top banner adv

تاریخچه سقوط قیمت بیت کوین در سال های اخیر

تاریخچه سقوط قیمت بیت کوین در سال های اخیر
0
بازدید : 10545

بیت کوین در طول تاریخ حیات خود، در مجموع حدود سه سال را به صورت بازار نزولی سپری کرده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی تاریخچه این بازارهای نزولی و سقوط قیمت بیت کوین بپردازیم. با فکت کوینز همراه باشید.

بیت کوین (BTC) در حال حاضر در حال تجربه‌ی یک بازار شدیدا نزولی است. به طوری که قیمت آن پس از رسیدن به 68000 دلار در سال 2021، در ژوئن امسال به زیر 20000 دلار سقوط کرد. ژوئن 2022 به بدترین ماه برای بیت کوین از سپتامبر 2011 به بعد تبدیل شد. در این ماه ضررهای ماهانه رمزارز اصلی بازار به 40٪ رسید. این ارز دیجیتال همچنین سنگین ترین زیان سه ماهه خود را در 11 سال گذشته ثبت کرد.

در ادامه قصد داریم 5 مورد از بازارهای نزولی بیت کوین در طول تاریخ را باهم بررسی کنیم.

ریزش قیمت بیت کوین در سال (2011)

زمان رسیدن مجدد به سقف قیمت قبلی: 20 ماه (ژوئن 2011 تا فوریه 2013)

قیمت بیت کوین در اواخر آوریل 2011 اولین مقاومت بزرگ خود را در 1.00 دلار شکست تا اولین رالی خود را در تاریخ 8 ژوئن 2011 به سمت قیمت 32 دلار آغاز کند. اما این شادی برای طرفداران ارزهای دیجیتال زیاد دوام نیاورد. زیرا سقوط قیمت بیت کوین خیلی زود اتفاق افتاد. در طی چند روز، قیمت این دارایی به تنها 0.01 دلار رسید!

بیشتر بخوانید : بانتی (Bounty) یا پاداش چیست؟

این فشار شدید فروش را تا حد زیادی به مسائل امنیتی مربوط به Mt. Gox ، یک صرافی ارز دیجیتال ژاپنی که در آن زمان اکثریت معاملات بیت کوین را در اختیار داشت، نسبت داده‌اند . این صرافی به دلیل نقض مسائل امنیتی در پلتفرم خود شاهد سرقت 850.000 بیت کوین بود. طبعا چنین اتفاقی در اکوسیستم ارزهای دیجیتال نگرانی‌های عمده‌ای در مورد امنیت بیت کوین ذخیره شده در صرافی‌ها ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید : دمیدن روح در هوش مصنوعی: مروری بر هوش مصنوعی دارای شخصیت

بیت کوین در چند روز حدود 99 درصد از ارزش خود را از دست داد. از همین رو این اتفاق در تاریخ بیت کوین برجسته است. بیت کوین در فوریه 2013 یعنی حدود 20 ماه بعد توانست سطح 32 دلار را لمس کند. البته ردیابی قیمت بیت کوین قبل از 2013 دشوار است. سایت‌هایی مانند CoinGecko یا CoinMarketCap معمولا قیمت‌های قبل از آوریل 2013 را ارائه نمی‌دهند.

در همین راستا بابی اونگ، مدیر عملیات CoinGecko در یک مصاحبه عنوان کرد:

“بیت کوین قبل از سال 2013 در مراحل بسیار ابتدایی خود بود و در آن زمان امکانات زیادی برای معامله بیت کوین وجود نداشت.” او افزود: ” CoinGecko درخواست‌های زیادی برای داده‌های قبل از 2013 دریافت نکرده است. بنابراین داه‌های این سال‌ها برای این پلتفرم در اولویت‌های بعدی قرار دارد.”

بیشتر بخوانید : مزایا و معایب شیبا ؛آیا این رمزارز هنوز هم ارزش سرمایه گذاری دارد؟

سقوط قیمت بیت کوین در سال (2015)

زمان رسیدن مجدد به سقف قیمت قبلی: 37 ماه (نوامبر 2013 تا ژانویه 2017)

بر اساس داده‌های جمع آوری شده، قیمت بیت کوین در اواسط آوریل 2013 به 100 دلار رسید و سپس در نوامبر 2013 برای مدت کوتاهی سطح 1000 دلار را نیز لمس کرد.

بیت کوین مدت کوتاهی پس از اینکه برای اولین بار به قیمت 1000 دلار رسید، وارد بازار نزولی شد و قیمت آن یک ماه بعد به زیر 700 دلار رسید. این کاهش قیمت زمانی اتفاق افتاد که بانک مرکزی چین در اواخر سال 2013 شروع به سرکوب بیت کوین کرده بود. همچنین این نهاد دولتی موسسات مالی محلی را از انجام تراکنش‌های بیت کوین منع کرد.

سقوط قیمت بیت کوین در دو سال آینده نیز ادامه داشت و در آوریل 2014 قیمت آن به حدود 360 دلار رسید. بعد از آن حتی بیشتر از این نیز کاهش یافت و در ژانویه 2015 به پایین ترین سطح خود یعنی 170 دلار رسید.سقوط قیمت بیت کوین از 1000 دلار به زیر 200 دلار در سال 2015

دوران سیاه و طولانی ارزهای دیجیتال در سال 2014 با هک شدن صرافی Mt. Gox همراه شد که تمام برداشت‌های بیت کوین را در اوایل فوریه 2014 متوقف کرد. سپس این پلتفرم تمام معاملات را به حالت تعلیق درآورد و در نهایت در ژاپن و ایالات متحده اعلام ورشکستگی کرد.

برخی از مقامات مالی عالی رتبه نیز نگرانی‌هایی را در مورد بیت کوین مطرح کردند؛ به طوری که کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده ادعا کرد که در اواخر سال 2014 بر “دستکاری قیمت بیت کوین” تاثیر دارد.

احساسات عمومی پیرامون بیت کوین تا آگوست 2015، زمانی که روند مثبت بلندمدت آن شروع شد، عمدتا منفی بود. به کمک این بازار صعودی قوی، بیت کوین سرانجام در ژانویه 2017 به قیمت 1000 دلار بازگشت. این طولانی ترین دوره بازیابی قیمت در تاریخ بیت کوین بوده است.

سقوط قیمت بیت کوین در (دسامبر 2017 )

زمان رسیدن مجدد به سقف قیمت قبلی: 36 ماه (دسامبر 2017 تا دسامبر 2020)

بیت کوین پس از رسیدن به 1000 دلار در ژانویه 2017، تا پایان آن سال به رشد خود ادامه داد و به قیمت 20000 دلار رسید. با این حال خوشحالی فعالان حوزه ارزهای دیجیتال از این اتفاق کوتاه مدت بود. زیرا قیمت بیت کوین بلافاصله کاهش یافت و بیش از 60 درصد از ارزش خود را در چند ماه از دست داد.

سال 2018 به عنوان “زمستان ارزهای دیجیتال” شناخته شد. زیرا بازار بیت کوین همچنان در حال از دست دادن ارزش خود بود و قیمت بیت کوین در دسامبر 2018 به حدود 3200 دلار رسید.

زمستان ارزهای دیجیتال با مشکلات امنیتی در Coincheck، یکی دیگر از صرافی‌های ارز دیجیتال ژاپنی آغاز شد. در ژانویه 2018 Coincheck هک شد. این اتفاق منجر به از دست رفتن حدود 530 میلیون دلار ارز دیجیتال NEM (XEM) موجود در این صرافی شد.

سقوط قیمت بیت کوین ادامه دار بود. زیرا غول‌های فناوری مانند فیس بوک و گوگل تبلیغات برای عرضه اولیه کوین‌ها و فروش توکن‌ها را در پلتفرم‌های خود به ترتیب در ماه مارس و ژوئن 2018 ممنوع اعلام کردند. تلاش‌های بین المللی برای تنظیم بازار ارزهای دیجیتال نیز کارساز نبود. زیرا کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده درخواست‌های مربوط به وجوه قابل معامله در معاملات بیت‌کوین را رد کرد.

 بیت کوین پس از رسیدن به 20000 دلار در دسامبر 2017 به زیر 3200 دلار سقوط کرد.

سقوط قیمت بیت کوین در سال (2021)

زمان رسیدن مجدد به سقف قیمت قبلی: شش ماه (آوریل 2021 تا اکتبر 2021)

احساسات منفی سرمایه گذاران تا سال 2020 بر بازار ارزهای دیجیتال غاالب بود. بعد از آن زمان بیت کوین نه تنها به قیمت 20000 دلار بازگشت، بلکه وارد یک روند صعودی شدیدتر شد و در آوریل 2021 به بالاتر از 63000 دلار رسید. علیرغم تبدیل شدن سال 2021 به یکی از مهم‌ترین سال‌ها برای بیت کوین، با عبور ارزش بازار ارزهای دیجیتال از 1 تریلیون دلار، بیت کوین نیز دچار کاستی جزئی شد.

مدت کوتاهی پس از شکستن بالاترین رکورد قیمتی در اواسط آوریل، ارزش بیت کوین اندکی کاهش یافت و قیمت آن در نهایت در سه ماه به 29000 دلار رسید. بازار نزولی‌ای که در سال 2021 بوجود آمد، نتیجه فعالیت‌های افراد در رسانه‌های اجتماعی بود. عمده این فعالیت‌ها مربوط به اثرات زیست محیطی استخراج ارزهای دیجیتال بود.

بر این اساس، نگرانی کاربران در سراسر دنیا تشدید شد. عمده این نگرانی‌ها بر این اساس بود که ایلان ماسک ، مالک شرکت سازنده خودروهای برقی تسلا، در ماه می اعلام کرد که دیگر پرداخت به صورت بیت کوین را قبول نمی‌کند. تنها سه ماه بعد، ماسک اعتراف کرد که حدود 50 درصد از استخراج بیت کوین از انرژی‌های تجدید پذیر تامین می‌شود.

با وجود اینکه چین نیز سرکوب گسترده‌ای را در مزارع استخراج محلی آغاز کرد، بازار نزولی چندان دوام نیاورد. روند صعودی در پایان ژوئیه بازگشت و بیت کوین در نهایت به بالاترین قیمت خود یعنی 68000 دلار رسید که در نوامبر 2021 ثبت شد.

سقوط بیت کوین در سال (2022)

زمان رسیدن مجدد به سقف قیمت قبلی: معلوم نیست

بیت کوین نتوانست مقاومت 70000 دلار را بشکند و در اواخر سال 2021 شروع به ریزش کرد. این ارز دیجیتال از نوامبر سال گذشته وارد بازار نزولی شد و یکی از بزرگترین سقوط‌های تاریخی خود را در سال 2022 به ثبت رساند.

در ماه ژوئن، این ارز دیجیتال برای اولین بار از سال 2020، به زیر 20000 دلار سقوط کرد و به ترس شدید حاکم بر بازار دامن زد.

بیشتر بخوانید : در این بلاتکلیفی بازار چه آلتکوینی بخریم؟

بیت کوین در سال 2022 از 68000 دلار به زیر 20000 دلار رسید

این بازار نزولی موجود تا حد زیادی به بحران استیبل کوین‌های الگوریتمی مثل استیبل کوین TerraUSD Classic (USTC) مربوط می‌شود. این استیبل کوین‌ها برای حمایت از یک نسبت پایدار 1 به 1 با دلار آمریکا طراحی شده‌اند. کارکرد این استیبل کوین‌ها استفاده از الگوریتم بلاک چین‌ها به جای استفاده از ذخایر نقدی است.

USTC که زمانی یک استیبل کوین الگوریتمی اصلی بود، در ماه می ارزش دلاری خود را از دست داد. کاهش ارزش USTC باعث وحشت گسترده‌ای در بازار ارزهای دیجیتال شد. زیرا این استیبل کوین قبل از سقوط توانسته بود به سومین استیبل کوین بزرگ موجود در بازار تبدیل شود.

فروپاشی شبکه Terra به دلیل وجود نقدینگی‌های گسترده و عدم اطمینان کاربران که به بحران در وام‌دهی ارزهای دیجیتال دامن زد، تأثیر دومینویی بر بقیه بازار گذاشت. تعدادی از وام دهندگان جهانی رمزارزها مانند سلسیوس به دلیل ناتوانی در حفظ نقدینگی در شرایط حاد بازار دچار مشکلات عدیده‌ای شدند.

سخن پایانی سقوط قیمت بیت کوین

در طول تاریخ حیات بازار ارزهای دیجیتال، بیت کوین برای مدتی درگیر بازار خرسی یا نزولی بوده است. تا امروز هیچگاه این روندهای نزولی همیشگی نبوده‌اند همانطور که این اتفاق برای روند‌های صعودی نیافتاده است. فراز و نشیب جزئی از بازار است. باید منتظر بمانیم و ببینیم این روند نزولی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید : استارگیت فایننس (Stargate Finance) چیست؟ آشنایی کامل با توکن STG

نظر شما درمورد این روند نزولی چیست؟ به نظر شما تا کی بازار درگیر این روند خواهد بود؟ دیدگاهتان را با ما در میان بگذارید.

0
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x