بی ان بی چین ( BNB Chain): تکامل زنجیره هوشمند بایننس

خانهآموزش هابی ان بی...

آنچه می‌خوانید...

زنجیره هوشمند بایننس (BSC) اکنون به بی ان بی چین (زنجیره BNB) تبدیل شده است. BSC، بلاک چین لایه 1 یا بلاک چین پایه صرافی بایننس، اخیراً از ادغام Binance Smart Chain و Binance Chain برای تشکیل زنجیره بی ان بی یا  BNB Chain خبر داده است. قابل ذکر است، راه اندازی مجدد بلاک چین پایه بایننس بخشی از طرح پیوند این شبکه به توکن حاکمیتی پروتکل، BNB، با هدف افزایش غیرمتمرکز بودن شبکه است. در این مقاله از فکت کوینز به بررسی بی ان بی چین می پردازیم.

چانگپنگ ژائو، مدیرعامل بایننس، گفت: «مردم همیشه BSC را بخشی از بایننس می‌دانند، زیرا نام این شرکت را یدک می‌کشد. او افزود: «ما کارهای زیادی برای تمرکززدایی آن انجام داده‌ایم و امیدواریم که BNB فراتر از بایننس باشد.»

بایننس تا به امروز بیش از 1 میلیارد دلار در اکوسیستم BSC سرمایه گذاری کرده است تا از رقابت مداوم خود با شبکه اتریوم و سایر بلاک چین‌های لایه 1 حمایت کند. بایننس با این کار امیدوار است تا انتقادات وارده به متمرکز بودن بیش از حد BSC را کاهش دهد.

بایننس در نظر دارد تا BNB به عنوان توکن اکوسیستم BSC به بخش های مختلفی از جمله گیم فای (GameFi) و صنعت توکن‌های NFT خدمت کند. این امر برای توسعه اکوسیستمی که بایننس آن را «متافای» (MetaFi) می‌نامد ضروری است.

بیشتر بخوانید : گیم فای (GameFi) چیست و چه ارتباطی به دیفای دارد؟

بی ان بی چین (زنجیره BNB) چیست؟

به گفته مدیر عامل بایننس، BNB مخفف “Build N Build” است. BNB Chain متشکل از زنجیره BNB Beacon Chain برای مدیریت BNB Chain (استیکینگ و رأی‌گیری) و زنجیره BNB Smart Chain است که همچنان با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار است.

هدف بی ان بی چین (زنجیره BNB) افزایش تعامل پذیری و توسعه زیرساخت‌های زیربنایی «محیط مجازی موازی جهان» (world’s parallel virtual environment) است که گامی رو به جلو در توسعه متافای بایننس است.

بی ان بی چِین
قابلیت‌های کلیدی زنجیره BNB

زنجیره هوشمند بایننس چیست؟

اولین بلاک چین توسعه یافته توسط بایننس، بایننس چین (Binance Chain) نام داشت. اما این بلاک چین دارای محدودیت‌هایی در برنامه نویسی بود. به همین دلیل زنجیره هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) برای دور زدن این مشکلات توسعه داده شد. این شبکه بلاک چینی برای استفاده از اپلیکیشن‌های مبتنی بر قرارداد هوشمند طراحی شده است.

به لطف فعالیت هم‌زمان BSC و Binance Chain کاربران می‌توانند از مزیت‌های هر دو شبکه بهره مند شوند. برای مثال Binance Chain ظرفیت تراکنش بسیار بالایی دارد؛ اما BSC با ماشین مجازی اتریوم سازگار است که آن را قادر می‌سازد تا برنامه‌های مبتنی بر اتریوم را اجرا کند.

هدف این پلتفرم این بود که توسعه دهندگان را قادر سازد تا برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) بسازند و به کاربران در مدیریت دارایی‌های دیجیتال خود به صورت بین بلاکچینی و با ظرفیت بالا و تاخیر پایین کمک کند. همان‌طور که گفته شد، BSC بعداً به بی ان بی چین تغییر نام داد. در ادامه این مقاله به سیر تکامل زنجیره هوشمند بایننس خواهیم پرداخت.

تکامل زنجیره هوشمند بایننس

بایننس و BNB در سال 2017 تاسیس شدند، در حالی که BSC سه سال بعد معرفی شد. با محبوبیت بایننس، BSC نیز محبوبیت پیدا کرد. BSC زمانی شکل گرفت که جنبش دیفای (DeFi) نیز در حال اوج گرفتن بود. با گذشت زمان و افزایش علاقه عموم به برنامه‌های مالی غیر متمرکز، موارد استفاده از فناوری بلاک چین نیز افزایش یافت.

به گفته بایننس، توکن BNB از زمان راه اندازی خود به طور مداوم تکامل یافته است. BNB در ابتدا به عنوان یک توکن ERC-20 در شبکه اتریوم در سال 2017 ایجاد شد. سپس در سال 2019، به زنجیره بایننس تغییر مکان داد و به تأسیس شبکه BSC که به طور رسمی در سپتامبر 2020 راه اندازی شد، دامن زد.

اکنون بایننس توکن BNB را به عنوان توکن یک اکوسیستم بزرگتر شامل Binance Chain و BSC در نظر می‌گیرد. این حرکت بخشی از تلاش این غول حوزه ارزهای دیجیتال برای فراتر رفتن از بایننس است. BNB اکنون توکن زنجیره BNB است.

بی ان بی چین در مقابل Binance Smart Chain

Binance Chain که در آن سپرده گذاری (استیکینگ) و رأی‌گیری اتفاق می‌افتد (BNB Chain Governance)، هویت خود را به BNB Beacon Chain تغییر داده است. Binance Smart Chain که از چندین بلاک چین پشتیبانی می‌کند و با EVM سازگار است، به سادگی به عنوان زنجیره هوشمند BNB شناخته می‌شود که همچنان به اختصار BSC نامیده می‌شود.

بیشتر بخوانید : ماشین مجازی اتریوم (Ethereum Virtual Machine) چیست؟

زنجیره BNB در کنار BSC، یک اکوسیستم پویا برای خود به راه کرده است. ایده پشت BNB این است که در نهایت، همه مالک آن خواهند شد، به همین دلیل است که این توکن باید در دسترس باشد. علاوه بر این، BNB (که قبلاً تحت عنوان Binance Coin شناخته می‌شد) به عنوان یک توکن حاکمیتی عمل می‌کند و برای پرداخت کارمزد گس (Gas) در بی ان بی چین استفاده می‌شود.

مهمتر از همه، BNB Chain همچنان یک اکوسیستم غیرمتمرکز، متن باز و کامیونیتی محور است که سلامت آن به کمک توسعه دهندگان، جامعه کاربران، اعتبارسنج ها (Validators) و نمایندگان Delegators)) بستگی دارد. علاوه بر این، اپلیکیشن‌های ب مقیاس بزرگ مانند SocialFi، GameFi و Metaverse همگی توسط BNB Chain پذیرفته خواهند شد.

توکن BNB و اکوسیستم BNB

توکن BNB اکنون مخفف عبارت “Build and Build” است. BNB ارز دیجیتالی است که اکوسیستم Chain BNB شامل BNB Beacon Chain و BNB Smart Chain را فعال می‌سازد.

قابل ذکر است، مالکیت BNB برای مشارکت در مدیریت غیرمتمرکز زنجیره BNB مورد نیاز است. همچنین علاوه بر تغییر نام تجاری، تحولات زیادی در BNB رخ داده است، از جمله ارتقاهای فنی برای تحقق تمرکززدایی بیشتر شبکه. انتظار می‌رود چنین تحولاتی به نفع کاربران، توسعه دهندگان و پروژه‌های جامعه باشد.

برخی از ارتقاءهایی (Upgrades) که بایننس اعلام کرده عبارت‌اند از:

  • ساخت مکانیزم توکن سوزی خودکار (BNB auto-burn)، یک پروتکل جدید که هم قابل تأیید اعتبار و هم قابل رصد است.
  • نسخه 1.1.5. هارد فورک برونو که سرعت توکن سوزی BNB را افزایش می‌دهد

بیشتر بخوانید : آیا میدانید تا کنون چه مقدار BNB سوزانده شده ؟ تاریخ بعدی توکن سوزی چه زمانیست ؟

شما می توانید BNB را مانند هر ارز دیجیتال دیگری معامله کنید و همچنین از آن در برنامه‌ها و مواردی از جمله کاهش کارمزد معاملات صرافی بایننس، پرداخت هزینه تراکنش‌های انجام شده از طریق بی ان بی چین و خرید آنلاین کالا و خدمات استفاده کنید.

معماری دو زنجیره‌ای (Dual-chain) اکوسیستم BNB Chain، قابلیت تعامل (Interoperability) را از طریق توکن بومی BNB ممکن می‌سازد. اما چه چیزی یک زنجیره را از دیگری متمایز می‌کند؟

BEP-2 استاندارد توکن BNB Beacon Chain است، در حالی که BEP-20 استاندارد توکن‌های BSC است می‌کند. استاندارد توکن BEP-20 اغلب با توکن ERC-20 اتریوم مقایسه می‌شود زیرا از بسیاری جهات شبیه به هم هستند.

به طور خلاصه، استاندارد BEP-20 برای تولید توکن‌ در زنجیره هوشمند BNB استفاده می‌شود، در حالی که زنجیره BNB Beacon از استاندارد BEP-2 استفاده می‌کند.

اهداف BNB

پس از تغییر نام BSC، برخی بهبودها در دسترس کاربران، صاحبان پروژه و توسعه دهندگان زنجیره BNB قرار گرفت. برنامه‌های کاربردی بزرگ مانند متاورس، گیم فای و سوشال فای ((SocialFi و … به زودی در زنجیره BNB گنجانده می شوند.

سایر پیشرفت‌های کلیدی بی ان بی چین عبارت‌اند از:

بی ان بی چِین و اهداف BNB

بایننس در بیانیه خود همچنین تأکید کرد که «زنجیره BNB یک اکوسیستم جامعه محور، متن باز و غیرمتمرکز باقی می‌ماند.»

نحوه استفاده از بی ان بی چین

بایننس معتقد است که BNB کاربردهای زیادی در اکوسیستم زنجیره BNB و فراتر از آن دارد. BNB Chain در وب‌سایت خود، کاربردهای BNB را در دسته‌بندی‌های زیر طبقه‌بندی می‌کند:

  •  پرداخت
  • مسافرت
  • سرگرمی
  • خدمات
  • امور مالی

کارمزد تراکنش

BNB به طور گسترده برای پرداخت کارمزد تراکنش استفاده می‌شود. به گفته بایننس، تقریباً 2 میلیون کاربر از BNB برای پرداخت کارمزد معاملات برای بیش از 127 میلیارد معامله در صرافی بایننس استفاده کرده‌اند.

پرداخت کارمزد معاملات با استفاده از BNB به کاربران امکان می‌دهد از تخفیف ویژه برخوردار شوند. در حال حاضر، هر معامله‌ای که در صرافی انجام می‌شود 0.1% کارمزد دارد که با BNB قابل پرداخت است. علاوه بر این، معامله‌گران تشویق می‌شوند تا BNB خریداری کنند تا در هزینه‌های تراکنش صرفه‌جویی کنند.

برای خرید BNB در صرافی بایننس، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. به پروفایل خود بروید
  2. به داشبورد خود بروید.
  3. به بخش Your Trading Fee Level بروید.
  4. دکمه ( Using BNB to pay for fees (25% discount را روشن کنید.
بی ان بی چِین , کارمزد تراکنش
کارمزد تراکنش

شما می‌توانید از BNB خارج از صرافی بایننس نیز استفاده کنید، در اینجا روش‌های دیگری برای استفاده از BNB در اکوسیستم بایننس وجود دارد:

  • با استفاده از Binance Card یا Binance Pay، هزینه کالاها و خدمات را به صورت آنلاین و در فروشگاه پرداخت کنید
  • در فروش توکن Binance Launchpad شرکت کنید
  • در خیریه بایننس کمک مالی کنید
  • نقدینگی Liquid Swap Binance را تأمین کنید

پرداخت

کاربران می‌توانند از BNB برای پرداخت کالا، خرید هدایای مجازی و موارد دیگر استفاده کنند. از پلتفرم‌های مورد نظر می‌توان به Pundi X، CoinGate، Monetha اشاره کرد.

بی ان بی چِین و پرداخت
پلتفرم‌های پرداخت ادغام شده با زنجیره BNB

مسافرت

می توانید از BNB برای پرداخت هزینه بلیط هواپیما، رزرو هتل و سایر امکانات سفر از طریق TravelbyBit، Trip.io و Travala.com استفاده کنید.

بی ان بی چِین و مسافرت
پلتفرم‌های مسافرتی که با زنجیره BNB ادغام شده‌اند

سرگرمی

کاربران می‌توانند از BNB در چندین پلتفرم یکپارچه مانند VIBE استفاده کنند که به آنها امکان می‌دهد از بازی ها BNB کسب کنند. آنها همچنین می‌توانند از این ارز دیجیتال برای خرید حق کپی رایت موسیقی از طریق MachiX یا سرزمین مجازی در اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) استفاده کنند.

بی ان بی چِین و سرگرمی
پلتفرم‌های سرگرمی ادغام شده با زنجیره BNB

خدمات

BNB همچنین کاربردهای عملی بسیاری دارد، از جمله استخدام فریلنسرها، ایجاد قراردادهای هوشمند، دسترسی به تورنت ها و پرداخت هزینه اشتراک ابری (کلود) یا وب سرور.

بی ان بی چِین و خدمات
پلتفرم‌های خدماتی که با بی ان بی چِین ادغام شده‌اند

فایننس (خدمات مالی)

BNB همچنین برای گرفتن وام، معامله سهام، سرمایه گذاری و تقسیم صورت حساب ها و مخارج با دیگران از طریق برنامه‌های مالی مانند ETHLend، NAGA، Moeda، LNDR و Nexo مفید است.

بی ان بی چِین و فایننس (خدمات مالی)
پلتفرم‌های مالی که با زنجیره BNB ادغام شده‌اند

متافای و بی ان بی چین

بی ان بی چین همچنین برای توسعه متافای مفید است. متافای، ترکیبی از متا به معنی «اکوسیستم متا» و «فای» مختصر دیفای است که چندین اکوسیستم مانند متاورس، گیم فای، دیفای، وب 3، سوشال فای و NFT را زیر یک چتر گرد هم می‌آورد.

متافای طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های بلاک چین را از طریق فراداده (MetaData) که مالکیت دارایی را تعریف می‌کند، در یک اکوسیستم واحد با یکدیگر ترکیب می‌کند. به لطف استانداردهای فراداده مورد استفاده در پلتفرم‌ها و بلاک چین‌ها، قابلیت تعامل نیز امکان‌پذیر است.

زنجیره BNB با توسعه پروژه‌های قوی با قابلیت بین بلاکچینی و ساخت پل‌هایی برای کمک به انتقال حجم عظیم دارایی و اطلاعات، نوآوری را در متافای تسهیل می‌کند. از طریق زنجیره BNB، برنامه نویس‌ها، توسعه‌دهندگان و کارآفرینان می‌توانند زیرساختی را ایجاد کنند که اکوسیستم متافای را قادر به عملکرد بالا کند.

مزایا و معایب زنجیره BNB

هیچ برنامه‌ای کامل نیست، حتی زنجیره BNB. در حالی که این شبکه کارمزدهای پایین تراکنش، پذیرش سریع، قابلیت بریج (Bridge)، بودجه کافی و بومی سازی را ارائه می‌دهد، برخی نگران هستند که شبکه متمرکز باشد، عملیات گره و فرآیندهای اعتبار سنجی پیچیده و پر مصرف باشد، و نوآوری ها به جای BNB روی بلاک چین اتریوم رخ دهد.

آینده زنجیره BNB

علاوه بر افزایش تمرکز روی متافای، بی ان بی چین همچنین چند پیشرفت تکنولوژیکی دیگر را اعلام کرد که برای ادامه سال 2022 در نظر گرفته شده است، از جمله معرفی زنجیره‌های جانبی BSC Application Sidechains و زنجیره‌های پارتیشن BSC.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان