top banner adv

کف قیمت بیت کوین کجاست ؟ تحلیل آنچین بیت کوین هفته بیست و ششم (7 تیر 1401)

بازدید : 10619

تقریبا تمام شاخص‌های کلان بیت‌کوین به پایین‌ترین کف تاریخی رسیده‌اند و این مطلب حاکی از آن است که کف احتمالی بیت کوین همین جا است. حتی در مقایسه با چرخه‌های نزولی قبلی، شاخص‌های متعددی با درصدهای تک رقمی معامله می‌شوند. با وجود همه نشانه‌ها و سیگنال‌های تشکیل کف تاریخی شاخص‌های بیت کوین سوال اینجاست که کف قیمت بیت کوین کجاست؟ آیا این بار باید شاهد چرخه نزولی متفاوتی نسبت به دوره‌های نزولی پیشین باشیم؟ با فکت کوینز و تحلیل آنچین گلسنود همراه باشید تا ببینیم سرنوشت بیت کوین چیست و کف قیمت دقیقا کجاست؟

سرنوشت بیت کوین چیست؟ کف قیمت بیتکوین کجا است؟

بیت کوین پس از پشت سرگذاشتن ماه پرچالش ژوئن، در هفته گذشته برای تثبیت سقف تاریخی 20 هزار دلاریِ چرخه‌های قبلی تلاش کرد. در این هفته، بیت کوین در پایین‌ترین سطح 18067 دلار معامله شد و توانست به بالاترین سطح 21783 دلار برسد.

بازار دارایی‌های دیجیتال، اخیرا دو رویداد اهرم زدایی عظیمی (اهرم زدایی بزرگ دیفای و بازار خرسی نسبت‌های تاریخی) را تجربه کرد و ارزش‌گذاری‌ها چه از لحاظ تاریخی و چه از نظر آماری به پایین‌ترین حد رسیدند. در تحلیل آنچین این هفته با استفاده از شاخص‌های آنچین، شاخص‌های تکنیکال و معیارهای متناوب چرخه‌ای احتمال شکل‌گیری کف بازار بیت کوین در محدوده قیمت فعلی را بررسی می‌کنیم. همچنین موضوع اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار بیت کوین به ویژه هولدرهای بلندمدت را بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید : پیش بینی و تحلیل بیت کوین تاریخ 15 دی 1400

مطلب مفید: پلتفرم گلسنود: بازار نزولی 2022 بدترین روند ریزشی در تاریخ بیت کوین است

کف قیمت بیت کوین کجا است؟
قیمت بیت کوین

نمودار کف‌ شاخص‌های مختلف بیت کوین

بیشتر بخوانید : تحلیل سه آلت‌ کوین برتر بازار که احتمال صعود در این ماه را دارند

طی دهه گذشته، مدل‌های متفاوتی در هر دو حوزه تحلیل تکنیکال و تحلیل آنچین برای شناسایی کف بازارهای نزولی بیت کوین شکل گرفتند. در این جا، از بازارهای نزولی 2015، 2018 و 2020 برای مقایسه با بازار نزولی فعلی استفاده می‌کنیم تا نقاط تلاقی بین 5 مدل زیر را بیابیم:

  • شاخص 0.6 Mayer Multiple (23380 دلار) نشان می‌دهد که قیمت نسبت به میانگین متحرک 200 روزه 40% کاهش دارد و فقط طی 3.4% روزهای معاملاتی، قیمت در این سطح یا کمتر از آن بسته شده است.
  • معیار Realized Price (22500 دلار) که شاخصی برای مبنای هزینه کل عرضه کوین‌ها است، معمولا در ناحیه تشکیل کف‌ها مقاومت نشان داده و 14% روزهای معاملاتی زیر این قیمت بسته شده است.
  • شاخص 200 Week Moving Average (22390 دلار) از لحاظ تاریخی در مراحل نهایی رویداد تسلیم بازارهای نزولی، سطح حمایت ایجاد کرده و فقط 1% روزهای معاملاتی زیر این قیمت بسته شده است.
  • معیار Balance Price (17980 دلار) مربوط به شاخص تخریب روز کوین و نشان‌دهنده قیمت بازاری است که با ارزش پرداخت شده منهای ارزش تحقق یافته نهایی مطابقت دارد، فقط 3% از روزهای معاملاتی زیر قیمت این مدل بسته شده است.
  • شاخص Delta Price (15750 دلار) تفاوت میان قیمت تحقق یافته و میانگین سقف تاریخی را نشان می‌دهد. در چرخه‌های نزولی قبلی این سطح هرگز شکسته نشده و به یک سطح حمایتی تبدیل شده است.

در بازار فعلی، قیمت اسپات (21300 دلار) زیر شاخص‌های Realized Price، 0.6 Mayer Multiple، 200 Week MA معامله می‌شود. طی حادثه تاریخی 18 ژوئن هم قیمت با رسیدن به 17600 دلار زیر شاخص Balanced Price معامله شد.

در طول 4360 روز معاملاتی، فقط 13 روز (0.2%) شرایط مشابهی داشتند که مربوط به ژانویه 2015 و  مارس 2020 می‌شود. این روزهای مشابه با رنگ سبز در نمودار مشخص هستند.

مطلب مفید: کف قیمتی بیت کوین کجاست؟ تحلیلگران پاسخ می‌دهند

مدل‌های کف بازار نزولی بیت کوین
BTC Bear Market Floor Models

شاخص امتیاز روند انباشت بیت کوین (Accumulation Trend Score) در حال برگشت به مقادیر بالای 0.9 است. شکل‌گیری این روند، عمدتا به این دلیل است که نهنگ‌ها (دارندگان بیش از 10 هزار واحد بیت کوین) و میگوها (دارندگان کمتر از یک واحد بیت کوین) به طرز قابل توجهی به موجودی آنچین خود اضافه می‌کنند.

در پنج سال گذشته، شش دوره با ویژگی‌های مشابه وجود داشته که به سه دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • رالی‌های بازار صعودی: مانند اواسط سال 2019 و بازار گاوی سه ماهه اول سال 2021 که هجوم تقاضای جدید منجر به افزایش قیمت شد و سپس سرمایه‌گذاران اولیه، دست به فروش دارایی‌های خود زدند.
  • سقف تاریخی بعد از نوامبر 2021: سرمایه‌گذارانی که فکر  می‌کردند این نقطه کف قیمتیست اما متاسفانه برای خرید در کف خیلی زود بود.
  • کف بازارهای نزولی: مانند نوامبر 2018 و مارس 2020. در این دوره های زمانی نهایتا با یک کف سازی کوچک ،ناحیه تقاضا بر عرضه غلبه کرد و بازار وارد رالی صعودی شد.
شاخص امتیز روند انباشت میانگین متحرک 7 روزه
Accumulation Trend score

بررسی کف‌های متناوب و چرخه‌ای بازار بیت کوین

هم اکنون شاخص ریسک ذخیره (Reserve Risk) هم در پایین‌ترین کف تاریخی است. زمانی که الگوی هودلینگ (HODLing) بیش از اندازه شود و هولدرها همچنان در نواحی عرضه به انباشت ادامه دهند، شاخص ریسک ذخیره به شدت کاهش می‌یابد. این یعنی علیرغم کاهش قمیت شدید بیت کوین در سال 2022، در مجموع سرمایه‌گذاران (خوب یا بد) تمایل به نگهداری کوین‌های خود دارند. کف‌های عمیق این معیارها فقط با اواخر بازار خرسی سال 2015 و رویداد سقوط ناگهانی مارس 2020 مطابقت دارد.

شاخص ریسک ذخیره بیت کوین
Reserve Risk

همگام با سایر معیارها، شاخص جریان نهفتگی موجودیت تعدیل شده (Dormancy Flow) هم در پایین‌ترین سطح قرار دارد. (برای بررسی این شاخص، داده‌ها ها را از سال 2011 بررسی کردیم) شاخص Reserve Risk با انباشت کوین (رفتار هودلینگ) مرتبط است و شاخص Dormancy Flow ارزش بازار را در برابر تخریب روز کوین (خرج کردن هودلرها) نشان می‌دهد.

به طور کلی، این معیارهای نشان می‌دهند که در حال حاضر ارزش بازار بیت کوین در مقایسه با ارزش تخریب روز بیت کوین بسیار پایین است. به عبارت دیگر، دارایی زیر ارزش منصفانه ضمنی (implied fair value) معامله می‌شود و هودلرها در حال نقد کردن هستند. معمولا، زمانی این اتفاق می‌افتد که قدیمی‌ترین کوین‌هایی که خرج می‌شوند مربوط به چرخه فعلی باشند. (یعنی کوین‌ها نسبت به دوره فعلی قدیمی هستند اما نسبت به کل چرخه قدمت چندانی ندارند) در ادامه این موضوع را بیشتر بررسی می‌کنیم.

بنابراین دیدگاه بدبینانه این است که از نظر تاریخی شاهد یک دوره کم تقاضا هستیم یعنی خریداری برای بیت کوین سرمایه گذاران فروشنده وجود ندارد. اما نگاه کمی امیدوارانه تر این است که بازار بیش از حد در جهت نزولی حرکت کرده است و هولدرها اعتمادشان را از دست داده اند.

Bitcoin Entity Adjusted Dormancy Flow
جریان نهفتگی موجودیت تعدیل شده بیت کوین

سرمایه‌گذار می‌داند که برای هولد بیت کوین به مدت بیش از یک سال باید نوسان‌های زیادی را تجربه کند و بنابراین برای ثابت ماندن در بازار باید اعتقاد و اعتماد راسخی داشته باشد. با توجه به این موضوع، شاخص دیگری که بررسی می‌کنیم نسبت هودل تحقق یافته (RHODL Ratio) است که تعادل نسبی ثروت میان کوین‌های با عمر 1 سال، 2 سال و 1 هفته را نشان می‌دهد.

نزدیک شدن شاخص RHODL Ratio به پایین‌ترین محدوده حاکی از آنست که عرضه کوین‌ها قویا و شدیدا در اختیار هولدرهای بلندمدت و سرمایه‌گذاران باتجربه بازار است. از طرف دیگر  بازار با فقدان سرمایه‌گذاران جوان‌تر و کم تجربه مواجه است. معمولا در آخرین مراحل اوج بازارهای صعودی، بازار با تقاضای سرمایه‌گذاران جدید و کم‌تجربه اشباع می‌شود.

Bitcoin Realized HODL Ratio
نسبت هودل تحقق یافته بیت کوین

بنابراین، تلاقی شاخص‌های Reserve Risk ،Dormancy Flow و RHODL Ratio نشان می‌دهد که بازار همچنان تحت سلطه سرمایه‌گذارانی است که اعتقاد و اعتماد قوی به بازار دارند.

دلایلی از قبیل؛ سلطه مشهود سرمایه‌گذاران وفادار، ایجاد کف‌های قابل توجه بسیاری از شاخص‌های کلان و تلاقی قیمت‌ها با مدل‌های قیمت‌گذاری بازارهای نزولی قبلی، فرضیه تشکیل کف قیمت بیت کوین را تقویت می‌کند. اما سوال اینجاست که آیا هودلرها موفق به حفظ کف شاخص‌های بیت کوین می‌شوند؟

آیا بعد از چکش کاری کف قیمت بیت کوین باید منتظر صعود باشیم؟  

تعداد انگشت شماری از معیارها از جمله؛ رویداد تسلیم و ورود به دوره انباشت مجدد، گویای  آن هستند که بازار در حال تثبیت کف قیمت است.

روند کلی شاخص آدرس‌های فعال (Active Addresses) نقشه راه خوبی در مورد پیشرفت مراحل ساختار بازار در اختیار ما قرار می‌دهد. روند صعودی شاخص آدرس‌های فعال (فلش‌های سبز رنگ) حرکت کاملا مشخصی دارد اما هر وقت این شاخص در روند نزولی است یا نوسانی حرکت می‌کند و یا در زمان اصلاح بازار حرکت کندی دارد.

تعداد آدرس‌های فعال، نسبتا ثابت و روزانه حدود 800 هزار آدرس است که در محدوده کانال قرمز رنگ قرار دارد. همانطور که در تحلیل‌های پیشین هم اشاره شد، ثابت ماندن آدرس‌های فعال موید این نظریه است که فقط هودلرها در بازار باقی ماندند. به این ترتیب، سال 2022 سال روند اصلاح قیمت به سمت کف قیمت بوده است.

تعداد آدرس‌های فعال بیت کوین
Bitcoin Number of Active Addresses

در کف بازارهای نزولی قبلی، درصد عرضه در سود (Percent Supply in profit) حدود 40 تا 45% کاهش یافت. به عبارت دیگر، بیش از نیمی از کوین‌ها در ضرر بودند. در رویداد فروش سطح  17.6 هزار دلاری، عرضه در سود به کمتر از 50 درصد رسید و منجر به رویداد تسلیم و توزیع مجدد کوین‌ها شد.

بیشتر بخوانید : با وجود ریزش بیت کوین، سختی استخراج به سقف 8 ماه اخیر خود رسید

پیامد توزیع مجدد کوین‌ها این است که حجم زیادی از بیت‌کوین‌ها با قیمت زیر 20 هزار دلار جابه‌جا شد. در صورتی که حدود 40 تا 50 درصد از واحد های بیت کوین در سود را به عنوان آستانه کف بازار نزولی در نظر بگیریم، قیمت فعلی چقدر باید کاهش پیدا کند تا حدود 5 الی 10 درصد دیگر از منابع بیت کوین عرضه شده وارد زیان شود؟

درصد عرضه در سود بیت کوین
Bitcoin Percent Supply in Profit

در نمودار توزیع قیمت تحقق یافته خروجی خرج نشده تراکنش (URPD) می‌بینیم که حدود 1.43 میلیون واحد بیت کوین زیر قیمت 17.6 هزار دلاریِ اخیر جابه‌جا شده است و قمیت فعلی بیت کوین 21.6 هزار دلار است. این یعنی بعد از توزیع مجدد عرضه و رویداد تسلیم اخیر، همچون بازارهای نزولی قبلی باید مقدار معادلی از عرضه در ضرر قرار بگیرد.

توزیع قیمت تحقق یافته خروجی خرج نشده بیت کوین
Bitcoin UTXO Realized Price Distribution

ساختار شاخص نسبت سود خروجی خرج شده (SOPR) هم شبیه به یک رویداد تسلیم عمیق است. به طور میانگین کوین‌های خرج شده با %7- ضرر خرج شده‌اند. می‌توان استدلال کرد که ساختار فاز اول بازار خرسی، هم در اواسط سال 2021 و هم تمام سال 2022 (با رنگ آبی) شبیه به ساختار فاز اول بازارهای نزولی 2018 و 2019 است.

شاخص نسبت سود خروجی خرج شده بیت کوین
Bitcoin Adjusted SOPR

آیا با تزلزل اعتماد هودلرها به بازار بیت کوین مواجه هستیم؟

در ماه ژوئن، عرضه هولدرهای بلندمدت حدود 181.8 هزار بیت کوین کاهش یافت و کل موجودی آنها به سطح موجودی سپتامبر 2021 رسید. اما این مقدار فقط معادل 7.1%  کل عرضه‌ای است که در فاصله مارس تا اکتبر به موجودی آنها اضافه شد. کاهش بیشترِ این معیار نشان‌دهنده فشار طرف فروش و تزلزل اعتماد سرمایه‌گذاران بلندمدت به بازار بیت کوین است. بالعکس، ثبات یا بهبودی این معیار وفاداری و اعتماد هولدرهای بلندمدت را نشان می‌دهد. 

عرضه کل هولدرهای بلندمدت بیت کوین
Bitcoin Total Supply Held by LTH

در بخش آخر تحلیل این هفته احتمال تزلزل اعتماد هودلرها را بررسی می‌کنیم چراکه این دسته از سرمایه‌گذاران آخرین خط دفاعی بازار هستند. در این بررسی از عمر کوین‌های خرج شده بر مبنای نظریه‌های زیر استفاده می‌شود:

  • اگر هولدرهای بلندمدتی که قصد فروش کوین‌هایشان را دارند غالبا هولدرهای مربوط به چرخه 2021 تا 2022 باشند با یک تسلیم کلاسیک مواجه هستیم. چراکه این دسته از سرمایه‌گذاران نوسان‌های زیادی را تجربه کردند و کوین‌هایشان را با ضرر نگهداری می‌کنند، بنابراین در نهایت شکست را می‌پذیرند.
  • اما اگر هولدرهای بلند مدتی که قصد فروش کوین‌هایشان را دارند، هولدرهای مربوط به چرخه قبل از سال 2020 باشند با از دست رفتن گستردۀ اعتمادِ وفادارترین و قوی‌ترین سرمایه‌گذاران بیت کوین مواجه هستیم.

نمودار زیر بیت کوین های با عمر بیش از 6 ماه را نشان می‌دهد. این بخش از عرضه نسبت به ماه ژوئن 168.5 هزار واحد بیت کوین کاهش یافته است. با توجه به اینکه آستانه هولدرهای بلندمدت حدود 5 ماه است این یعنی حدود 13.3هزار بیتکوین 5 تا 6 ماهه خرج شده‌اند که معادل 7.3% کل کوین‌های با قدمت بیش از 6 ماه است.

بیشتر بخوانید : پیش بینی قیمت دوج کوین، 29 خرداد 1400

مطلب مفید: چرا نباید در کف قیمتی کنونی بیت کوین دست به خرید بزنیم؟

مقدار عرضه کوین‌های با عمر بیش از 6 ماه
Bitcoin Supply Older than 6 month

آمار کوین‌های با قدمت بیش از یک سال، از  65.72% عرضه در گردش به 65.72% کاهش یافته است که معادل با 150.7 هزار بیت کوین است. بنابراین، حدود 9.8% کوین‌های خرج شده هولدرهای بلندمدت مربوط به کوین‌های با عمر 6 تا 12 ماه است.

همانطور که می‌بینیم، هولدرهای بلندمدت حدود 82.9% کوین‌های با قدمت بیش از یک سال را خرج کرده‌اند که سهم بزرگی از این بخش متعلق به رویداد تسلیم ماه ژوئن است.

درصد کوین‌های با عمر بیش از یک سال
Percent of supply Last Active 1+Years Ago

اگر آخرین زمان فعال بودن عرضه را بیش از دو سال قبل در نظر بگیریم، می‌بینیم که این گروه از آوریل 2022 تا الان به طور تقریبا ثابتی حدود 45% عرضه در گردش بوده است.

به این ترتیب، می‌توانیم 181.8 هزار بیت کوین خرج شده هولدرهای بلندمدت را به شکل زیر دسته بندی کنیم:

  • 82.9% متعلق به کوین‌هایی با قدمت 1 تا 2 ساله
  • 9.8% متعلق به کوین‌هایی با عمر 6 تا 12 ماهه
  • 7.3% متعلق به کوین‌های 5 تا 6 ماهه
درصد آدرس‌هایی که بیش از 2 سال قبل فعال بودند
bitcoin Percent of Supply Last Active

خلاصه و نتیجه‌ای از تحلیل آنچین هفته بیست و ششم

  • در بازار فعلی، احتمالا همه مدل‌ها و سوابق تاریخی بیت کوین مورد آزمایش و بررسی قرار می‌گیرد. بر اساس موقعیت فعلی قیمت بیت کوین و نسبت به مدل‌های کف تاریخی می‌توان گفت که بازار کنونی در سطح غیرمحتملی قرار دارد و فقط 0.2% روزهای معاملاتی شرایط مشابهی داشته‌اند.
  • هولدرهای بلند مدت رویداد تسلیم ماه ژوئن را پشت سرگذاشتند که عمدتا ناشی از رفتار سرمایه‌گذاران چرخه 2020-2021 بود. تقریبا همه شاخص‌های کلان بیت کوین از شاخص‌های تکنیکال تا شاخص‌های آنچین در پایین‌ترین سطح قرار دارند و مطابق با کف بازارهای نزولی قبلی هستند. حتی بسیاری از این شاخص‌ها نسبت به سطوح مشابه در چرخه‌های قبلی با درصدهای تک رقمی معامله می‌شوند. به هر حال، با وجود سیگنال‌ها و نشانه‌های تشکیل کف قیمت بیت کوین این سوال مطرح است که آیا این بازار نزولی با بازارهای نزولی قبلی بیت کوین متفاوت است؟   

بیشتر بخوانید : قیمت بایننس کوین درگیر دو الگوی تکنیکالی؛ تحلیل BNB (۳۱ فروردین ۱۴۰۲)

4
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x