تلاش بیت کوین برای حفظ قدرت ؛ تحلیل آنچین بیت کوین هفته سی و پنجم

خانهتحلیل ارز دیجیتالتلاش بیت کوین...

آنچه می‌خوانید...

ضعف کوتاه مدت بازار به آشوب کردن بخش‌های بنیادی بیت کوین ادامه می‌دهد و قیمت‌ها با وجود فشار حداقلی بر بخش فروش متزلزل می‌شوند. به نظر می‌رسد سرمایه گذارانی که در حال خرج کردن بیت‌کوین‌های خود بودند از هر فرصتی برای خارج کردن نقدینگی خود از بازار استفاده می‌کنند. شرایطی که تحلیل آنچین بیت کوین را از همیشه سخت‌تر کرده است!

این هفته نیز نوسانات و کاهش قیمت شرایط را برای بازار سهام، بیت کوین، فارکس و اوراق قرضه سخت کرده‌اند. به علاوه، با بدتر شدن بحران انرژی در اروپا، یورو برای بار دوم نسبت به دلار آمریکا ارزش پایین‌تری پیدا کرد. شاخص دلار نیز با عدد 109.30 رکورد بیست ساله خود را شکست!

- Advertisement -
قیمت بیت کوین هفته 35

با تداوم موضع فدرال رزرو برای حفظ سیاست‌های مالی سخت‌گیرانه و کنترل تورم، بیت کوین نیز به عنوان یکی از شاخص‌های نقدینگی در حال توسعه جهان به شرایط واکنش نشان می‌دهد. واکنشی که کاهش قیمت این رمزارز از 21,781 دلار به کمترین مقدار چند هفته اخیر یعنی 19,611 دلار را در پی داشته است. در تحلیل آنچین بیت کوین این هفته همراه فکت کوینز باشید تا تاثیر ضعف کوتاه مدت بازار بر معیارهای فاندامنتال بیتکوین‌ از سایت گلسنود را بررسی کنیم.

منفی شدن معیارهای فاندمنتال

منفی شدن معیارهای فاندمنتال

ارزیابی شرایط این هفته را با بررسی معیار طول عمر بیت کوین‌های شبکه شروع می‌کنیم. معیاری که سن هر بیت‌کوین‌هایی که از شبکه خارج می‌شوند را به ما نشان می‌دهد. برای اینکه بهتر با این معیار و تجزیه و تحلیل داده‌های آن آشنا شوید باید با دو حالت مختلف آشنا باشید:

پایین بودن طول عمر بیت کوین‌ها

کاهش طول عمر بیت کوین‌های موجود در شبکه نشان دهنده خرج شدن سریع اولین رمزارز محبوب جهان است. به طور کلی این حالت به هنگام کاهش قیمت‌ها در یک بازار نزولی و خروج سرمایه گذاران کوتاه مدت و سرمایه‌هایشان از شبکه رخ می‌دهد.

بالا بودن طول عمر بیت کوین‌ها

افزایش طول عمر بیت کوین‌هایی که خرج می‌شوند نشان دهنده شروع مراحل فروش سرمایه‌گذاران بلند مدت در فاز صعودی است. البته در بازارهای نزولی نیز مردم از ضرردهی خسته می‌شوند اما ارز‌های خود را نمی‌فروشند که نهایتا منجر به افزایش طول عمر BTC می‌شود.

معیار ASOL معیاری است که همین اطلاعات، یعنی میانگین سن بیت کوین‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. نمودار زیر نشان دهنده داده‌های این معیار از ژانویه 2021 (شروع فاز نزولی) تا به حال است. با دقت به داده‌های این نمودار متوجه چند جهش ناگهانی و کوتاه مدت در هفته‌های اخیر خواهید شد که می‌تواند نشانه‌ی خرج شدن بیت‌کوین‌های پیرتر شبکه باشد.

اگر قیمت‌ها افزایشی باشند، داده‌های این معیار سیگنال مثبت می‌فرستند و نشان می‌دهند توکن‌هایی که سن بیشتری دارند به دلیل شرایط صعودی بازار در کیف پول سرمایه گذاران باقی مانده‌اند. اگر قیمت‌ها کاهشی باشند تفسیر این داده‌ها کاملا متفاوت خواهد بود؛ چرا که می‌تواند نشان دهنده نزولی شدن بازار و تسلیم شدن سرمایه گذاران باشد.

تحلیل آنچین بیت کوین بر اساس معیار Dormancy

تحلیل آنچین بیت کوین بر اساس معیار Dormancy

برای تحلیل بهتر شرایط می‌توانیم به سراغ معیار Dormancy برویم. این معیار میانگین سن توکن‌ها به ازای هر بیت کوینی که خرج می‌شود را مورد بررسی قرار می‌دهد. داده‌های نمودار زیر نشان می‌دهد که میانگین سن به ازای هر بیت کوین خرج شده به کمترین میزان خود در چند سال اخیر رسیده است. در واقع داده‌های معیار Dormancy نشان می‌دهد که جهش‌های سنی در معیار ASOL نسبت به حجم خرج شدن بیت کوین‌ها بسیار اندک است. با کنار هم گذاشتن این اطلاعات می‌توان به این نتیجه رسید که تقاضا برای بیت کوین با کاهش رو به رو بوده است.

اگر قیمت‌ها افزایشی بود و بیت کوین‌های پیرتر در شبکه باقی مانده بودند، همین داده‌ها به عنوان سیگنال‌های امیدوار کننده تفسیر می‌شدند. حالا که قیمت‌ها کاهشی است این تفسیر هم معکوس می‌شود و وجود توکن‌های پیر در شبکه نشان دهنده نوسان قیمت‌ها خواهد بود.

بیشتر بخوانید : یک سناریوی صعودی؛ آیا فشار خرید ناگهانی بیت کوین اتفاق خواهد افتاد؟

معیار Coin-years Destroyed

معیار Coin-years Destroyed

معیار Coin-years Destroyed در مقیاس کلان به سمت پایین حرکت می‌کند و نهایتا به پایین‌ترین سطح خود می‌رسد. این معیار که عمر از دست رفته بیت کوین‌ها را در یک سال اخیر نمایش می‌دهد، به طور معمول در مراحل نهایی یک فاز نزولی ایجاد می‌شود. با توجه به این داده‌ها می‌توان نتیجه‌گیری کرد که بیت کوین در مرحله تشکیل کف قیمتی بلند مدت خود است. مسئله مهم این است که بیت کوین هنوز هم دست و پا می‌زند تا بتواند جایگاه خود را حفظ کند؛ مسئله‌ای که باعث می‌شود خطر سقوط ناگهانی ارزش این توکن رفع نشود.

تعداد نهادهای فعال شبکه و تحلیل آنچین بیت کوین

برای اینکه بتوانیم روی داده‌های بالا به جمع‌بندی برسیم به سراغ نمودار نهادهای فعال می‌رویم. اگر تحلیل‌های هفتگی را دنبال کرده باشید متوجه شباهت این نمودار با نمودار کاربران فعال شبکه خواهید شد. طبق داده‌های نمودار بالا، تعداد نهادهای فعال شبکه رشدی نداشته‌اند و در کانال نزولی قرار دارند. اگر این معیار بیش از این کاهش پیدا کند، می‌توان آن را به عنوان نشانه از دست رفتن تعداد قابل توجه‌ای از کاربران شبکه در نظر گرفت. اتفاقی که در چند سال اخیر بی‌سابقه محسوب می‌شود.

تعداد نهادهای فعال شبکه

نهایتا بهتر است به این نکته اشاره کنیم که اغلب هولدرهای شبکه از بیت کوین ناامید نشده‌اند. حقیقت امر این است که روند نزولی فعلی می‌تواند در دید بلند مدت به عنصری امیدوارکننده بدل شود؛ چرا که نشان می‌دهد هولدرها با وجود کاهش قیمت، بیت کوین‌های پیر خود را نمی‌فروشند. البته این را هم نباید فراموش کرد که امیدواری هولدرها و اراده آنها برای مقابله با فشار فروش بازار نزولی، به اندازه‌ای نیست که بتوانند با کاهش قیمت بیت کوین و سقوط قیمت آن تا 20 هزار دلار مقاومت کنند.

فروش بیت کوین در محدوده قیمتی سر به سر (Break Even Prices)

فروش بیت کوین در محدوده قیمتی سر به سر (Break Even Prices)

در بخش بالایی تحلیل آنچین بیت کوین به کاهش تقاضا در شبکه این رمزارز پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که با وجود کاهش خرج شدن بیت کوین، قدرت کافی برای صعود قیمت‌ها وجود ندارد. علاوه بر این، هیجانات بازار سرمایه گذاران را مجاب کرده است تا برای برگرداندن سرمایه خود، بیت کوین‌های خود را در محدوده قیمت خرید بفروشند.

در حال حاضر سرمایه‌گذاران بازار بیت کوین به صورت میانگین چیزی حدود 220 میلیون دلار از ضررهای خود را نقد می‌کنند. میزانی که نسبت به فروش چند میلیون دلاری فاز تسلیم اخیر بسیار کمتر است اما نشان می‌دهد که مسیر برای موج صعودی کننده بازار سخت خواهد بود.

معیار aSOPR و تحلیل آنچین بیت کوین

معیار aSOPR و تحلیل آنچین بیت کوین

معیار aSOPR در تحلیل آنچین بیت کوین میزان سود و زیان توکن‌هایی که خرج می‌شوند را محاسبه می‌کند. به طور کلی وقتی این معیار به رقم 1.0 نزدیک می‌شود، اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. برای درک بهتر این معیار می‌توانید دو حالت زیر را بررسی کنید.

aSOPR معادل 1.0 در بازار صعودی

در بازار صعودی زمانی که معیار aSOPR به 1.0 برسد، نقش حمایتی پیدا می‌کند؛ چرا که در چنین حالتی سرمایه‌گذاران توکن‌های خود را با پایین‌ترین قیمت می‌خرند و بر اساس هزینه‌ها و شرایط، در محدوده خرید پوزیشن‌های خود را اضافه می‌کنند. در چنین شرایطی فشار فروش در کف قیمت کاهش پیدا می‌کند و بیت کوین‌های سودآور خرج نمی‌شوند.

aSOPR معادل 1.0 در بازار نزولی

در بازار نزولی زمانی که معیار aSOPR به 1.0 برسد، نقش مقاومتی پیدا می‌کند؛ چرا که سرمایه گذاران بیت کوین‌های خود را در موج‌های افزایشی کوتاه مدت یا محدود خریدشان می‌فروشند. در واقع در این حالت اکثر سرمایه گذاران برای کاهش ضرری خود در خارج کردن سرمایه خود از بازار عجله می‌کنند.

آخرین کاهش قیمتی بازار زمانی رخ داد که این معیار به 1.0 و قیمت بیت کوین به 24000 دلار رسید. حال بازگشت این معیار به پایین‌تر از 1.0 نشانه ضعف بیشتر بازار خواهد بود؛ چرا که تعداد بسیار زیادی از سرمایه گذاران توکن‌های خود را در محدوده خرید می‌فروشند و از بازار خارج می‌شوند.

فشار روی سرمایه گذاران بلند مدت

فشار روی سرمایه گذاران بلند مدت

سرمایه گذاران بلند مدت نیز از وضع فعلی بازار در امان نمانده‌اند! این سرمایه گذاران افرادی هستند که توکن‌های خود را بیشتر از 5 ماه نگه داشته‌اند و احتمال فروش بیت کوین توسط آنها بسیار کم است. در حال حاضر معیار LTH-SOPR برای چند هفته متوالی در محدوده ۰.۶۰ تا ۰.۶۵ قرار دارد و این گروه هم توکن‌های خود را با ضرری 35 تا 40 درصدی نقد می‌کنند. به علاوه، خریدارانی که در چرخه 2021 تا 2022 بیت کوین خریده‌اند در حال خارج شدن از بازار هستند. این میزان ضرر به بدی ضرر 50 درصدی سال 2018 نیست؛ با این حال در تلاش است تا در رقابت بدترین‌ها پیروز شود.

کلام آخر برای تحلیل آنچین بیت کوین

کلام آخر در تحلیل انچین بیت کوین

نمودار بالا میزان نقدینگی خارج شده از بازار در ماه اخیر را را نشان می‌دهد. با دقت به اعداد و ارقام متوجه شباهت و نزدیکی این آمار با آمار سال 2018 خواهید شد. در حال حاضر روزانه چیزی حدود 0.28 درصد مارکت کپ از بازار خارج می‌شود. نهایتا وقت آن رسیده تا تحلیل آنچین بیت کوین این هفته را نیز به پایان برسانیم. شما چه فکر می‌کنید؟ به نظر شما بیت کوین می‌تواند جایگاهش را پس بگیرد؟

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان