تحلیل آنچین بیت کوین هفته بیست و چهارم (23 خرداد 1401) بیت کوین در عمیق‌ترین فاز بازار خرسی است

خانهتحلیل ارز دیجیتالتحلیل آنچین بیت...

آنچه می‌خوانید...

قیمت بیت کوین در هفته گذشته به نیمه کانال 20 هزار دلاری رسید و تعداد زیادی از شاخص‌های کلان حاکی از ورود بازار به عمیق‌ترین مرحله بازار خرسی هستند. داده‌های فاندامنتال اصلا شرایط خوبی را نشان نمی‌دهند و حتی هولدرهای بلندمدت هم دچار ضررهای قابل توجهی شدند. با فکت کوینز و تحلیل گلسنود همراه باشید تا ببینیم سرانجام بازار خرسی و بازار نزولی بیت کوین به کجا ختم می‌شود!

پیش بینی شاخص‌های آنچین از بازار خرسی چیست؟

  • بیت کوین هفته پرآشوبی را پشت سر گذاشت و با از دست دادن سطح 31693 دلاری اوایل هفته در روند نزولی جدیدی قرار گرفت و نهایتا به پایین ترین قیمت چند ساله اخیر یعنی 25150 دلار رسید. شرایط اقتصاد کلان جهانی همچنان در جهت مخالف می‌وزند به طوریکه شاخص قیمت مصرف کننده (CPI)  ایالات متحده 8.6% بالاتر از انتظار بود و در ساعات اولیه روز دوشنبه منحنی بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده معکوس شد. این اتفاقات،  رالی بزرگ شاخص دلار آمریکا (DXY) را رقم زد و سرانجام بیت کوین در طول یازده هفته برای دهمین بار با کندل قرمز بسته شد.
  • بازدهی شبکه بیت کوین همچنان در حال کاهش است و شاخص‌های کلان همچون؛ اندیکاتور RVT وارد مناطق نزولی جدید شدند. با وجود تداوم انباشت میگوها (دارندگان کمتر از یک واحد بیت کوین) و نهنگ‌ها (دارندگان بیش از 10 هزار واحد بیت کوین) هنوز سطح حمایتی جدی قیمت شکل نگرفته است. گرچه بسیاری از معیارهای ارزش‌گذاری کماکان شرایط فروش بیش از حد را دلیل سقوط بیت کوین می‌دانند اما بیت کوین ارتباط تنگاتنگی با بازارهای سنتی دارد و قیمت بر همین اساس کاهش می‌یابد.

در تحلیل آنچین هفته بیست و چهارم به این موضوع می‌پردازیم که بازار خرسی فعلی چگونه وارد عمیق‌ترین و تاریکترین فاز نزولی شد. بازار به سختی بالاتر از قیمت پایه بیت کوین معامله می‌شود و حتی هولدرهای بلندمدت هم در حالِ فاصله گرفتن از قیمت‌های خریدشان هستند.

مطلب مفید: تحلیلگران از احتمال سقوط بیت کوین به 8000 دلار می‌گویند؛ تحلیل BTC (24 خرداد)

- Advertisement -
قیمت بیت کوین چقدر است؟
قیمت بیت کوین در هفته بیست و چهارم

قیمت بیت کوین در بازار خرسی به قیمت پایه نزدیک می‌شود

بازار بیت کوین در نیمه کانال 20 هزار دلاری معامله می‌شود و به یکی از مهمترین معیارهای فاندامنتال آنچین یعنی قیمت تحقق یافته (Realized price) نزدیک شد. قیمت تحقق یافته، میانگین قیمت کوین موجود در عرضه از آخرین جابه‌جایی در زنجیره را نشان می‌دهد.

در پایین‌ترین سطوح بازارهای خرسی پیشین،  قیمت اسپات به ندرت به قیمت تحقق یافته (23430 دلار) نزدیک شده است. مارس 2020 و مراحل پایانی بازار نزولی 2018،  نمونه‌های اخیری هستند که مجموع دارایی بازار با زیان تحقق نیافته مواجه شد.

قیمت تحقق یافته بیت کوین چقدر است؟
Bitcoin Realized Price

اندیکاتور  MVRV Z-Score ارزش لحظه‌ای یا اسپات بیت کوین را نسبت به قیمت تحقق یافته می‌سنجد. با استفاده از این ابزار می‌توانیم فارغ از «ارزش ذاتی بیت کوین» و در شرایطی که بیت کوین بیشتر یا کمتر از حد ارزش‌گذاری می‌شود انحراف معیار را به دست بیاوریم.

مقادیر همتراز با میانگین (خط سیاه) معمولا با عمیق‌ترین سطوح بازارهای نزولی برخورد کرده است. بازار فعلی در روند نزولی خود 0.26+ بالاتر از انحراف استاندارد قرار دارد. این منطقه از نظر تاریخی یک منطقه ارزش محسوب می‌شود.

به هر حال، چرخه‌های نزولی گذشته نشان دادند که مقادیر منفی  MVRV-Z اغلب پیش از پایان بازار نزولی مشاهده می‌شوند و ممکن است مدتی در همین وضعیت باقی بمانند.

مطلب مفید: سقوط بیت کوین به کانال 25000 دلاری؛ تحلیل تکنیکال BTC (23 خرداد 1401)

اندیکاتور MVRV و مقایسه ارزش لحظه‌ای و قیمت تحقق یافته بیت کوین
Bitcoin MVRV Z-SCORE

تغییر الگوی رفتار هودلرهای بیت کوین در فاز بازار خرسی  

در روند نزولی که از ماه نوامبر شروع شد شاهد مراحل مختلفی از الگوهای رفتاری و  الگوی خرج کردن بیت کوین بودیم. با استفاده از این تغییرات رفتاری می‌توانیم چگونگی تغییر سنتیمنت و احساسات سرمایه  گذاران را بررسی کنیم.

شاخص امتیاز روند انباشت (Accumulation Trend score) ابزار مناسبی برای مشاهده این تغییرات است. این شاخص میزان و مدت رشد یا اصلاح موجودی آنچین بیت کوین را ارزیابی می‌کند. شاخص امتیاز روند نشان‌دهنده میزان انباشت یا توزیع همه گروه‌های دارنده بیت کوین است.

  • دسامبر 2020 تا ژانویه 2021: خرید در بازار صعودی اتفاق افتاد و حجم زیادِ ورود سرمایه‌گذاران به بازار منجر به بالاترین سقف تاریخی آن زمان یعنی 64 هزار دلار شد.
  • ژانویه 2021 تا اکتبر 2021: کاهش ورود سرمایه‌گذار و یک توزیع معمولی رخ داد. این اتفاق تا حدی نتیجه کاهش قیمت سهام صندوق Bitcoin Trust گری اسکیل بود . به هر حال در آن زمان با کاهش شاخص پریمیوم گری اسکیل بیت کوین (GBTC Premium) تقاضای اسپات و لحظه‌ای بیت کوین هم کاهش یافت.
  • اکتبر 2021 تا ژانویه 2022: گرچه یک سقف تاریخی منجر به تقاضای خرید شد اما مدتی بعد مجددا توزیع شد.
  • ژانویه 2022 تا مه 2022: دوره انباشت و توزیع متناوب شکل گرفت که با حادثه ارز دیجیتال لونا و استیبل کوین UST به اوج فروش رسید.
  • در یک ماهه اخیر،  شاخص امتیاز روند عدد 0.8 را ثبت کرد که نشانه مثبتِ تغییر الگوی موجودی بازار است. این موضوع شاید به این معنی است که سرمایه‌گذاران ارزش قیمت‌های زیر 30 هزار دلار را می‌دانند.

مطلب مفید: اندیکاتور تحلیل فاندامنتال ؛ مهمترین اندیکاتورهای فاندامنتال چیست؟

شاخص امتیاز روند انباشت بیت کوین چیست؟
Bitcoin Accumulation Trend Score

تصمیم سرمایه‌گذاران در بازار خرسی چیست؟

شاخص liveliness، ترجیح سرمایه‌گذاران بازار برای هولد یا توزیع دارایی را نشان‌می‌دهد. این شاخص میانگین دو اندیکاتور Coin Day Destruction و Coin Day Creation را نشان می‌دهد. بنابراین می‌توانیم از liveliness استفاده کنیم و ببینم چه مواقعی با خرج کردن و انباشت تلاقی دارد.

شاخص liveliness از 21 آگوست یک روند نزولی مداوم دارد. از آنجا که در این مدت هودلینگ یا نگهداری کوین رفتار غالب بازار بود، بیت کوین در محدوده Coin Day Creation قرار گرفت. همانطور که در تحلیل هفته‌های قبل هم گفتیم هودلرها یا سرمایه‌گذاران بزرگ تنها باقی‌مانده‌های بازار هستند و حجم تقاضای آنها آنقدر بالا نیست که طرف فروش را پوشش دهد.  

شاخص بیت کوین Liveliness در بازار خرسی
bitcoin liveliness

با ارزیابی تغییر موقعیت شاخص Liveliness (رنگ بنفش) می‌توان نتایج بالا را تایید کرد.  از جولای 2021 و همزمان با توقف ماینرهای چینی (Greate Miner Migration) روند توزیع به روند انباشت تبدیل می‌شود. به هر حال، مومنتوم تولد روز کوین (Coin Day Creation) در حال تغییر است و براساس روند فعلی با جریان ثابت‌تری حرکت می‌کند. این موضوع به معنای عدم اطمینان سرمایه‌گذاران است.

مطلب مفید:  استراتژی معاملاتی مومنتوم چیست؟ آموزش سود بردن از نوسانات بازار

داده‌های آنچین بازار خرسی
شاخص Bitcoin liveliness Position Change (90 day) در بازار خرسی

با استفاده از بررسی تغییر پوزیشن خالص هودلرها می‌توانیم مقدار کوین‌هایی را که هودلرها در حال انباشت یا توزیع هستند برآورد کنیم. این معیار نشان می‌دهد که در حال حاضر براساس میزان نهفتگی یا خواب کوین، ماهانه چیزی حدود 15 تا 20 هزار واحد بیت کوین به هودلرهای بازار منتقل می‌شود. از اوایل ماه مه، این آمار 46% کاهش داشته و این یعنی ضعیف شدن روند انباشت.

بررسی شاخص Bitcoin: Hodler Net position change (30 d) در بازار خرسی
تصمیم هودلرهای بیت کوین در فاز بازار خرسی

در 18 ماه گذشته شاهد تغییر مراحل الگوی رفتاری و الگوی خرج کردن سرمایه‌گذاران بودیم. با توجه به داده‌های هر دو الگو به نظر می‌رسد تمایل خرید سرمایه‌گذاران در سطح 30 هزار دلاری (چه در جولای 2021 و چه در حال حاضر) نسبت به سایر سطوح قیمتی قوی‌تر است.

دو شاخه شدن بازار بیت کوین در بازار خرسی

با توجه به داده‌های موجود به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران سطوح قیمتی زیر 30 هزار دلار را یک منطقه ارزشی می‌دانند. البته تا به حال، تقاضای آنها در زیر 30 هزار دلار برای ایجاد سطح حمایت کافی نبوده است. در ادامه نگاهی به گروه‌های شرکت‌کننده در انباشت می‌اندازیم. با استفاده از شاخص امتیاز روند انباشتِ گروه‌های دارنده بیت کوین می‌توانیم ارزیابی دقیق‌تری از میزان انباشت یا توزیع کیف پول‌های بیت کوین داشته باشیم.

انباشت گروه‌های دارنده بیت کوین

  • میگوها (کمتر از 1 واحد بیت کوین) و نهنگ‌ها (دارندگان بیش از 10 هزار واحد بیت کوین به استثنای صرافی‌ها و ماینرها) از زمانی که بیت کوین در محدوده 25 هزار دلار تا 32 هزار دلار قرار گرفت، به شدت در حال انباشت هستند. در دو ماه گذشته هم روند انباشت این گروه به قوت خود باقی بود.
  • گروه خرچنگ‌ها و کوسه‌ها (سرمایه‌گذارانی که از یک تا 100 واحد بیت کوین دارند) در رویداد فروش فعلی از مرحله خنثی به مرحله توزیع تغییر کردند و این یعنی کاهش احتمالی اعتماد این دسته از دارندگان بیت کوین.

بنابراین،  عملکرد سرمایه گذاران کلان (بیش از 10 هزار واحد) و سرمایه‌گذاران خرد (کمتر از یک واحد) موجب کسب امتیاز 0.9+ شاخص امتیاز روند انباشت شد. این نکته جالب است که نهنگ‌ها در سطوح قیمتی 45 هزار دلار تا 35 هزار دلار، توزیع‌کننده‌های قوی بودند و اکنون در محدوده 25 تا 32 هزار دلار هم انباشت‌کننده‌های اصلی بازار هستند.

شاخص امتیاز روند انباشت کیف پول‌های بیت کوین
bitcoin: Accumulation Trend Score by Cohort

بررسی الگوی رفتاری سرمایه گذاران در بازار خرسی بیت کوین

در مرحله بعدی تغییر عرضه آدرس میگوهایی که کمتر از یک واحد بیت کوین دارند را در بازه 30 روزه بررسی می‌کنیم. با استفاده از نرخ تغییر 30 روزه می‌توانیم ارزیابی بهتری نسبت به سرمایه‌گذاران خرد و  احتمالا سرمایه‌گذاران خرده‌فروش داشته باشیم.

اگرچه در حال حاضر نرخ رشد موجودی در حال کاهش است اما در 18 ماه گذشته و بعد از اولین حرکت صعودی بیت کوین، دوره انباشت قوی و پایداری شکل گرفت. رشد خالص موجودی سرمایه‌گذاران خرد از زمان سقوط ارز لونا در نهم ماه مه به 20863 واحد رسید که با امتیاز روند انباشت آنها همپوشانی دارد.

بررسی تغییر پوزیشن عرضه در اختیار آدرس‌های دارای کمتر از یک بیت کوین
Bitcoin: Supply held by Addresses < 1 btc position change (30 d)

میگوها از سقف تاریخی ماه نوامبر 96.3 هزار واحد بیت کوین به دارایی‌هایشان اضافه کردند. این مقدار معادل با 0.451% عرضه و 48.6% کوین‌های جدیدی است که در مدت مشابه منتشر شدند.

شیب مثبت و روبه افزایش عرضۀ متعلق به میگوها کاملا مشخص است. به نظر می‌رسد این سرمایه‌گذاران خرد، درست یا نادرست اعتنایی به روند نزولی بازار ندارند و به انباشت بیت کوین اسپات ادامه می‌دهند.

توزیع عرضه در آدرس‌های بیت کوین
Bitcoin: Relative Address supply distribution

گروه موثر دیگر، نهنگ‌هایی هستند که بیش از 10 هزار واحد بیت کوین دارند. نگاهی به تغییر موقعیت پوزیشن آدرس آنها موید نتایج قبلی است و نشان می‌دهد که این گروه در محدوه قیمت 25 تا 32 هزار دلار انباشت کننده قوی بودند. این گروه توانست با اضافه کردن 140 هزار واحد بیت کوین رکورد ماهانه جدیدی را ثبت کند.

بررسی تغییر پوزیشن عرضه آدرس‌های دارای بیش از 10 هزار واحد بیت کوین
bitcoin: Supply held by addresses balance 10k btc position change (30 d)

اجرای اندیکاتورEntity-Adjusted Unspent Realized Price Distribution  برای کیف پول دارندگان بیت کوین، نقاط قیمتی آخرین عرضه را نشان می‌دهد و مشخص می‌کند که توزیع توسط کیف پول کدام گروه‌ها انجام شده است.

در محدوده قیمت 30 تا 40 هزار دلار عرضه قابل توجهی را مشاهده می‌کنیم و طیف متنوعی از گروه‌های کیف پول در این عرضه سهیم هستند. این بدان معناست که در این بازه قیمتی، حجم قابل توجهی از عرضه بین سرمایه‌گذارن جابه‌جا می‌شود. در سطوح قیمتی 27 هزار دلار تا 30 هزار دلار حجم تراکنش‌ها کمتر است و  این یعنی این بازه قیمتی با نوسان‌های بالا و حمایت اندک سرمایه‌گذاران همراه است.

تحلیل آنچین بیت کوین در بازار خرسی
شاخص Entity – Adjusted unspent realized price distribution در بازار خرسی

نتیجه و خلاصه‌ای از تحلیل آنچین هفته بیست و چهارم بیت کوین

بازار بیت کوین در فازی است که با عمیق‌ترین و تاریک‌ترین چرخه بازار خرسی گذشته مطابق دارد. قیمت پایه بیت کوین به ندرت بالاتر از قیمت تحقق یافته معامله می‌شود و داده‌های فاندامنتالی آنچین به مراتب اوضاع وخیم‌تری پیدا می‌کنند. از نظر تاریخی اتمام این مرحله چیزی حدود 8 تا 24 ماه زمان می‌برد.

نکته قابل توجه اینجاست که در حال حاضر هولدرهای بلندمدت کوین‌هایشان را با قیمت پایه بیشتری نسبت به هولدرهای کوتاه مدت خرج می‌کنند. این بدان معناست که سوداوری آنها نسبت به کل بازار کمتر است. در  بازار خرسی گذشته، این فاز با کاهش قیمت 40 تا 60 درصدی قیمت همراه شد و مرحلۀ سختِ حذف تمام فروشندگان باقی‌مانده در بازار بود. اکنون چشم همه بازار خیره به حمایت و پشتیبانی هودلرها و سرمایه‌گذاران کلان بیت کوین است.   

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان