تحلیل آنچین بیت کوین هفته بیست و پنجم (31 خرداد 1401) سقوط بیت کوین

خانهتحلیل ارز دیجیتالتحلیل آنچین بیت...

آنچه می‌خوانید...

بازار بیت کوین در این هفته متحمل رویداد اهرم زدایی (Deleveraging) بزرگی شد و دومینوی بیت کوین تا زیر سقف تاریخی 20 هزار دلاری سال 2017 سقوط کرد. بازارهای دیفای درون زنجیره‌ای و بازارهای اهرم زدایی آفچین ازقبیل؛ صرافی‌ها، موسسات وام دهنده و صندوق‌های پوشش ریسک، اکثرا یا لیکویید شدند یا به دلیل عدم نقدشوندگی منحل و ورشکست شدند. بیت کوین، روز شنبه 18 ژوئن زیر 20 هزار دلار معامله شد و حتی به سطح 17708 دلار هم رسید اما یک روز بعد قیمت کمی بهبود یافت و توانست سطح 20 هزار دلاری را پس بگیرد.

داده‌های آنچین و سقوط دومینوی بیت کوین

با توجه به اینکه در تعطیلات آخر هفته، بیت کوین و دارایی‌های دیجیتال تنها ابزارهای قابل معامله هستند، به نظر می‌رسد تقاضای بیشتری برای نقدینگی دلار وجود دارد. در پیِ وقوع رویداد اهرم زدایی عظیمی که در بازار کریپتو شکل گرفت سیگنال و نشانه‌های تسلیمِ تعدادی از نهادهای بزرگ مانند؛ ماینرها، هولدرهای بلندمدت و کل بازار نمایان‌تر شد. با فکت کوینز و تحلیل آنچین گلسنود همراه باشید تا با بررسی داده‌های آنچین ببینیم کدام گروه‌های سرمایه‌گذار بیت کوین آماده رویداد تسلیم هستند.

مطلب مفید: پیش بینی و تحلیل بیت کوین (31 خرداد 1401)

- Advertisement -
قیمت بیت کوین چقدر است؟
قیمت بیت کوین در هفته بیست و پنجم

سودآوری هولدرهای بیت کوین به حداقل رسید

بازار بیت کوین زیر سقف تاریخی 20 هزار دلاری سال 2017 معامله می‌شود و دو موضوع اعتماد سرمایه‌گذار به بازار و سودآوری سرمایه‌گذاری در بوته آزمایش سختی قرار دارد. معیار زیان تحقق یافته (Realized Loss) با احتساب تفاوت قیمت خرید و قیمت فروش کوین به دست می‌آید. این شاخص سقف تاریخی جدیدی را ثبت کرد، به طوری‌که در سه روز متوالی روزانه بیش از 2.4 میلیارد دلار بود و مجموعا به 7.325 میلیارد دلار رسید. در نتیجه، استرس سودآوری بر سرمایه‌گذارانی که با ضرر مواجه هستند حاکم شد.

BTC Realized loss چیست؟
زیان تحقق یافته بیت کوین

با استفاده از قیمت تحقق یافته (Realized price) می‌توانیم سودآوری گروه‌های مختلف سرمایه‌گذاران را ارزیابی کنیم. Realized price، میانگین قیمت تمام کوین‌ها بر اساس قیمت آخرین جابه‌جایی در زنجیره است. نمودار زیر نسبت MVRV را برای سه گروه از سرمایه‌گذاران بیت کوین (کل بازار، هولدرهای کوتاه مدت و هولدرهای بلندمدت) نشان می‌دهد. چنانکه در نمودار مشخص است در حال حاضر هر سه گروه در ضرر هستند و کوین‌ها را با قیمتی پایین‌تر از قیمت خرید نگهداری می‌کنند. در موارد قبلی قرارگرفتن هر سه گروه در ضرر تحقق نیافته با مراحل پایانی تسلیم بازار نزولی مصادف شد و با معیارهای سودآوری تلاقی پیدا کرد.

بررسی شاخص MVRV سرمایه‌گذاران بیت کوین
نسبت MVRV گروه سرمایه‌گذاران بیت کوین

همانطور که در تحلیل آنچین هفته بیست و سوم اشاره شد، ارزیابی کاهش سودآوری عرضه و کیف‌پول ابزار قدرتمندی برای بررسی گستردگی بازار نزولی است. در واقع می‌خواهیم با تشخیص آستانه درد مالی سرمایه‌گذار بفهمیم سرمایه‌گذاران در چرخه‌های قبلی کجا تسلیم شدند. آستانه درد در عرضه از جهات مختلف قابل بررسی است:

  • عرضه در سود: از آنجا که بازار بیت کوین تا سطح 17.6 هزار دلاری سقوط کرد، عرضه در سود هم به 49.0 % کاهش یافت و تقریبا بیش از نیمی از عرضه با زیان تحقق نیافته مواجه شد. در بازارهای نزولی پیشین مقدار عرضه در سود 40 تا 45 درصد کاهش یافت.
  • آدرس‌های در سود: این معیار، سودآوری کیف پول‌ها را نشان می‌دهد و نتایج مشابهی با عرضه در سود دارد. آدرس‌های در سود فعلی فقط 10 درصد بالاتر از آدرس‌های در سودِ بازار نزولی 2018-2019 هستند و این یعنی آستانه درد بالاتری دارند.
  • خروجی‌های خرج نشده تراکنش که در سود هستند: معیار UTXOهای در سود، سودآوری بازار را بر اساس همه خروجی‌های خرج نشده نشان می‌دهد. چنانکه پیداست 26.7% همه خروجی‌های خرج نشده تراکنش در ضرر هستند. از نظر تاریخی، در پایین‌ترین سطح بازارهای نزولی گذشته 50.2% تا 81.1% خروجی خرج نشده تراکنش‌ها در زیان بودند.
  • عرضۀ در اختیارِ هولدرهای بلند مدت که در سود قرار دارد: عرضه در سود هولدرهای بلند مدت نشان‌دهنده سودآوری این دسته از هولدرها است. در حال حاضر، 35% از عرضه در اختیار هولدرهای بلند مدت با ضرر نگهداری می‌شود. به عبارت دیگر، سرمایه‌گذاران بلندمدت در مقایسه با بازارهای نزولی قبلی که 42 تا 51% از عرضه آنها در ضرر بود، متحمل آستانه درد بالاتری هستند.    

به دلیل طولانی شدن نگهداری کوین‌ها در گذر زمان، شاهد یک تغییر طبیعی در شکل‌گیری کف معیارهای ذکرشده هستیم. به این ترتیب، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که فشار فروش آخر هفته موجب شده تا سودآوری سرمایه‌گذاران در  آستانه تاریخی جدیدی قرار بگیرد.

سودآوری بیت کوین چقدر است؟
سودآوری عرضه بیت کوین

رویداد تسلیم ماینرها چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

یک ویژگی قابل بررسی در مورد بیت کوین به عنوان یک کالای دیجیتال و مشابه سایر کالاها، هزینه تولید آن است. با اجرای رگرسیون لگاریتمی بین سختی استخراج و ارزش بازار بیت کوین می‌توانیم هزینه‌های کلی و همه‌جانبه ماینینگ بیت کوین را تخمین بزنیم.

در حال حاضر، هزینه مدل تولیدی معادل با 17600 دلار است که همپوشانی جالبی با پایین ترین قیمت آخر هفته دارد.

مطلب مفید: ماینینگ به زبان ساده (استخراج ارز دیجیتال )

سختی استخراج بیت کوین چیست؟
مدل رگرسیون سختی استخراج بیت کوین

بررسی‌های آنچین هفته بیست سوم حاکی از آن بود که درآمد ماینرها به دلیل کاهش بازده و افزایش هزینه‌ها، کمتر است. الگوی رفتاری ماینرها نیز شکل‌گیری مرحله تسلیم آنها را تایید می‌کند. اولین نشانه این موضوع معکوس شدن شاخص هش ریبن (Hash ribbons) است، زیرا هش ریت از سقف تاریخی 10 درصد کاهش یافته و این یعنی ریگ‌های ماینینگ آفلاین و خاموش هستند.

شاخص انچین Hash Ribbon بیت کوین
شاخص هش ریبن بیت کوین

با استفاده از دو ابزار دیگر هم می‌توان الگوی رفتار ماینرها را بررسی کرد:

شاخص پوئل (Puell Multiple) درآمد دلاری ماینرها را ردیابی می‌کند و نشان می‌دهد که درآمد فعلی ماینرها 61% کمتر از میانگین درآمد سالانه آنها است. با توجه به کاهش درآمد ماینرها، موضوع استرس مالی حاکم بر آنها محتمل‌تر می‌شود.

شاخص فشرده سازی ریبن سختی بیت کوین (Difficulty Ribbon Compression) هم مانند شاخص هش ریبن، مدل استرس ماینرها را نشان می‌دهد. با استفاده از این شاخص هم می‌توان به این نتیجه رسید که آیا ریگ‌های استخراج واقعا آفلاین هستند یا خیر. با توجه به اینکه اخیرا روند سختی استخراج صعودی بود، هزینه‌های تولید بیت کوین هم افزایش یافت.

داده‌های این دو مدل نشان می‌دهد که کاهش اخیر درآمد ماینرها نسبت به رویداد عظیم مهاجرت ماینرها (توقف ماینرهای چینی) در ماه می تا جولای 2021، وضعیت بدتری دارد. به هر حال، در بازارهای نزولی 2018-2019 و 2014-2015 ماینرها روزهای بدی را تجربه کردند و شاخص پوئل به 0.31 (درآمد ماینرها در مقایسه با میانگین سالانه 69% کاهش یافت) رسید.   

رویداد تسلیم ماینرها در بازار نزولی چه زمانی اتفاق می افتد؟
ردیابی رویداد تسلیم ماینرها

به منظور تخمین احتمال شکل‌گیری رویداد تسلیم ماینرها می‌توانیم این دو معیار را ترکیب کنیم و یک نقطه تلاقی بین شاخص Puell Multiple < 0.6 و شاخص Difficult Ribbon Compression < 0.06 بیابیم. معیار حاصل، شاخص رویداد تسلیم ماینرها (Miner Capitulation Tool) نام دارد (مناطق زردرنگ نمودار زیر)

با استفاده از این شاخص می‌توانیم قیمت تحقق یافته ماینرها (به استثنای کوین‌های بلاک‌های اولیه بیت کوین – Patoshi coins) را تخمین بزنیم. قیمت تحقق یافته ماینرها مبنایِ هزینۀ موجودی استخراج شده آنها را نشان ‌می‌دهد که در حال حاضر معادل با 26170 دلار است.

در موارد متعددی، مناطق رویداد تسلیم با دوره‌هایی همپوشانی دارد که قیمت بازار زیر قیمت تحقق یافته ماینرها است. پس از سقوط بازار در بحران کووید 19 این ساختار همپوشانی برای اولین بار و در سطح 17.6 هزار دلار مشاهده شد.

مطلب مفید: اندیکاتور تحلیل فاندامنتال ؛ مهمترین اندیکاتورهای فاندامنتال چیست؟

آیا ماینرهای بیت کوین تسلیم می‌شوند؟
ردیابی رویداد تسلیم ماینرهای بیت کوین

به دلیل افزایش فشار مالی بر ماینرها، حجم خروجی خزانه آنها به 5 تا 8 هزار بیت کوین در ماه رسید. این مقدار خروجی قابل مقایسه با رویداد تسلیم بازار نزولی 2018-2019 است. نکته قابل توجه اینجاست که پس از اینکه بیت کوین نتوانست محدوده تثبیت 28 هزار دلاری را حفظ کند، ماینرها هم از خرج کردن بیت کوین دست کشیدند و موجودی آنها در طول یک ماه 2.2 هزار واحد بیت کوین افزایش یافت.

bitcoin miner net position
تغییر پوزیشن خالص ماینرها (میانگین متحرک 7 روزه)

هولدرهای بلندمدت بیت کوین در آستانه رویداد تسلیم

سقوط دومینوی بیت کوین در بازار خرسی فعلی وارد مرحله جدیدی می‌شود. فارغ از ماینرها، هولدرهای بلند مدت نیز تحت فشار هستند و روند فروش آنها سرعت بیشتری می‌گیرد. در هفته گذشته عرضه در اختیار هولدرهای بلندمدت 178 هزار بیت کوین کاهش یافت و این مقدار معادل با 1.31% از کل دارایی آنها بود.

bitcoin supply held by LTH
عرضه در اختیار هولدرهای بلندمدت بیت کوین

شاخص عرضه احیا شده یک ساله (Revived supply 1yr+) حاکی از آنست که روند خرج کردن کوین‌های قدیمی سرعت بیشتری می‌گیرد و روزانه 20 هزار تا 36 هزار واحد بیت کوین خرج می‌شود. این بدان معناست که ترس و وحشت بر سرمایه‌گذاران قوی‌تر هم سایه انداخته است.

شاخص Revived Supply بیت کوین چیست؟
عرضه احیا شده بیت کوین‌های فعال در یک سال گذشته

با استفاده از شاخص LTH- MVRV که نسبت بین قیمت بازار و قیمت تحقق یافته هولدرهای بلندمدت (LTH-Realized Price) را نشان می‌دهد می‌توان استرس مالی حاکم بر سرمایه‌گذاران بلندمدت را ارزیابی کرد. این شاخص در پی سقوط اخیر بازار به سطح 17 هزار دلار به 0.85 رسید و این یعنی سرمایه‌گذاران بلند مدت به طور میانگین 15% از دارایی‌هایشان را با زیان تحقق نیافته نگهداری می‌کنند. سطح فعلی شاخص MVRV کمی پایین‌تر از سقوط دوره کووید و بالاتر از رویداد تسلیم بازار نزولی 2018-2019 قرار دارد.

شاخص MVRV هولدرهای بلندمدت بیت کوین
شاخص MVRV هولدرهای بلندمدت

شاخص نسبت سود خروجی خرج شده هولدرهای بلندمدت (LTH-SOPR) زیان تحقق نیافته و شدت فروش در ضرر را نشان می‌دهد. این معیار، قیمت بازار را با قیمت پایه‌ خرج شدن کوین‌ها مقایسه می‌کند.

در موارد قبلی، رویداد تسلیم هولدرهای بلندمدت زمانی شکل گرفت که شاخص LTH-SOPR زیر 1 قرار گرفت و این یعنی سرمایه‌گذاران بلندمدت بعد از دوره‌های نگهداری طولانی مدت ضرر می‌کنند. در پایین‌ترین سطوح بازارهای نزولی قبلی این شاخص تا محدوده 0.4 -0.6 کاهش یافت و 40 تا 60 درصد هولدرهای بلند مدت در ضرر قرار گرفتند.

الگوی فعلی خرج کردن هولدرهای بلندمدتی که در ضرر هستند مشابه با الگوی مارس 2020 است اما هنوز با الگوی کف بازار نزولی 2015 یا 2018 فاصله دارد.

مطلب مفید:  شاخص ترس و طمع (Fear & Greed ) در بازار ارز دیجیتال

شاخص نسبت سود خروجی خرج شده هولدرهای بلندمدت و قیمت پایه خرج کردن (میانگین متحرک 7 روزه)  

با بررسی توزیع خالص کوین‌های هولدرهای بلند مدت در بازه 30 روزه می‌توانیم فعالیت نسبی سمت فروش را بسنجیم.

در طی روند نزولی شدید اخیر، سرمایه‌گذاران بلندمدت اندکی بیش از 1% عرضه‌ خود را در طول یک ماه خرج کردند. این مقدار معادل با عرضه خرج شده هولدرهای بلندمدت در سقوط کووید و دوره اصلاح بعد از سقف تاریخی در دسامبر 2021 است. در حال حاضر، مقدار عرضه خرج شده LTHها نسبت به حداکثر خروجی بازار نزولی 2018-2019 دوبرابر بیشتر است.

توجه داشته باشید که حداکثر جریان خروجی هولدرهای بلندمدت در بازارهای صعودی و همراه با کسب سود شکل می‌گیرد نه در بازارهای نزولی. 

توزیع خالص هولدرهای بلندمدت بیت کوین

آستانه درد صرافی‌ها

از آنجایی که صرافی‌ها محل اصلی معاملات بیت کوین هستند، بررسی جریان‌های ورودی به صرافی‌ها می‌تواند ذهنیت ما را درمورد واکنش بازار به نوسان‌ها و روند نزولی اصلاح کند. نمودار زیر مواردی را نشان می‌دهد که جریان خالص ورودی یا خروجی به صرافی‌ها بیش از 1% کل موجودی صرافی‌ها بوده است. نمونه‌های مهم اخیر عبارتند از؛

  • در بازار نزولی 2018-219 جریان ورودی هفتگی بیش از 1+% موجودی کل صرافی‌ها بود و این روند تا یک ماه ادامه داشت.
  • دوره سقوط ارز دیجیتال لونا، جریان خالص ورودی صرافی‌ها به بیش از 4% کل موجودی‌ صرافی‌ها رسید.
  • در بازار فعلی هم جریان خالص خروجی 2.8% کاهش یافت که مشابه با جریان خروجی دوره سقوط پس از کووید است.
  • به این ترتیب، علیرغم روند نزولی شدید قیمت، جریان خروجی صرافی‌ها 2.8% کمتر بود.
موجودی بیت کوین صرافی‌ها
جریان خالص تجمیعی صرافی‌ها / موجودی صرافی‌ها در نمودار 7 روزه

در مرحله بعد با استفاده از میزان سود و ضرر تحقق یافته می‌توانیم سودآوری جریان ورودی به صرافی‌ها را مشخص کنیم. جریان ورودی صرافی‌ها در ماه گذشته با ضرر تحقق یافته مواجه شد و 1.5% بیش از ارزش بازار بود.

ضرر تحقق یافته کنونی ورودی صرافی‌ها از فروش ماه مه تا جولای 2021 فراتر رفت ولی تقریبا به نیمه پایین‌ترین حد بازار نزولی 2019-2018 و سقوط کووید رسیده است.

بررسی سود و ضرر جریان ورودی و خروجی بیت کوین صرافی‌ها
سود و ضرر جریان ورودی و خروجی صرافی‌ها

خلاصه‌ای از تحلیل انچین هفته بیست و پنجم و سقوط دومینوی بیت کوین

  • بازار بیت کوین از زمان سقف تاریخی نوامبر 2021 تا الان دو مرحلۀ تسلیم را تجربه کرد. فاز اول با فروش 80 هزار بیت کوین بنیاد لونا شکل گرفت و فاز دوم در هفته گذشته از طریق اهرم زدایی گسترده‌ای که در بازار آنچین و آفچین اتفاق افتاد.
  • ماینرها به دلایل مختلفی تحت فشار مالی زیادی هستند؛ بیت کوین با قیمتی نزدیک به هزینه تولید معامله می‌شود، درامد ماینرها بسیار پایین‌تر از درآمد میانگین سالانه آنها است و نرخ هش به طور قابل توجهی پایین‌تر از سقف تاریخی است. در این هفته، بازار کل بیش از 7 میلیارد دلار ضرر کرد  و هولدرهای بلندمدت بیش از 178 هزار بیت کوین‌شان را فروختند.
  • همانطور که در تحلیل هفته 23 و 24 هم اشاره شد، فعالان و سرمایه‌گذاران بازار یا در آستانه درد مالی هستند یا فاصله نزدیکی به آستانه هستند. از آنجایی که فروشندگان متضرر فشار فروش را هدایت می‌کنند باید منتظر سیگنال فرسودگی فروشندگان در هفته‌ها یا ماه‌های آینده بمانیم.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان