top banner adv

رشد تقاضا در سطوح مقاومت بیت کوین- تحلیل آنچین هفته ۴۵(۱۷آبان ۱۴۰۱)

رشد تقاضا در سطوح مقاومت بیت کوین- تحلیل آنچین هفته ۴۵(۱۷آبان ۱۴۰۱)
0
بازدید : 9296

بیت کوین با نزدیک شدن به میانگین قیمت‌های کلیدی خود با یک ناحیه مقاومتی قوی روبرو شده است. سیگنال‌های اولیه‌ حاکی از رشد تقاضا در شبکه و هم‌گرایی میانگین‌ قیمت‌های خرید در بازار است و در همین حال، هولدرها نیز با عزم راسخ در حال هولد کردن بیت کوین‌های خود در نزدیکی سطوح مقاومت بیت کوین هستند.

پس از چهارمین افزایش متوالی نرخ بهره در ایالات متحده به میزان 75 صدم درصد، یک عقب‌نشینی کوچک در شاخص دلار رخ داد که به سهام‌های جهانی فرصت کوتاهی برای استراحت داد. با این حال، تنش مالی در بازار اوراق قرضه به ویژه در صورت‌حساب 3 ماهه اوراق خزانه همچنان ادامه دارد.

در پاسخ، قیمت بیت کوین یک افزایش نسبتاً کوچک را تجربه کرده و در اولین حرکت خود برای ریکاوری، میانگین قیمت خرید کلیدی خود را افزایش داده است. بی عملی (عدم فروش) هولدرها و اولین بارقه‌ها از برگشت تقاضا به بازار نیز این روند صعودی قیمت را تایید می‌کند.

Price OHLC
Price OHLC

هولدرها ثابت قدم باقی مانده‌اند

ما تحلیل خود را با ارزیابی هولدرها (HODLer) و بررسی نحوه فروش (خرج کردن بیتکوین) آنها به کمک شاخص خالص تغییر موضع هولدرها (HODLer Net Position Change) انجام خواهیم داد. این شاخص تغییر 30 روزه در میزان BTC های هولد شده یا گم شده که غیر فعال‌ترین بخش عرضه بیت کوین در بلاکچین هستند را ردیابی می‌کند.

این دوگانگی در رفتار هولدرها را می‌توان در هر دو طرف فروش عمده در ماه می 2021 مشاهده کرد.

  • 🔴 قبل از این نقطه عطف، هولدرها را می‌توان دید که به طور تهاجمی بیت کوین‌های خود را می‌فروشند و سودهای خود را در نقطه اوج بازار (Market Top) نقد می‌کنند. میزان فروش با نرخ 150 هزار بیت کوین در ماه به اوج خود رسید و در مجموع 450 هزار بیت کوین در این فرآیند به فروش رفت.
  • 🟢 پس از سقوط قیمت، هولدرها به ​​فاز انباشت رفتند و بیت کوین ها را با نرخ +40 هزار BTC در ماه جمع آوری کردند. این فاز انباشت طی یک دوره 8 ماهه با مجموع +500 هزار BTC به اوج خود رسید.

بیشتر بخوانید : تحلیل هفتگی اتریوم، چین لینک و ایاس 99/9/9

این روند بیت کوین‌های فروش رفته در این چرخه را به‌طور کامل جبران کرده است و شاخص HODLer Net Position Change را به یک ATH (سقف تاریخی) جدید سوق داده است.

بیشتر بخوانید: مشاور اقتصادی معروف: قیمت بیت کوین هیچوقت 100 هزار دلار نمی‌شود

وضعیت هولدرهای بیت کوین
وضعیت هولدرهای بیت کوین

در مقابلِ بیت کوین‌های هولد شده، بیت کوین‌های گرم یا هات کوین ها (Hot Coin) قرار دارند که فعالانه در ترید روزانه بیت‌کوین دست به دست می‌شوند.

میزان (عرضه) بیت کوین های با کمتر از 6 ماه عمر که در بازار موجود است، از ماه می 2022 تاکنون در پایین‌ترین سطوح تاریخی خود باقی مانده و به کاهش خود ادامه می‌دهد، امری که بر سطح شدید «هولد» در بازار فعلی صحه می‌گذارد.

Supply last active
Supply last active

در مرحله بعد، امواج HODL Cap Realized را ارزیابی می‌کنیم که امکان بررسی ارزش دلاری بیتکوین‌هایی که توسط گروه‌های سنی خاص نگهداری می‌شود، را به ما می‌دهد. بررسی میزان BTCهای با عمر کمتر از 3 ماه می‌تواند به ما در  تخمین زدن ثروت سرمایه‌گذاران سوداگر (معامله کران کوتاه مدت) کمک کند.

در حال حاضر، ارزش دلاری کوین‌های جوان در پایین‌ترین حد خود قرار دارد و تنها 10 درصد از ارزش نقد شده بازار (Realized Cap) را تشکیل می‌دهد. این بدان معنی است که BTC های با عمر بیشتر از 3 ماه در هر دو حالت نسبی و مطلق Realized Cap به یک  اوج تاریخی رسیده است. این نشان می‌دهد که گروه هولدرها غالب‌ترین گروه حال حاضر بازار است که نشان‌دهنده امتناع شدید از خرج کردن و فروش بیت کوین علی‌رغم افت مداوم بازارهای سرمایه جهانی است.

بیشتر بخوانید: پیتر برنت: احتمال صفر شدن قیمت بیت کوین وجود دارد

بیشتر بخوانید : تحلیل بیت کوین و بایننس کوین 8دی 99

HODL Cap Realized
HODL Cap Realized

پس از آن، می‌توانیم برای مقایسه توازن بین کوین‌های جوان و بالغ، نسبت HODL Realized را در یک اسیلاتور (نوسان‌گر) کلان به کار ببریم. این را می‌توان در چارچوب زیر در نظر گرفت:

روند صعودی نسبت RHODL نشان‌دهنده سلطه رو به رشد ثروت دلاری است که توسط خریداران کوتاه مدت جدید نگهداری می‌شود و نمونه‌ای از بازارهای صعودی و نقطه اوج بازار (Market Top) بیت‌کوین است.

روند نزولی نسبت RHODL نشان‌دهنده سلطه رو به رشد ثروت دلاری در BTC‌های قدیمی‌تر است، که نشان‌دهنده افزایش روند هولد و انباشت طولانی‌مدت است.

نسبت RHODL محدود و مسطح نشان دهنده آن است که نرخ سلطه BTC های پیر و جوان در تعادل است. این دوره اغلب در نقاط عطف بازار مانند نقطه اوج و کف انباشت مشاهده می‌شود.

بعد از روند نزولی شاخص RHODL از ماه نوامبر تاکنون، شیب نزولی آن شروع به کاهش کرده است که نشان می‌دهد تعادل بین BTC های جوان و پیر در حال افزایش است. این الگو در سطوح و مدتی مشابه کف بازار 2018-19 در حال رخ دادن است.

بیشتر بخوانید: پیش‌بینی تحلیلگر مطرح: اتم و چند آلت کوین دیگر آماده رشد انفجاری هستند

HODL Realized
HODL Realized

اکنون می‌توانیم از شاخص ریسک ذخیره تعدیل شده (Adjusted Reserve Risk) استفاده کنیم که یک نوسان‌گر سیکلی است که تعادل بین انگیزه کل برای فروش و هزینه خرید واقعی کوین‌های به خواب رفته بلندمدت را تعیین می‌کند.

روند صعودی شاخص Adjusted Reserve Risk نشان می‌دهد که انگیزه فروش در حال افزایش است و برداشت سود به رویکرد اصلی بازار تبدیل شده است.

روند نزولی Adjusted Reserve Risk نشان می‌دهد که تمایل به نگه داری بیت کوین در حال افزایش است، بنابراین هولد کردن در حال تبدیل شدن به رویکرد غالب بازار است.

تشکیل کف قیمت را می‌توان با شاخص ریسک ذخیره تعدیل شده یا همان Adjusted Reserve Risk ذیل ساختار زیر توصیف کرد:

  • 🥥 فاز 1: کاهش شدید انگیزه فروش پس از رسیدن بیت کوین به نقطه اوج خود، که نشان دهنده پایان ناگهانی بازار معامله گری (سوداگران) است. با گذشت زمان، «انباشت تدریجی» و «هولد» به رویکرد غالب بازار تبدیل می‌شود.
  • 🧰 فاز ۲: فرصت درک شده بازار برای خرج کردن BTC ها به حداکثر می‌رسد، روند هولد به اوج خود می‌رسد و از مرحله شدید بازار نزولی عبور می‌کنیم.
  • مرحله 3: با ورود تقاضای جدید، برداشت سود و شکل گیری کف قیمت، انگیزه فروش شروع به افزایش می‌کند.

در حال حاضر، به نظر می‌رسد شاخص ریسک ذخیره تعدیل‌شده وارد فاز 3 شده است، که با به اوج رسیدن روند هولد در بازار تایید می‌شود و نشان‌دهنده انتقال بالقوه به مرحله افزایش انگیزه برای فروش است. به عبارت دیگر، کسانی که بیت کوین ‌ها را برای مدت طولانی نگه داشته‌اند احتمالاً به منبع اصلی فشار فروش در سطوح مقاومت بیت کوین و مسیر پیش رو تبدیل می‌شوند.

بیشتر بخوانید: ایردراپ (Airdrop) چیست ؟ دریافت ارز دیجیتال رایگان

بیشتر بخوانید : علت اصلی سقوط ناگهانی بیت کوین ؛‌ تحلیل آنچین ۱ شهریور ۱۴۰۲

شاخص ریسک ذخیره بیت کوین
شاخص ریسک ذخیره

یک تغییر کوچک، اما ثابت در فضای تراکنش بیت کوین نیز در حال وقوع است و آن افزایش ناگهانی تراکنش‌های ورودی به ممپول (Mempool) است. این تغییر نشانه اولیه یک رشد بالقوه در تقاضای بازار است.

این روند در مراحل ابتدایی خود قرار دارد اما یکی از مواردی است که باید رصد شود.

کل ممپول
کل ممپول

با تجزیه و تحلیل حجم نقل و انتقالات در شبکه بیت کوین در هر روز، می‌توان یک کاهش قابل توجه از اوج 13 میلیارد دلار در روز در طول ژانویه تا مه 2021، به کمتر از 3 میلیارد دلار امروزی را مشاهده کرد. یک کاهش 77- درصدی.

بیشتر بخوانید : بازار نزولی و تلاش برای رهایی از سطوح پایین – تحلیل آنچین بیت کوین هفته 37

با این حال، ما در حال مشاهده نشانه‌های اولیه تثبیت این روند هستیم و اکنون حجم روزانه بین 3 تا 4 میلیارد دلار در روز در نوسان است.

حجم کل جابجایی‌ها بیت کوین
حجم کل جابجایی‌ها

همانطور که در بالا اشاره شد، حضور BTCهای جوان، که اغلب مترادف با سرمایه‌گذاران خرد است، از زمان ریزش بازار در می 2021 کاهش یافته است. این امر از کاهش مبلغ تراکنش‌های کوچک روزانه نیز مشهود است.

بیشتر بخوانید : تحلیل فعالیت آنچین – هفته چهل و سه (۳ آبان ۱۴۰۱)

تراکنش‌های با اندازه بین 0 الی 10 هزار دلار از 430 میلیارد دلار در روز در ژانویه 2021 به 220 میلیارد دلار در حال حاضر کاهش یافته است که یک افت شدید 49 درصدی را نشان می‌دهد. با این وجود، می‌توانیم نشانه‌های اولیه تثبیت قیمت در مقاومت بیت کوین را در حجم تراکنش‌های آدرس‌های کوچک‌تر مشاهده کنیم، که تمایل دارند سریعاً به رالی صعودی قیمت بیت کوین واکنش نشان دهند. قابل توجه است، این روند در فاز کف سازی سال 2018 نیز وجود داشت.

حجم کل تراکنش‌ها در مقاومت بیت کوین
حجم کل تراکنش‌ها

در مقابل، ما شاهد شکل گیری ساختار متضادی در تراکنش‌های به ارزش 1 میلیون دلار هستیم، چنان که حجم کل آدرس‌های بزرگ همچنان در حال کاهش است. این باز هم شباهت‌هایی با دوره کف قیمت سال 2018 دارد، جایی که افزایش حجم تراکنش‌های آدرس‌های بزرگ‌ در واقع بسیار کند بود.

حجم انتقالات بیت کوین
حجم انتقالات بیت کوین

ما می‌توانیم این مشاهدات را با شاخص «فعالیت نسبی آدرس‌های کوچک و بزرگ» Relative Activity of Small and Large Entities) تأیید کنیم. این شاخص، عدم توزان مثبت قابل مشاهده در حجم تراکنش‌های بیت کوین را از نظر دلاری در نظر می‌گیرد. در اینجا، ما یک نوسان گر ساخته‌ایم که نسبت بین میانگین 7 روزه (MA 7) و 365 روزه (MA 365) حجم تراکنش‌های میانه (آدرس‌های کوچک، 🔵) و میانگین (آدرس‌های بزرگ، 🔴) را مقایسه می‌کند.

یک بار دیگر، می‌توانیم شباهت ساختاری بین فعالیت‌ آدرس‌های کوچک و بزرگ در دوره فعلی را با کف سال ۲۰۱۸ برجسته کنیم. به دنبال کاپیتولاسیون (تسلیم و فروش عمده بازار) نهایی بازار، فعالیت آدرس‌های کوچک افزایش یافت و از روندهای صعودی سال‌های 2019 و 2020 خود هم پیشی گرفت که این امر نشان دهنده افزایش تراکنش‌های کوچک و در نتیجه نشانه اولیه برگشت تقاضا است.

فعالیت نسبی آدرس‌های کوچک و بزرگ در مقاومت بیت کوین
فعالیت نسبی آدرس‌های کوچک و بزرگ

فرضیه فوق را می‌توان با تحلیل نسبت RVT میانه (Median RVT) بیشتر مورد بررسی قرار داد. این معیار تعادل بین ارزش شبکه (Realized Cap) و سطح مشارکت آدرس‌های خرد که با حجم انتقال میانه (Median Transfer Volume) نشان داده می‌شود را مقایسه می‌کند. این معیار را می‌توان تعداد تراکنش‌های «وسط» در نظر گرفت که معادل ارزش‌ فعلی شبکه است.

  • افزایش نسبت Median RVT حاکی از خروج مداوم سرمایه گذاران خرد تا رسیدن به تعادل است.
  • کاهش نسبت Median RVT به طور کلی نشان دهنده حضور فزاینده سرمایه گذاران خرد است.
  • متعادل شدن نسبت Median RVT زمانی رخ می دهد که میزان مشارکت سرمایه گذاران خرد و ارزش شبکه ثابت باشند، امری که نشان دهنده تعادل در میزان استفاده از شبکه است. این از لحاظ تاریخی با دوره‌های انتقال بازار در مقیاس کلان مرتبط بوده است.

پس از ریزش بازار به دنبال فروپاشی پلتفرم ترا (LUNA-UST)، میزان حضور سرمایه‌گذاران خرد با ارزش بازار (Realized Cap) در تعادل بوده است، که نشان می‌دهد سوداگران و معامله گران کوتاه مدت از بازار خارج شدند. با این حال، در مقایسه با سال 2019، عنصر زمان هنوز قطع گمشده پازل ماست.

 نسبت RVT میانه بیت کوین
نسبت RVT میانه بیت کوین

میانگین‌های قیمتی و مقاومت بیت کوین

با نمایان شدن نشانه‌های اولیه تقاضا در سراسر شبکه، ارزیابی سطوح علاقه مندی بازار که ممکن است پیش رو باشد، عاقلانه است، به ویژه زمانی که سرمایه گذاران بلندمدت ممکن است به عنوان فروشنده عمل می‌کنند. لذا می‌توانیم میانگین قیمت خرید (Cost Basis) کاربران شبکه  را برای هولدرهای بلندمدت، هولدرهای کوتاه‌مدت و بازار گسترده‌تر ارزیابی کنیم.

میانگین قیمت خرید هولدرهای کوتاه مدت 🔴 و قیمت واقعی (تحقق یافته) 🟠 هر دو تقریباً در همان سطح 21.100 دلار قرار دارند که در حال حاضر بازار در حال تلاش برای عبور از آن است.

میانگین قیمت خرید هولدرهای بلندمدت 🔵 همچنان بالاتر است و روی قیمت 23.500 دلار قرار دارد و برای سرمایه گذارانی که نوسانات اخیر را پشت سر گذاشته اند، اما در مورد ثبات قیمت در آینده مطمئن نیستند، این ناحیه مورد علاقه‌شان خواهد بود.

کاهش قابل توجهی در میانگین قیمت خرید هولدرهای کوتاه مدت در هفته‌های اخیر مشاهده می‌شود که در درجه اول به دلیل حجم قابل توجهی از بازتوزیع (فروش) بیت کوین است که در تحلیل قبلی مورد بحث قرار گرفت.

دومین مشاهده کلیدی، نزدیک بودن این سه میانگین قیمت خرید به یکدیگر است. این نشان‌دهنده همگرایی قیمت خرید یک سرمایه‌گذار عادی ​​بیت‌کوین، صرف نظر از زمان نگهداری آن است، که باعث می‌شود این گروه سرمایه‌گذار تا حدودی همگن‌تر باشد.

بیشتر بخوانید: نسبت سود به زیان (Profit/Loss) چیست؟

خلاصه و نتیجه‌گیری

همانطور که از افزایش اندوخته‌های آنها پیداست، هولدرهای بیت کوین با عزمی راسخ در حال نگه داری کوین‌های خود هستند. ثروت هولدرها به سطوح بالایی رسیده است که به طور بالقوه نشان دهنده به اوج رسیدن قدرت آن‌هاست در حالی که انگیزه آنها برای برداشت سودشان شروع به رشد کرده است.

در حالی که هولدرها تلاش می‌کنند تا کف قیمت را حفظ کند، این هولدرهای کوتاه‌مدت هستند که باید وارد عمل شوند و سرمایه‌شان ‌را به سیستم تزریق کنند تا به تثبیت سطوح کلیدی قیمت کمک کنند. این امر از تغییر ساختار تراکنش‌های ممپول و همچنین افزایش فعالیت آدرس‌های کوچک مشهود است، به طوری که تقاضا برای تأیید تراکنش و استفاده از شبکه به آرامی، اما با قطعیت در حال رشد است.

به رغم شرایط بی سابقه بازارهای جهانی. عملکرد ساختاری قیمت بیت‌کوین مشابه چرخه‌های قبلی است، چراکه قیمت‌ها این بار هم به سمت قیمت تمام شده بازار و میانگین قیمت خرید هولدرهای کوتاه‌مدت در حال حرکت است. واکنش به این سطوح کلیدی مقاومت بیت کوین در هفته‌های آتی بسیار مهم خواهد بود، به طوری که تبدیل این سطوح مقاومت بیت کوین به سطوح حمایتی نشان‌دهنده اولین بارقه‌های بهبود بازار در مسیر طولانی و دشوار پیش رو است.

0
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x