بیوگرافی ایلان ماسک ؛ Elon Musk کیست؟

خانهمقالاتبیوگرافی ایلان ماسک...

آنچه می‌خوانید...

ایلان ماسک کارآفرین با سمت مدیر ارشد شرکت سازندۀ خودروهای الکترونیکی تسلا (TSLA) و مدیرعامل شرکت خصوصی SpaceX به شهرتی جهانی دست یافته است. ماسک یکی از بنیانگذاران شرکت پِی پال (PYPL) و یکی از سرمایه‌گذاران اولیه در چندین شرکت فناوری بود و در آوریل 2022 مذاکراتی را برای خصوصی کردن شرکت توییتر (TWTR) آغاز کرد. برای آشنایی بیشتر با زندگی ایلان ماسک این مقالۀ فکت کوینز را تا انتها بخوانید.

موفقیت و سبک شخصیتی او باعث مقایسه‌اش با سایر سرمایه‌داران بزرگ تاریخ آمریکا از جمله استیو جابز، هوارد هیوز و هنری فورد شده است. تا ژوئن 2022 او با دارایی خالص در حدود 220 میلیارد دلار ثروتمندترین فرد جهان شناخته شد. ماسک برای اولین بار در سال 2021 به این جایگاه دست یافت و از جف بزوس، بنیانگذار Amazon.com (AMZN) جلو زد. در این مقاله، مروری کوتاه به زندگی مردی خواهیم داشت که به اوج دنیای کسب‌وکار رسیده است.

- Advertisement -
ایلان ماسک
  • ایلان ماسک مدیر ارشد کاریزماتیک شرکت سازندۀ خودروهای الکتریکی تسلا و شرکت سازندۀ موشک SpaceX است و قرارداد خرید توییتر را امضا کرده است.
  • او در آفریقای جنوبی به دنیا آمده و بزرگ شد و پیش از نقل مکان به آمریکا مدتی را در کانادا سپری کرد.
  • در دانشگاه پنسیلوانیا و در رشتۀ فیزیک تحصیل کرده بود و به عنوان یک کارآفرین سریالی در حوزۀ فناوری اولین تجربه‌هایش را کسب کرده و با Zip2 و X.com موفقیت‌های ابتدایی را به دست آورد که با شرکتی ادغام شد که به PayPal تبدیل شد.
  • ماسک گهگاهی رفتار غیرعادی داشته است. او گفته است که به سندرم آسپرگر مبتلا است.

جوانی و تحصیل

ایلان ریو ماسک در سال 1971 در پرتوریا، آفریقای جنوبی به دنیا آمد و بزرگترین فرزند در میان سه فرزند خانواده است. پدرش یک مهندس اهل آفریقای جنوبی، مادرش یک مدل و متخصص تغذیۀ کانادایی بود. او پس از طلاق والدینش در سال 1980، عمدتاً با پدرش زندگی می‌کرد. بعدها به پدرش لقب «انسان وحشتناکی داد… چون تقریباً هر کار زشتی که بتوانید فکرش را بکنید، او انجام داده است».

ایلان ماسک می‌گوید: «من در شرایط وحشتناکی تربیت شدم. در سنین رشد با مشکلات زیادی مواجه شدم. یکی از چیزهایی که در مورد فرزندانم نگران هستم این است که آنها به اندازۀ کافی با ناملایمات زندگی مواجه نمی‌شوند».

مطلب مفید: ایلان ماسک: تورم به زودی کاهش می‌یابد و رکود اقتصادی نیز ملایم خواهد بود

کودکی

ایلان ماسک در مدرسۀ مقدماتی خصوصی انگلیسی زبان واترکلوف هاوس (Waterkloof House) ثبت نام کرد – او یک سال زودتر شروع به تحصیل کرد – سپس از دبیرستان پسرانۀ پرتوریا (Pretoria) فارغ التحصیل شد. او یک کتاب خوان قهار و خود ساخته بود و به همین دلیل نتواسنت دوستان زیادی داشته باشد.

ماسک می‌گوید: «آنها از بهترین دوست من خواستند که مرا از مخفیگاهم بیرون آورد تا بتوانند کتکم بزنند و این خیلی دردآور است. بنا به دلایلی، همیشه می‌خواستند کتکم بزنند و این هیچ وقت متوقف نمی‌شد. این اتفاقات بزرگ شدن مرا بسیار دشوار می‌کرد. به مدت چند سال هیچ وقت از دستشان امان نداشتم. باندهایی در اطراف مدرسه جمع می‌شدند و سعی می‌کردند به شدت کتکم بزنند و وقتی به خانه می‌رفتم، اوضاع بدتری در انتظارم بود».

ایلان ماسک
کودکی

دستاوردهای اولیۀ ایلان ماسک

فناوری به راه فراری برای ماسک تبدیل شد. او در 10 سالگی و با استفاده از یک کمودور VIC-20 که یک کامپیوتر خانگی نسبتاً ارزان بود با برنامه‌نویسی آشنا شد. پس از مدتی آن قدر در این زمینه ماهر شد که یک بازی کامپیوتری به نام بلاستر (Blastar) که در سبک بازی مهاجمان فضایی (Space Invaders) بود، طراحی کرد. او کد BASIC بازی را به مبلغ 500 دلار به یک مجلۀ کامپیوتر فروخت.

او و برادرش در سنین کودکی تصمیم گرفتند که یک کلوپ بازی‌های کامپیوتری در نزدیکی مدرسه راه‌اندازی کنند. اما والدینشان با این کار مخالفت کردند.

سال‌های دانشگاه

ماسک در 17 سالگی به کانادا مهاجرت کرد. او سپس از طریق مادرش توانست شهروندی کانادا را به دست آورد.

پس از مهاجرت به کانادا، در دانشگاه کویین در کینگستون ایالت اونتاریو ثبت نام کرد. در آنجا با جاستین ویلتون (Justine Wilson) آشنا شد که نویسنده‌ای بلندپرواز بود. آنها با هم ازدواج کردند و پیش از طلاق گرفتن در سال 2008، صاحب 5 فرزند شدند: یک دوقلو و یک سه قلو.

ورود به آمریکا

Elon Musk پس از دو سال تحصیل در دانشگاه کویین به دانشگاه پنسیلوانیا (Pennsylvania) رفت. او در آنجا در دو رشته مشغول به تحصیل شد اما این طور نبود که تمام وقتش را به کار بپردازد و وقتی برای تفریح نگذارد. همراه با یکی از همکلاسانش یک خانۀ اخوت (fraternity house) دارای 10 اتاق خواب خرید که به عنوان کلوپ شبانۀ اختصاصی استفاده کردند.

ماسک با مدرک لسیانس علوم در فیزیک و نیز لیسانس هنر در اقتصاد از آموزشکدۀ وارتون (Wharton) فارغ‌التحصیل شد. این دو رشته تا حدی از آیندۀ کاری ماسک خبر می‌دادند، اما فیزیک بیشترین تأثیر را روی او گذاشت.

او بعدها گفت:

«فیزیک چارچوب خوبی برای تفکر است. با آن می‌توانید همه چیز را به حقایق اساسی‌شان خلاصه کرده و از آنجا استدلال کنید».

موفقیت‌های برجستۀ ایلان ماسک

ماسک در 24 سالگی به کالیفرنیا رفت و در رشتۀ فیزیک کاربردی در مقطع دکتری دانشگاه استنفورد مشغول به تحصیل شد. اما پس از انفجار اینترنت و رونق سیلیکون ولی رؤیاهای کارآفرینانه در سر پروراند. او پس از دو روز برنامۀ دکتری را رها کرد.

ایلان ماسک و SpaceX

X.com

ایلان ماسک در سال 1995 با 15.000 دلار و به همراه برادر کوچکترش کیمبال (Kimbal) شرکت نرم‌افزاری Zip2 را راه‌اندازی کرد که به روزنامه‌ها کمک می‌کرد راهنمای شهری آنلاین داشته باشند. در سال 1992، شرکت کامپیوتری کامپک (Compaq) Zip2 را به مبلغ 341 میلیون دلار خرید. ماسک از پول خرید Zip2 برای راه‌اندازی X.com که یک کسب‌وکار پرریسک فین‌تک ، پیش از آن که اصطلاح فین‌تک اینقدر رواج پیدا کند، است، استفاده کرد.

X.com با یک شرکت انتقال پول به نام کانفینیتی (Confinity) ادغام شد و شرکت حاصله از این ادغام به نام پی پال مشهور شد. پیش از آن که شرکت ای بِی (EBAY) این شرکت پرداخت را به قیمت 5/1 میلیارد دلار بخرد، پیتر تیل (Peter Thiel) ماسک را از مدیر عاملی شرکت برکنار کرد، اما ماسک به دلیل %7/11 سهامی که در پی پال داشت، از این خرید سود می‌کرد. او در مصاحبه‌ای در سال 2018 گفت: «عوایدم از پی پال پس از کسر مالیات حدود 180 میلیون دلار بود. 100 میلیون دلار را به SpaceX اختصاص دادم، 70 میلیون به تسلا و 10 میلیون دلار هم به سولار سیتی (SolarCity) و برای دادن اجاره مجبور شدم قرض کنم».

در سال 2017، نام دامنۀ X.com را از پی پال خرید.

تسلا

ماسک در سال 2004 به عنوان یک سرمایه‌گذار اولیه در کسب‌وکار پرریسک خودروهای الکترونیکی وارد شد. در نهایت حدود 6 میلیارد و 300 میلیون دلار را مشارکت داده تا کسب و کار را شروع کرده و به تیم مهندس مارتین ابرهارد (Martin Eberhard) ملحق شود تا برای راه‌اندازی شرکتی که بعدها به نام تسلا مشهور شد به آنها کمک کند. ابرهارد پس از چندین بار مخالفت در سال 2007 اخراج شد و یک مدیرعامل موقت برای شرکت استخدام شد تا این که Elon Musk به عنوان مدیرعامل و معمار محصول کنترل را در دست گرفت. شرکت تسلا تحت نظارت او به ارزشمندترین شرکت خودروسازی و یکی از مشهورترین برندهایش تبدیل شد.

شرکت تسلا به لطف خرید شرکت سولار سیتی، علاوه بر تولید خودروهای الکترونیکی در حوزۀ انرژی خورشیدی هم حضوری فعال دارد. این شرکت در حال حاضر دو باتری خورشیدی قابل شارژ تولید می‌کند. پاوروال (Powerwall) کوچکتر برای برق اضطراری خانگی و استفادۀ خارج از شبکه طراحی شده و پاورپَک (Powerpack) بزرگتر برای استفاده در شبکۀ تأسیسات تجاری یا الکتریکی است.

ایلان ماسک
تسلا

spaceX

ماسک بیشترین بخش عوایدش از سهام پی پال را برای تأسیس شرکت فناوری‌های اکتشاف فضا اختصاص داد که طراح موشک‌هایی است که به نام SpaceX مشهورند. او در سال 2002 از حساب خودش مبلغ 100 میلیون دلار را برای تأسیس SpaceX هزینه کرد.

شرکت SpaceX در زمان رهبری ایلان ماسک چندین قرارداد مهم با سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) و نیروی هوایی آمریکا برای طراحی موشک‌های پرتاب فضایی منعقد کرد. ماسک در مورد برنامه‌هایی برای فرستادن یک فضانورد به مریخ تا سال ۲۰۲۵ در تلاشی مشترک با ناسا تبلیغات گسترده‌ای کرده است.

ایلان ماسک
SpaceX

توییتر

ایلان ماسک که تصویرش در شبکۀ پیام‌رسانی مکرر نشان داده می‌شد، %2/9 سهام خود در توییتر را در آوریل 2022 فاش کرد. توییتر به او جایگاهی در هیئت مدیره را پیشنهاد کرد که او ابتدا پذیرفته و چند روز بعد آن را رد کرد. سپس ماسک نامه‌ای را به عنوان «آغوش خرسی» به توییتر فرستاد که پیشنهاد کرد شرکت را به قیمت 20/54 دلار به ازای هر سهم بخرد.

هیئت مدیرۀ توییتر یک اقدام قرص سمی [اقدام تدافعی برای جلوگیری از خریداری شدن شرکت توسط یکی از رقبا] انجام داد تا ماسک را از انباشت سهم بیشتر منصرف کند. اما آنها در نهایت پس از آن که ماسک پیشنهاد 5/46 میلیارد دلاری‌اش در تأمین مالی تعهد شده برای معامله در یک پروندۀ اوراق بهادار را فاش کرد، آن را پذیرفتند.

بیشتر بخوانید : اولین پیروزی توییتر در مقابل ایلان ماسک؛ دادگاه در ماه اکتبر برگزار خواهد شد

خصوصیات عجیب و غریب ایلان ماسک

ماسک در 7 سپتامبر 2018 و در حین مصاحبه‌ای برای تهیۀ پادکست حشیش می‌کشید.

درست یک ماه قبل، ماسک یک توییت شرم‌آور ارسال و در آن ادعا کرد که قصد دارد تسلا را خصوصی کند و بودجۀ مورد نیاز برای این کار را هم فراهم کرده است. او متعاقباً به شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) رسیدگی کرد که در آن ادعا شده بود او با ارسال این توییت با پرداخت 20 میلیون دلار جریمه به همراه پرداخت همان مبلغ جریمه برای تسلا آگاهانه سرمایه‌گذاران را گمراه کرده است. سپس موافقت کرد که به وکلای تسلا اجازه دهد توییت‌هایی را که حاوی اطلاعات مهم در مورد شرکت است، قبل از ارسال تأیید کنند.

ماسک در مارس 2022 دادخواستی را برای لغو حکم رضایت ناشی از آن پرونده ارائه کرد. او در آوریل 2022 رگولاتورهای SEC را در مورد این پرونده «حرامزاده» خواند.

بیماری ایلان ماسک

او در 8 می 2021 در زمان حضورش در برنامۀ پخش زندۀ شنبه شب (Saturday Night Live) فاش کرد که به سندرم آسپرگر، یک اختلال طیف اوتیسم مبتلاست. ماسک توضیح داد: «من امشب به عنوان اولین فرد مبتلا به آسپرگر که میزبان SNL است، یا حداقل اولین کسی که آن را فاش می‌کند، تاریخ ساز شدم. شرایط رشد عصبی چگونه خود را نشان می‌دهد؟ من هیچ وقت در نحوۀ صحبت کردنم لحن یا تنوع زیادی نداشتم که گفته شود برای بازی کمدی عالی است».

آیا ایلان ماسک ازدواج کرده است؟

ماسک در طول زندگی‌اش سه بار طلاق گرفته که دو بار آن از همسر دومش تلولا رایلی (Talulah Riley) بوده است. او از سال 2018 تا 2022 با کلیر الیس بوچر (Claire Elise Boucher) خواننده/ترانه سرای کانادایی که در حوزۀ حرفه‌ای به گریمز (Grimes) مشهور است، رابطه داشت که از او یک پسر در سال 2020 و یک دختر در سال 2022 دارد. آنها هنوز بهترین دوستان همدیگرند. او از اولین ازدواجش با جاستین ماسک (Justine Musk) هم پنج پسر دارد.

فرزند ایلان ماسک
فرزند Elon Musk

سخن آخر؛ ایلان ماسک

علاقۀ اولیۀ ماسک به فلسفه، رمان‌های علمی تخیلی و فانتزی، در ایده آل گرایی و توجهش به پیشرفت انسان و حرفۀ تجاری او منعکس شده است. او در زمینه‌هایی کار می‌کند که برای آیندۀ بشریت، حیاتی تشخیصشان داده است، به ویژه انتقال به سوی استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر، اکتشاف فضا و اینترنت. ایلان ماسک منتقدان را به چالش کشیده است، صنایع را مختل کرده و بیشترین درآمد را از پی پال، تسلا موتورز، سولار سیتی و SpaceX به دست آورده است.

ماسک چقدر ثروت دارد؟

در ژوئن 2022 ثروت خالص او 220 میلیارد دلار برآورد شد که او را به ثروتمندترین انسان روی کرۀ زمین تبدیل کرد.

آیا ماسک ثروتمند به دنیا آمد؟

خیر. در یک خانواده از طبقۀ متوسط به دنیا آمد. بر اساس گزارش‌ها، او وقتی در سال 1995 X.com را تأسیس کرد، بیش از 100.000 دلار وام دانشجویی بدهکار و برای پرداخت اجاره هم در مضیقه بود.

Elon Musk در تسلا چه می‌کند؟

نام او رسماً به عنوان یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل تسلا در وب سایت این شرکت آورده شده است. در یک پروندۀ اوراق بهادار در سال 2021، این شرکت لقب «شاه تکنسین تسلا» را برای او فاش کرد.

او مالک چه شرکت‌هایی است؟

ماسک در چندین شرکت از جمله تسلا، SpaceX، شرکت بورینگ (Boring Company)، نورالینک (Neuralink) و توییتر یک سهامدار بزرگ است.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان