بیت کوین به بالاترین سطح خود در دو ماه اخیر صعود کرد؛ حرکت بعدی چه خواهد بود؟

آنچه می‌خوانید...

بیت کوین (BTC) پس از انتشار آمار اقتصادی امیدوار کننده امریکا در روز چهارشنبه که نشان از عبور از پیک تورم داشت، دچار افزایش قیمت شد. با این حال، به گفته برخی از تحلیلگران، این امیدها ممکن است نابجا باشد و کسانی که رویای یک روند صعودی ثابت را در سر می‌پرورانند ممکن است در آخر ناامید شوند. در ادامه با فکت کوینز همراه باشید.

به گفته اقتصاددانانی که در نظرسنجی شرکت فکت ست (FactSet) شرکت کرده بودند، شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده در ماه جولای به 8.5 درصد رسید که نسبت به ماه گذشته افزایش داشت، اما کمتر از تخمین‌ 8.7 درصدی تحلیلگران بود. همچنین تورم اصلی (Core inflation) که قیمت مواد غذایی و حامل‌های انرژی در آن در نظر گرفته نمی‌شود، 5.9 درصد بود که در مقایسه با تخمین 6.1 درصدی پایین‌تر بود.

- Advertisement -

قیمت بیت کوین از زمان انتشار آمار تورم امریکا با 6.5 درصد افزایش به 24500 دلار رسیده است. این ارز دیجیتال در ساعات اولیه روز پنجشنبه به بالاترین حد خود یعنی 24744 دلار رسید که بالاترین قیمت آن از 13 ژوئن محسوب می‌شود.

شاخص دلار امریکا (DXY) که ارزش دلار آمریکا را در برابر ارزهای برتر جهان می‌سنجد، روز چهارشنبه به پایین‌ترین سطح 5 هفته اخیر خود یعنی 104.64 رسید و در زمان نگارش این مقاله روی 105 بود. شاخص S&P 500 در بازار آتی با 0.33 درصد افزایش همراه بود که حکایت از ادامه روند صعودی روز چهارشنبه دارد.

تله صعودی بیت کوین ؟

ژان بووین (Jean Boivin)، رئیس مؤسسه سرمایه گذاری بلک راک (Black Rock)، به سرمایه گذاران هشدار داد که از دنبال کردن روند صعودی بازار خودداری کنند، زیرا تورم اصلی (Core inflation) هنوز بالا است و فدرال رزرو باید برای مهار آن به سیاست تسهیل کمّی خود ادامه دهد.

بووین در یک پست توییتری پس از انتشار آمار تورم گفت:

«طبق دو گزارش قبلی CPI، نرخ تورم اصلی سالانه هنوز 6 درصد است. ما همچنان منتظر هستیم که فدرال رزرو این معاوضه را انجام دهد: افزایش شدید نرخ بهره برای کاهش تورم به 2 درصد.»

“ما انتظار داریم که فدرال رزرو در نهایت چرخش کند، اما تورم اصلی به ما می‌گوید که بازار نسبت به اینکه فدرال رزرو چقدر زود ممکن است این کار را انجام دهد بیش از حد خوشبین شده است. به همین دلیل است که فکر نمی‌کنیم حرکت صعودی فعلی بازار پایدار باشد. وی افزود: نوسانات بیشتری در پیش است.

گریفین آردرن (Griffin Ardern)، یک معامله‌گر نوسانات در شرکت مدیریت سرمایه ارز دیجیتال بلوفین (Blofin)، گفت:

«انتظار می‌رود مشکل نقدینگی در بلند مدت کاهش یابد، اما اکنون قطعا نه. بنابراین، با این فشار نقدینگی که همچنان در حال افزایش است، صعود بازار ارز دیجیتال بیشتر به یک تله (گاوی) شباهت دارد .»

فدرال رزرو روز چهارشنبه تلاش کرد این پیام را به بازارها برساند و نیل کشکاری (Neel Kashkari )، رئیس فدرال رزرو مینیاپولیس گفت که «بانک مرکزی تا اعلام پیروزی در مهار تورم فاصله بسیاری دارد.» کشکاری گفت که او تاکنون دلیلی مشاهده نکرده که بتواند استراتژی فعلی فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره (به 3.9 درصد تا پایان سال و 4.4 درصد تا پایان سال 2023) را تغییر دهد. فدرال رزرو تاکنون تنها نیمی از چرخه افزایش نرخ بهره را طی کرده است.

نوئل آچسون (Noelle Acheson)، رئیس شرکت معاملاتی جنسیس گلوبال تریدینگ (Genesis Global Trading)، نیز همین نظر را داشت را و گفت که به نظر می‌رسد تورم اصلی هنوز بالاست. آچسون گفت:

«نرخ تورم جدید دیروز به این معنی نیست که فدرال رزرو سیاست افزایش نرخ بهره را کاهش می‌دهد، تا زمانی که نرخ تورم اصلی کاهش پیدا نکند (که احتمالاً تا چند ماه دیگر زمان لازم دارد) این وضعیت ادامه خواهد داشت ».

نباید سیاست تسهیل کمّی را فراموش کنید

انقباض ترازنامه فدرال رزرو، یا انقباض کمی (QT) که اغلب به عنوان عاملی نادیده گرفته شده اما قدرتمند از آن یاد می‌شود، به نظر می‌رسد با بحث‌های بازار که حول محور افزایش نرخ بهره متمرکز شده، از تمرکز خارج شده است.

بانک مرکزی قرار است از ماه سپتامبر QT را به حداکثر سرعت خود یعنی 95 میلیارد دلار در ماه افزایش دهد.

لوئیس هارلند (Lewis Harland)، محقق شرکت دیسنترال پارک کپیتال (Decentral Park Capital ) اظهار داشت:

«تسهیل کمّی قرار است در ماه سپتامبر سه برابر افزایش یابد.» این امر مهم است زیرا نرخ تغییر در ترازنامه فدرال رزرو با نرخ تغییر قیمت ارزهای دیجیتال مرتبط است.

هارلند اضافه کرد که تسهیل کمّی ممکن است به عنوان یک معضل کلان بنیادی برای دارایی‌های پرریسک در اواخر امسال عمل کند.

رشد اخیر بازارهای ارز دیجیتال حداقل تا حدی ناشی از خوش‌بینی نسبت به به‌روزرسانی مرج بلاک چین اتریوم است که مدت‌ها در انتظار آن بود. این به‌روزرسانی به ظاهر صعودی احتمالاً ماه آینده اتفاق می‌افتد و می‌تواند بازار ارزهای دیجیتال را از عوامل کلان منفی در امان نگه دارد.

بیت کوین
بیت کوین

آچسون گفت:

«واکنش بازار سهام به نرخ تورم بیشتر احساسی بود تا منطقی، اما واکنش بازار ارز دیجیتال (در حالی که تا حدی یک افزایش تسکین دهنده بود) به دلیل اخبار مثبت مانند آپدیت مرج و همچنین پیشرفت قابل توجه برخی از پلتفرم‌های دیفای نیز بود».

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان