بهترین ارزهای متاورس در سال ۲۰۲۲

خانهمقالاتبهترین ارزهای متاورس...

آنچه می‌خوانید...

امروزه کلمۀ «متاورس» را تقریباً در هرجایی می‌بینید یا می‌شنوید: اخبار، رسانه‌های اجتماعی و حتی موقع صرف شام! این فناوری هنوز با مسیر اصلی فاصله دارد، اما توجه سرمایه‌گذاران حوزۀ فناوری و کریپتو را به‌سرعت به خود جلب کرده است. در نتیجه، ارزهای متاورس فرصتی بکر برای سال ۲۰۲۲ را فراهم کرده‌اند. در این مقالۀ فکت کوینز بهترین ارزهای متاورس در سال ۲۰۲۲ را معرفی کرده و در مورد هر یک توضیحاتی خواهیم داد. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

این فرصت به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‎های فناوری در سراسر جهان یعنی متا (Meta) کمک می‌کند که روی متاورس شرط‌بندی کند، تا آنجا که نام خود را از فیس‌بوک تغییر می‌دهد. طبق گزارش‌ها، این شرکت سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار برای پروژۀ متاورس خود هزینه کرده و آن را آیندۀ فناوری نامید. کریپتوکارنسی‌ها و بلاک‌چین نقشی حیاتی در این مورد ایفا خواهند کرد.

- Advertisement -

بنابراین، متاورس چطور با کریپتوکارنسی‌ها ارتباط دارد؟ اصلاً متاورس چیست؟ و این که کدام توکن‌های متاورس را باید بخرید؟ در بخش‌های زیر آنچه را باید در مورد متاورس و بهترین ارزهای متاورس بدانید، توضیح خواهیم داد.

بهترین ارزهای متاورس
بهترین ارزهای متاورس

بهترین ارزهای متاورس که اکنون باید بخرید

خبر خوش آن است که چون متاورس پروژه‌ای نسبتاً جدید است، قیمت ارزهایش پایین است، یعنی در خیلی موارد کمتر از ۱ دلار و در برخی از ۱ سنت هم کمتر است. این وضعیت تقریباً برای همه فرصت سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند. اما توجه داشته باشید که همۀ پروژه‌ها هم ارزش سرمایه‌گذاری ندارند.

بهترین کار خرید ارزهایی است که پتانسیل خود را بر اساس عملکرد، سودمندی، پشتوانۀ مالی یا هر سه مورد نشان داده باشند.

مطلب مفید: خرید زمین‌های متاورسی شیبا با توکن SHIB امکان‌پذیر شد

 بهترین ارزهای متاورس

در اینجا چند مورد از ارزهای آینده‌دار متاورس در سال ۲۰۲۲ را معرفی کرده‌ایم.

ایپ کوین (APE)

APE به نام توکن ERC-20 نیز مشهور است، یعنی در بلاک‌چین اتریوم وجود دارد. این ارز به‌عنوان یک توکن حاکمیتی (governance) و کاربردی (utility) به دارندگانش امکان می‌دهد که در حوزۀ نظارت بر اکوسیستم Ape مشارکت کنند و امکان دسترس به بازی‌ها و سایر محصولات و خدماتی را که فقط برای دارندگان ایپ کوین در دسترس است، فراهم می‌کند.

در آینده‌ای نه‌چندان دور، دارندگان ایپ کوین می‌توانند از ارزهای خود در آدِرساید (Otherside) استفاده کنند. آدِرساید یکی از بازی‌های آیندۀ متاورس محصول یوگا لَبز (Yuga Labs) است که توکن‌های غیر قابل تعویض و بسیار محبوب Bored Apes Yacht Club را ایجاد کرده است. فورچون (Fortune) گزارش داده است که یوگا لبز (Yuba Labs) به‌تازگی در فروش زمین مجازی حدود ۳۲۰ میلیون دلار درآمد داشت که به دارندگان توکن APE امکان می‌دهد بسته‌هایی (parcels) را در آدِرساید بفروشند. دارندگان این توکن‌ها ۵۵۰۰۰ قطعه زمین (lot) یا آدِردیدز (Otherdeeds) خریدند و ۴۵۰۰۰ قطعه زمین را هم سایر افراد مانند دارندگان NFT یوگالبز و توسعه‌دهندگان پروژه خریدند. این فروش چنان ترافیک سنگینی در شبکۀ اتریوم ایجاد کرد که باعث افزایش «هزینۀ گاز» شد. هزینۀ گاز کارمزدی است که کاربران برای اجرای تراکنش در اتریوم می‌پردازند.

ایپ کوین در ۱۷ مارس راه‌اندازی شده است. در آن زمان پیش‎بینی می‌شد که ۳۰ درصد از حداکثر عرضۀ ۱ میلیارد کوین در گردش باشد. این توکنی کاملاً جدید است، بااین‌حال، ارزش بازاری معادل ۲ میلیارد و ۴۳۵ میلیون دلار دارد و به همین دلیل به‌عنوان یکی از بهترین ارزهای متاورس شناخته شده است.

سند باکس (SAND)

سندباکس (Sandbox) یکی از تأثیرگذارترین پروژه‌های کریپتو متاورس است. توکن بومی این ارز که SAND نام دارد، در طول سال ۲۰۲۱ رشد پیوسته‌ای داشت و در نهایت، در سه ماه آخر سال از مرز ۱ دلار عبور کرد و به سیر صعودی خود ادامه داد. در ۱۵ می، ارزش SAND به 1.37 دلار می‌رسد.

این پروژه با یک جنبۀ واقعیت مجازی در حال تحقق بخشیدن به رؤیای متاورس است. سندباکس در اصل یک بازی است و برندهای بازی مانند آتاری (Atari) از آن پشتیبانی می‌کنند. اخیراً HSBC در متاورس خود املاک مجازی خریده است. اما این خرید بیشتر بر اساس ایجاد و معاملۀ NFT-ها است. بازی خورها می‌توانند با استفاده از توکن‌های SAND متاورس، NFT ایجاد کنند.

این پروژه نیز مانند بسیاری کریپتوکارنسی دیگر مبتنی بر اتریوم است.

یکی دیگر از فاکتورهای خوش‌آتیه این ارز آن است که عرضۀ محدود معادل ۳ میلیارد توکن دارد که ۱ میلیارد و ۲۳۰ میلیون از آن در حال استفاده است. ارزش بازار آن از ۱۵ می به بعد به ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار رسیده است.

بهترین کوین‌های متاورس
بهترین ارزهای متاورس

بهترین ارزهای متاورس : دیسنترالند (MANA)

از نظر محبوبیت، دیسنترالند (Decentraland) یکی از پروژه‌های متاورس کریپتو است که بسیار در خبرها بوده است. این محبوبیت تا حدی به دلیل تب NFT بوده است که دستاوردهای قابل‌توجهی برای توکن‌های بومی این پلتفرم یعنی MANA به دست آورده است.

بسیاری از دارندگان NFT به استفاده از این پلتفرم روی آورده‌اند تا NFT خود را به رخ بکشند. اما NFT-ها تنها موجودی این پلتفرم متاورس نیستند. به‌عنوان ویژگی اصلی آن، می‌توانید زمین مجازی نیز بخرید و بازی‌های مجازی و دارایی‌های دیجیتالی دیگر بسازید.

ساتبیز (Sotheby’s)، دلال کالاهای لوکس و آثار هنری، یک قطعه زمین در دیسنترالند خریده و مشابه دفترهای خود در لندن را در آن زمین ایجاد کرده است. این امر نشان می‌دهد که حتی شرکت‌های بزرگ نیز به پروژه‌های متاورس چشم دوخته‌اند.

دیسنترالند که در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد، یکی از پروژه‌های قدیمی و از بهترین ارزهای متاورس است که برای به رسمیت شناخته شدن خود زمان زیادی گذاشته است. اگرچه عملکرد MANA چیز دندان گیری نبوده است، ارزش بازارش تا ماه می به طور چشمگیری بالا رفته و به ۲ میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار رسیده است که آن را به دومین توکن متاورس بزرگ از نظر ارزش بازار تبدیل کرده است. مانند بسیاری – اگر نگوییم اکثر – کریپتوکارنسی‌ها، ارزش MANA از ابتدای سال به میزان هنگفتی کاهش یافته است، اما در مقایسه با سال گذشته بیش از ۸ درصد بیشتر شده است.

های استریت (HIGH)

های استریت (Highstreet) یکی از ارزهای جالب متاورس است که با واقعیت مجازی پشتیبانی می‌شود. این ارز حداقل بر اساس اپلیکیشن‌های متاورس پتانسیل خوبی دارد. از طرفی، با استفاده از ارز HIGH می‌توانید چیزهایی در این دنیای مجازی بخرید. برخی از فروشگاه‌های شاپیفای (Shopify) تاکنون در این پلتفرم ادغام شده‌اند. یکی از ویژگی‌های این ارز آن است که در برنامۀ آیندۀ خود بازی و NFT نیز دارد و بنابراین، به نظر می‌رسد که با روندهای فناوری و کریپتو همگام است. گذشته از آن، اکنون HIGH در کوین بیس (Coinbase) موجود است.

از دیدگاه یک دنیای واقعی – یا در این مورد دنیای متا – این پروژه اکنون وعده‌های فناوری متاورس را محقق می‌کند. اگر سرمایه‌گذاری هستید که به کارآمدی اهمیت می‌دهید، این پروژه یکی از بهترین ارزهای متاورس برای شماست.

شرکت HTC از این پروژه حمایت می‌کند که در آگوست ۲۰۲۱ مبلغ ۵ میلیون دلار درآمد کسب کرد. ارزش بازار آن در ماه می ۲۰۲۲ بیش از ۲۴ میلیون و ۶۸۰ هزار دلار است.

فلوکی اینو (FLOKI)

بله، فلوکی اینو یکی دیگر از کریپتوکارنسی‌های مبتنی بر میم سگ (dog-meme) است، اما برای کریپتو متاورس ماندگار اجرا می‌شود،  به‌خصوص برای کسانی که به دنبال کریپتوکارنسی‌های کم‌ارزش هستند. این ارز به نام سگ ایلان ماسک (Elon Musk) که یک شیبا اینو (Shiba Inu) و نیز نام یک پروژه کریپتو دیگر است، خوانده می‌شود.

در وب‌سایت این پروژه آمده است که هدفش ترکیب میم‌ها با موارد استفاده در دنیای واقعی است. علاوه بر این، نوشته شده است که یک بازی و یک بازار NFT و همچنین یک پلتفرم محتوا و آموزشی راه‌اندازی خواهد کرد. این پروژه‌ای است که هنوز در حال ساخت است، اما کاربران را از خرید توکن‌های FLOKI منصرف نکرده است.

ارزش بازار فلوکی اینو ۷۴ میلیون و ۱۴۰ هزار دلار است و از ۱۵ می 0.0000008165 دلار به فروش می‌رسد.

بهترین کوین‌های متاورس
بهترین کوین‌های متاورس

متاهیرو (HERO)

متاهیرو (Metahero) یکی از پروژه‌های جدید و جزو بهترین ارزهای متاورس است که حول ایجاد آواتارهای HD از اشیا و افراد در دنیای واقعی با استفاده از اسکن سه‌بعدی می‌چرخد. این شرکت در دوحه یک اتاق اسکن (scanning chamber) نصب کرده که اشیا را اسکن و فرم دیجیتال و سه‌بعدی آنها را برای جهان متاهیرو ایجاد می‌کند.

متاهیرو برای اجرای این کار با شرکت وولف استودیو (Wolf Studio) همکاری کرده است. ارزش بازار کریپتوکارنسی HERO یعنی توکن اصلی آن ۸۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار است. این ارزش از سایر توکن‌های موجود در این فهرست نسبتاً کمتر است، چون که این پروژه بسیار جدید است.

عملکرد YTD متاهیرو در منفی ۸۷ درصد است که در مقایسه با سایر آلت کریپتوکارنسی‌ها (alt-cryptocurrencies) خارج از خط نیست. قرارگیری در فهرست جدید آن صرافی Bybit می‌تواند به آن رونق بخشد.

مطلب مفید: فروش اولیه زمین های متاورسی شیبا آغاز شد

بهترین ارزهای متاورس : ترا ویرچوا کالکت (TVK)

ترا ویرچوا کالکت (Terra Virtua Kolect) پروژه‌ای است که در سال ۲۰۱۷ ایجاد شده است و در آن زمان NFT-ها هنوز وجود نداشتند. درهرحال، این پروژه اکنون یک محیط مجازی است که همه چیزش به NFT مربوط می‌شود. با استفاده از توکن بومی TVK می‌توانید NFT-های دیگر اعضا را ایجاد و خریدوفروش کنید.

ازآنجاکه این پروژه روی NFT-ها حساب باز کرده است، باتوجه‌به افزایش سرمایه‌گذاری NFT، پتانسیل بالایی دارد. به نقل از CoinMarketCap، این پلتفرم با محیط‎های وب، کامپیوترهای شخصی و واقعیت افزوده/واقعیت مجازی سازگار است.

ارزش بازار TVK در حال حاضر بیش از ۲۸ میلیون و ۸۷۰ هزار دلار است، درحالی‌که YTD عملکردی معادل منفی ۸۰ درصد دارد. بااین‌حال، مشارکت‌های جدید، مانند همکاری اخیر با بازی جزایر کاواییNFT ، می‌تواند پایگاه کاربران آن را به‌اندازه کافی افزایش دهد تا در درازمدت قابل دوام باشد.

استار اطلس (ATLAS)

استار اطلس (Star Atlas) یکی دیگر از بهترین ارزهای متاورس است. این ارز بر اساس یک بازی است که گرافیکی خیره‌کننده دارد. در این بازی زمان آینده نشان داده می‌شود – دقیقاً سال ۲۶۲۰ – که در آن موقع بازی خورها می‌توانند زمین‌ها را فتح کرده و منابع را در یک محیط فوق مدرن جمع‌آوری کنند.

این بازی هنوز درحال‌توسعه است و یک توکن متاورس به نام ATLAS را نیز شامل می‌شود که با انجام بازی به دست می‌آید. آن را یک بازی متوسط مبتنی بر پاداش بدانید که در حین بازی و انجام کارهای لازم در آن، کوین به دست می‌آورید. اما در این مورد، پاداش‌ها پتانسیل کسب سود را نیز دارند.

این بازی مبتنی بر سولانا (Solana) است که در مقایسه با پروژه‌های مبتنی بر اتریوم، مزیت کارمزد پایین تراکنش را به این بازی می‌دهد. ارزش بازار آن بیش از ۲۰ میلیون دلار است و کوین آن 0.009347 دلار معامله می‌شود.

انجین (ENJ)

این روزها در بازی‌های ویدئویی بسیاری از کوین‌های متاورس را می‌بینید و انجین (Enjin) هم یکی از آنهاست. این کوین یک محیط بازی به سبک متاورس است که در آن می‌توانید توکن محلی یعنی ENJ را مینت (mint) کنید. سپس از آن می‌توانید برای خرید دارایی‌هایی استفاده کنید که برای پیشرفت در بازی نیازشان دارید.

در این بازی‌ها همه چیز، از دارو گرفته تا ارتقای ویژگی‌ها برای کاراکتر خود، را می‌توانید با ENJ بخرید. پس این کوین مانند بازار است.

انجین نیز مبتنی بر بلاک چین اتریوم و ارزش بازارش بیش از ۶۴۸ میلیون دلار است. با وجود نوسان‌های چند ماه اخیر، ENJ از زمان معرفی در سال ۲۰۱۷ حدود ۴۰۷۷ درصد رشد یافته و به نظر می‌رسد که برای رشد آماده است. اخیراً انجین اولین پاراچین (parachain) NFT را در پولکادات (Polkadot) راه‌اندازی کرده و بیش از ۱۰۰ بازی و اپ را در دسترس قرار داد.

بهترین کوین‌های متاورس

بهترین ارزهای متاورس : اپیک پرایم (EPIK)

اپیک پرایم (Epik Prime) یک پروژۀ متاورس است که تماماً به NFT مربوط می‌شود. کریپتوکارنسی EPIK در صرافی‌های پنکیک سواپ (PancakeSwap)، هات کوین گلوبال (Hotcoin Global)، کوکوین (KuCoin) و هوبی گلوبال (Huobi Global) موجود است. به نقل از CoinMarketCap، اِپیک مجوز کالکتیبل‌ها (collectibles) و تجربیات NFT را به شرکت‌هایی مانند Warner Music و Universal می‌دهد که نشان می‌دهد احتمالاً پس از رکود چند ماه گذشته دوباره بازگردند.

از زمان انتشار اپیک فقط یک سال می‌گذرد و ارزش بازار آن ۷ میلیون و ۲۳۰ هزار دلار است. این کوچک‌ترین کوین لیست است، اما کاربردهایش در شرکت‌های بزرگ باعث می‌شود کاربران رویش حساب کنند. از حداکثر عرضۀ ۲ میلیارد کوین، بیش از ۳۴۹ میلیون یا ۱۷ درصد آن در گردش است.

ارزهای متاورس چه هستند؟

متاورس فناوری پشت دنیای مجازی است که در آن افراد می‌توانند خرید کنند، بازی کنند، ارزها و اشیا را خریده و معامله کنند و موارد دیگر. این فناوری را ترکیبی از واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، رسانه‌های اجتماعی، بازی و کریپتوکارنسی بدانید.

در متاورس، کریپتوکارنسی نقش پول را دارد. این فناوری بر اساس مفهوم بلاک چین است. طبیعتاً متاورس جایی است که اصطلاحات «کوین‌های متاورس»، «توکن‌های متاورس» و «کریپتو متاورس» از آن سرچشمه می‌گیرند. هر پروژۀ متاورس توکن‌هایی دارد که برای تراکنش در آن محیط خاص استفاده می‌شود.

پروژه‌های فعلی متاورس

در حال حاضر پروژه‌های متاورس متعددی در جریان هستند و توکن‌های آن‌ها برای خرید در دسترس است و برخی از آنها در صرافی‌های سکه‌ای خاص فهرست شده‌اند. هم سرمایه‌گذاران و هم مشتاقان کریپتو به این پروژه‌ها چشم دوخته‌اند، زیرا این حوزه‌ها پتانسیل خوبی دارند.

به نقل از ماکرو (Macro) که یک شرکت تحقیقاتی مستقر در بریتانیا است، سود ارزهای متاورس – با افزایش ۳۷۰۰۰ درصدی – در سال ۲۰۲۱ از بیت کوین بالاتر بود. در ضمن، بیت کوین که از نظر ارزش بازار بزرگ‌ترین کریپتوکارنسی است سود ۱۰۰ درصدی به دست آورد.

پروژه‌های متاورس از بازی‌های مجازی گرفته تا بازارهای توکن غیر قابل تعویض، هرکدام یک مفهوم منحصربه‌فرد و حتی برخی از اپلیکیشن‌ها در دنیای واقعی را ارائه می‌کنند.

برداشت نهایی

پروژه‌های متاورس همه‌جا وجود دارند، اما برخی از آنها پتانسیل واقعی دارند و از بقیه متمایزند. مفهوم متاورس در بلاکچین و کریپتوکارنسی ریشه‌ای عمیق دارد و به همین دلیل است که سرمایه‌گذاری در برخی از این پروژه‌ها که بهترین ارزهای متاورس هستند، ایدۀ خوبی است. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که فقط ارزش NFT buzz در حال افزایش است.

به‌هرحال مانند هر پروژۀ دیگر، بهتر است که تمام پول خود را فقط روی یکی از ارزهای متاورس، یا روی ارزی که طاقت ضرر کردن در آن را ندارید، سرمایه‌گذاری نکنید. بهترین کار داشتن تنوع است و از همه مهم‌تر، ارزهایی را بخرید که پتانسیل خوبی داشته باشند.

1 نظر

  1. اطلس استار، دوستان برید خودتون ببینیده بازیه و چه گرافیکی داره… فوق العاده پروژه عظیمیه … با نظر خودتون بخرید، گناهش نیفته گردن من

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان