تاریخچه قیمت بیت کوین از ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۳

خانهمقالاتتاریخچه قیمت بیت...

آنچه می‌خوانید...

آیا می‌دانید نابودی بیت کوین  تاکنون چند بار اعلام شده است؟ حداقل 463 بار! و این پیش‌بینی‌ها هرگز به دلیل از کار افتادن سیستم پولی یا عملیات فنی آن نبوده است، بلکه همیشه به دلیل سقوط قیمت آن بوده است. در این مقاله از فکت کوینز می‌خواهیم به طور مفصل به تاریخچه قیمت بیت کوین بپردازیم، با ما همراه باشید.

چرا قیمت بیت کوین نوسان دارد؟

برخی ممکن است استدلال کنند که توسعه فناوری و حرکات قیمت، ذاتاً به هم مرتبط هستند، اما این‌طور نیست. نوسانات قیمت بیت کوین عمدتاً ناشی از چرخه‌های هاوینگ آن و همچنین رویدادهای کلان اقتصادی است. از زمانی که بیت کوین متولد شد تا به امروز، تاریخچه‌ای پرتلاطم داشته است. نوسانات شدید آن بارها منجر به افزایش هزار درصدی آن شد و در آخر قیمت آن تا 80٪ یا حتی 90٪ کاهش یافت، مانند سال 2014.

با این حال، بیت کوین هر بار به بالا برگشته، سقف‌های قبلی خود را بازیابی کرده و به سمت رکوردهای جدید رفته است. این مقاومت و پایداری ثابت کرد که برخی از باتجربه‌ترین سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال هم اشتباه می‌کنند.

در این مقاله، تاریخچه قیمت بیت کوین و رویدادهای مهمی که آن را به‌عنوان یک سیستم پولی نوآورانه شکل داده،  به‌تفصیل بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: هاوینگ بیت کوین (halving) چیست؟

 تاریخچه قیمت بیت کوین
تاریخچه قیمت بیت کوین

بیت کوین در سال 2008 برای به چالش کشیدن سیستم پولی متمرکز و بی‌ثبات بانک‌ها ایجاد شد. بیت کوین با اتکا به کدهای برنامه‌نویسی (به‌جای آسیب‌پذیری‌های انسانی)، راهی برای خروج از این مهلکه ایجاد کرد.

در ابتدا این اختراع جدید چیزی بیشتر از یک آزمایش نبود، اما کسانی که وایت پیپر بیت کوین را خواندند و از فناوری رمزنگاری، پول و امور مالی آگاه بودند، می‌توانستند ببینند که بیت کوین به چیزی بسیار بزرگتر از یک اسباب‌بازی کریپتوگرافیک ساده تبدیل خواهد شد

در سال اول، بیت کوین هیچ قیمتی نداشت. همچنین استخراج یا سرمایه‌گذاری از سوی شرکت‌های بزرگ در کار نبود. اما در سال 2010 زمانی که مبادله کالاها و خدمات با بیت کوین آغاز شد، اوضاع  تغییر کرد و  بیت کوین در مسیر تبدیل شدن به یک سیستم ارزی مبتکرانه و امروزی قرار گرفت. از 0 دلار در سال 2009 تا 68000 دلار تنها در عرض 13 سال!

در مرحله بعد، بررسی خواهیم کرد که چگونه بیت کوین از صرفا یک فناوری با جاه طلبی‌های بزرگ به یک سیستم پولی جهانی تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: آیا بیت کوین بهترین منبع سرمایه گذاری است؟

قیمت بیت کوین در ژانویه 2009 – دسامبر 2013

در سال 2009، هر کسی می‌توانست با استخراج بلوک‌های بیت‌کوین با رایانه‌ معمولی خود بدون تلاش زیاد به شبکه بپیوندد. با این همه، قیمت آن هنوز 0 دلار بود.

تاریخجه قیمت بیت کوین ژانویه 2009-دسامبر 2013

2009: پیدایش

محدوده قیمت 0-0.0009 دلار

ساتوشی ناکاماتو (خالق بیت کوین) بلاک پیدایش (Genesis block) بیت کوین را با  یک پیام متنی از تیتر معروف روزنامه تایمز لندن ( (Chancellor on Brink of Second Bailout for Banks استخراج کرد که اشاره‌ای واضح به بحران مالی 2008-2009 بود.

بلاک جنسیس

پاداش بلاک بیت کوین در آن زمان 50 BTC بود و مردم هر روز هزاران بیت کوین استخراج می‌کردند. Liberty Standard Exchange اولین معامله بیت کوین با دلار را در اواخر سال 2009 ثبت کرد، اگرچه مردم بیشتر بیت کوین را از طریق انجمن BitcoinTalk معامله می‌کردند.

بلاک جنسیس بیت کوین
بلاک جنسیس بیت کوین

بحران بدهی دولتی اروپا در ماه نوامبر آغاز شد، زمانی که یونان فاش کرد که کسری بودجه این کشور تقریباً دو برابر برآوردهای قبلی است. در حالی که این رویداد در تاریخ بیت‌کوین خیلی زود بود که نمی‌توانست روی قیمت به‌طور معنی‌داری تأثیر بگذارد، دولت‌های بدهکار همچنان در سیستم پولی قدیمی که بیت‌کوین خود را با آن مقایسه می‌کرد، نگران‌کننده بود.

در 12 اکتبر 2009 یکی از اعضای انجمن BitcoinTalk 5050 BTC را به مبلغ 5.02 دلار از طریق پی‌پال (Paypal) معامله کرد که به معنای قیمت 0.00099 دلار به ازای هر کوین و یکی از پایین‌ترین قیمت‌های ثبت‌شده معاملات BTC است.

بیشتر بخوانید: NFT بیت کوین چیست؟ مفهوم اوردینال (Ordinal) و نحوه خرید و فروش آن

2010: آغاز ترید بیت کوین

محدوده قیمت $.00099-$0.4

در 20 فوریه 2010 که اوایل تاریخچه قیمت بیت کوین محسوب می‌شد، شخصی در شبکه اجتماعی ردیت (reddit) با استفاده از نام کاربری themmos ادعا کرد که 160 بیت کوین را به قیمت 0.003 دلار فروخته است که این پایین‌ترین قیمت ثبت شده در معاملات بیت کوین است.

در تاریخ 22 می، لازلو هانیچ دو پیتزا به قیمت ده هزار بیت کوین خرید که به‌عنوان اولین مبادله بیت کوین با یک محصول واقعی ثبت شد. این روز به روز پیتزا بیت کوین معروف شد. اولین صرافی بزرگ بیت کوین، مت گاکس (Mt. Gox) نیز در  تاریخ 18 جولای راه‌اندازی شد.

در ماه آگوست، مهم‌ترین آسیب‌پذیری در تاریخ شبکه بیت‌کوین زمانی مورد سوءاستفاده قرار گرفت که یک مهاجم توانست میلیاردها بیت کوینی را که مالک آن نبود خرج کند. این باگ ظرف چند ساعت شناسایی و برطرف شد و ماینرها مجبور شدند شبکه را قطع کنند و یک پروتکل جدید و به روز بیت کوین را بدون تراکنش مخرب منتشر کنند.

بیشتر بخوانید: شناسایی بهترین زمان فروش بیت کوین و ارزهای دیجیتال

بیت کوین در سال 2011

محدوده قیمت 0.4 تا 4.70 دلار

بیت کوین در ماه فوریه زمانی که برای اولین بار با دلار آمریکا برابری کرد، به یک نقطه عطف دست یافت. در 26 آوریل 2011، ساتوشی ناکاموتو آخرین ایمیل خود را به توسعه‌دهندگان دیگر ارسال کرد و اظهار داشت که «به پروژه‌های دیگری مشغول شده است» و دیگر هرگز از او خبری نشد.

در ماه می 2011، شرکت پرداخت بیت کوین بیت پی (BitPay)  تاسیس شد تا به شرکت‌ها اجازه دهد بیت کوین را به‌عنوان نوعی پرداخت بپذیرند. در ماه ژوئن، قیمت یک بیت کوین به 30 دلار رسیده بود، اما به آرامی به محدوده 2 تا 4 دلاری که در بقیه سال ادامه داشت، کاهش یافت.

سازمان‌های غیرانتفاعی مانند Electronic Frontier Foundation و ویکی لیکس (WikiLeaks) شروع به دریافت بیت‌کوین از طریق کمک‌های مالی کردند، ویکی لیسک پس از مسدود شدن  حساب‌هایش توسط پ‌یپال (PayPal) در دسامبر ۲۰۱۰، به بیت‌کوین روی آورد.

در ژوئن 2011، Mt. Gox اولین هک خود را تجربه کرد که در آن هکرها موفق شدند به رایانه حسابرسان شرکت دسترسی پیدا کنند و قیمت بیت کوین را به 1 سنت تغییر دهند.

بیشتر بخوانید: پیش‌بینی قیمت بیت کوین بر اساس وضعیت اقتصاد جهانی

2012: بحران بدهی اروپا

محدوده قیمت: 4 تا 13.50 دلار

آغاز سال 2012 همچنان با بحران بدهی حاکمیتی اروپا همراه بود و برخی از کشورهای عضو برای پرداخت بدهی‌های خود به شدت به بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول وابسته شدند. قبرس به‌ویژه ضربه سختی خورد، چراکه تقاضای فزاینده‌ برای بیت‌کوین از مناطقی بود که بیشترین آسیب را از بحران مالی قبرس داشتند.

کوین بیس در ژوئن 2012 تاسیس شد و راه جدیدی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال ارائه می‌داد.

در 9 آگوست، یک نقص امنیتی در Mt. Gox باعث شد که بیت کوین در این صرافی 1 میلیارد دلار قیمت گذاری شود. 11 روز بعد در 20 آگوست، قیمت 50 درصد از 15.28 دلار به 7.60 دلار سقوط کرد. اپراتور این صندوق، ترندون شیورز بعداً در اولین پرونده تقلب در اوراق بهادار بیت کوین محکوم شد.

بیت کوین بقیه سال را در حال تثبیت گذراند و در ماه نوامبر اولین هاوینگ خود را پشت سر گذاشت. قیمت در پایان سال 13.50 دلار بود.

2013: مصادره جاده ابریشم (Silk Road)

محدوده قیمت: 13 تا 755 دلار

بیت کوین اولین روند صعودی پس از هاوینگ خود را در سال 2013 تجربه کرد. سال 2013 در تاریخچه قیمت بیت کوین با قیمت اندکی بالاتر از 13 دلار آغاز شد و در طول یک ماه قیمت به 26 دلار رسید. این رالی صعودی در ماه آوریل نیز ادامه یافت و  قیمت به سرعت به 268 دلار رسید، سپس در همان ماه 80 درصد سقوط کرد و به 51 دلار رسید.

در ماه ژوئن، صرافی Mt.gox  برداشت‌های کاربران امریکایی را متوقف کرد و در ماه جولای، قیمت به 68.50 دلار بازگشت. زمانی که Silk Road توسط اف‌بی‌آی در ماه اکتبر مصادره شد، قیمت آن کمی بیش از 100 دلار بود.

در 12 آگوست، رگولاتورهای آلمان بیت کوین را رسما یک واحد حساب اعلام کردند.

در ماه دسامبر، قیمت به بالاترین حد خود یعنی 1163 دلار رسید و طی 8 هفته 840 درصد افزایش یافت و تنها چند روز بعد به 687 دلار بازگشت. در ماه دسامبر، بانک خلق چین (PBOC) موسسات مالی چینی را از استفاده از بیت کوین منع کرد و نتیجا قیمت به بیش از 700 دلار کاهش یافت. این آخرین باری نبود که چین بیت کوین را “ممنوع” اعلام کرد.

بیشتر بخوانید:دارک وب (Dark Web) چیست ؟ آیا میدانید در این بازار سیاه سایبری چه گذشت؟

ژانویه 2014 – دسامبر 2017

14-17

این دوره با ظهور آلت‌کوین‌ها و تزریق سرمایه‌های کلان به بازار ارزهای دیجیتال و رونق ICO ها همراه بود. بیت کوین از اندکی بالاتر از 800 دلار در سال 2014 به نزدیک به 20 هزار دلار در سال 2017 افزایش یافت.

با ورود پول‌های کلان توجه بیشتری از سوی رسانه‌ها و موسسات مالی جلب شد و دولت‌ها شروع به بررسی دقیق بیت کوین و اتفاقات پیرامون آن کردند و گاهی اوقات از طریق قوانین سختگیرانه، به ویژه در چین، بازار را تحت فشار قرار دادند.

2014: MT. GOX هک شد

محدوده قیمت: 767-321 دلار

نوسانات بیت کوین در سال 2014 بسیار بالا بود. سال 2014 با بهبود قیمت به بالای 1000 دلار آغاز شد، اما در پایان فوریه، با سقوط ناگهانی به 111 دلار (افت 90 درصدی از 1000 دلار) به زیر 600 دلار بازگشت. این سقوط به دلیل هک صرافی MT. GOX اتفاق افتاد که طی آن حدود 750 هزار BTC به سرقت رفت. صرافی مجبور شد پس از این حادثه اعلام ورشکستگی کند.

PBOC به وام دهندگان داخلی دستور داد تا حساب های صرافی های بیت کوین چین را تا 15 آوریل ببندند.

بیت کوین بقیه سال پرتلاطم را سپری کرد و و سال 2014 را با اندکی بالای 300 دلار به پایان رساند.

در ماه دسامبر، اولین هارد فورک بیت کوین، Bitcoin XT، توسط مایک هرن (Mike Hearn) منتشر شد، که هدف او افزایش حداکثر ظرفیت پردازش تراکنش در ثانیه (TPS) از 7 به 24 بود. چنین افزایشی به این معنی بود که اندازه بلوک باید از یک مگابایت به هشت مگابایت افزایش یابد.

2015: آغاز جنگ های بلوکی

محدوده قیمت: 314 تا 431 دلار

در تاریخ 4 ژانویه، صرافی بیت استمپ (Bitstamp) با یک نقض امنیتی جدی مواجه شد و تقریباً 19000 بیت کوین از دست داد که ارزش بازار آن در آن زمان حدود 5.1 میلیون دلار بود.

بیت کوین سال جدید را با 314 دلار آغاز کرد و در مقایسه با سال 2014، با نوسانات اندک و تثبیت بیشتر، نسبتاً آرام ماند. اتریوم در 30 جولای راه‌اندازی شد و پلتفرم آن باعث ایجاد هزاران ارز دیجیتال جدید شد که مشتاق رقابت با بیت کوین در سال های آتی بودند.

در 22 ژوئن 2015 از تاریخچه قیمت بیت کوین ، گاوین آندرسن طرح پیشنهادی BIP 101 را منتشر کرد که در صورت تصویب آن، اندازه بلاک بیت کوین افزایش می‌یافت. جنگ اندازه بلاک در ماه آگوست با پیشنهاد گاوین اندرسن Gavin) Andresen) و مایک هرن (Mike Hearn) برای افزایش محدودیت اندازه بلوک به 20 مگابایت ادامه یافت.

در ماه سپتامبر، کمیسیون معاملات آتی کالاهای ایالات متحده (CFTC) بیت کوین را به‌عنوان یک کالا تعریف کرد. در مقابل، اتحادیه اروپا در ماه اکتبر تصمیم به اعمال مالیات بر ارزش افزوده (VAT) بر تراکنش‌های ارزهای دیجیتال گرفت. این به طور موثر بیت کوین را به‌عنوان یک ارز تعریف کرد.

بیشتر بخوانید: کیف پول ارز‌‌‌‌‌ دیجیتال چیست؟ انواع والت (Wallet) ارز دیجیتال

2016: بازیابی قیمت

محدوده قیمت: 434 تا 966 دلار

دومین هاوینگ بیت کوین در 9 جولای اتفاق افتاد. در طول سال 2016 قیمت بیت کوین نسبتاً ثابت بود و در ماه‌های تابستان بین 350 تا 700 دلار معامله می‌شد و در پایان به 966 دلار رسید.

سال 2016 با هک صرافی بیت کوین Bitfinex در ماه آگوست همراه بود که منجر به سرقت نزدیک به 120000 بیت کوین از کاربران شد.

2017:  رونق ICO و ارزهای دیجیتال

محدوده قیمت: 998 تا 14245 دلار

همچون سال 2013 پس از اولین هاوینگ بیت کوین، سال 2017 نیز برای بیت کوین تاریخی بود. در ابتدای سال، قیمت در حدود 1000 دلار بود، در اواسط می 2000 دلار را شکست و در 15 دسامبر به 19892 دلار رسید و در کمتر از 12 ماه 20 برابر افزایش یافت.

بیشتر بخوانید:

دامیننس بیت کوین
دامیننس بیت کوین

نمودار بالا به سلطه بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال اشاره دارد. با ساخت هزاران ارز دیجیتال جدید و انفجار در ICO، سلطه بیت کوین به طور چشمگیری کاهش یافت، چراکه سرمایه سرمایه‌گذاران از بیت کوین به بازارهای آلت کوین سرازیر شد.

رونق ICO نشان داد که شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر وارد شده‌اند و هزاران پروژه کریپتو شروع به دریافت بودجه کردند و این بازار کریپتو را به یک کازینو تبدیل کرد. از قضا، اطلاعات غلط و فاد (FUD) پیرامون بیت کوین در همین حین افزایش یافت.

در تاریخ 2 آگوست، یک صرافی بزرگ بیت کوین، بیت فینکس (Bitfinex)، هک شد و نزدیک به 120000 BTC (حدود 60 میلیون دلار در آن زمان) توسط هکرها به سرقت رفت. قیمت بیت کوین بلافاصله در یک بازه زمانی 30 دقیقه ای 14 درصد کاهش یافت و به 214 دلار رسید، سپس در همان روز دوباره به سمت بالا اصلاح شد.

در ماه آگوست، یک آپدیت بزرگ به نام سگویت (SegWit) در شبکه بیت کوین اجرا شد که تا حدودی مشکل مقیاس پذیری بیت کوین را تسکین داد و اجرای شبکه لایتنینگ (Lightning Network) را فعال کرد.

پس از شکستن مقاومت 5000 دلار در ابتدای سپتامبر، اخباری مبنی بر اینکه چین می‌خواهد بیت کوین و ارزهای دیجیتال را ممنوع کند، قیمت را تا محدوده 3600 دلار کاهش داد. تا ماه اکتبر، بیتکوین سطح 5000 دلار را پس گرفت و صعود حماسی بعدی به 20000 دلار در انتظار بود.

قراردادهای آتی بیت کوین برای اولین بار در ماه دسامبر و در بورس کالای شیکاگو (CME) معرفی شدند.

سال 2017 در تاریخچه قیمت بیت کوین سالی بود که همه به بیت کوین توجه کردند، از سرمایه‌گذاران نهادی و خرد گرفته تا دولت ها و اقتصاددانان. همه آنها نبرد خود را برای حمایت یا مخالفت با بیت کوین آغاز کردند.

ژانویه 2018 – نوامبر 2021

پس از دوره قبلی ICO های شکست خورده، بازار آلت کوین راه های دیگری را برای افزایش سرمایه امتحان کرد، از جمله STO («عرضه توکن اوراقبهادار») و IEO («عرضه اولیه صصرافی») – که همگی نتایج ضعیفی داشتند. در این بین، بیت کوین در حال آماده شدن برای یک سری پیشرفت‌های تکنولوژیکی بود که به مقیاس‌پذیری و امنیت آن کمک می‌کرد که در نوامبر ۲۰۲۱ به آپدیت تپروت (Taproot) ختم شد.

این دوران کووید بود، زمانی که جهان و اقتصاد جهانی آن نزدیک به دو سال تعطیل شد و عواقب چشمگیری برای بازارهای مالی و بیت کوین به همراه داشت. با این حال، این دوره زمانی بود که بیت کوین بر خلاف پیشبینی ها، به بالاترین قیمت فعلی یعنی بیش از 69000 دلار رسید.

2018: قلمرو خرسی

محدوده قیمت: 14093-3809 دلار

پس از روند صعودی قیمت در پایان سال 2017، بیت کوین سال 2018 را در قلمرو خرسی سپری کرد و در پایان سه ماهه اول، قیمت آن تقریباً 50 درصد کاهش یافته بود.

در ماه ژانویه، مقامات چینی دستور تعطیلی تاسیسات ماینینگ را صادر کردند. آنها در این اطلاعیه خواستار «تعطیلی منظم» بدون تعیین مهلت شده بودند.

در 18 ژوئن، فیس بوک پروژه ارز دیجیتال خود، لیبرا را اعلام کرد. این اعلامیه واکنش سریع رگلاتورهای دولتی در سراسر جهان را برانگیخت. هرچند این اعلامیه تاثیر زیادی روی قیمت بیت کوین نداشت.

در بیشتر ایام سال، بیت کوین در محدوده 6000 و 8000 دلار به سر میبرد و در دسامبر به 3250 دلار رسید و سال را با کمی بیش از 3700 دلار به پایان رساند که 73 درصد نسبت به ابتدای سال پایینتر بود.

2019: پشت سر گذاشتن بازار خرسی

محدوده قیمت: 3692 تا 7240 دلار

بیت کوین در طول سال 2019 عمدتاً به صورت رنج (خنثی) حرکت می‌کرد، اما در ماه ژوئن، زمانی که اخبار مثبتی در مورد سرمایه‌گذاران نهادی و پذیرش گسترده تر ارزهای دیجیتال منتشر شد،  یک جهش قابل توجه در قیمت اتفاق افتاد.

Bakkt، قراردادهای فیوچرز مورد انتظار و پر هیاهو در 22 سپتامبر منتشر شد.

در بقیه سال، قیمت بیت کوین در حدود 7000 دلار بود و سال 2019 را با کمی بیش از 7200 دلار به پایان رساند.

2020: صعود دوره کرونا

محدوده قیمت: 7194 تا 28841 دلار

از سال 2020 به‌عنوان سال کرونا در تاریخچه قیمت بیت کوین یاد می‌شود که بر بسیاری از جنبه‌های زندگی از جمله بازارهای مالی و بیت کوین تأثیر گذاشت. هنگامی که این آنفولانزای مرگبار در مارس 2020 به‌عنوان یک بیماری همه گیر اعلام شد، بازارها دچار آشفتگی قابل توجهی شدند و به سطوح قیمتی رسیدند که از زمان بحران اقتصادی سال 2008 مشاهده نشده بود.

بیت کوین در 17 مارس به پایین‌ترین سطح خود یعنی 4000 دلار سقوط کرد، در حالی که جهان شاهد همه‌گیری کووید19 بود. در ماه می، سومین هاوینگ تاریخ بیت کوین اتفاق افتاد و قیمت به آرامی بهبود یافت و دوباره به بیش از 10000 دلار رسید.

مایکرواستراتژی (MicroStrategy) اولین شرکت سهامی عام بود که شروع به انباشت بیت کوین در ذخایر نقدی خود کرد. مایکل سیلور (Micheal Saylor) که زمانی به شدت با بیت کوین مخالف بود، اعتراف کرد که در آن زمان بیت کوین را درک نمی کرد و اکنون متوجه شده بود که بیت کوین تنها پناهگاه امن و پول سالم جهان است. این شرکت به خرید بیش از 130000 بیت کوین ادامه داد و هیچ نشانه ای از توقف نشان نمی‌دهد.

در پایان ماه اوت، یک سری اخبار مثبت در مورد پذیرش بیت کوین منجر به افزایش قیمت شد، و همچنین اقدامات دولت ایالات متحده برای کمک به بهبود اقتصاد با چاپ بیشتر پول به این روند صعودی دامن زد. فقط چند ماه چاپ بیشتر پول، بسیاری را به این باور رساند که دلارهایشان دیگر پناهگاه امنی نیست، و آنها شروع به بررسی قابلیت‌های پولی کردند که بیت کوین می توانست ارائه دهد.

در پایان سال، قیمت بیت کوین به ATH قبلی خود یعنی 20000 دلار بازگشت و از آن پیشی گرفت و در 31 دسامبر بالای 29000 دلار بسته شد.

بیشتر بخوانید: بلاک چین Permissioned یا مجوزمحور و بلاک چین Permissionless یا بدون مجوز چیست؟

2021: از امید تا ناامیدی

محدوده قیمت: 29022 تا 47191 دلار

پس از پایان هیجان انگیز سال 2020، بیت کوین سال 2021 را با خوش بینی زیادی آغاز کرد و یک سه ماهه وحشیانه‌ را پشت سر گذاشت که با اولین ATH قیمت در 64594 دلار به اوج خود رسید. این حرکت صعودی به دلیل ادعای تزریق مداوم نقدینگی به بازارها توسط فدرال رزرو و همچنین انتشار اخباری مبنی بر اینکه ایلان ماسک، تسلا و سایر مشاغل شروع به تخصیص بیت کوین در خزانه‌های خود کردند، اتفاق افتاد. تسلا در ماه فوریه اعلام کرد که «برای تنوع بیشتر و به حداکثر رساندن بازده نقدینگی خود»، 1.5 میلیارد دلار بیت کوین  (10 درصد از خزانه خود) را به بیت کوین اختصاص داده است.

در ماه مه، محدودیت جدیدی در چین بر روی بیت کوین اعمال شد و اعلام کرد که موسسات مالی و پلتفرم‌های پرداخت از تراکنش با ارزهای دیجیتال منع شده‌اند. علاوه بر این، تمام شرکت‌های استخراج بیت کوین باید تعطیل می‌شدند. بیت کوین در 23 می به 32,450 دلار و در 21 ژوئیه به 29,970 دلار سقوط کرد. این ممنوعیت چین بر صنعت ماینینگ نیز تأثیر داشت، به طوری که هش ریت در ماه‌های بعد کاهش قابل توجهی را تجربه کرد و اسیک آماینرها به روسیه، قزاقستان و آمریکای شمالی مهاجرت کردند.

در ماه سپتامبر، به دنبال یک سری رویدادهای مثبت، از جمله بازیابی و افزایش هش ریت، اخباری مبنی بر اینکه السالوادور بیت‌کوین را پول قانونی اعلام کرده و راه‌اندازی اولین ETF مبتنی بر معاملات آتی بیت‌کوین در ماه اکتبر، باری دیگر جو مثبتی بر بازار حاکم کرد که منجر به دومین رکورد تاریخی بیت‌کوین شد و قیمت به 68,789 دلار در 10 نوامبر 2021 رسید. این یکی از نقاط عطف بزرگ در تاریخچه قیمت بیت کوین بود.

بیت کوین سال 2021 را با عقب نشینی 20 درصدی از بالاترین سطح تاریخی خود به پایان رساند. این کاهش قیمت بیت کوین همراه با کاهش گسترده تر بازار که ناشی از نگرانی ها در مورد نوع جدید ویروس کرونا بود، رخ داد.

افزایش قریب‌الوقوع نرخ بهره، افزایش شدید تورم و اعلامیه‌هایی مبنی بر اینکه فدرال رزرو شروع به کاهش خرید اوراق قرضه خود خواهد کرد و به آرامی نقدینگی را از بازارهای مالی تخلیه خواهد کرد، همه نشانه‌هایی از ورود اقتصاد جهانی به وضعیت رکود بود.

ژانویه 2022 – اکنون

  • 2022: نقدینگی تخلیه و ورشکستگی ها شروع شد
  • محدوده قیمت: 46319 تا 16537 دلار

آشفتگی اقتصادی و مالی جهان در سال 2022 ادامه یافت که با جنگ روسیه و اوکریان در نزدیکی اروپا بدتر شد، حذف روسیه از سیستم‌های پرداخت جهانی مانند ویزا و سوئیفت، افزایش نرخ بهره (75/0 واحد در هر ماه – در مجموع 25/4 درصد در سال،. پایان کمک مالی بانک انگلستان، تورم فزاینده، بحران گاز و انرژی و یک رکود عمومی که بر بیشتر کشورهای غربی حاکم شد.

مقررات سخت‌گیرانه‌تر در مورد بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال که توسط دولت‌ها و رگلاتورها انجام گردید ، فاد (FUD) بیشتری را به بازار تزریق کرد و سرمایه‌گذاران را از دارایی‌های پرریسک دورتر کرد.

قیمت بیت کوین به دلیل تهدید فزاینده جنگ قریب الوقوع روسیه و اوکراین، که بلافاصله در پایان ماه فوریه آغاز شد، به 35000 دلار کاهش یافت. در ماه مارس، بیت کوین به 47,459 دلار بهبود یافت، اما بحران ژئوپلیتیکی و اقتصادی جهانی باعث سقوط مجدد قیمت تا محدوده 20,000 دلار شد، سطحی که بیت کوین توانسته بود ماه‌ها آن را حفظ کند.

در ابتدای ماه مارس، بنیاد لونا، بیت کوین را به‌عنوان یک دارایی ذخیره برای پشتیبانی از استیبل کوین الگوریتمی خود، UST خریداری کرد. این شرکت طی این فرآیند 80000 بیت کوین خریداری کرد که در آن زمان تقریباً 3 میلیارد دلار ارزش داشت.

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین اتفاقات دنیای ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲

در 7 می، علائم اولیه فرار سرمایه از UST ظهور کرد و 85 میلیون دلار آمریکا با 84.5 میلیون دلار USDC مبادله شد، که باعث شد UST پیوند خود را با دلار در این فرآیند از دست بدهد. در  چهاردهم می، بنیاد لونا در تلاشی ناموفق برای دفاع از استیبل کوین خود، تمام بیت کوین‌های خود را (به جز 313 مورد) فروخت. قیمت بیت کوین به شدت تحت تاثیر قرار گرفت و بین 6 تا 18 می 44 درصد کاهش یافت. این یکی از وقایع مهم در تاریخچه قیمت بیت کوین به شمار می‌رود.

سقوط ترا (Terra) به بازار سرایت کرد  و منجر به سقوط شرکت‌های بزرگ CeFi Celsius، Voyager و صندوق پوششی Three Arrows Capital (3AC) شد. 3AC قادر به انجام تعهدات در قبال شرکا و طلبکاران خود نبود و ورشکستگی آن اثر دومینویی بر همه طرف‌های درگیر ایجاد کرد. FTX در یک نمایش قدرت ظاهری این شرکت‌ها را نجات داد.

تسلا 75 درصد از دارایی های بیت کوین خود را در سه ماهه دوم پس از کاهش ارزش آن در ماه های قبل فروخت.

شرکت ماینینگ Core Scientific نیز فروش ذخیره بیت کوین خود را در ژوئن آغاز کرد و تعداد بیت کوین های نگهداری شده آن از 9618 بیت کوین در آوریل به تنها 24 بیت کوین در پایان سال رسید. مشکلات نقدینگی Core Scientific در ماه اکتبر پدیدار شد و این شرکت احتمال اعلام ورشکستگی را مطرح نمود و یکی از دلایل مشکلات خود را ارتباط مالی با سلسیوس و شرکت‌های وابسته آن عنوان کرد.

یکی دیگر از شرکت‌های ماینینگ بیت‌کوین، آرگو بلاک چین (Argo Blockchain)، نیز در ماه اکتبر با مشکلات مالی مواجه شد و و سهام آن بیش از ۴۱ درصد از ارزش خود را در نزدک از دست داد.

در ماه سپتامبر، اتریوم با تغییر به مدل اثبات سهام (گواهی سپرده)، خود را از بیت کوین بیشتر متمایز کرد.

در ماه  نوامبر کوین دسک (Coindesk) مقاله افشاگرانه‌ای را در مورد ترازنامه شرکت آلامدا (Almeda) منتشر کرد و سپس سقوط FTX آغاز شد. چند روز بعد، ژائو مدیرعامل بایننس با ارسال توییتی مبنی بر فروش 2.1 میلیارد دلار معادل نقدی (BUSD و FTT) جنگ را برافروخت که باعث سقوط 27 درصدی قیمت در طول دو روز بعد شد.

با انتشار شایعاتی در مورد ورشکستگی گری اسکیل (Grayscale)، این شرکت مجبور شد در تاریخ هجدهم بیانیه‌ای منتشر کند و اعلام کند که دارایی‌های آنها در Coinbase امن هستند. بازار در حالت هولناکی قرار داشت و در روز 21ام، با ادامه شایعات درباره ورشکستگی جنسیس، بیت کوین به پایین‌ترین سطح خود یعنی 15477 دلار رسید.

بیت کوین سال 2022 را با سقوط 64 درصد (نسبت به 12 ماه قبل) و رسیدن به قیمت 16537 دلار به پایان رساند.

بیشتر بخوانید: ماجرای صرافی FTX و بایننس و سقوط بازار ارز دیجیتال چه بود؟

2023: بازیابی قیمت

محدوده قیمت: 16537 دلار

با شروع سال جدید، خوش‌بینی‌های تازه‌ای به وجود آمد و سرمایه‌گذاران معتقد بودند که افزایش نرخ بهره فدرال رزرو ایالات متحده کند خواهد شد. قیمت بیت کوین در 10 ژانویه جرقه خورد و در طی چهار روز 24 درصد افزایش یافت.

در 21 ژانویه، کیسی رودومور ان اف تی‌های Ordinals را راه‌اندازی کرد که اولینNFT های شبکه بیت کوین به شمار میرفتند. قیمت بیت کوین در ماه ژانویه 45 درصد افزایش یافت و به 23150 دلار رسید و نشانه هایی از یک ریکاوری قوی از بازار نزولی طاقت فرسا را نشان داد.

نتیجه گیری

اکنون پس از بررسی تاریخچه قیمت بیت کوین باید مشخص شده باشد که بیت کوین شبیه به هیچ دارایی دیگری نیست. در حالی که قیمت بیت کوین ممکن است تحت تاثیر عواملی چون سیاست‌های پول قرار گیرد، این اکوسیستم معمولا در چرخه‌های چهار ساله حرکت می‌کند.

تنها در عرض 14 سال، رشد باورنکردنی بیت کوین آن را به‌عنوان یک نوع دارایی جدید که همه شروع به توجه به آن کردند، تثبیت کرد. نظر شما چیست؟ آیا بیت کوین فناناپذیر است؟

سوالات متداول

قیمت بیت کوین اولین بار چقدر بود؟

بیت کوین زمانی که برای اولین بار در جهان معرفی شد قیمتی نداشت. برای چندین سال، هیچ صرافی ای وجود نداشت که کاربران بتوانند آن را با پول فیات معامله کنند و فقط از طریق استخراج میشد  بیت کوین به دست آورد.

بالاترین قیمت بیت کوین تا کنون چقدر است؟

بالاترین قیمت بیت کوین 68789 دلار است که در 10 نوامبر 2021 به دست آمد.

آیا اکنون زمان خوبی برای خرید بیت کوین است؟

بهترین زمان برای خرید بیت کوین به وضعیت سرمایه گذار بستگی دارد. با این حال، زمانی که قیمت پایین است، خرید ارزان تر است.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان