حمله نظامی چین به تایوان؛ شرایط اقتصادی بدتر خواهد شد؟

خانهاخبارحمله نظامی چین...

آنچه می‌خوانید...

منابع مختلفی به رسانه خبری رویترز گفته‌اند که نانسی پلوسی، نماینده کنگره آمریکا از ایالت فلوریدا قصد دارد در این هفته از کشور تایوان دیدن کند. رسانه خبری CNN نیز گفته است با وجود این که چنین اقدامی می‌تواند چین را تحریک کند اما پلوسی در این هفته با رئیس جمهور تایوان ملاقات خواهد کرد. در حالی که تایوان به صورت مستقل از چین حکومت خود را پیش برده اما پکن همیشه این جزیره را به عنوان بخشی از قلمرو چین در نظر می‌گرفته است.

با این حال، تسای اینگ ون، رئیس جهمور تایوان و حزب دمواکراتیک این کشور به شدت موافق استقلال خود نسبت به چین هستند که از سال 1949 تاکنون پابرجا بوده است. مدتی است که، تنش ‌ها میان چین و جزیره‌ ای که توسط تنگه تایوان از قاره آسیا جدا شده، تشدید شده است.ژی جینپینگ، رئیس جمهور چین، تایوان را در طبقه بندی یکسانی با هنگ کنگ قرار داده است یعنی یک کشور که  فعالیتی با دو سیستم جداگانه دارد.

- Advertisement -

تسای اینگ ون، حزب دموکراتیک و حزب کومینتانگ (KMT) مفهوم جمهوری خلق چین (PRC) را که اغلب به آن حکومت «چین واحد» می‌گویند را رد می‌کنند. به نظر می‌رسد پلوسی در دیدار روز چهارشنبه خود با رئیس جمهور تایوان درباره این موضوع صحبت خواهد کرد.

توییت دیسکلوز

سفر پلوسی به تایوان باعث ایجاد نگرانی های زیادی مبنی بر استفاده چین از نیروی نظامی در تنگه تایوان شده است. یک گزارش از شبکه خبری ABC گفته است که کاخ سفید نسبت به انجام «تحرکات نظامی» چین علیه تایوان در طول این سفر هشدار داده است. جان کربی، هماهنگ ‌کننده راهبردی شورای امنیت ملی ایالات متحده، به مطبوعات گفت که آمریکا و کشورهای سراسر جهان معتقدند تشدید تنش ها به هیچ‌کس کمکی نخواهد کرد. کربی در ادامه گفت:

«به نظر می‌رسد چین خود را برای برداشتن گام های بیشتر و بزرگ تری در روزهای آینده و شاید در افق های زمانی طولانی تر قرار داده است. اقدامات پکن می‌تواند عواقب ناخواسته ای داشته باشد که تنها به افزایش تنش ها کمک می‌کند.»

درگیری میان دو کشور می‌تواند جرقه ای بر هرج و مرج اقتصادی باشد

در حالی که یک رکود به خودی خود بد است، دنیا در حال دست و پنجه نرم کردن با درگیری نظامی میان روسیه و اوکراین است. اضافه شدن درگیری میان چین و تایوان به این اتفاقات می‌تواند شرایط را در سطح جهان بسیار بدتر کند.

یک مذاکره کننده ارشد تجاری از تایپه پایتخت تایوان به رویترز گفت که مسائل و مشکلات مربوط به جریان تجارت جهانی تاثیرات بیشتری نسبت به مسائل ناشی از جنگ اوکراین و روسیه خواهد داشت. وی در ادامه گفت که بزرگ ترین مسئله ناشی از درگیری میان چین و تایوان کمبود و مشکل در صنعت نیمه هادی ها خواهد بود.

مطلب مفید: پوزیشن لانگ (Long Position) چیست ؟

در پایان ماه ژوئن، بلومبرگ گزارشی منتشر کرد که بیشتر اظهارات این تاجر شهر تایپه را تأیید می‌کرد. در این مقاله آمده بود که جنگ چین و تایوان می‌تواند جرقه هرج و مرج اقتصادی را برانگیزد. این گزارش تاکید می‌کند که حمله چین به تایوان می تواند حتی از مشکل نیمه هادی ها نیز عبور کند. بر اساس داده های بلومبرگ، جنگی بزرگ بر سر تایوان، مشکلات اقتصادی را ایجاد خواهد کرد که جنگ روسیه و اوکراین در مقایسه با آن بسیار کوچک است.

هفته گذشته، مقاله ای از نیویورک تایمز (NYT) تأکید کرد که تشدید تنش ها از سوی پکن و چین پیامدهای اقتصادی گسترده‌ ای خواهد داشت. درست مانند فاجعه مالی که در آغاز بیماری کرونا و نوسانات بازارهای مالی که در جریان درگیری اوکراین و روسیه شاهد آنها بودیم، تشدید تنش‌ها بین چین و تایوان می‌تواند خسارت های اقتصادی بسیار سنگینی را بر جهان تحمیل کند.

ترس از قطع تنگه تایوان و جنگ جهانی سوم

مانند جنگ اوکراین و روسیه، ایالات متحده و سایر کشورها می‌توانند با اعمال تحریم های مالی علیه چین و تامین مالی ارتش تایوان در این موضوع ورود کنند. مقاله نیویورک تایمز توضیح می‌دهد که یکی از بزرگ ترین ترس های ایجاد شده آن است که پکن دسترسی به تمام یا بخشی از تنگه تایوان را که کشتی های نیروی دریایی ایالات متحده به طور منظم از آن عبور می کنندرا قطع کند.

مسائل بین چین و تایوان همچنین این گمانه زنی را برانگیخته است که این نبردها می تواند جنگ جهانی سوم را آغاز کند. در هفته اول جولای، جرالد سلنت در مصاحبه ای با بیت کوین نیوز و با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین و همچنین تنش ها میان چین و تایوان گفت که جنگ جهانی سوم همین حالا نیز آغاز شده است.

ناشر ژورنال ترنذز در 24 ساعت گذشته در حال انتشار پست های توییتری در مورد چین و تایوان بوده است است. در پاسخ، سلنت یک پست وبلاگی منتشر کرد که توضیح می‌دهد ایالات متحده، باری دیگر در حال ارسال پیامی متناقض در رابطه با دیدار پلوسی با تسای اینگ ون و سیاست های خارجی خود است.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

1 نظر

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان