بهترین منابع و داده ها برای تحلیل فاندامنتال

آنچه می‌خوانید...

بخشی از فعالیت همه افراد در حوزه ارز دیجیتال ذهنی است. ما در بحث‌ها شرکت می‌کنیم ، اخبار را دنبال می‌کنیم ، نظرات خود را ابراز می‌کنیم و یا در اتفاقات روندهای آینده ایده پردازی می‌کنیم. اما، بخش دیگر آن در دامنه داده‌های عینی و غیرقابل توصیف بازار قرار می‌گیرد که همیشه در دسترس ماست. در این مقاله از فکت کوینز به بررسی منابع تحلیل فاندامنتال میپردازیم.

در بازار ارز دیجیتال منابع و داده‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد. می‌توان با استفاده از یک سایت مانند کوین مارکت کپ (CoinmarketCap) ، تراکنش‌ها و فعالیت ماینینگ را از طریق یک اکسپلورر بلاکچین رصد کنیم، قیمت‌ها را پیگیری کنیم ، بررسی کنیم که چند نود در شبکه آنلاین هستند ، یا به طور ساده در مورد آخرین سرمایه‌گذاری‌ها در پروژه‌های مختلف مقاله بخوانیم.

بلاکچین‌ها آنقدر باز و شفاف هستند که می‌توانید هر قسمت از فرآیند غیرمتمرکز آنها را ردیابی کنید. اما منابع مناسب را باید از کجا پیدا کرد؟ در این مقاله از فکت کوینز ، پاسخی کامل به شما خواهیم داد.

تحلیل بنیادی چیست؟

قبل از معرفی بهترین پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌ها برای دسترسی به داده‌ها و منابع دقیق ارز دیجیتال، ابتدا باید بفهمیم که تحلیل فاندامنتال یا بنیادی چیست؟ تحلیل بنیادی روشی برای برآورد ارزش بازار منصفانه یک پروژه با بررسی جنبه‌هایی مانند: تیم پروژه، قراردادهای هوشمند، نقشه راه، توکنومیک یا مکانیزم اقتصادی توکن، حجم معاملات و میزان فعالیت شبکه است.

تحلیل بنیادی که شامل ساعت‌ها تحلیل پروژه و تحلیل داده است، باید با تحقیقات خودتان انجام گیرد. همان‌طور که قبلاً نیز گفته شد ، می‌توانید قیمت‌ها ، عرضه در گردش ، به‌روزرسانی‌های پروژه ، رویدادهای جذب سرمایه، اخبار و غیره را ردیابی کنید. چطور باید این کار را انجام دهید؟ با رصد فعالیت پروژه مورد نظر خود در تعدادی از پلتفرم‌های آنلاین مفید.

بیشتر بخوانید: مهمترین فاکتور تحلیل فاندامنتال ؛ بررسی تیم توسعه دهند

بهترین منابع ارز دیجیتال

در بخش‌های بعدی بهترین منابع تحلیل فاندامنتال را برای بررسی هرچه بهتر یک پروژه معرفی میکنیم.

معیارهای آنچین

معیارهای درون زنجیره ای (On chain) به فعالیت یک شبکه بلاکچین اشاره دارد. ما اغلب از معیارهای آنچین برای نظارت بر رفتار کاربران و تراکنش‌ها، ماینرها و گره‌های آنها استفاده می‌کنیم. مانند تمامی داده‌های دیگر، معیارهای آنچین نیز مفید هستند، زیرا داده‌های تاریخی آنها امکان شناسایی روندها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری یا معامله‌گری را فراهم می‌کند.

به عنوان مثال ، شبکه ای مانند بیت کوین ممکن است کاهش قابل توجهی در هش ریت خود را تجربه کند. این حاکی از احتمال ازدحام شبکه در آینده و گران شدن تراکنش‌های آن است. اگر داده‌های بلاکچین نزولی شوند، می‌توانیم این را فرصتی برای کاهش معاملات یا حتی فروش تلقی کنیم.

معروف‌ترین داده‌هایی که ارزش بررسی را دارند عبارت‌اند از:

  • هش‌ریت
  • میزان رمزارزهای استیک شده (سپرده‌گذاری شده)
  • مبلغ تراکنش
  • توان پردازش تراکنش
  • تعداد آدرس‌های فعال شبکه
  • فعالیت 10 درصد آدرس برتر شبکه

شما می‌توانید این اطلاعات را با بررسی اکسپلورر بلاکچین‌ها (blockchain explorers) یا پلتفرم‌های تحلیلی تخصصی مانند Chainalysis ، Dune Analytics و Coinmetrics پیدا کنید.

توصیه می‌کنیم از اکسپلوررهای زیر برای بلاکچین‌های مربوطه استفاده کنید:

  • blockchain.com برای بیت کوین
  • Etherscan برای اتریوم
  • Solana Explorer برای سولانا
  • BSCSCAN برای زنجیره هوشمند بایننس
  • برای رصد فعالیت ماینینگ و فعالیت نودها این‌ پلتفرم‌ها را پیشنهاد می‌کنیم:
  • Bitnodes (بیت کوین)
  • Ethernodes (اتریوم)

تیم‌ پروژه

اگرچه معیارهای بلاکچینی داده‌های کمی را در بر می‌گیرد ، می‌توان برای داده‌های کیفی به تیم یک پروژه نگاه کرد. بررسی یک پروژه ، تیم پشت آن ، استراتژی بازاریابی ، نقشه راه و نقاط عطف آن بخش اساسی منابع تحلیل فاندامنتال است.

منابع تحلیل فاندامنتال
تحلیل فاندامنتال

بهترین راه برای دسترسی به این نوع داده‌ها مراجعه به وب‌سایت رسمی پروژه است. در صورتی که پروژه مد نظرتان وب‌سایت نداشت، توصیه می‌کنیم حساب‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی آن را پیدا کنید (حساب توییتر ، گروه تلگرام ، سرورهای دیسکورد و غیره)

باید گفت که منابع یک پروژه عمدتاً به وب‌سایت آن محدود می‌شود و شما نمی‌توانید منبع بهتری را پیدا کنید. برای اطلاعاتی که مربوط به خود پروژه نیست (به عنوان مثال ، وایت‌پیپر و مکانزیم اقتصادی توکن‌ها ) ، با مراجعه به صفحات LinkedIn آنها، اطلاعات پیش زمینه‌ای تیم پروژه را بررسی کنید.

روند توسعه و قراردادهای هوشمند

ما معتقدیم که بررسی روند توسعه و قراردادهای هوشمند، بخش مهمی از تحلیل فاندامنتال است.، زیرا به شما امکان می‌دهد بفهمید که پروژه در مسیر درست خود قرار دارد و آیا می‌تواند به وعده‌های خود عمل کند یا خیر. به‌روزرسانی‌های نقشه راه یک پروژه در صفحه توییتر، وبلاگ ​​یا در کانال‌های اجتماعی آنها به اشتراک گذاشته می‌شود. همچنین جزئیات اپدیت‌ها (در صورت عمومی بودن بلاکچین) در صفحه GitHub پروژه مورد نظر یافت می‌شود.

GitHub یک بستر آنلاین است که در آن برنامه‌نویس‌ها اپدیت‌ها ، اسناد اپلود و کدهای اپدیت را به اشتراک می‌گذارند. در این پلتفرم، می‌توانید ببینید که روند توسعه چقدر فعال است و پروژه چه تعداد مشارکت‌کننده دارد. علاوه بر این ، GitHub به شما امکان می‌دهد قراردادهای هوشمند را بررسی کنید و تأیید کنید که آیا کد آنها با توضیحات و عملکردهای تعیین‌شده توسط برنامه‌نویس‌ها مطابقت دارد یا خیر.

بررسی قراردادهای هوشمند در GitHub مهم است زیرا می‌توانید بفهمید که پروژه کلاه‌برداری است یا خیر. از آنجا که کدهای قرارداد هوشمند متن باز (Open Source) است ، کاربران می‌توانند بفهمند که قراردادهای هوشمند یک پروژه چگونه کار می‌کنند و چه کاری می‌توانند انجام دهند. اگر هر کد یا تابعی مانع از برداشت ارز توسط سرمایه‌گذاران شود یا به توسعه‌دهندگان پروژه اجازه دهد توکن‌های واگذار شده به کاربران را بفروشند ، می‌توان به موقع متوجه آن شد.

داده‌های بازار

منابع تحلیل فاندامنتال
داده‌های بازار

فعالیت بازار قطعاً از سرگرم‌کننده‌ترین منابع تحلیل فاندامنتال است. با مشاهده داده‌ها از طریق وب‌سایت‌های مختلف ، می‌توان جنبه‌های مختلف یک رمزارز را ردیابی کرد ، ازجمله:

  • قیمت
  • حجم معاملات
  • ارزش ساتوشی یک ارز
  • عرضه در گردش
  • سرمایه بازار

سرمایه‌گذاران همچنین می‌توانند نقدینگی و سفارشات عرضه/تقاضا (bid/ask) را مشاهده کنند ، اما این‌ها را می‌توان به طور مستقیم در صرافی‌ها نیز مشاهده کرد. برای دسترسی به داده‌های بازار ، وب‌سایت‌های زیر را توصیه می‌کنیم:

  • CoinMarketCap
  • CoinGecko

همچنین توصیه می‌کنیم برای ابزارها و پلتفرم‌های تحلیل تکنیکال از TradingView یا BitcoinCharts استفاده کنید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان