود دریافت می کنند. کاربرانی که STEEM را به SP مبادله می کنند مشارکت خود را در بلاک چین Steem تقویت می کنند. به همین ترتیب، هنگام تبدیل SP به STEEM، کاربران مشارکت شبکه خود را کاهش می دهند.

بیشتر بخوانید: آموزش کامل بازی دیفای کینگدامز (DeFi Kingdoms)

توکن استیم دلار (SBD)

استیم دلار (SBD)، که همچنین به عنوان دلارهای بلاک چین استیم نیز شناخته می‌شود، تلاش شبکه استیم برای ایجاد یک استیبل کوین است. از آنجایی که رمزارزها عموما دارایی‌های پرنوسانی هستند، استیبل کوین Steem برای کمک به کاربران در مبارزه با نوسانات بسیار مفید خواهد بود.

در اصل، SBD برای حفظ ارزش و تا حد امکان نزدیک به دلار آمریکا طراحی شده بود. با این حال، SBD مدت کوتاهی پس از راه‌اندازی آن ارزش ۱ دلار ثابت را حفظ نکرد. برخلاف اکثر استیبل کوین‌هایی که نمی‌توانند پیوند خود را حفظ کنند و ارزششان کاهش پیدا کند، ارزش SBD به طرز چشمگیری افزایش یافت. در حال حاضر، ارزش SBD بیش از 2 دلار در هر توکن است. علاوه بر این، ثابت شد که دلار استیم به اندازه اکثر ارزهای دیجیتال دیگر بی‌ثبات است.

استیم‌ایت (Steemit)؛ محصول کلیدی بلاک چین Steem

SteemIt اولین و برجسته ترین برنامه در بلاک چین استیم است. طبق وب‌سایت این پروژه، بیش از 320 برنامه در Steem وجود دارد، اما Steemit محبوب‌ترین برنامه است. Steemit در سال 2016 به عنوان یک پلتفرم رسانه اجتماعی غیرمتمرکز مبتنی بر جامعه فعالیت خود را آغاز کرد. کاربران برای پست کردن محتوا، لایک کردن و تعامل با سایر کاربران جوایزی دریافت می‌کنند.

این پلتفرم برای وبلاگ‌نویسی و بحث بین کاربران محبوب‌ترین است. نظرات و پست‌های محبوب با افزایش مقدار توکن STEEM پاداش می‌گیرند. Steemit در سراسر جهان در دسترس است و از زبان‌های مختلف پشتیبانی می‌کند. به‌عنوان مثال، بخش قابل توجهی از پست‌ها در Steemit به زبان کره‌ای هستند. این پلتفرم، کاربران را به تعامل با یکدیگر و انتشار محتوای با کیفیت تشویق می‌کند.

برخلاف رسانه‌های اجتماعی متمرکز، Steemit نیازی به ارائه اطلاعات حساس از سوی کاربران ندارد. علاوه بر این، این پلتفرم از آزادی بیان حمایت می‌کند و کاربران را تشویق می کند تا آزادانه نظر خود را بیان کنند. کاربران مسیر تولید محتوا را پیش می‌برند؛ چراکه می‌توانند از محتوایی که برایشان خوشایند است حمایت و تقویت کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع پیا‌م‌رسان‌‌‌ بلاک چین؛ امن‌ترین جایگزین واتس‌اپ!

جمع‌بندی

بلاک چین استیم با اکثر پروژه‌های بلاک چین متفاوت است. Steem بر ایجاد پلتفرم‌های غیرمتمرکز رسانه‌های اجتماعی و جوامع آنلاین تمرکز دارد. این شبکه به کاربران و تولیدکنندگان محتوا برای کمک به جامعه از طریق نظرات، محتوا و تعامل پاداش می‌دهد. کاربران برای کمک به رشد جامعه و ایجاد محتوای باکیفیت، جوایز ارز دیجیتال دریافت می‌کنند.

برنامه‌های مبتنی بر Steem هنوز با تبدیل شدن به جریان اصلی فاصله دارند و نمی‌توانند با فیس‌بوک و اینستاگرام رقابت کنند. با این حال، مکانیسم عملیاتی بلاک چین Steem بسیار جامعه‌محور است و می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای پلتفرم‌های شبکه اجتماعی سنتی باشد.

سوالات متداول

بلاکچین استیم (Steem) چیست و چگونه کار می‌کند؟

Steem یک بلاک چین شبکه اجتماعی است که از یک سیستم پاداش برای تشویق کاربران برای ایجاد و تعامل با محتوا در پلتفرم استفاده می‌کند. همان طور که کاربران محتوا تولید می‌کنند، ممکن است کاربران بیشتری جذب پلتفرم شوند و این منجر به توزیع بیشتر ارز دیجیتال یا توکن STEEM می‌شود.

آینده توکن STEEM چه می‌شود؟

STEEM یک ارز دیجیتال با پشتوانه نسبتاً قوی است. انتظار می‌رود جایگاه خود را در بازار حفظ کند و در آینده رشد بیشتری داشته باشد. خط روند به وضوح نشان می‌دهد که هر سال ارزش آن بیشتر و بیشتر خواهد شد. سرمایه‌گذاری در توکن Steem در حال حاضر ممکن است در سال‌های آینده مثمر ثمر واقع شود.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان