بهترین کیف پول های غیرحضانتی (Non-Custodial) سال 2023

خانهمقالاتبهترین کیف پول...

آنچه می‌خوانید...

پذیرش ارزهای دیجیتال در حال افزایش است و به همراه آن یک سوال حیاتی مطرح می‌شود؛ اینکه ایمن‌ترین راه ذخیره دارایی‌های دیجیتال چیست؟ علاقه‌مندان کریپتو ممکن است فورا به کیف پول های غیرحضانتی اشاره کنند که امنیت و مالکیت اموال را به حداکثری می‌رسانند. اما درک اهمیت مفهوم غیرحضانتی برای مبتدیان می‌تواند کار مشکلی باشد. در این مقاله از فکت کوینز بهترین کیف پول‌های غیرحضانتی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سال 2023 را بررسی می‌کنیم.

روش ذخیره‌سازی ارز دیجیتال چیست؟

ذخیره‌سازی رمز ارزها به دو روش کلی کیف پول های حضانتی و غیرحضانتی صورت می‌گیرد. کیف پول های حضانتی کنترل کلیدهای خصوصی شما را به نهاد شخص ثالث واگذار می‌کنند. این نهاد دارایی‌های شما را ایمن نگه می‌دارد و در زمان نیاز به معامله یا انتقال دارایی، به شما دسترسی می‌دهد.

- Advertisement -

این روش تقریبا به نگهداری پول شما نزد بانک شباهت دارد. کیف پول های حضانتی راحتی و سهولت استفاده را برای شما فراهم می‌کنند. اما اعتماد برای ذخیره‌سازی ارز دیجیتال شما به شخص ثالث با خطر از دست دادن سرمایه همراه است.

جایگزین امن‌تر، کیف پول های غیرحضانتی هستند. کیف‌هایی که با آنها کنترل کلیدهای خصوصی و درنتیجه دارایی‌های دیجیتال خود را شخصا در اختیار دارید. اما اینکه مسئول رمز ارز خودتان باشید، به این معنا هم است که شما به تنهایی مسئول امنیت کلیدها و دارایی‌های خودتان خواهید بود. این امر می‌تواند برای کاربران مبتدی تا حدودی دلهره‌آور باشد.

کیف پول های غیرحضانتی در برابر کیف پول های حضانتی

کیف پول های غیرحضانتی چه هستند؟

یک کیف پول غیرحضانتی به شما امکان می‌دهد کلیدهای خصوصی دارایی‌های رمزنگاری خود را در اختیار داشته باشید و آن‌ها را کنترل کنید. این امر به شما امکان دسترسی کامل به وجوه خودتان را می‌دهد.

اصل اساسی در این کیف‌ها، این است که کاربران باید کلیدهای خصوصی حساب‌های خودشان را کنترل کنند. بنابراین ارائه‌دهنده کیف پول غیرحضانتی نباید به کلیدها دسترسی داشته باشد و بنابراین به هیچ وجه نمی‌تواند دارایی‌های شما را مسدود یا مدیریت کند.

معنای کیف پول های غیرحضانتی

برای شفاف‌سازی بیشتر، کیف پول‌ها درواقع ارز دیجیتال شما را ذخیره نمی‌کنند. آن‌ها فقط کلیدهای خصوصی و عمومی را نگه می‌دارند و رابطی را برای تعامل با رمز ارزها در اختیار کاربران قرار می‌دهند.
اما این سوال پیش می‌آید که چرا از کیف پول غیرحضانتی به جای کیف پول حضانتی استفاده کنیم؟ اگرچه اجازه دادن به شخص ثالث برای مدیریت و ایمن‌سازی ارز شما راحت‌تر است. اما کنار گذاشتن کنترل می‌تواند به معنای خطر بالقوه کلاهبرداری، هک و سرقت باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین کیف پول چندامضایی (آپدیت ۲۰۲۳)

خطرات بالقوه کیف پول‌های حضانتی

خطرات بالقوه کیف پول‌های حضانتی به مبحث عدم کنترل کامل بر دارایی برمی‌گردد. واگذاری کنترل دارایی‌های شما به نهاد شخص ثالث با دو خطر از دست رفتن همیشگی و موقت سرمایه روبه‌رو است؛ دلایلی که باعث می‌شوند افراد به سمت استفاده از کیف پول غیرحضانتی روی آورند.

1. از دست رفتن همیشگی سرمایه

داستان صرافی مت گوکس (Mt. Gox) را به خاطر دارید؟ یک صرافی پیشرو بیت کوین که در فوریه 2014 اعلام ورشکستگی کرد. این صرافی اعلام کرد حدود 850 هزار بیت کوین متعلق به مشتریان، به ارزش تقریبا 450 میلیون دلار در آن زمان مفقود شده است. اما یک بررسی امنیتی نشان داد که بیت کوین‌های گمشده از سال 2011 و مستقیما از کیف پول‌های رمزنگاری مت گوکس به سرقت رفته‌اند.
یکی دیگر از فاجعه‌های اخیر کیف پول‌های حضانتی، به داستان صرافی اف.تی.ایکس (FTX) برمی‌گردد. میلیاردها دلار از وجوه کاربران در کیف پول‌های حضانتی این صرافی قرار داشتند که درنهایت ورشکستگی خود را تحت فصل 11 قانون اعلام کرد.
این کار منجر به ضررهای سنگینی برای کاربرانی شد که در داخل FTX وجوه داشتند. حتی صندوق‌های تامینی نیز میلیاردها دلار در FTX قرار داده بودند. جای تعجب نیست که فروش و استفاده از کیف پول های غیرحضانتی پس از این حادثه به طور قابل توجهی افزایش یافت.

2. از دست رفتن موقت سرمایه

یک ارائه‌دهنده کیف پول حضانتی می‌تواند حداکثر محدودیت برداشت یا هزینه‌هایی را برای استفاده از خدمات خود تعیین کند. اگر پلتفرم دارای مشکلات فنی باشد و برداشت‌ها را متوقف کند، می‌توانید به طور موقت دسترسی به ارز دیجیتال خود را از دست بدهید. اساسا اگر صاحب کلیدهای خود نباشید، دارایی‌های شما در اختیار شخص دیگری است. از این گذشته، اگر کلیدها را نداشته باشید، رمز ارزی در اختیار ندارید.
در مقابل، یک کیف پول غیرحضانتی کنترل کامل بر دارایی‌های دیجیتال را به شما می‌دهد؛ بنابراین می‌توانید از وجوه خود به دلخواه استفاده کنید. با این حال، شما به تنهایی مسئول ایمنی کلیدهای خود هستید. از این رو، شناخت بهترین کیف پول های غیرحضانتی و انتخاب از بین آن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد.

مزایای کیف پول های غیرحضانتی

تفاوت کیف پول های غیرحضانتی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری چیست؟

کیف پول‌های سخت‌افزاری دستگاه‌های امن و ساده‌ای هستند که رمز ارز شما را به صورت آفلاین ذخیره می‌کنند تا در معرض حملات هکری قرار نگیرند. آن‌ها به عنوان «کیف پول سرد» نیز شناخته می‌شوند.

کیف پول‌های سخت‌افزاری شبیه فلش درایوهای کوچک هستند و مستقل از پلتفرم‌های تبادل آنلاین عمل می‌کنند. قبل از اینکه بتوانید به ارز دیجیتال خود دسترسی پیدا کنید، باید کیف پول‌های سخت‌افزاری را به دستگاهی مانند رایانه متصل کنید.

از سوی دیگر، کیف پول‌های نرم‌افزاری برنامه‌هایی هستند که می‌توانید آن‌ها را در رایانه یا دستگاه تلفن همراه خود نصب کنید. آن‌ها همچنین به عنوان «کیف پول‌های گرم» شناخته می‌شوند، زیرا آنلاین هستند و آسیب‌پذیری‌های بیشتری نسبت به کیف پول‌های سرد دارند.

کیف پول‌های نرم‌افزاری کلیدهای خصوصی شما را ذخیره می‌کنند و رابطی را برای معامله و مدیریت ارز دیجیتال شما فراهم می‌سازند. این کیف پول‌ها کاملا رمزگذاری شده‌اند، بنابراین برای دسترسی به کلیدهایی که در آن‌ها ذخیره کرده‌اید، به رمز عبور نیاز دارید.

کیف پول های غیرحضانتی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از جنبه‌های مختلف، متفاوت هستند. سه معیار زیر تفاوت‌های آن‌ها را روشن‌تر خواهد کرد.

تفاوت کیف پول های غیرحضانتی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

1. امنیت

کیف پول‌های سخت‌افزاری در مقایسه با کیف پول‌های نرم‌افزاری سطح بالاتری از امنیت را ارائه می‌دهند. زیرا کلیدهای خصوصی را به صورت آفلاین و روی یک دستگاه فیزیکی ذخیره می‌کنند. بنابراین دارایی فرد را از تهدیدات آنلاین بالقوه مانند بدافزار یا حملات هکری دور نگه می‌دارند.
از سوی دیگر، کیف پول‌های نرم‌افزاری روی دستگاه‌های الکترونیکی مانند رایانه‌ها یا تلفن‌های هوشمند ذخیره می‌شوند. بنابراین در صورت به خطر افتادن دستگاه الکترونیکی، به طور بالقوه در برابر نقض‌های امنیتی آسیب‌پذیر می‌شوند.

2. تجربه کاربری و راحتی

کیف پول‌های نرم‌افزاری معمولا تجربه کاربرپسندتر و راحت‌تری را به همراه دارند. آن‌ها به راحتی در دستگاه‌های کاربران مانند گوشی‌های هوشمند یا رایانه قابل نصب و راه‌اندازی هستند. کیف پول‌های نرم‌افزاری اغلب رابط‌های بصری دارند که مدیریت و تراکنش با ارزهای دیجیتال را ساده‌تر می‌کنند.
اگرچه کیف پول‌های سخت‌افزاری ایمن‌تر هستند، اما کمتر مورد پسند کاربران قرار می‌گیرند. آن‌ها برای انجام تراکنش نیاز به مرحله اضافی اتصال دستگاه به رایانه یا دستگاه تلفن همراه دارند. این موضوع ممکن است برای همه کاربران راحت نباشد. علاوه بر این، خرید یک کیف پول سخت‌افزاری تا چند صد دلار هزینه دارد، در حالی که اکثر کیف پول‌های نرم‌افزاری رایگان هستند.

بیشتر بخوانید: کیف پول HD یا کیف پول تعیین کننده سلسله مراتبی

3. قابل حمل بودن

کیف پول های غیرحضانتی نرم‌افزاری بسیار قابل حمل هستند. چرا که روی چندین دستگاه نصب می‌شوند و به کاربران اجازه می‌دهند از مکان‌های مختلف به وجوه خود دسترسی داشته باشند. شما می‌توانید به سادگی اپلیکیشن کیف پول نرم‌افزاری را روی گوشی هوشمند یا کامپیوتر خود نصب کنید و رمز ارزهای خود را در حال حرکت هم مدیریت کنید.
در مقابل، کیف پول های سخت‌افزاری دستگاه‌هایی فیزیکی هستند که باید جداگانه حمل شوند. آن‌ها امنیت بیشتری را ارائه می‌دهند، اما کاربران برای دسترسی به وجوه خود مجبور هستند یک دستگاه الکترونیکی و فیزیکی به همراه خود داشته باشند. این کار ممکن است انجام تراکنش‌های مکرر یا فوری را با مشکل روبه‌رو کند.

کیف پول سرد یا گرم را انتخاب کنیم؟

سرمایه‌گذاران درباره انتخاب بین دو نوع کیف پول‌های غیرحضانتی سرد و گرم نظرات متفاوتی دارند. کیف پول‌های سخت‌افزاری به دلیل وضعیت آفلاین خود از امنیت بیشتری نسبت به کیف پول‌های نرم‌افزاری برخوردار هستند. بنابراین، برای ذخیره کردن مقادیر زیادی ارز دیجیتال، بهتر هستند.
از سوی دیگر، کیف پول‌های نرم‌افزاری به اینترنت متصل هستند. بنابراین خطر تئوریک نقض یا حمله احتمالی به آن‌ها وجود دارد. با این حال، آن‌ها راحتی استفاده بیشتری را ارائه می‌دهند و برای کاربرانی مناسب هستند که مرتبا به انجام تراکنش می‌پردازند و نیاز به دسترسی سریع به دارایی‌های خود دارند.

بهترین کیف پول های غیرحضانتی سخت‌افزاری

مهم‌ترین اصل در بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری غیرحضانتی که به آن‌ها امنیت برتر می‌دهد، این است که کاملا ایزوله و آفلاین هستند. این امر آن‌ها را از رایانه بسیار آسیب‌پذیر شما یا سایر دستگاه‌های به اینترنت جدا می‌کند. در اینجا به معرفی برخی از بهترین کیف پول های سخت‌افزاری سال 2023 اشاره می‌کنیم.

لجر (Ledger)

وقتی صحبت از بهترین کیف پول های غیرحضانتی به میان می‌آید، لجر همیشه در صدر قرار دارد. این شرکت معتبر ارائه‌کننده مجموعه محبوب کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر است. کیف پول لجر شما از طریق برنامه لجر لایو (Ledger Live) قابلیت دسترسی دارد.
لجر لایو یک برنامه رایگان و اختصاصی دسکتاپ است. این برنامه به شما امکان ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال، بررسی موجودی و کنترل کامل بر تمام دستگاه‌های لجر را می‌دهد. لجر در حال حاضر دو کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو ایکس (Ledger Nano X) و لجر نانو اس پلاس (Ledger Nano S Plus) دارد؛ همچنین یک محصول جدید به نام Ledger Stax که فعلا فقط برای پیش‌خرید در دسترس است.

بهترین کیف پول های غیرحضانتی سال ۲۰۲۳ لجر

کیپ کی (KeepKey)

کیپ کی یکی از کیف پول های غیرحضانتی با طراحی خوب اما نسبتا بزرگ در سال 2023 است که توسط کمپانی شیپ شیفت (ShapeShift) عرضه می‌شود. این کیف پول یک رابط کاربری آسان را در یک دستگاه محکم و بادوام جای داده است که با مک ا اس، ویندوز و لینوکس سازگاری کامل دارد.

ویژگی برجسته KeepKey وجود یک صرافی ارز دیجیتال درون کیف پول است. این صرافی اجازه می‌دهد ارزهای دیجیتال خود را بدون نیاز به انتقال آن‌ها به یک صرافی خارجی، ترید کنید.

KeepKey تمام کلیدهای خصوصی را با پروتکل استاندارد صنعتی BIP 32 ذخیره می‌کند. برای امنیت بیشتر، KeepKey از شما می‌خواهد هر تراکنش را به صورت دستی تایید کنید. با این حال، یکی از نقاط ضعف KeepKey تعداد محدود رمز ارزهایی است که می‌توان به صورت همزمان در آن ذخیره کرد.

بیشتر بخوانید: معرفی لیست بهترین میم کوین سال 2023 برای سرمایه‌ گذاری

ترزور (Trezor)

ترزور با فناوری برتر خود در تولید کیف پول های غیرحضانتی سخت‌افزاری از پیشگامان بازار محسوب می‌شود و شهرت خوبی در صنعت کریپتو دارد. کیف پول های این شرکت از این نظر منحصر به فرد هستند که تنها مدل‌های سخت‌افزاری با قابلیت پشتیبانی از توکن‌های ERC-20 محسوب می‌شوند.

به‌روزرسانی سیستم‌عامل در کیف پول های ترزور اغلب باعث حذف موقت کل موجودی کیف پول می‌شود. این امر می‌تواند برای یک کاربر جدید و مبتدی بسیار ترسناک باشد. با این حال، شما به راحتی می‌توانید عبارت پشتیبان خود را وارد کنید و موجودی کیف پول خود را به سرعت بازیابی کنید. ترزور نیز مانند لجر دو دستگاه کیف پول سخت‌افزاری با اسامی ترزور مدل یک (Trezor Model One) و ترزور مدل تی (Trezor Model T) را به بازار ارائه می‌دهد.

بهترین کیف پول های غیرحضانتی سال ۲۰۲۳ ترزور

الیپال (Ellipal)

الیپال از بهترین کیف پول های غیرحضانتی سخت‌افزاری کاربرپسند است که مدیریت امن ارزهای دیجیتال را در اختیار کاربران قرار دهد. این کیف پول یک طراحی منحصر به فرد با شکاف هوا دارد و تضمین می‌کند که کلیدهای خصوصی فرد به صورت آفلاین و ایزوله از تهدیدات بالقوه آنلاین ذخیره شوند.

کاربران با صفحه نمایش لمسی بزرگ و رابط بصری الیپال به راحتی می‌توانند موجودی کیف پول را مرور کنند و تراکنش‌ها را انجام دهند. الیپال مجموعه‌ای از ویژگی‌های امنیتی دارد که به شرح زیر هستند.

  • احراز هویت دومرحله‌ای (2FA): کاربران باید هم پین و هم رمز عبور خود را وارد کنند. امنیت کیف پول با گزینه‌هایی مانند پین حرکتی و رمزهای عبور عددی بیشتر می‌شود.
  • خود تخریبی خودکار: اگر کیف پول الیپال مورد دستکاری غیرمجاز قرار گیرد، داده‌های آن به صورت خودکار و از طریق ویژگی خود تخریبی پاک می‌شوند. البته داده‌ها را می‌توان با وارد کردن پین و رمز عبور بازیابی کرد.

با این حال، هیچ یک از محصولات الیپال از اتصال بلوتوث پشتیبانی نمی‌کنند. الیپال دو کیف پول ارائه می‌دهد که الیپال تایتان (ELLIPAL Titan) و الیپال تایتان مینی (ELLIPAL Titan Mini) هستند

بهترین کیف پول های غیرحضانتی نرم‌افزاری

اگرچه کیف پول های نرم‌افزاری امنیت کمتری نسبت به کیف پول های سخت‌افزاری دارند، اما از مزیت راحتی برخوردار هستند. کاربران می‌توانند آزادانه و بدون خروج از برنامه، رمز ارز خود را مبادله کنند. درنهایت، برنامه‌های کیف پول نرم‌افزاری معمولا رایگان هستند. برخی از بهترین کیف پول های غیرحضانتی نرم‌افزاری در سال 2023 به شرح زیر هستند.

متامسک (MetaMask)

MetaMask با توجه به سهولت استفاده باورنکردنی خود در صدر لیست بهترین کیف پول های نرم‌افزاری قرار دارد. متامسک به عنوان افزونه در مرورگرهای محبوبی مانند فایرفاکس، کروم و بریو قابل دسترسی است. همچنین دارای یک کیف پول مبتنی بر تلفن همراه است، اما برنامه دسکتاپ ندارد.

MetaMask فقط از بلاک چین‌های مطابق با ماشین مجازی اتریوم (EVM) پشتیبانی می‌کند. بنابراین تنها قادر به ذخیره‌سازی ارز اتریوم و سایر توکن‌های مبتنی بر استاندارد ERC-20 و ERC-721 خواهد بود. همچنین به کاربران اجازه می‌دهد با برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) ساخته شده روی بلاک چین اتریوم تعامل داشته باشند.

بهترین کیف پول های غیرحضانتی سال ۲۰۲۳ متامسک

کوین بیس (Coinbase)

کیف پول نرم‌افزاری کوین بیس توسط صرافی متمرکز مستقر در ایالات متحده با همین نام ایجاد شده است. کیف پول کوین بیس از اتریوم و تمام بلاک چین‌های سازگار با EVM پشتیبانی می‌کند. اما قادر است ارزهای دیجیتال عرضه شده در شبکه سولانا را هم ذخیره کند.

کوین بیس یک کیف پول شخصی است. به این معنی که کاربران کلیدهای خصوصی خود را نگه می‌دارند و برای نصب این کیف پول نیازی به ایجاد حساب در صرافی کوین بیس ندارند. با این وجود، کاربران این امکان را دارند که کیف پول کوین بیس خود را با حساب خود در همین صرافی مرتبط کنند.

ایکس دیفای (XDEFI)

ایکس دیفای یک کیف پول بین بلاک چینی است که در آن، کاربران می‌توانند با خیال راحت رمز ارزها و NFT ها را بین 30 بلاک چین ذخیره و ارسال کنند.

چیزی که ایکس دیفای را متمایز می‌سازد، این است که کاربران را به چندین بلاک چین محبوب ازجمله تور چین (THORChain)، آوالانچ (Avalanche)، ترا (Terra)، بیت کوین و اتریوم متصل می‌کند. این امر به کاربران اجازه می‌دهد مبادلات نامحدود بین بلاک چینی انجام دهند و بین بیش از 10 هزار ارز دیجیتال پل ارتباطی برقرار کنند.

بهترین کیف پول های غیرحضانتی سال ۲۰۲۳؛ ایکس دیفای

سیف (Safe)

سیف یک کیف پول چند امضایی است که کنترل کامل بر ارزهای دیجیتال را به کاربران خود ارائه می‌دهد. این کیف پول برای کاربرانی مناسب است که فقط دارایی‌های مبتنی بر اتریوم دارند و برای ایمنی چند امضایی ارزش قائل هستند.
کاربرپسند بودن سیف، آن را در بین کیف پول های غیرحضانتی برتر سال 2023 قرار داده است. سیف یک نسخه دسکتاپ و همچنین یک برنامه تلفن همراه دارد که در فروشگاه گوگل پلی و اپل اپ استور موجود است.

اکسودوس (Exodus)

Exodus به عنوان یکی از جذاب‌ترین کیف پول های بصری موجود در بازار شناخته می‌شود. اکسودوس نسخه‌های دسکتاپ، iOS و اندروید خود را در سازگاری کامل با کیف پول‌های سخت‌افزاری ترزور ارائه می‌کند.
نکته قابل توجه کیف پول اکسودوس این است که از بالای 260 ارز دیجیتال و NFT پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، اکسودوس به بهبود عملکرد خود از طریق معرفی برنامه‌های مختلف ازجمله نمودارهای زنده و استیکینگ ارز دیجیتال ادامه می‌دهد.

بهترین کیف پول های غیرحضانتی سال ۲۰۲۳؛ اکسودوس

جمع‌بندی

درمجموع، بهترین کیف پول های غیرحضانتی سال 2023 شما را مستقیما به یک بلاک چین یا یک صرافی غیرحضوری متصل می‌کنند. این کیف پول‌ها امکان کنترل کامل کلیدهای خصوصی را به شما می‌دهند و تداخل شخص ثالث را به حداقل می‌رسانند. جدا از ایمن بودن، ذخیره‌سازی غیرحضانتی به شما امکان می‌دهد به صورت ناشناس تراکنش کنید و خطر حضور شخص ثالث را کاهش دهید. علاوه بر این، شما آزادی خرید مستقیم رمز ارزها را دارید که امکان دسترسی به تعداد بیشتری از ارزهای دیجیتال را به شما خواهد داد.

سوالات متداول

کیف پول غیر حضانتی یا Non-custodial چیست؟

با این کیف پول‌ها مسئولیت شخصی دارایی‌های خود را بر عهده می‌گیرید. کیف پول های غیر حضانتی کنترل کامل کلیدها و در نتیجه وجوه شما را در اختیار خود شما قرار می‌دهند. در حالی که برخی از افراد مقادیر زیادی رمز ارز را در حساب‌های صرافی ذخیره می کنند، بسیاری دیگری با کیف پول non-custodial احساس راحتی بیشتری دارند. 

انواع کیف پول غیرحضانتی کدام است؟

کیف پول‌های غیرحضانتی ممکن است مبتنی بر مرورگر باشند؛ آن‌ها می‌توانند به صورت نرم افزاری نصب شده بر روی دستگاه‌های تلفن همراه یا دسکتاپ و یا دستگاه‌های سخت‌افزاری باشند. با اینکه آنها می توانند اشکال مختلفی داشته باشند، اما مطمئن‌ترین راه برای نگه داشتن ارز دیجیتال شما استفاده از کیف پول‌های سخت افزاریست. این کیف پول ها معمولاً شبیه یک USB با صفحه نمایش و دکمه‌های آنالوگ هستند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان