معرفی بهترین پلتفرم‌های وام‌دهی ارز دیجیتال

خانهمعرفی پروژهمعرفی بهترین پلتفرم‌های...

آنچه می‌خوانید...

دریافت وام برای ما موضوع جدید و عجیبی نیست! با این همه تا به حال شده است به این فکر کنید که می‌توانید به ارز دیجیتال وام بگیرید یا نه؟ خبر خوب اینکه می‌توانید در دنیای ارزهای دیجیتال نیز وام بگیرید، وام‌های رمز ارزی، یکی از انواع خدمات محبوب حوزه ارز دیجیتال است. فقط کافیست بهترین پلتفرم‌های وام‌دهی ارز دیجیتال را بشناسید. در این مقاله همراه فکت کوینز باشید تا بهترین پلتفرم‌های کریپتو برای دریافت وام را بررسی کنیم.

وام ارز دیجیتال چیست؟

وام ارز دیجیتال راهی برای معامله‌گران است تا بتوانند بدون فروش دارایی‌های دیجیتال خود، مبالغ نقدی که نیاز دارند را تامین کنند. در چنین شرایطی معامله‌گران از دارایی‌های دیجیتال خود به عنوان وثیقه استفاده می‌کنند و وام دریافت می‌کنند. معمولاً افراد زمانی به سراغ وام‌های ارز دیجیتال می‌روند که پیش‌بینی می‌کنند ارزش ارزهای دیجیتالشان افزایش پیدا می‌کند، اما به پول نیاز دارند. البته برخی هم برای فرار از مالیات بر سود سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت به سراغ این روش می‌روند.

دسته بندی‌های مربوط به وام‌‌های ارز دیجیتال

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال کاوا (Kava) چیست؟ عملکرد پلتفرم وام دهی دیفای چگونه است؟

- Advertisement -

انواع وام ارز دیجیتال

در بحث وام ارز دیجیتال، دو نوع وام مختلف وجود دارد که بسته به پلتفرم‎‌های وام‌دهی مشخص می‌شوند. در ادامه به سراغ هر کدام از آنها خواهیم رفت و آنها را زیر ذره‌بین خواهیم برد.

وام‌های ارز دیجیتال حضانتی (CeFi)

وام‌های ارز دیجیتال حضانتی (CEFI) به صورت متمرکز پردازش می‌شوند. در این روش یک سیستم مرکزی نگهداری وثیقه را به عهده می‌گیرد. یعنی معامله‌گر نمی‌تواند به دارایی‌هایی که وثیقه شده، دسترسی داشته باشد. در واقع، این پلتفرم‌های وام‌دهی هستند که کلید خصوصی ارزهای دیجیتال را کنترل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با کلید عمومی و کلید خصوصی ؛ نحوه عملکرد آنها چگونه است ؟

وام‌های ارز دیجیتال حضانتی (CeFi)

نکته مهم در رابطه با این وام‌ها این است که با وجود دسترسی آسان و قیمت مناسب‌تر نسبت به وام‌های سنتی، هنوز هم به یک سیستم مرکزی نیاز است. در حال حاضر چیزی حدود 80 درصد وام‌های دیجیتال به صورت متمرکز پردازش می‌شوند. با این همه، پیشرفت حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) در حال کاهش این درصد است.

وام‌های ارز دیجیتال غیر حضانتی (DeFi)

وام‌های ارز دیجیتال غیر حضانتی به صورت غیرمتمرکز پردازش می‌شوند. این وام‌ها به جای وابستگی به یک سازمان مرکزی، توسط یک سری قراردادهای هوشمند پردازش می‌شوند. در واقع معامله گران به ارزهای دیجیتالی که وثیقه گذاشته‌اند دسترسی دارند و کلیدهای خصوصی این دارایی‌ها در دست خودشان است. البته تا وقتی که اقساط وام خود را به موقع پرداخت کنند.

وام‌های ارز دیجیتال غیر حضانتی (DeFi)

بد نیست به این نکته اشاره کنیم که پلتفرم‌های وام‌دهی غیر حضانتی نمی‌توانند در قالب ارز فیات به شما وام بدهند. در این روش، کاربرانی که درخواست وام ثبت کرده بودند، استیبل کوین دریافت می‌کنند. نهایتا اینکه نرخ بهره وام‌های غیرمتمرکز (Defi) نسبت به وام‌های متمرکز (CeFi) بالاتر است.

بیشتر بخوانید: امور مالی غیرمتمرکز متمرکزشده یا CeDefi چیست؟

برای دریافت وام در پلتفرم‌های وام‌دهی ارز دیجیتال به چه مدارکی نیاز داریم؟

در مقایسه با فرایند درخواست وام سنتی، درخواست برای وام‌های کریپتو به مدارک کمتری نیاز دارد. حقیقت این است که نیازی به چک‌ و فرآیندهای اعتبار سنجی‌ عجیب و غریب نیست و کاربران می‌توانند با وثیقه‌‌ی خود وام دریافت کنند. مورد دیگری که باید در رابطه با وام‌های کریپتو بدانید، نسبت وام به وثیقه شما یا همان LTV است. برای مثال اگر 10000 دلار وثیقه بگذارید و 6000 دلار وام دریافت کنید، LTV وام شما برابر با 60 درصد است. از آنجایی که رمزارزها ثبات آنچنانی ندارد، این نسبت معمولا از نسبتی که در بانک‌های سنتی مشاهده می‌کنید کمتر است.

بیشتر بخوانید: تفاوت امور مالی متمرکز و امور مالی غیر متمرکز ( (CeFi & DeFi) چیست؟

ریسک دریافت وام‌های ارز دیجیتال

برخلاف دارایی‌های که در موسسات مالی و بانک‌های سنتی نگهداری می‌شوند، حساب‌هایی که در پلتفرم‌های وام‌دهی ارز دیجیتال باز می‌شوند، تحت پوشش FDIC نیستند. در نتیجه در صورت ورشکستگی صرافی، هیچ شرکت بیمه‌ای خسارت‌های شما را به عهده نمی‌گیرد. با توجه به این موضوع به سراغ سه ریسک اصلی هنگام دریافت وام‌های رمز ارزی خواهیم رفت.

ریسک دریافت وام‌های ارز دیجیتال

ریسک‌های فنی

پلتفرم‌های وام‌دهی نیز مانند تمامی مواردی که در دنیای رمز ارزها می‌بینیم، در خطر خرابی پروتکل‌ها، مشکلات فنی و یا هک شدن قرار دارند. در وام‌های غیر حضانتی این ریسک بیشتر هم می‌شود؛ چرا که تمام فعالی‌های دیفای به صورت الگوریتمی کنترل می‌شوند.

ریسک مربوط به طرف مقابل

FDIC تمامی بانک‌‌های سنتی را ملزم می‌کند تا سطح معینی از نقدینگی را در خزانه‌های خود حفظ کنند. پلتفرم‌های وام‌دهی ارز دیجیتال مشمول چنین قانونی نمی‌شوند. در نتیجه اگر بازار سقوط کند، تعداد بسیار زیادی از مشتریان این پلتفرم‌ها که وام دریافت کرده‌اند، پرداخت اقساط خود را به تعویق می‌اندازد. پس از این اتفاق، صرافی نقدینگی خود را از دست خواهد داد و برای بازگرداندن وثیقه وام‌ها به مشکل می‌خورد.

بیشتر بخوانید: تروفای (TrueFi) چیست؟ هرآنچه باید در مورد توکن TRU بدانید

نقدینگی اجباری و از دست رفتن دارایی‌ها

پلتفرم‌های وام‌دهی ارز دیجیتال برای جلوگیری از کاهش شدید نقدینگی در دوره رکود بازار، یک مارجین (Margin) برای حد ضرر خود مشخص می‌کنند. در حقیقت اگر ارزش ارز دیجیتال به شکلی کاهش یابد که LTV وام گیرندگان برای پلتفرم بالا برود، پلتفرم به وام دهندگان اطلاع می‌دهد که باید ارزش وثیقه خود را افزایش دهند یا ریسک از دست دادن وثیقه خود را بپذیرند. حالا اگر افرادی که وام دریافت کرده‌اند به درخواست صرافی پاسخ ندهند، پلتفرم نقد کردن وثیقه را شروع می‌کند؛ آنهم تا جایی که LTV به حداکثر نسبت مجاز برگردد.

مالیات وام‌های ارز دیجیتال

مالیات وام‌دهی ارز دیجیتال

اگر فرایند وام‌دهی ارز دیجیتال شما به درستی انجام شود و هر دو طرف شرایط ارائه و دریافت وام را رعایت کنند، نیاز به پرداخت هیچگونه مالیاتی نخواهد بود. IRS رمز ارزها را دارایی می‌داند؛ در نتیجه استفاده از دارایی به عنوان وثیقه مانند خرید و فروش ارز دیجیتال مشمول مالیات نمی‌شود. با این همه چند سناریو وجود دارد که می‌تواند باعث تغییر پرونده مالیاتی شما شود.

بیشتر بخوانید: شاردیوم (Shardeum) چیست؟

هزینه دریافت وام ارز دیجیتال

وام دهندگان برای وام‌های پرداختی سود دریافت می‌کنند. مقدار این سود می‌تواند بین 1 تا 12 درصد به صورت سالانه متغیر باشد. اگر از وام خود برای سرمایه گذاری یا تجارت استفاده کنید، شاید بتوانید مالیات این سودها را از پرونده مالیاتی خود حذف کنید. البته برای کنترل بهتر مالیات بهتر است با یک فرد متخصص در این حوزه مشورت کنید.

عدم پرداخت وام

اگر وام خود را پرداخت به موقع پرداخت نکنید؛ وام دهندگان تمام یا بخشی از دارایی شما را نقد می‌کنند تا بتوانند زیان خود را جبران کنند. این مسئله می‌تواند باعث سود یا زیان سرمایه شما شود.

نقدینگی اجباری

همانطور که بالاتر به این نکته اشاره کردیم، اگر وثیقه شما به مارجین برسد توسط پلتفرم وام‌دهی نقد می‌شود. وام گیرنده در صورت افزایش ارزش وثیقه بین زمان خرید آن و زمانی که پلتفرم وام‌دهی وثیقه را فروخته است، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه خواهد شد.

وام‌های خودپرداز

وام‌های خود پرداخت، مانند وام‌هایی که پلتفرم آلکمیکس (Alchemix) ارائه می‌دهد، منجر به پرداخت مالیت بدهی خواهند شد. دلیل این مسئله ساختار این نوع وام‌ها است که باعث می‌شود در دسته درآمد لغو بدهی قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید: پلتفرم وام‌دهی الکمیکس (Alchemix) چیست؟

بهترین پلتفرم‌های وام‌دهی ارز دیجیتال

در ادامه به معرفی و بررسی بهترین پلتفرم‌های وام‌دهی ارز دیجیتال خواهیم پرداخت.

آوی (Aave)

Aave یکی از غول‌های وام‌دهی در دنیای ارز دیجیتال است. این پلتفرم در بازارهایی مثل Optimism، Fantom، Arbitrum، Polygon و Avalanche که بر بستر بلاکچین اتریوم فعالیت می‌کنند، قابل دسترسی است. Aave در ارائه وام‌های سریع و بدون وثیقه پیشگام بازار بود.

Aave

این پلتفرم در ارائه وام‌های کوتاه مدت با نرخ بهره ثابت، بازار AMM، نرخ LTV بالا و نرخ استقراض پایین نیز از پلتفرم‌های قدرتمند است. این پلتفرم تنها برای وام گیرنده‌ها جذاب نیست! وام دهندگان نیز می‌توانند نقدینگی خود را در این پروتکل سپرده گذاری کنند و به ازای مبلغ سپرده سود دریافت کنند. در حال حاضر نرخ بهره برای استیبل کوین‌ها بین 5.0 تا 3.1 درصد است.

بیشتر بخوانید: آیا دیفای واقعاً غیرمتمرکز است؟ بررسی دقیق مهم‌ترین ویژگی دیفای

کامپاند (Compound)

پلتفرم کامپاند (Compound) از اولین پلتفرم‌های وام‌دهی غیرمتمرکز محسوب می‌شود و به گزینه نسبتا امنی برای سرمایه‌گذاران تبدیل شده است. البته این صرافی تنها بر بستر بلاک چین اتریوم فعالیت می‌کند که باعث می‌شود گزینه‌های سرمایه‌گذاران برای وام دهی به 10 توکن محدود شود.

پلتفرم وام‌دهی ارز دیجیتال Compound

کسب سود پلتفرم Compound تا حدودی نوسان دارد؛ چراکه مکانیسم‌های پرداخت سود آن نسبت به دیگر پلتفرم‌های این حوزه متفاوت عمل می‌کنند. با این همه اگر دنبال سود ترکیبی هستید می‌توانید روی این پلتفرم حساب باز کنید. در حال حاضر نرخ بهره استیبل کوین‌ها بین 0.6 تا 1.3 درصد است.

بیشتر بخوانید: پروتکل کامپاند وثیقه‌گذاری 4 توکن برای دریافت وام را متوقف کرد

منگو (Mango)

Mango V3 یکی پلتفرم وام‌دهی ارز دیجیتال دیگر است که بر بستر بلاکچین سوالانا فعالیت می‌کند. سرعت بالا در وام دهی، این پلتفرم را تا به این اندازه محبوب کرده است.

پلتفرم وام‌دهی ارز دیجیتال Mango

سه ویژگی مانگو (Mango) را نسبت به دیگر پلتفرم‌های وام‌دهی ارز دیجیتال متمایز می‌کند:

  • می‌توانید با وامی که گرفته‌اید معاملات اهرمی انجام دهید. برای انجام معاملات اهرمی با ضریب 10 از اکوسیستم Serum DEX و برای انجام معاملات اهرمی با ضریب 20 می‌توانید از قراردهای آتی یا همان Perpetual Futures پلتفرم منگو استفاده کنید.
  • امکان انجام معاملات کراس (cross-trading)
  • پلتفرم Mango V3 به لطف MangoDAO صندوق بیمه‌ای 70 میلیون دلاری دارد.

در سال 2021، مانگو نرخ بهره و وام باورنکردنی داشت. با این همه باید به این نکته دقت کنید که معاملات اهرمی مانگو باید بسیار محتاطانه انجام شوند. هر گونه خطا در این معاملات باعث می‌شود وام خود را به باد دهید و بیش از چیزی که سپرده گذاشته‌اید، به پلتفرم بدهکار شوید. نهایتا بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که سود حال حاضر استیبل کوین‌ها بین 1 تا 3 درصد است.

بیشتر بخوانید: منگومارکت (Mango Market)؛ ستاره‌‌ درخشان بلاک چین سولانا!

نکسو (Nexo)

نکسو (Nexo) یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های وام‌دهی ارز دیجیتال متمرکز (Cefi) است. این پلتفرم برای سرمایه گذاران محافظه کار بازار انتخابی مناسب محسوب می‌شود؛ چرا که بیمه‌ای 375 میلیون دلاری برای دارایی‌های تحت کنترل خود در نظر گرفته است.

پلتفرم وام‌دهی ارز دیجیتال Nexo

درحال حاضر Nexo چیزی حدود 13 میلیارد دلار دارایی دارد و بیش از 3 میلیون کاربر از آن استفاده می‌کنند. نرخ LTV این پلتفرم نیز کمی بالاتر از متوسط معمول وام دهندگان متمرکز است. سود وام حداکثر 13.9 درصد محاسبه خواهد شد؛ در حالی که سود سپرده گذاری تا 17 درصد نیز افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: پلتفرم نکسو قصد خرید شرکت رقیب خود وولد را دارد؛ سرنوشت کاربران چه خواهد شد؟

آنچیند کپیتال (Unchained Capital)

Unchained Capital در میان وام دهندگان متمرکز متمایز است چراکه از سپرده‌ها برای وام دهی مجدد استفاده می‌کند. این پلتفرم دارای مدل نگهداری مشترک و چندگانه‌ای است که شفافیت در نگهداری دارایی‌ها و امنیت کل پلتفرم را افزایش می‌دهد. در این سیستم برای دسترسی به دارایی‌هایی که به عنوان وثیقه استفاده شده‌اند به سه کلید خصوصی نیاز خواهید داشت. کلید خصوصی دریافت کننده وام، کلید خصوصی پلتفرم Unchained Capital و کلید خصوصی که توسط یک شخص ثالث کنترل می‌شود.

 Unchained Capital

البته Unchained Capital فقط وام بیت کوین ارائه می‌دهد؛ آن هم به افرادی که در ایالات متحده زندگی می‌کنند. علاوه بر این موارد، افرادی که می‌خواهند از وام‌های این پلتفرم استفاده کنند باید کیف پول سخت افزاری در اختیار داشته باشند. نرخ LTV کمتر و نرخ بهره بالاتر نیز از مشکلات این پلتفرم محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: سرقت ۶۰۰ میلیون دلاری در پی کلاهبرداری راگ پول پروتکل وام دهی کرولند (CroLend)

کلام آخر

همانطور که در این مقاله مطالعه کردیم، وام‌دهی ارز دیجیتال در دنیای رمزارزها جای خود را پیدا کرده است. پلتفرم‌های مختلف وام‌دهی به سرعت در حال رشد هستند و هر روزه کاربران بیشتری به سراغ استفاده استفاده از این پلتفرم‌ها می‌روند. با این همه تمام این پلتفرم‌ها مشکلات خاص خود را دارند؛ نرخ بهره، زمان مورد نیاز برای دریافت وام و بسیاری موارد دیگر هنوز به شکل کامل حل نشده‌اند. نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید این پلتفرم‌های وام دهی می‌توانند جای بانک‌ها را پر کنند؟

سوالات متداول

آیا وام‌های ارز دیجیتال امن هستند؟

ما قویاً معتقدیم که استفاده از هر یک از پلتفرم‌های معتبر برای گرفتن وام ارزهای دیجیتال به همان اندازه ایمن است که وام گرفتن در بازارهای سنتی! لطفاً توجه داشته باشید که در هر فرصت وام‌گیری، همیشه درجه کمی از ریسک وجود دارد و هرگز نباید بیشتر از چیزی که قادر به بازپرداخت آن نیستید وام بگیرید.

بهترین پلتفرم‌های وام‌دهی ارز دیجیتال کدام هستند؟

آوی (Aave)
نکسو (Nexo)
منگو (Mango)
کامپاند (Compound)
آنچیند کپیتال (Unchained Capital)

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان