فروپاشی FTX به کدام کشورها و پلتفرم‌ها آسیب بیشتری وارد کرد؟

خانهآموزش هاصرافیفروپاشی FTX به...

آنچه می‌خوانید...

همیشه تأثیرات اتفاقات مهم، در یک نقطه ختم نمی‌شوند. زمانی که یک صرافی، یک بانک یا یک موسسه ورشکست می‌شود، تبعات بعدی آن دامن بسیاری از افراد، سازمان‌ها و حتی کشورها را می‌گیرد. فروپاشی FTX نیز یکی از اتفاقات بد و تاثیرگذار بر بسیاری از افراد و سازمان‌های فعال در این حوزه بود. علاوه بر آثار مخرب کوتاه‌مدت این رخداد، نمی‌توان منکر تاثیر منفی آن بر صنعت ارزهای دیجیتال شد.

بر اساس گزارشی که اخیراً منتشر شده، کره جنوبی، سنگاپور و ژاپن، ۳ کشوری هستند که بیشترین تأثیر را از سقوط پرسروصدای صرافی ارز دیجیتال FTX داشته‌اند. چراکه در مجموع 15.7 درصد از ترافیک FTX.com را به خود اختصاص داده بودند.

روش انجام این مطالعه، شامل بررسی بازدیدکنندگان منحصربه‌فرد ماهانه و سهم ترافیک بر اساس هر کشور در وب‌سایت و برنامه تلفن همراه FTX بود و بر اساس داده‌های وب‌سایت SimilarWeb از ژانویه تا اکتبر 2022 جمع‌آوری شده است. در این مطلب از فکت‌کوینز و بر اساس مطالعه‌ای که مرکز تحقیقات کوین‌گکو انجام داده ۳ کشور متاثر از سقوط FTX و تبعات بعدی آن را بررسی می‌کنیم.

کشورهای متاثر از فروپاشی صرافی FTX

کره جنوبی، سنگاپور و ژاپن، آسیب‌دیده‌ترین کشورها از سقوط این صرافی هستند. سه کشوری که کمترین آسیب را از سقوط FTX در میان 30 کشور متحمل شده‌اند، مکزیک، عربستان سعودی و مراکش هستند.

کشورهای تحت تاثیر فروپاشی FTX
کشورهای متاثر از سقوط FTX

تأثیر فروپاشی FTX بر کره جنوبی

کره جنوبی بیشترین ضربه را از فروپاشی FTX خورده است. در این گزارش آمده که کره جنوبی، بالاترین سهم ترافیک (۶.۱٪) را در بین تمام کشورهای جهان به خود اختصاص داده است. این عدد نشان‌دهنده 297,229 کاربر منحصربه‌فرد است که به‌طور متوسط ​​ماهانه از وب‌سایت FTX.com در دسکتاپ و موبایل بازدید می‌کردند.

پیامدهای سقوط FTX مقامات دولتی کره جنوبی را وادار کرد تا قانون اساسی دارایی‌های دیجیتال را تدوین کنند. یعنی یک چارچوب نظارتی جامع که انتظار می‌رود سال آینده نهایی شود.

قابل توجه است که چشم رگولاتورهای کره جنوبی پس از فروپاشی گسترده اکوسیستم لونا (ترا) در سال جاری به شدت به صنعت ارزهای دیجیتال دوخته شده بود. همان طور که چند روز گذشته گزارش شد، در آخرین اخبار مرتبط، مقامات بیش از 100 میلیون دلار وجوه متعلق به یکی از بنیان‌گذاران آزمایشگاه ترافورم (Terraform)، شین هیون سونگ (دانیل شین) را مصادره کردند.

بیشتر بخوانید: از فروپاشی FTX چه درسی می‌توان گرفت؟ ویتالیک بوترین پاسخ می‌دهد

تأثیر فروپاشی FTX بر سنگاپور

این کشور دارای 5درصد از ترافیک FTX.com در سطح جهان یا 241675 میانگین ماهانه کاربر منحصربه‌فرد بوده است. توجه به این نکته قابل‌توجه است که سنگاپور به‌طور گسترده به عنوان قطب ارزهای دیجیتال آسیا شناخته می‌شود. این گزارش استدلال کرد که:

بسته شدن صرافی ارز دیجیتال بایننس در دسامبر 2021 باعث شد که کاربران بایننس در سنگاپور به FTX روی بیاورند. این نکته ممکن است دلیلی باشد برای اینکه که چرا سنگاپور در فهرست کشورهایی که تحت تأثیر سقوط FTX قرار گرفته است، رتبه بالایی دارد.

از آنجایی که سقوط FTX به ویران کردن بازار ارز دیجیتال در سرتاسر جهان ادامه داد، صندوق دولتی تماسک (Temasek) سنگاپور تصمیم گرفت نظارت بیشتری بر سرمایه‌گذاری شهرواندان داشته باشد. در همین حال، ویتالیک بوترین، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم (ETH) اخیراً استدلال کرد که مرجع پولی سنگاپور (MAS) در حال اعمال یک رویکرد نظارتی برای ارزهای دیجیتال است. در حالی که او گفت که از برخی از انتخاب‌های سیاست‌گذاری رگولاتور قدردانی می‌کند، همچنین اظهار داشت که MAS در خطر پیروی از بسیاری از رگولاتورهای دیگر از سراسر جهان است که ارزهای دیجیتال را «عجیب و ترسناک» می‌دانند.

بیشتر بخوانید: ورشکستگی صرافی‌های ارز دیجیتال چه بلایی سر دارایی‌های ما می‌آورد؟

تأثیر سقوط FTX بر کشور ژاپن

ژاپن با 4.6 درصد از سهم ترافیک صرافیFTX در جایگاه سوم قرار دارد که این عدد به‌طور میانگین ماهانه 223513 کاربر منحصربه‌فرد بازدیدکننده از FTX.com را نشان می‌دهد.

فروپاشی FTX‌ در ژاپن

این مطالعه اشاره کرد که،

غول سرمایه‌گذاری ژاپنی؛ سافت‌بنک (SoftBank)، در اوایل سال جاری در کنار حامیان دیگری مانند لایت اسپید (Light Speed)، تیگر گلوبال (Tiger Global)، ونچر پارتنرز (Venture Partners) و اینسایت پارتنرز (Insight Partners) در FTX سرمایه‌گذاری کرد.

همین چند روز پیش، صرافی لیکویید (Liquid) ژاپن؛ که امسال توسط FTX خریداری شده بود، برداشت از پلتفرم خود را به حالت تعلیق درآورد. در همین حال، دولت ژاپن اعلام کرد که تمام تلاش خود را برای محافظت از مشتریان زیرمجموعه ژاپنیFTX انجام خواهد داد. این در حالی است که صرافی ادعا می کند که وجوه مشتریانش امن است.

بیشتر بخوانید:‌سرمایه گذاری 200 میلیون دلاری غول بانکی ژاپنی SoftBank

تاثیر ورشکستگی FTX بر آمریکا و بریتانیا

بریتانیا در رده دوازدهم و ایالات متحده در رده هجدهم آسیب از فروپاشی FTX قرار دارند. علاوه بر این سه، فهرست 10 کشور برتر شامل روسیه، آلمان، ترکیه، تایوان، هند، مصر و برزیل است. بریتانیا در جایگاه 12 قرار گرفت و پس از آن کانادا در رده پانزدهم قرار گرفت. فاصله چندانی با ایالات متحده آمریکا که در رده هجدهم قرار گرفته، ندارد.

کدام شرکت‌ها و پروژه‌ها آسیب بیشتری از فروپاشی FTX دیدند؟

تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌های متمرکز بر حوزه کریپتو درجاتی از آسیب از سقوط صرافی ارزهای دیجیتال FTX را تجربه کرده‌اند. این شرکت ها عبارتند از: بایننس(Binance)، کوین بیس (Coinbase)، کوین‌شرز (Coinshares)، گلکسی دیجیتال (Galaxy Digital)، جنسیس (Genesis) و بسیاری دیگر.
با توجه به اینکه FTX برای حمایت از ورشکستگی فصل 11 ثبت‌نام کرده است، توانایی این شرکت‌ها برای بازیابی وجوه مرتبط با FTX نامشخص است.

تأثیر فروپاشی FTX بر بایننس

رقیب FTX و صرافی پیشرو ارزهای دیجیتال بایننس فاش کرد که قبلاً 580 میلیون دلار از FTT، توکن بومی FTX را در اختیار داشته است. مدیر عامل بایننس؛ چانگ‌پنگ ژائو (CZ) در 14 نوامبر گفت که بایننس «بخش بسیار کوچکی» از این توکن‌ها را فروخته است، به این معنی که به طور بالقوه هنوز در معرض آسیب قابل توجهی از FTX قرار دارد.

بایننس و FTX

ناگفته نماند که بایننس نیز نقش کلیدی در فروپاشی FTX ایفا کرد، به طوری که CZ در اوایل نوامبر به‌طور علنی اعلام کرد که صرافی او توکن‌های FTT خود را خواهد فروخت. و سپس به سرعت از انجام هر معامله‌ای برای نجات صرافی متزلزل FTX عقب‌نشینی کرد.

بیشتر بخوانید: بایننس از خرید صرافی  FTX کناره‌گیری کرد؛ کمکی از دست ما برنمی‌آید!

تأثیر فروپاشی FTX بر بلاک‌فای (BlockFi)

پلتفرم وام‌دهی ارزهای دیجیتال بلاک‌فای به دلیل آسیب شدید از FTX، به سمت ورشکستگی پیش می‌رود. FTX در جولای 2022 به بلاکفای یک تسهیلات اعتباری 400 میلیون دلاری ارائه داد. بلاکفای به دلیل عدم اطمینان در مورد وضعیت FTX در اوایل ماه، امکان برداشت از پلتفرم خود را متوقف کرد.

پلتفرم جنسیس تریدینگ (Genesis Trading)

یکی دیگر از شرکت‌های ارز دیجیتال که در معرض آسیب از FTX قرار دارد، Genesis Trading است. این کارگزار ارز دیجیتال در 10 نوامبر گفت که حدود 175 میلیون دلار وجوه قفل شده در FTX دارد.
جنسیس در پاسخ به بحران FTX، برداشت‌های خاصی را در پلتفرم خود به تاخیر انداخت. جنسیس همچنین در 9 نوامبر اعلام کرد که «وثیقه را پوشش داده و فروخته است» که منجر به ضرر حدود 7 میلیون دلاری طرف مقابل از جمله آلامدا ریسرچ (Alameda Research)، شرکت تجاری سم بانکمن-فراید، بنیان‌گذار FTX شده است. پس از شنیدن این خبر، صرافی ارز دیجیتال جمینی (Gemini) نیز تاخیر در برداشت خدمات مشترک خود با جنسیس را اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: گزارش جدید: پلتفرم جنسیس بدون تزریق سرمایه جدید ورشکست خواهد شد

گلوسیس کپیتال (Galois Capital)

صندوق سرمایه‌گذاری گلوسیس کپیتال یک شرکت غیرمرتبط با ارز دیجیتال است که در معرض آسیب قابل توجهی از FTX قرار دارد. کوین ژو، یکی از بنیان‌گذاران، در اوایل نوامبر اعلام کرد که تقریباً نیمی از سرمایه این صندوق در FTX «گیر کرده است» که بالغ بر 100 میلیون دلار است. ژو انتظار دارد که بازیابی درصد نامشخصی از این دارایی ها «چند سال» طول بکشد.

تاثیر فروپاشی FTX بر گلکسی دیجیتال (Galaxy Digital)

۷۷ میلیون دلار از سرمایه گلکسی دیجیتال؛ یک شرکت خدمات مالی ارزهای دیجیتال، از اوایل نوامبر با سقوط FTX در معرض خطر قرار گرفته است. بیش از 47 میلیون دلار از این وجوه در میان «فرایند برداشت» بود و حالا مشخص نیست که این مبالغ کجا هستند.

بیشتر بخوانید: بررسی 5 ارز دیجیتالی که احتمال نابودی آنها در سال‌های آتی وجود دارد

مولتی کوین کپیتال (Multicoin Capital)

شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال مولتی کوین کپیتال در نامه‌ای به شرکای مسترفاند (Master Fund) این شرکت گفت که حدود 10 درصد از کل دارایی‌های صندوق در برداشت‌های معلق FTX قفل شده است. در این نامه مقدار دقیق دارایی‌های قفل شده در FTX مشخص نشده است.

وویجر دیجیتال (Voyager Digital)

آینده Voyager Digital به دلایل مختلف به شدت تحت تاثیر اتفاقاتی است که برای FTX رخ می‌دهد. این وام‌دهنده ورشکسته رمزارز، دارای موجودی تقریباً 3 میلیون دلاری در FTX بود. FTX برای خرید دارایی‌های وویجر حدود ۱.۴ میلیارد دلار در سپتامبر سال جاری پیشنهاد داد. حالا با فروپاشی FTX، وویجر به دنبال خریدار دیگری می‌گردد. وکیل وویجر گفته است که FTX قرارداد خود را برای خرید وویجر نقض کرده است.

بیشتر بخوانید: گواه اثبات ذخایر (Proof of Reserves) چیست و چرا مهم است؟

صرافی Crypto.com

Crypto.com، یک صرافی ارز دیجیتال سنگاپوری، در طول یک سال قبل از فروپاشی FTX، تقریباً یک میلیارد دلار به FTX منتقل کرده بود. با این حال، بسیاری از این وجوه تا اوایل نوامبر بازیابی شده بودند، با سقوط، مانده دارایی این صرافی در FTX،‌ حدود 10 میلیون دلار یا کمتر بود.

پلتفرم کوین شرز (CoinShares)

بر اساس بیانیه مورخ 10 نوامبر، کوین شرز، مدیر شرکت ارز دیجیتالی اروپایی، در معرض از دست دادن بیش از 30 میلیون دلار قرار دارد. این عدد ریسک، در مقایسه با ارزش خالص دارایی این شرکت که در پایان سه‌ماهه سوم بیش از 282 میلیون دلار بود، نسبتاً متوسط ​​است.
CoinShares گفت که در هفته‌های اخیر به طور قابل توجهی میزان دارایی خود در FTX را کاهش داده است.

تاثیر فروپاشی FTX بر کوین بیس (Coinbase)

صرافی بزرگ ارز دیجیتال کوین بیس در 8 نوامبر اعلام کرد که حدود 15 میلیون دلار سپرده در صرافی FTX دارد. کوین بیس اضافه کرد که هیچ توکن FTT و وامی به FTX ندارد.

بیشتر بخوانید: ترید ارز دیجیتال در صرافی کوین بیس (Coinbase)

پنترا کپیتال (Pantera Capital)

صندوق سرمایه‌گذاری رمزارز پنترا کپیتال کمتر از 3 درصد از کل 4.5 میلیارد دلار AUM خود را در قالب توکن‌های FTT در اختیار داشت. در حال حاضر مشخص نیست که این پلتفرم شراکت دیگری با FTX‌دارد یا خیر.

شبکه سلسیوس (Celsius Network)

شبکه سلسیوس، یکی دیگر از وام‌دهندگان ارزهای دیجیتال است که اخیراً اعلام ورشکستگی کرده، این شرکت فاش کرد که ۱۲ میلیون دلار وام معوق به Alameda دارد. آلامدا نیز در حال انجام مراحل ورشکستگی است. مراوده سلسیوس با FTX و شرکت‌های مرتبط با آن نسبت به سه سال پیش به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است. تا ژانویه 2020، 3.6 میلیارد دلار از سرمایه سلسیوس در FTX قرار داشت.

بیشتر بخوانید: شرکت سلسیوس قصد دارد در زمینه خدمات حضانتی ارزهای دیجیتال فعالیت کند

سخن پایانی

دیدیم که کشورهایی که بیشترین میزان اعتماد به FTX را داشتند، بیشتر آسیب را نیز از سقوط آن دیده‌اند. این آسیب در منطقه آسیا بیش از هر منطقه دیگری دیده می‌شود. کره جنوبی، سنگاپور و ژاپن، آسیب‌دیده‌ترین کشورها و مکزیک، عربستان سعودی و مراکش کشورهایی با اسیب کمتر از سقوط FTX بوده‌اند.

تعداد زیادی از شرکت‌های متمرکز بر ارزهای دیجیتال نیز درجاتی از مراوده مالی با صرافی رمزارز FTX را داشتند. این مراوده یا از طریق دارایی‌های موجود در پلتفرم FTX است، یا از طریق وام به یک شرکت مرتبط، یا به روش‌های دیگر. با توجه به اینکه FTX درگیر مراحل ورشکستگی است و آینده آن نامشخص است، توانایی این شرکت‌ها برای بازپرداخت این وجوه زیر سوال می‌رود. باید دید پس‌لرزه‌های فروپاشی FTX تا کجا می‌تواند ادامه پیدا کند.

سوالات متداول

کدام کشورها بیشترین آسیب را از سقوط FTX دیده‌اند؟

کره جنوبی، سنگاپور و ژاپن، آسیب‌دیده‌ترین کشورها و مکزیک، عربستان سعودی و مراکش کشورهایی با اسیب کمتر از سقوط FTX بوده‌اند.

کدام شرکت‌ها و پلتفرم‌ها از سقوط FTX ضربه خورده‌اند؟

تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌های متمرکز بر حوزه کریپتو درجاتی از آسیب از سقوط صرافی ارزهای دیجیتال FTX را تجربه کرده‌اند. این شرکت ها عبارتند از: بایننس(Binance)، کوین بیس (Coinbase)، کوین‌شرز (Coinshares)، گلکسی دیجیتال (Galaxy Digital)، جنسیس (Genesis) و بسیاری دیگر.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان