top banner adv

بیت کوین چیست ؟ آیا بیت کوین ( Bitcoin ) قانونی است؟

بیت کوین چیست ؟ آیا بیت کوین ( Bitcoin ) قانونی است؟
0
بازدید : 11515

بیت کوین چیست ؟ بیت کوین اولین ارز دیجیتالی است که به وجود آمد. این ارز توسط خالق آن با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو اختراع شد و اولین بلاک آن در 3 ژانویه 2009 ایجاد شد. اگرچه می‌توان از آن به عنوان جایگزینی برای ارزهای فیات استفاده کرد، اما به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، در بین بسیاری از کاربران به عنوان یک ذخیره ارزش و یک سرمایه گذاری محبوب شناخته می‌شود.

چه چیزی بیت کوین را خاص می‌کند؟

بیت کوین با چالش‌های زیادی از هارد فورک‌ها گرفته تا ممنوعیت‌های ماینینگ مواجه بوده است. اما همچنان برترین ارز دیجیتال باقی مانده است. این دارایی تقریباً طولانی‌ترین عمر را در بین ارزهای دیجیتال داشته است و احتمال حضور پررنگ آن در آینده نیز بسیار زیاد است. اما آیا از خود پرسیده‌اید که چه چیزی آن را خاص می‌کند؟ این به دلیل مجموعه‌ای از دلایل و عوامل است:

حکومت غیرمتمرکز

هر کسی می‌تواند یک نود بیت کوین را اجرا کند و به اداره‌ی این شبکه کمک کند. برخلاف بانک‌ها یا دولت‌ها، این دارایی متعلق به هیچ گروه یا نهاد واحدی نیست.

معاملات همتا به همتا

معاملات BTC مستقیماً از فردی به فرد دیگر و بدون دخالت هیچ شخص ثالثی (مانند بانک) برای تأیید تراکنش‌ها انجام می‌شود. این بدین معنی است که تراکنش‌ها و حساب‌ها را نمی‌توان مسدود یا سانسور کرد.

ماهیت بدون مرز

بیشتر بخوانید : مرج اتریوم (Merge) چیست ؟ همه چیز درباره Merge اتریوم

تراکنش‌های بین‌المللی را می‌توان با هر شخصی و در هر کجا، با کارمزد ارزان‌تر و با سرعتی بسیار بیشتر از سیستم پولی فعلی انجام داد.

تغییرناپذیری

تراکنش‌ها پس از تأیید نهایی انجام می‌شوند و تغییر تاریخچه تراکنش‌های بلاک چین تقریباً غیرممکن است. تمامی معاملات نیز عمومی بوده و در دفتر کل قابل مشاهده است.

جلوگیری از خرج مضاعف

به لطف مکانیسم اجماع آن، BTC نمی‌تواند دو بار خرج شود. این مسئله باعث اطمینان می‌شود که کاربران بیت کوینی را که ندارند خرج نمی‌کنند که در زمان خود پیشرفتی در دنیای ارزهای دیجیتال بود.

عرضه محدود

فقط 21 میلیون BTC در دنیا وجود دارد و این تعداد در کد منبع آن هاردکد شده است. نرخ انتشار نیز هر چهار سال به نصف کاهش می‌یابد که برخلاف ارزهای فیات، باعث تورم ‌زدایی‌ می‌شود.

اثبات کار (Proof of Work)

بدیهی است که استخراج ارزهای دیجیتال به معنای کندن زمین و رسیدن به کوین‌ها نیست. بلکه از طریق فرآیندی است که در آن ماینرها هرگونه تراکنش جدید را تأیید می‌کنند و داده‌ها به بلاک چین اضافه و ذخیره می‌شوند. این بلاک چین که اساسا یک دفتر کل عمومی است، تراکنش‌ها را از طریق یک شبکه امن و همتا به همتای ذخیره می‌کند. اتصال‌ها نیز از طریق دستگاه‌هایی به نام نودها برقرار می‌شود.

بیشتر بخوانید : آشنایی کامل با فرایند اثبات کار (Proof-of-Work)

همه ماینرهای بیت کوین که در واقع افرادی هستند که بیت کوین جدید را ایجاد می‌کنند، باید قبل از افزودن هر تراکنش جدید به بلاک چین، از طریق مکانیسم اجماع اثبات کار (PoW) با آن موافقت کرده و تراکنش را تأیید کنند. PoW به حفظ یکپارچگی و ایمنی BTC کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که هزینه‌های مضاعف و حملات 51 درصدی رخ نمی‌دهد. اساسا ماینرها برای تایید تراکنش‌های جدید در بلاک چین با یکدیگر رقابت می‌کنند.

پاداش این رقابت به صورت BTC به ماینرهایی پرداخت می‌شود که مسائل پیچیده ریاضی به نام هش را حل می‌کنند. پاداش فعلی برای هر بلاک استخراج شده، پس از نصف شدن (هالوینگ) بیت کوین در سال 2020، به 6.25 بیت کوین رسیده است. هالوینگ حدودا هر 4 سال یا در زمان استخراج 210 هزار بلاک اتفاق می‌افتد.

تخمین زده می‌شود که هالوینگ بعدی BTC در ماه مارس یا آوریل 2024 رخ دهد. در این زمان، پاداش استخراج نصف خواهد شد و به 3.125 بیت کوین خواهد رسید.

قدرت و انرژی مورد نیاز برای استخراج BTC بسیار زیاد است و بنابراین ماینرها منابع خود را با سایر ماینرها در استخرهای ماینینگ جمع می‌کنند تا بتوانند استخراج بیت کوین را انجام دهند. این همچنین بدین معنی است که رایانه‌های معمولی توانایی انجام این کار را ندارند. بنابراین برای انجام این کار از سخت افزارهای تخصصی به نام ریگ ماینینگ (mining rig) استفاده می‌شود.

اما این قدرت چگونه اندازه گیری می‌شود؟

این قدرت و انرژی مورد نیاز از طریق مفهومی به نام نرخ هش یا هش رِیت (hash rate) اندازه گیری می‌شود که نشان می‌دهد چقدر قدرت پردازش کامپیوتر برای استخراج بیت کوین مورد نیاز است. هش ریت بیت کوین چیست ؟

نرخ هش بالا خبر خوبی برای ایمنی شبکه است. زیرا به این معنی است که برای راه اندازی یک حمله 51 درصدی به قدرت بیشتری نیاز است. حمله 51 درصدی مفهومی است که گروهی از افراد می‌توانند بیش از نیمی از شبکه را در اختیار بگیرند و تراکنش‌ها را معکوس کنند. خوشبختانه، قدرت مورد نیاز برای انجام چنین حمله‌ای به بلاک چین بیت کوین به قدری عظیم است که هرگز این اتفاق رخ نداده است و بسیار بعید است که بعد از این نیز اتفاق بیافتد.

نرخ هش مربوط به سختی استخراج است که اندازه‌گیری دشواری افزودن بلاک‌های جدید به بلاک چین را نشان می‌دهد. هر 10 دقیقه 1 بلاک به شبکه اضافه می‌شود و سختی استخراج به عنوان نوعی سیستم بررسی و تعادل عمل می‌کند. این مفهوم، تضمین این که در طول این فرایند نظم لازمه حفظ شود را بر عهده دارد.

با افزایش هش ریت، امنیت در بلاک چین نیز افزایش می‌یابد. با این حال، هش ریت نمی‌تواند از کنترل خارج شود. زیرا در این صورت تعداد بلاک‌های تولید شده نیز افزایش می‌یابد. بنابراین اگر نرخ هش افزایش یابد، سختی استخراج نیز افزایش می‌یابد. از طرف دیگر، اگر نرخ هش کاهش یابد، سختی استخراج نیز کاهش می‌یابد. ریگ‌های ماینینگ در مکان‌هایی به نام مزارع ماینینگ یا فارم‌های ماینینگ مجتمع می‌شوند. در واقع استخراج BTC در همین مزارع انجام می‎شود. بزرگترین مزارع استخراج جهان در روسیه، سوئیس و چین قرار دارند.

بیت کوین چیست ؟

پاداش‌های ماینرها تقریباً هر 4 سال به نصف کاهش می‌یابد. در سال 2012، این پاداش‌ها از 50 بیت کوین به 25 بیت کوین کاهش یافت. در سال 2016، از 25 به 12.5 بیت کوین و در سال 2020، از 12.5 به 6.25 BTC کاهش یافت. در زمان نگارش این مقاله تخمین زده می‌شود که از 21 میلیون بیت کوینی که در مجموع وجود دارد، حدود 2.3 میلیون Bitcoin برای استخراج باقی مانده باشد. آخرین Bitcoin در سال 2141 استخراج خواهد شد.

اما آیا استخراج BTC ارزش و سودآوری دارد؟ عوامل متعددی این مسئله را تعیین می‌کنند. اصلا استخراج بیت کوین چیست ؟

هزینه‌های مربوط به تجهیزات استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین از زمان پیدایش خود تا کنون راه درازی را پیموده است. حتی در سال 2010، یک کامپیوتر معمولی که از یک واحد پردازش مرکزی (CPU) استفاده می‌کرد، نمی‌توانست این کار را انجام دهد. در آن مرحله، برای انجام کار به یک واحد پردازش گرافیکی (GPU) نیاز بود.

اندکی پس از آن، ریگ های استخراج تنها راه حل ممکن برای انجام این کار به شمار می‌رفت و مدار مجتمع ویژه برنامه (ASIC) برای استخراج Bitcoin مورد نیاز بود. این تجهیزات می‌تواند بسیار گران باشد و هزینه خرید و نگهداری آن به صدها هزار دلار برسد.

هزینه‌های انرژی استخراج بیت کوین

هزینه‌های بالای مصرف انرژی استخراج بیت کوین، به ناچار در برخی از پوشش‎‌های رسانه‌ای به صورت منفی نمایش داده شده است. در مقاله‌ای در گاردین در ژانویه ۲۰۱۹، بیت‌کوین را به عنوان “جنگ بزرگ بعدی زیست ‌محیطی (بعد از نفت)” اعلام کرد و گفت “ردپای زیست‌ محیطی Bitcoin آن را تحت الشعاع قرار خواهد داد”. علاوه بر این، مقاله‌ای توسط بی‌بی‌سی در فوریه 2021 نشان داد که فرآیند استخراج بیت ‌کوین “بیش از آرژانتین انرژی مصرف می‌کند.”

به ماینرهای بیت کوین هشدار داده می‌شود که با دور شدن جهان از نفت و رفتن کشورها به دنبال انرژی پاک‌تر، ممکن است دوستداران محیط زیست استخراج Bitcoin را دشمن بزرگ محیط زیست و کره زمین بدانند.

قیمت بیت کوین

نوسان بیت کوین چیست ؟ بیت کوین یک دارایی بسیار پرنوسان است. اما چرا این ارز اینقدر بی ثبات است؟ این مسئله به این دلیل است که هنوز یک نوع دارایی نابالغ با نقدینگی کم و اهرم‌های بالا است و عمدتاً توسط سرمایه گذاران خرد ساده که بسیار مستعد ترس و طمع هستند هدایت می‌شود. بنابراین قیمت‌ آن در صرافی‌ها بسیار انعکاسی هستند.

جای تعجب نیست که قیمت بیت کوین می‌تواند تاثیر زیادی بر هزینه استخراج Bitcoin داشته باشد. اگر قیمت بیت کوین افزایش یابد، برای تامین انرژی این ماشین‌ها به قدرت بیشتری نیاز است. این همچنین بدین معنی است که استخرهای ماینینگ کوچکتر ممکن است نتوانند با افزایش بلندمدت قیمت Bitcoin کنار بیایند و تنها استخرهای بزرگتر در این مسابقه بقا زنده می‌مانند.

برای غلبه بر این مسائل، بهبود بهره وری، کلیدِ کاهش مصرف انرژی و در نتیجه کاهش هزینه‌ها است. برای این منظور برخی بهبودها مانند Taproot که چندین امضا و تراکنش را با هم جمع می‌کند و شبکه لایتنینگ که توسط برخی به عنوان پاسخی به مشکلات مقیاس‌ پذیری بیت ‌کوین مورد استقبال قرار گرفته است پا به عرصه وجود گذاشته‌اند.

شبکه لایتنینگ اجازه می‌دهد تا بسیاری از تراکنش‌ها بدون نیاز به تأیید بلاک چین انجام شوند. بنابراین زمان و هزینه معاملات کسری از آنچه به طور معمول است خواهد بود. چندین صرافی رمزارز قبلاً این مسیر را پیاده سازی کرده‌اند. این مسئله همراه با حرکت به سمت استخراج سبز و دوست‌دار محیط زیست، توسط برخی به عنوان آینده Bitcoin تلقی می‌شود.

تاریخچه بیت کوین چیست ؟

خب، بیت کوین آنقدرها هم مسن نیست! در واقع، پیدایش آن اصلاً هم دور نیست. بدعت داستان هیجان انگیز بیت کوین را می‌توان به اوت 2008 و در میان پس‌زمینه بحران مالی‌ای که جهان را فراگرفته بود، ردیابی کرد. در این زمانی بود که Bitcoin.org به عنوان یک دامنه ثبت شد. پس از آن، در هالووین 2008، وایت پیپر Bitcoin منتشر شد.

تاریخچه بیت کوین چیست ؟
تاریخچه بیت کوین چیست ؟

عنوان آن به این صورت بود:

” بیت کوین: یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا”

وایت پیپری که توسط خالق Bitcoin با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ابداع شد، چشم اندازی را ارائه کرد که چگونه بیت کوین می‌تواند نحوه نگاه ما به پول را متحول کند. این تغییر دیدگاه به چه صورت خواهد بود؟

  • ایجاد امکان تراکنش‌های همتا به همتای بدون نیاز به وجه نقد از طریق یک شبکه غیرمتمرکز و با حذف واسطه
  • مقابله با مشکل “هزینه مضاعف” که یک فرد یک دارایی را بیش از یک بار خرج می‌کند. این کار از طریق مکانیسم اجماع اثبات کار انجام می‌شود. با این مکانیسم استخراج‌ کنندگان Bitcoin می‌توانند هرگونه تلاش برای خرج کردن مضاعف را شناسایی و متوقف کنند.

بیشتر بخوانید : تراکنش های درون زنجیره ای یا تراکنش‌ های خارج از زنجیره؟

خب، بعد از آن چه شد؟ در 3 ژانویه 2009 خود Bitcoin ایجاد شد. در این روز سرنوشت ساز، ناکاموتو بلاک اولیه یا بلاک جنسیس را استخراج کرد. در این بلاک کلمات زیر تعبیه شده بود:

“صدر اعظم در آستانه دومین کمک مالی به بانک‌ها”

اما این به چه معنی است؟

این عنوانی بود که در آن زمان از روزنامه تایمز گرفته شد و به کمک مالی بانکی توسط آلیستر دارلینگ (Alistair Darling)، صدراعظم وقت بریتانیا اشاره داشت. این اتفاق در حالی رخ داد که بریتانیا و کل جهان در تلاش بودند تا با یک سقوط عظیم در بازارهای مالی کنار بیایند.

این مسئله چه ارتباطی با بیت کوین دارد؟ خب، این تیتر دقیقاً دلیل ایجاد بیت کوین را مشخص می‌کند. دلایل بحران مالی جهانی متعدد بود. اما واضح بود که بازارهای مالی به نفع توده‌ مردم کار نمی‌کنند. حالا چیزی اختراع شده بود که می‌توانست بدون نیاز به واسطه‌ها یعنی موسسات مالی و دولت‌ها که میلیون‌ها نفر را شکست داده‌اند کار کند. و آن چیزی نبود به جز بیت‌ کوین!

این دارایی ویژگی‌های زیادی را ارائه کرد از جمله:

قابلیت خرید اقلام

Bitcoin یک ارز است. بنابراین شما می‌توانید با استفاده از آن برای پرداخت کالاها و خدمات استفاده کنید. این ارز به طور فزاینده‌ای به عنوان نوعی پرداخت در سراسر جهان پذیرفته می‌شود.

مسافرت رفتن

شما می‌توانید با بیت کوین هتل و محل اقامت خود را در Travala رزرو کنید یا با Alternative Airlines بلیت پرواز بخرید.

خرید طلا

بیت کوین توسط برخی به عنوان “طلای دیجیتال” نامیده می‌شود اما شما در واقع می‌توانید با استفاده از آن طلای واقعی را نیز خریداری کنید.

JM Bullion به شما امکان می‌دهد طلا و سایر فلزات گرانبها مانند نقره و پلاتین را با Bitcoin خود خریداری کنید. اگر فکر می‌کنید قیمت بیت کوین در حال کاهش است، این می‌تواند یک گزینه مفید برای پوشش ریسک باشد.

خرید املاک

بله درست خواندید. شما می‌توانید با بیت کوین املاک و مستغلات بخرید. Bithome املاک متعددی را فهرست می‎‌کند که می‌توانید آن‌ها را با Bitcoin در سراسر جهان از جمله در فرانسه، ایتالیا، سوئیس و ایالات متحده خریداری کنید.

تعداد زیادی از ارائه‌دهندگان سرویس‌های پرداختی نیز کارت‌های اعتباری مربوط به رمزارز را ارائه می‌کنند. این مسئله بدین معنی است که می‌توانید ارز دیجیتال خود را در هر جایی که کارت‌های اعتباری را می‌پذیرد، به صورت آنلاین یا آفلاین خرج کنید. با این کارت‌ها می‌توانید از دستگاه‌های خودپرداز نیز وجه نقد برداشت کنید.

بیشتر بخوانید : تورینگ کامل (Turing Complete)

کارت‌های اعتباری رمزنگاری راهی مفید برای استفاده از ارزهای دیجیتال شما هستند. در زمانی که یافتن کسب و کارهایی که بیت ‌کوین را مستقیماً می‌پذیرند ممکن است هنوز به اندازه کافی گسترده نشد باشد، این راه مناسبی برای استفاده از دارایی‌های دیجیتال است.

انجام معاملات

تغییرات مکرر قیمت می‌تواند به معامله گران فرصت‌های زیادی برای کسب سود بدهد. دو نوع اصلی معاملات بیت کوین وجود دارد: معاملات مشتقه و معاملات اسپات. معاملات مشتقه شامل معاملاتی است که در مورد قیمت آینده Bitcoin گمانه زنی می‌شود بدون اینکه کسی واقعاً مالک آن باشد. در عوض، شما صاحب قراردادی هستید که قیمت آتی بیت کوین را منعکس می‌کند.

معاملات اسپات شامل معاملاتی است که در واقع مالکیت و خرید و فروش خود Bitcoin مد نظر است. همانطور که از نام آن پیداست، این معاملات فوراً و در محل تسویه می‌شوند. در صرافی‌های مختلف، می‌توانید معاملات مشتقه BTC/USD را با اهرم حداکثر 100 برابر معامله کنید. این یکی از اجزای اصلی معاملات مارجین است.

معاملات مارجین چیست؟

معاملات مارجین توسط معامله گرانی انجام می‌شود که از وجوه قرض گرفته شده (اهرم) از یک صرافی برای معامله یک دارایی استفاده می‌کنند. این نوع معاملات، معامله گران را جذب می‌کند زیرا به آنها انعطاف بیشتر و امکان کسب سودهای کلان از مقادیر نسبتاً کم سرمایه را می‌دهد.

شما همچنین باید از خطرات موجود در هنگام انجام این معاملات آگاه باشید. معاملات مارجین باید با احتیاط و تخصص انجام شوند. در دنیای ارزهای دیجبتال بازار می‌تواند بسیار بی‌ثبات باشد و همه چیز خیلی سریع تغییر کند.

وقتی این اتفاق می‌افتد، لیکوئید شدن و از بین رفتن پوزیشن شما نیز محتمل است. بنابراین قبل از بستن پوزیشن با اهرم، باید نکات و مسائل مربوط به معاملات مارجین را کاملاً درک کرده باشید. حتما حواستان به این نکته باشد که باید به اندازه‌ای که می‌توانید ریسک کنید.

ممکن است بپرسید این عبارت چیست؟ آیا به اتفاق خاصی اشاره دارد؟ اما اصطلاح اصلی اینگونه ابداع نشد. سردرگم شده‌اید؟ نگران نباشید! این مسئله آن قدرها که به نظر می‌رسد هم پیچیده نیست.

این اصطلاح از یک فروم بیت کوین در سال 2013 سرچشمه می‌گیرد. در این فروم یکی از اعضای هیجان زده به اشتباه نوشت “I AM HODLING!” در واقع منظور او عبارت “I AM HOLDING” بوده است که به بیان نحوه برخورد او با این ارز اشاره داشت. از آن زمان، عبارت HODL یا هودل به فرهنگ دنیای رمزارزها وارد شد و به عنوان یک تصادف خوشحال کننده عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید : هودل کردن(HODL) ارزهای دیجیتال

همانطور که بیت کوین بیشتر و بیشتر به عنوان یک ذخیره ارزش در نظر گرفته می‌شود، تعداد دارندگان آن (هولدر یا هودلرهای آن) در مدت اخیر به طور تصاعدی افزایش یافته است.

قرض دادن

اگر قصد دارید بیت کوین خود را نگه دارید، در واقع می‌توانید آن را برای کسب سود به دیگران قرض دهید. شما اساساً می‌توانید بیت کوین خود را به افرادی که می‌خواهند وام‌هایی با پشتوانه ارزهای دیجیتال دریافت کنند قرض بدهید و از آنچه وام داده‌اید سود مرکب به دست آورید. چندین پلتفرم مانند BlockFi و Crypto.com نرخ‌های بهره ثابتی را برای وام دادن بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهند.

اما چرا مردم به هر حال Bitcoin خود را HODL می کنند؟ به زودی دلایل آن را توضیح خواهیم داد که چرا باید در وهله اول این رمزارز را بخرید و در ادامه آن را در کیف پولتان داشته باشید. برای پاسخ به این که در مراحل پایانی سال 2020 و اوایل سال 2021 چه اتفاقی برای قیمت بیت کوین افتاد، در ادامه با فکت کوینز همراه باشید.

تاریخچه قیمت بیت کوین

بیت کوین چیست ؟

اگر تا کنون متوجه آن نشده‌اید، در این برهه زمانی قیمت بیت کوین رفتار عجیبی از خود نشان داد. در 17 دسامبر 2020 قیمت BTC به رکورد جدید 20 هزار دلاری رسید. اما قیمت آن خیلی زود دو برابر شد و در 7 ژانویه 2021 از مرز 40 هزار دلار گذشت.

سپس در 16 فوریه به 50 هزار دلار رسید! نهایتاً این رمزارز در نوامبر 2021 با رسیدن به قیمت 69 هزار دلار، به بالاترین قیمت خود رسید. بیت کوین به عنوان پوششی برای تسهیل کمی (چاپ پول) اختراع شد و از آن زمان به دلیل سخت‌تر شدن شرایط قیمت آن به شدت کاهش یافته و تا محدوده 20 هزار دلار در زمان نوشتن این مقاله کاهش یافته است.

هر زمان که تسهیلات مالی دوباره در مقیاس بزرگ اتفاق بیافتد، احتمالاً شاهد افزایش شدید قیمت بیت کوین خواهیم بود که یکی از دلایل اصلی ایجاد آن را برآورده می‌کند.

تاثیرات اجتماعی بیت کوین

همانطور که همه می‌دانند، جهان از اوایل سال 2020 درگیر همه‌گیری کووید-19 بوده است. عواقب آن در هر گوشه از جهان بسیار گسترده بود. این گستردگی هم از نظر اجتماعی و هم از نظر اقتصادی اتفاق افتاد.

بیشتر بخوانید : قراردادهای فیوچرز یا آتی چیست؟ همراه با ویدئو

یکی از مهم ترین تغییرات اجتماعی که این همه گیری باعث سرعت بخشیدن به آن شده است، دیجیتالی شدن پول است. در حالی که این روند قبل از همه‌گیری کرونا به خوبی در جریان بود، در نتیجه‌ی مستقیم کووید-19 سرعت خود را چند درجه افزایش داده است.

یک مقاله در نشریه بلومبرگ در نوامبر 2020 این اتفاق را اینطور بیان می‌کند:

“کووید-۱۹ برای بیت کوین و به طور کلی برای ارزهای دیجیتال بسیار مفید بوده است. اول، همه ‌گیری حرکتِ ما به سمت دنیای دیجیتالی‌تر را تسریع کرد. آنچه ممکن است 10 سال طول بکشد، در 10 ماه به دست آمد. افرادی که پیش از این هرگز یک تراکنش آنلاین را انجام نمی‌دادند، به این دلیل ساده که بانک‌ها بسته بودند، مجبور شدند این کار را انجام دهند. دوم، همه‌گیری به طور قابل توجهی قرار گرفتن ما در معرض نظارت‌های مالی و همچنین کلاهبرداری مالی را افزایش داد. هر دوی این روندها برای بیت کوین خوب بوده است.”

کاری که این بیماری گسترده انجام داده است، افزایش جذابیت بیت کوین به عنوان یک سرمایه گذاری است. این اتفاق نه فقط برای سرمایه گذاران خرد بلکه برای سرمایه گذاران سازمانی نیز اتفاق افتاده است.

افزایش سرمایه گذاران سازمانی یک تفاوت کلیدی با روند صعودی سال 2017 دارد. در سال 2017، افزایش قیمت بیت کوین بیشتر به دلیل سرمایه گذاری از سوی سرمایه گذاران خرد بود که به دلیل ترس از دست دادن دارایی‌هایشان آن را خریدند. در آن زمان افزایش قیمت تمام نشانه‌های یک حباب را داشت.

این بار، برخی از سرمایه گذاران بزرگ پشت بیت کوین هستند. برخی از سرمایه گذاران بزرگ که حتی در گذشته مخالف بیت کوین بودند. نیک ماگیولی (Nick Maggilulli) یکی از این سرمایه گذاران است.

او با نوشتن مطلبی در پلتفرم کوین دسک (CoinDesk) اظهار داشت “به این نکته پی برده است که مسائل پیرامون بیت ‌کوین به همان سادگی که فکر می‌کردم نیست” و یک “باور جمعی” در این مورد وجود دارد که این رمزارز “در آینده ارزش خواهد داشت”.

همین باور است که باعث سرازیر شدن سرمایه گذاری‌های گسترده در بیت کوین بوده است. شرکت سرمایه گذاری رمزارز گرِی اِسکِیل بیت کوین تراست (Grayscale Bitcoin Trust) شاهد افزایش بیش از 900 درصدی دارایی‌های خود و رسیدن به 20 میلیارد دلار در سال 2020 در زمان”جنون” تقاضای سرمایه گذاران بود.

بیت کوین چیست ؟

اما پشت این باور چیست؟ پذیرش فزاینده‌ای از وضعیت بیت کوین به عنوان ذخیره ارزش وجود دارد.

از آنجایی که همه‌گیری باعث شده دولت‌ها در سراسر جهان بسته‌های محرک عظیمی را برای سرپا نگه ‌داشتن اقتصاد خود راه‌اندازی کنند، مردم بیشتر اعتماد خود را به موسسات مالی و قدرت ارزهای فیات از دست دادند. این امر همچنین بر افزایش تورم و کاهش قدرت خرید تأثیر داشته است. آنچه بیت کوین ارائه می‌دهد یک جایگزین برای این مسئله و پناهگاهی امن برای این مشکلات است.

تا همین اواخر، این ادعا به طور گسترده توسط کارشناسان مالی مورد تمسخر قرار می‌گرفت. اما اکنون افراد بیشتر و بیشتری موافق هستند که در واقع، بیت کوین در این زمینه باعث بهبود اوضاع می‌شود.

شرکت جی پی مورگان (JP Morgan) یک نمونه بارز در این زمینه است. در سال 2017، جیمی دیمون (Jamie Dimon) بیت کوین را “کلاهبرداری” خواند و گفت این ارز فقط یا برای مردم “ونزوئلا، اکوادور یا کره شمالی” مناسب است یا برای “فروشندگان مواد مخدر و قاتل‌ها”.

بنابراین منصفانه است که بگوییم او واقعاً بیت کوین را دوست نداشت! خب، نظر جی پی مورگان در این موضوع تغییرات زیادی داشته است. در ژانویه 2021، این شرکت پیش بینی کرد که قیمت آن می تواند به 146 هزار دلار برسد. زیرا BTC با طلا به عنوان یک ارز “جایگزین” رقابت می‌کند. صاحبان این شرکت تنها کسانی نیستند که به چشم انداز بلندمدت بیت کوین خوش بین هستند.

آدام درِیپِر (Adam Draper)، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل Boost VC، این نکته جالب را بیان می‌ُکند:

“1 Bitcoin من هنوز 1 Bitcoin ارزش دارد. این ارز دیگر یعنی دلار آمریکا است که مدام در حال سقوط است.”

در اینجا یک واقعیت شگفت ‌انگیز نیز وجود دارد. تخمین زده می‌شود که ۹ تریلیون دلار (۲۲ درصد از کل دلارهای در گردش آمریکا) توسط بانک فدرال رزرو در سال ۲۰۲۰ چاپ شده است. اگر این اتفاق ادامه پیدا کند، قدرت خرج کردن آن ناگزیر کاهش می‌یابد. از سوی دیگر، قدرت بیت کوین ممکن است افزایش یابد. زیرا مردم به دنبال جایگزینی‌ برای ارزهای فیات هستند.

مایکرواستراتژی (MicroStrategy)

این کاهش ارزش و چاپ انبوه دلار باعث شده است که حتی شرکت‌های تجاری عمومی مانند مایکرواستراتژی بخشی از پول نقد خود را به عنوان ابزاری برای حفظ ارزش سهام به بیت کوین تبدیل کنند و از طرفداران جدی آن هستند. این شرکت در حال حاضر یکی از بزرگترین دارندگان بیت کوین است.

شرکت مایکرواستراتژی متعهد شده است که هرگز هیچ یک از حدود 130 هزار بیت کوینی را که در اختیار دارد، نفروشد. مایکل سِیلر (Michael Saylor) حتی برای جمع ‌آوری پول با شرکت مایکرواستراتژی وارد همکاری شد و از بیت‌ کوین‌های آن‌ها برای گرفتن وام برای خرید بیت ‌کوینِ بیشتر استفاده کرد. سِیلر با این کار عملاً از یک اهرم استفاده کرد.

با این حال، این بدین معنی است که شرکت میکرو استراتژی مارجین کال (margin call) و امتیاز لیکوئید شدن را خواهند داشت. در حدود قیمتی 21 هزار دلار، سِیلر باید مارجین بیشتری را اضافه کنند. در غیر این صورت با خطر لیکوئید شدن مواجه خواهد شد. با این حال، شرکت مایکرواستراتژی بیش از 90 هزار بیت کوینی دارد که هنوز هم می‌تواند از آن به عنوان وثیقه استفاده کند و طبق گزارش سرمایه گذاران، قیمت واقعی لیکوئید شدن آنها در حدود 3562 دلار بسته شده است.

آیا می‌توان از بیت کوین برای مخارج روزمره استفاده کرد؟

صحبت‌های پیرامون بیت کوین بسیار زیاد است. اما آیا واقعاً می‌توان از بیت کوین در زندگی روزمره خود استفاده کرد؟ در حال حاضر اماکن خاصی وجود دارد که Bitcoin را می‌پذیرند اما به طور کلی از Bitcoin برای مخارج روزمره استفاده نمی‌شود. چند سال بعد چطور؟ آینده بیت کوین به چه صورت است؟

برای اینکه این اتفاق بیافتد، بیت کوین باید به جریان اصلی تبدیل شود. گزارش دویچه بانک (Deutsche Bank) در سال 2020 با نام “Imagine 2030″، موانعی را بیان کرد که Bitcoin و ارزهای دیجیتال برای تبدیل شدن به جریان اصلی (تا سال 2030) باید بر آن غلبه کنند. این موانع ذکر شده به شرح زیر است:

1. مشروع شدن در نظر دولت‌ها و رگولاتورها (تنظیم کننده‌ها)

این گزارش بیان می‌کند که برای تحقق این امر، باید ثبات قیمت حاصل شود و مزایا به اندازه کافی به معامله‌گران و کاربران منتقل شود.

در حالی که اجرای مقررات فراگیر در سراسر جهان غیرممکن خواهد بود، مقررات مشارکتی در زمینه‌هایی مانند معاملات ارزهای دیجیتال می‌تواند در به حداقل رساندن دستکاری بازار کمک کند. بنابراین این امر منجر به افزایش اعتماد در بین فعالان بازار و کاهش نوسانات می‌شود.

2. فراهم شدن امکان دسترسی جهانی به بازار

دویچه بانک ادعا می‌کند که برای انجام این کار، سهامداران اصلی در بازار باید از ارزهای دیجیتال استقبال کنند. در این زمینه، این خبر که از اوایل سال 2021، مشتریان پی پال (PayPal) می‌توانند ارزهای دیجیتال را در این پلتفرم خریداری، فروش و نگهداری کنند و همچنین از آن‌ها برای خرید و فروش کالاها استفاده کنند، تحول بسیار مهمی را رقم زد.

این یک پیشرفت بزرگ است. زیرا درب پذیرش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را به روی تعداد زیادی از مردم باز می‌کند. بر اساس برآوردهای اخیر، پایگاه جهانی مشتریان پی پال در پایان سال 2020 بیش از 350 میلیون نفر بود. در توسعه دیگری، مسترکارت (Mastercard) در فوریه 2021 اعلام کرد که در اواخر سال به افراد اجازه می‌دهد تا از ارزهای دیجیتال استفاده کنند.

بنابراین در حالی که این موانعی هنوز وجود دارند، نشانه‌هایی نیز وجود دارد که می‌توان با تکیه بر آنان نسبت به پذیرش گسترده این فناوری در آینده خوش بین بود. آیا عوامل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است بر قیمت بیت کوین در آینده تأثیر بگذارد؟ خب، مفهوم ساده عرضه و تقاضا نیز وجود دارد.

در حال حاضر روزانه حدود 900 بیت کوین استخراج می‌شود. اما توجه به این نکته که سرمایه گذاران سازمانی مانند پی پال و گری اسکیل بیت کوین تراست به تنهایی روزانه بیش از 900 بیت کوین خریداری می‌کنند، باعث می‌شود امیدها برای صعودی بودن بیت کوین در بلند مدت زنده باشد.

بحث گردش نیز مهم است. تا سال 2025 تخمین زده می‌شود که 20 میلیون بیت کوین عرضه شود. همانطور که می‌دانیم، تنها 21 میلیون در نهایت استخراج خواهد شد. البته ما با آخرین ماینینگ هنوز کمی فاصله داریم. طبق برآوردها این اتفاق در سال 2141 رقم خواهد خورد.

بنابراین خیلی سخت نخواهد بود که پیش بینی کنیم در آینده میزان تقاضا از میزان عرضه پیشی خواهد گرفت. این یکی دیگر از نشانه‌های افزایش قیمت بیت کوین در آینده خواهد بود. با این حال، مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری، اگر به فکر از دست ندادن سرمایه خود هستید، مهم است که خودتان تحقیقات لازم را انجام دهید. عاقلانه است که سبد خود را به صورت متنوع بچینید تا ریسک خود را به حداقل برسانید.

اکنون که متوجه شدید چرا سرمایه گذاران بیت کوین را خریداری می‌کنند، آیا به این نیز فکر می‌کنید که زمان مناسبی برای خرید چه زمانی است؟

زمان مناسب برای خرید بیت کوین چه زمانی است؟

ما می‌توانیم از تاریخ استفاده کنیم تا بینش مناسبی در مورد آینده پیدا کنیم. توجه داشته باشید که هیچ کدام از این مسائل توصیه مالی نیست و فقط برای اهداف آموزشی است. پس لطفا خودتان تحقیقات لازم را انجام دهید کنید.

بیت کوین چیست ؟

این نمودار معروف رنگین کمان بیت کوین است که پیش بینی قیمت بیت کوین را در یک بازه زمانی بلند مدت نشان می‌دهد. هر بار که به منطقه آبی نزدیک می‌شویم، معامله‌گران نسبت به خرید یا فروش واکنش شدیدی نشان می‌دهند. اما معمولاً زمانی است که ترس جمعی در بازارها وجود دارد این اتفاق می‌افتد. مهم است که توجه داشته باشید که عملکردهای گذشته قطعیتی از نتایج آینده با خود به همراه ندارند!

چگونه می‌توان بیت کوین را خریداری کرد؟

بیشتر بخوانید : راهنمای جامع لایه‌‌های شبکه بلاکچین

در واقع این کار بسیار آسان است. بیت کوین، اتریوم و USDT همگی برای خرید در دسترس هستند و می‌توانند در عرض چند دقیقه در کیف پول شما منتقل شوند. اگر ترجیح می‌دهید از ATM استفاده کنید، در برخی کشورها می‌توانید به صورت آفلاین نیز از دستگاه خودپرداز بیت کوین را خریداری کنید. اما همچنان برای آن به یک کیف پول نیز نیاز دارید. ممکن است برایتان سوال شده باشد که کیف پول چیست؟ در اصطلاح دنیای رمزارزها، کیف پول فضایی است که می‌توانید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال خود را در آن ذخیره کنید.

انواع کیف پول می‌تواند شامل کیف پول آفلاین (کیف پول سرد) یا کیف پول آنلاین (کیف پول داغ) باشد. با این حال، هیچ بیت کوینی در واقع در کیف پول ذخیره نمی‌شود. همه آن‌ها در بلاک چین ذخیره می‌شوند. هر کیف پول در اصل یک برنامه نرم افزاری است که با شبکه بیت کوین ارتباط برقرار می‌کند.

هر کیف پول یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی دارد. هر کسی می‌تواند کلید عمومی کیف پول شما را داشته باشد و مانند یک آدرس ایمیل به عنوان یک شناسه برای دریافت بیت کوین استفاده می‌شود. از طرف دیگر فقط شما باید کلید خصوصی خود را داشته باشید و در اصل رمز عبوری است که برای امضای تراکنش‌ها از آن استفاده می‌کنید.

ریسک سرمایه گذاری در بیت کوین

مانند همه سرمایه گذاری‌های دیگر، هنگام سرمایه گذاری در بیت کوین خطراتی وجود دارد. یک سرمایه گذار آگاه بودن به معنای درک پتانسیل‌ها و همچنین ریسک‌های موجود است. بیایید برخی از ریسک‌های کلیدی سرمایه گذاری در بیت کوین را بررسی کنیم تا با جنبه‌های منفی این سرمایه گذاری نیز آشنا شویم.

ریسک مقررات

از آنجایی که بیت کوین هنوز یک دارایی نسبتاً جدید است، همچنان عدم اطمینان و تغییرات دائمی در مقررات بیت کوین وجود دارد و مناطق و کشورهای مختلف جهان قوانین خاص خود را در مورد آن دارند. نمونه آن در ایالات متحده آمریکا است. جایی که برخی از شهرها مانند نیویورک استخراج بیت کوین را ممنوع می‌کنند و برخی دیگر مانند تگزاس بیشتر پذیرای استخراج بیت کوین هستند. اما همچنین قوانین می‌توانند در هر زمان تغییر کنند. نمونه اخیر چین است که استخراج و معاملات بیت کوین را به طور ناگهانی در سال 2021 ممنوع کرده است که باعث کاهش شدید قیمت بیت کوین شد.

ریسک امنیتی

ریسک امنیتی بیت کوین چیست ؟بسیاری از افرادی که بیت کوین را نگه می‌دارند آن را در یک صرافی خریداری کرده و در آنجا نگهداری می‌کنند. یک ضرب المثل معروف در دنیای رمزارزها وجود دارد: “نه کلیدهای شما، نه کوین‌های شما”. این بدان معنی است که اگر صرافی هک شود یا سقوط کند، بیت کوین شما نیز در خطر از دست رفتن قرار خواهد گرفت.

ریسک بازار

قیمت بیت کوین می‌تواند بسیار در هر لحظه با لحظه قبل متفاوت باشد و بسیار پُر نوسان است. در برخی سناریوها، مثلا در سال 2013 قیمت بیت کوین در یک روز 61 درصد کاهش یافت. در حالی که رکورد کاهش قیمت یک روزه در سال 2014 به 80 درصد رسید. هنگام سرمایه گذاری در بیت کوین، توصیه می‌شود از نظر ذهنی برای چنین نوساناتی آماده باشید و افق بلندمدت 3 ساله یا بیشتر داشته باشید.

امنیت بیت کوین چیست ؟

قابل درک است که اغلب برای مبتدیان این سوال پیش بیاید که آیا بیت کوین ایمن است یا خیر. سوال این است که بیت کوین دقیقا چقدر امنیت دارد؟ در پاسخ باید گفت که این ارز تا زمانی که مراحل قانونی را دنبال کنید بسیار ایمن است. هر کس یک کلید خصوصی خواهد داشت که به عنوان مجوز تراکنش استفاده می‌شود. شما نمی‌توانید بیت کوین را بدون استفاده از کلید خصوصی از کیف پول خود خارج کنید.

کلید خصوصی می‌تواند به شکل یک عبارت 24 کلمه‌ای نیز باشد. بنابراین بسیار مهم است که این رمز را در یک مکان امن نگهداری کنید و آن را در اختیار کسی قرار ندهید. پیش از این در سایر مقالات برای شما عنوان کرده بودیم که بلاک چین به گونه‌ای تنظیم شده است که انجام هک‌هایی مانند حملات 51 درصدی بسیار سخت است.

اکنون شما اطلاعات کافی در مورد بیت کوین را دارید. اما چگونه آن را با برخی دیگر از ارزهای دیجیتال مقایسه می‌کنید؟

بیت کوین چیست ؟

مقایسه بیت کوین و اتریوم

بیت‌کوین و اتریوم دو ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار هستند. در واقع اصطلاح اتریوم به بلاک چین اتریوم و اتر به ارز آن اطلاق می‌شود. بیت کوین و اتر تا حدودی به هم شبیه هستند اما کاملا بر هم منطبق نیستند. دلیل آن این است که اساساً آنها اهداف مختلفی را به عنوان ارزهای دیجیتال دنبال می‌کنند.

بیت کوین به عنوان جایگزینی برای ارز فیات ایجاد شد. بنابراین، در درجه اول به عنوان یک ذخیره ارزش و یک ارز مبادله دیده می‌شود. اگرچه هر دو تا چند روز پیش از مکانیسم اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کردند، با فعال شدن اتریوم 2.0، این شبکه به مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) تغییر رویه داد.

از سوی دیگر اتریوم به عنوان یک شبکه غیرمتمرکز ایجاد شد که می‌توان برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) را بر اساس قراردادهای هوشمند ایجاد کرد و اتر به عنوان ارز بلاک چین آن عمل می‌کند.

قبل از ارتقا اخیر اتریوم، مقیاس پذیری اتریوم بسیار کاهش یافته بود. یک بلاک در حدود زمانی 15 ثانیه ایجاد می‌شد در حالی که برای بیت کوین این زمان حدود 10 دقیقه بود. این اقدامی هدفمند توسط خالق این شبکه یعنی ویتالیک بوترین بود که در آن زمان، از زمان لازم برای ایجاد یک بلاک بیت کوین ناامید شده بود. زمان کوتاه‌تر ایجاد بلاک در شبکه اتریوم، امکان ساخت Dapp ها را فراهم می‌کند. دلیل اصلی استفاده از اتریوم نیز برای همین منظور است. در حالی که بیت‌ کوین بیشتر به عنوان یک جایگزین ارزهای فیات استفاده می‌شود.

بیت کوین چیست ؟

مقایسه بیت کوین و لایت کوین

لایت کوین یکی دیگر از ارزهای دیجیتال قدیمی است که در سال 2011 تأسیس شد. اما چگونه این ارز با برادر بزرگ خود یعنی بیت کوین مقایسه می‌شود؟

لایت کوین به عنوان بیت کوینِ آلتکوین‌ها شناخته می‌شود. این ارز بسیاری از عملکردهای مشابه بیت کوین مانند PoW را به اشتراک می‌گذارد. با این تفاسیر، علت به وجود آمدن آن چیست؟

لایت کوین برای مبارزه با برخی از مشکلاتی که بیت کوین با آن مواجه می‌شود ایجاد شده است. در درجه اول، زمان اعتبارسنجی یک بلاک جدید در بلاکچین آن، فقط 2.5 دقیقه طول می کشد (در مقایسه با 10 دقیقه برای بیت کوین این زمان یک چهارم است).

این دو بلاکچین همچنین از الگوریتم‌های هش متفاوتی استفاده می‌کنند. بیت‌ کوین از الگوریتم SHA256 استفاده می‌کند، در حالی که لایت کوین از الگوریتم Scrypt استفاده می‌کند که انرژی کمتری مصرف می‌کند. لایت کوین در طول زمان حیات خود، محبوبیت نسبی‌ای را حفظ کرده است و به راحتی در بین 10 ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار قرار گرفته است. اما هرگز نتوانسته تاج و تخت بیت کوین را سرنگون کند. چرا اینطور است؟

علیرغم مزایای ظاهری لایت کوین، بیت کوین پذیرش بهتری دارد. با اینکه لایت کوین در اماکن بسیار بیشتری نسبت به بیت کوین به عنوان نوعی پرداخت پذیرفته شده است اما بازهم به جایگاه بیت کوین نزدیک هم نشده است. شاید یکی از دلایل آن این است لایت کوین دارای عرضه بالاتری نسبت به بیت کوین است (84 میلیون در مقایسه با 21 میلیون). برای سرمایه گذاران، این یک عامل بزرگ است. هر چه تعداد کوین بیشتر باشد، احتمالاً قیمت کمتری خواهد داشت.

بیت کوین در مقابل تتر یا USDT

سومین رمزارز با بالاترین ارزش بازار، تتر با نام اصلی Tether (USDT) است.

بیت کوین نوعی ارز دیجیتال متفاوت از USDT است. تتر یک استیبل کوین است.

استیبل کوین یک ارز دیجیتال است که قیمت آن با ارزش یک دارایی پایدار یا گروهی از دارایی‌ها مرتبط است. اغلبِ این دارایی‌های پشتوانه، یک ارز فیات مانند دلار آمریکا است. با این حال، ممکن است این پشتوانه دارایی‌های کالایی مانند طلا یا نقره نیز باشد.

در مورد USDT، پشتوانه آن دلار آمریکا است. این بدان معنی است که قیمت آن همیشه در تناسب با دلار آمریکا باقی خواهد ماند. همانطور که می‌دانیم بیت کوین می‌تواند همراه با نوسانات بسیار زیادی باشد. در عوض USDT می‌تواند در مواقعی که بازار پرنوسان است، شرایط مطمئن‌تری را ارئه دهد.

برای یک قرارداد دائمی معکوس، از یک ارز دیجیتال اصلی (که در مورد جفت ارز BTC/USD، این ارز بیت کوین است) برای معاملات استفاده می‌شود. معامله گران باید ارز دیجیتال را به عنوان مارجین نگه دارند. بنابراین، حتی اگر یک معامله‌گر فقط پوزیشن خود را حفظ کند، این پتانسیل برای معامله‌گران وجود دارد که ضرر کنند.

با این حال، با یک قرارداد BTC/USDT، نیازی نیست که یک معامله‌گر پوزیشن خود را هج (hedge) کند تا از متحمل شدن ضرر جلوگیری کند. این به این دلیل است که به جای آن از USDT به عنوان مارجین استفاده می‌شود. بنابراین، در زمان نوسانات، تبدیل دارایی‌های شما به پوزیشن‌های دارای پشتوانه USDT می‌تواند گزینه مفیدی باشد.

آیا بیت کوین قانونی است؟

در اکثر کشورهای جهان، استفاده از بیت کوین قانونی است. در واقع، کشورهایی وجود دارند که دوستدار رمزارزها باشند و برای سرمایه گذاران و معامله‌گران ارزهای دیجیتال امکانات مناسبی را فراهم کنند.

آیا بیت کوین قانونی است؟

با این حال، بین کشورهایی که Bitcoin را به صورت قانونی به رسمیت می‌شناسند، اختلاف نظرهایی وجود دارد. برخی از کشورها آن را به عنوان ارز و برخی به عنوان یک دارایی مالی قابل معامله با مالیات بر عایدی سرمایه می‌شناسند.

تعداد کمی از کشورهایی مانند السالوادور و جمهوری آفریقای مرکزی حتی بیت کوین را به عنوان ارز قانونی اعلام کرده‌اند. اما تعداد محدودی از کشورها به دلیل ترس از اینکه این رمزارز تهدیدی برای سیستم پولی آنها باشد و یا به علت نگرانی‌های مربوط به استفاده از آن برای فعالیت‌های غیرقانونی، بیت کوین را به طور کامل ممنوع کرده‌اند.

نحوه استفاده از بیت کوین در پوزیشن‌های شورت (short trading)

معاملات شورت بیت کوین یک فرآیند است که شما روی این که قیمت آن ارز بر اساس چندین عامل به زودی کاهش می‌یابد، شرط بندی می‌کنید. در چنین حالتی، ابتدا باید مقداری ارز از یک صرافی یا کارگزار قرض کرده و Bitcoin را به قیمت فعلی بازار بفروشید. سپس وقتی قیمت BTC کاهش یافت، باید آن را مجددا خریداری کرده و وام را به وام دهنده برگردانید. در ادامه به چندین روش برای وارد شدن به معاملات شورت Bitcoin اشاره شده است.

معاملات مارجین

پلتفرم‌های معاملاتی مارجین مانند کراکن (Kraken) و بایننس (Binance) به کاربرانی که قصد معاملات مارجین را دارند، این امکان را می‌دهند که برای انجام معامله، ارز مورد نظر را از صرافی قرض بگیرند. این اهرمی را برای خریدار ایجاد می‌کند و او را قادر می‌سازد تا سود خود را افزایش دهد.

معاملات آتی

مانند تمام دارایی‌های دیگر، Bitcoin نیز دارای بازار آتی است. معاملات آتی بیت کوین از سال 2017 مورد محبوبیت قرار گرفته است. این قابلیت در چندین صرافی موجود است. رایج ترین آنها بورس کالای شیکاگو است که همچنین بزرگترین پلتفرم معاملاتی معاملات مشتقه جهان است.

معاملات اختیار معامله

معامله‌گران می‌توانند با استفاده از گزینه‌های کال (call) و پوت (put) از پوزیشن‌های شورت Bitcoin استفاده کنند. با این حال، هزینه‌ها و خطرات آنها در مقایسه با معاملات مارجین بسیار بالاتر است.

CFD های بیت کوین

قراردادهای مابه‌التفاوت بیت کوین (CFD) مشابه قراردادهای آتی Bitcoin است. با این حال، CFD های Bitcoin نسبت به قراردادهای آتی معمولی انعطاف پذیری بیشتری را در زمان تسویه ارائه می‌دهند.

سخن پایانی

آینده بیت کوین چیست ؟ بیت کوین در چند سال گذشته رشد بسیار زیادی کرده است. این رشد نه فقط از نظر قیمت بلکه از نظر پذیرش در بین کاربران نیز بوده است. اما نکته مهم این است که هنوز داستان بیت کوین تمام نشده است. در دهه آینده، به نظر می‌رسد که انقلاب پول دیجیتالی به وقوع می‌پیوندد و Bitcoin نیز در مرکز آن قرار خواهد گرفت.

هیچ کس توانایی پیش بینی دقیق آینده را ندارد و دشوار است که بگوییم قیمت BTC در نهایت چقدر می‌تواند بالا برود. اما نشانه‌ها حاکی از آن است که چشم انداز بیت کوین صعودی است.

البته رویدادهای غیرمنتظره جهانی در هر زمانی ممکن است رخ دهد که برخی از آنها ممکن است بر قیمت BTC تأثیر بگذارد. در واقع، این دقیقاً همان چیزی است که با شروع همه‌گیری کووید-19 در اوایل سال 2020 اتفاق افتاد. قیمت آن در ابتدا سقوط کرد، حتی برای مدت کوتاهی به حدود 4000 دلار نیز رسید. اما در اوایل سال 2021 رکوردهای سابق خود را شکست و از 40000 دلار گذشت.

در واقع، همه‌گیری در نهایت به گسترش پذیرش بیت کوین کمک کرده است. این مسئله نه تنها به انقلاب پول دیجیتالی سرعت بخشیده است، بلکه باعث شده است سرمایه گذاران بیشتری بیت کوین را به عنوان یک دارایی امن بینند. در نهایت یک مسئله مسلم است و آن این است که آینده Bitcoin روشن به نظر می‌رسد.

بیت کوین چگونه تولید میشود؟

بیت کوین بواسطه یک مکانیزم و الگوریتمی به نام اثبات کار (گواهی کار) توسط رایانه‌هایی در سراسر جهان استخراج می‌شود.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین، یک شبکه پرداخت مبتنی بر بلاک چین و همتا به همتا است. این شبکه غیرمتمرکز دارای یکارز دیجیتال به نام BTC است که هیچ قدرت یا شخص واسطی مثل بانک آن را کنترل نمی‌کند.

هدف از ایجاد بیت کوین چیست؟

هدف از خلق بیت کوین طبق ادعای سازندگان آن، امکان انتقال و ذخیره پول در سراسر دنیا و برای همه افراد بدون نیاز به کنترل یک دولت و قدرت مرکزی است.

9
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x