سراب بازار نزولی – تحلیل آنچین قیمت بیت کوین هفته سی و چهارم

خانهتحلیل ارز دیجیتالسراب بازار نزولی...

آنچه می‌خوانید...

بازار بیت کوین بعد از مدت‌ها موجی جبرانی را تجربه کرده و برای 23 روز متوالی بالاتر از قیمت حقیقی معامله شده است. با این همه، ناکافی بودن فعالیت معامله‌گران در شبکه اصلی باعث آغاز هفته‌ای مملو از پوزیشن فروش شده و قیمت‌ها را برای بار دوم به زیر سطح قیمتی پایه رسانده است. در مقاله تحلیلی هفته سی و چهارم همراه فکت‌کوینز باشید تا با در نظر گرفتن عناصر مهم، قیمت بیت کوین را بررسی کنیم.

وضعیت فعلی قیمت بیت کوین

وضعیت فعلی قیمت بیت کوین

در حالی که قیمت حقیقی (Realized Price) بیت کوین چیزی حدود 21.7 هزار دلار است، معاملات لحظه‌ای با قیمت 21.3 هزار دلار انجام می‌شود! اگر بازار خرسی سال‌های 2018-2019 را به یاد داشته باشید، می‌دانید که قیمت‌ برای 140 روز متوالی زیر سطح واقعی نوسان داشت. در نتیجه نمی‌توان انتظار داشت که بازار نزولی 36 روزه اخیر به این زودی‌ جای خود را به بازار صعودی بدهد.

- Advertisement -

بازگشت قیمت‌ بیت کوین به زیر سطح واقعی

بازگشت قیمت‌ بیت کوین به زیر سطح واقعی

با توجه به بالاتر بودن قیمت واقعی نسبت به قیمت خرید و فروش لحظه‌ای، دو مدل قیمتی آنچین دیگر نیز به عنوان پشتوانه بازار زیر سطح قیمت واقعی قرار می‌گیرند. Delta Price و Balanced Price دو مدل قیمتی شناخته شده در آنچین هستند که سابقه همگرایی با قیمت‌ها در چرخه پایینی را دارند.

Delta Price

معیار Delta Price که هم‌اکنون 13760 دلار است مدلی ترکیبی برای قیمت گذاری بر پایه تحلیل‌های تکنیکال و آنچین محسوب می‌شود. این معیار با محاسبه اختلاف قیمت واقعی و میانگین ارزش معاملاتی بیت کوین در تمام روزهای بازار به دست می‌آید.

Balanced Price

معیار Balanced Price هم‌اکنون چیزی حدود 17180 دلار است. این معیار با محاسبه اختلاف قیمت واقعی و قیمت بیت کوین به هنگام خرج کردن به دست می‌آید. با توجه به اینکه مبنای Balanced Price قیمت خرید و قیمت ارز دیجیتال به هنگام خرج کردن است، از این معیار به عنوان “ارزش عادلانه” نیز استفاده می‌کنند. برای درک بهتر به نمودار زیر که شباهت‌های وضعیت بازار فعلی و بازار سال‌های 2018-2019 را نشان می‌دهد، دقت کنید.

فرصت مناسب برای توزیع بیت کوین

به نمودار زیر توجه کنید! این نمودار میزان انباشت سرمایه گروه‌های مختلف سرمایه‌گذار را به تفکیک حجم پول این گروه‌ها نشان می‌دهد. اگر به داده‌ها دقت کنید، متوجه می‌شوید که با افزایش نسبی قیمت در ماه ژوئن، دو فاز مختلف بازار را در برگرفته است.

فرصت مناسب برای توزیع بیت کوین

فاز اول

پس از سقوط قیمت بیت کوین به زیر 20 هزار دلار، میگوها (افرادی که کمتر از یک BTC در اختیار دارند) و نهنگ‌ها (افرادی که بیش از 10000 BTC در اختیار دارند) به سراغ انباشت بیشتر سرمایه نرفتند. دیگر گروه‌های سرمایه گذار نیز رفتاری متعادل داشتند.

فاز دوم

پس از عبور قیمت از سطح واقعی، تمام گروه‌های سرمایه گذار به سراغ خرج کردن و توزیع بیت کوین‌های خود در شبکه رفتند. جالب‌تر اینجا است که شتاب انباشت سرمایه توسط میگوها نیز در این مرحله کاهشی بوده است.

با توجه به این داده‌ها، افزایش قیمت اخیر توزیع بیت کوین در شبکه را تسریع کرده است!

بررسی میزان تقاضا با توجه به فعالیت شبکه

بررسی میزان تقاضا با توجه به فعالیت شبکه

اگر با اصول عرضه و تقاضا آشنا باشید می‌دانید که هر گاه این دو هماهنگ نباشند بازار دچار اختلال می‌شود. در مورد بیت کوین، همراه نشدن عرضه با تقاضا از افزایش فعالیت شبکه جلوگیری کرده است. برای اینکه بتوانیم داده‌های درستی از میزان فعالیت شبکه به دست بیاوریم، تعداد آدرس‌های جدید شبکه را محاسبه می‌کنیم. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که نمی‌توان آدرس‌های جدید هر روز را معیار محاسبات قرار داد! در واقع برای داشتن اطلاعات دقیق باید میانگین تعداد آدرس‌های جدید در ماه را با میانگین تعداد آدرس‌های جدید در سال مقایسه کرد.

تایید شروع بازار نزولی (Bearish)

با سقوط قیمت‌ها نسبت به ATH آوریل 2021، میانگین ماهانه تعداد آدرس‌های جدید شبکه نیز سقوط کرد. همین اطلاعات ساده نشان می‌دهد که فاز نزولی در بازار آغاز شده است.

تایید تقاضای جدید

همانطور که می‌بینید با گذر از روند خنثی و طولانی مدت بازار، میانگین تعداد آدرس‌های فعال در شبکه به صورت ناگهانی افزایش داشته و آغاز فاز خرید را تایید کرده است.

تایید کاهش تقاضا

بررسی جهش‌های قیمت لحظه‌ای از سطح قیمت واقعی نشان می‌دهد میانگین ماهانه تعداد آدرس‌های جدید کمتر از میانگین سالانه است. این الگو کاهش تقاضا در بازار را تایید می‌کند.

در آمد ماینرها و کاهش و افزایش تقاضا

در آمد ماینرها و کاهش و افزایش تقاضا

درآمد ماینرها مورد دیگری است که می‌تواند در بررسی عرضه و تقاضا به ما کمک کند. در واقع، درآمد ماینرها نشان می‌دهد برای پر کردن هر بلوک چقدر هزینه می‌شود. با توجه به اینکه می‌دانیم با افزایش تقاضا افزایش ترافیک شبکه این هزینه هم بیشتر می‌شود، می‌توان از آن برای بررسی عرضه و تقاضا استفاده کرد.

تقاضای پایین

به طور معمول کاهش ناگهانی درآمد ماینرها خبر از نزولی شدن بازار می‌دهد. نمودار زیر بازه 2.5 تا 5 درصد را که از گذشته به عنوان محدوده بین افزایش و کاهش تقاضا در بازار عمل کرده به عنوان بازه معمول در نظر گرفته است.

تقاضای بالا

دقیقا برعکس مورد قبلی، حرکت معیار به بالاتر از بازه 2.5 تا 5 درصد نشان دهنده افزایش تقاضا در بازار خواهد بود. ممکن است در نگاه اول فکر کنید که این نمودار و داده‌ها مطمئن نیستند اما مسئله این است که همین اطلاعات ساده وضعیت بازار را مشخص می‌کند. طبق این داده‌ها، تقاضا برای پر کردن بلوک‌ها با افزایش اندکی همراه بوده است.

حجم معاملات بازار بیت کوین

حجم معاملات بازار بیت کوین

برای بررسی حضور سرمایه گذاران خرد در بازار بیت کوین باید تراکنش‌های کوچک را در یک بازه زمانی طولانی زیر نظر گرفت. نمودار زیر میانگین حجم تراکنش‌های زیر 10000 دلار در یک بازه 90 روزه را به نمایش می‌گذارد. با فرض بر اینکه تمام تراکنش‌های کوچک توسط سرمایه گذاران خرد انجام می‌شوند می‌توان از داده‌های این سه ماه برای بررسی هیجانات بازار استفاده کرد.

فازهای نزولی از محبوبیت کمتر و فازهای صعودی بلند مدت از محبوبیت بیشتری نزد سرمایه گذاران خرد برخوردارند. در نتیجه حجم تراکنش‌های کوچک می‌تواند مسیر بازار را مشخص کند. جالب‌تر آنکه افزایش قیمت بیت کوین به 24.4 هزار دلار با افزایش حجم تراکنش‌ها و میزان تقاضای سرمایه گذاران همراه نبوده است. این داده‌ها ضعیف بودن روند صعود فعلی بازار را تایید می‌کند.

حجم معاملات صرافی‌ها و قیمت بیت کوین

حجم معاملات صرافی‌ها و قیمت بیت کوین

با نیم نگاهی به حجم ورودی و خروجی دلاری صرافی‌ها می‌توان هماهنگی و رابطه میان چرخه رفتاری قیمت بیت کوین و حجم ورودی و خروجی دلار از صرافی‌ها را بررسی کرد. با توجه به نمودار بالا، حجم ورودی صرافی‌ها به پایین‌ترین میزان خود در چند سال اخیر رسیده و به حجم اواخر سال 2020 نزدیک شده است. این داده‌ها نیز مانند داده‌های مربوط به حجم معاملات سرمایه گذاران خرد ضعف روند صعودی و غیر ممکن بودن پیش بینی دقیق را تایید می‌کند.

برای اینکه بتوان اطلاعات دقیق‌تر و شفافی داشته باشیم، معیار دیگری با عنوان Exchange Flow Multiple ایجاد کردیم. این معیار نسبت بین میانگین جریان مبادلات ماهانه به میانگین جریان مبادلات سالانه یک صرافی را محاسبه می‌کند. دقت کنید که در این معیار جریان مبادلات با تقسیم مجموع ورودی و خروجی صرافی‌ها بر دو محاسبه می‌شود.

Exchange Flow Multiple

با استفاده از معیار Exchange Flow Multiple می‌توان مراحل آغازین و پایانی فاز نزولی را مشخص کرد. داده‌های این معیار نیز با نمودارهای قبلی که بررسی کردیم مطابقت دارد و نشان می‌دهد بازگشت قیمت از سطح ژوئن 2022 با هجوم پیش بینی کنندگان بازار همراه نبوده است.

اعتماد سرمایه گذاران کوتاه مدت به بازار

همانطور که مشاهده کردید می‌توان با بررسی عرضه و تقاضا، میزان فعالیت شبکه و تحرکات نوسان‌گیرها مراحل آغازین و پایانی فاز نزولی بازار را تشخیص داد. با این همه برای تکمیل این داده‌ها و محکم کاری به سراغ ارزیابی اعتماد سرمایه گذاران کوتاه مدت به بازار خواهیم رفت.

در گزارش هفته 29ام نیز به این نکته اشاره کردیم که وضعیت فعلی بازار به الگوهای تشکیل کف چرخه‌های قبلی شباهت دارد. به طور کلی بعد از یک دوره فروش طولانی، افزایش قیمت‌ها باعث افزایش اعتماد سرمایه گذاران کوتاه مدت می‌شود. به موزات همین موضوع، فاز صعودی با تغییر همراه خواهد شد:

  • کاهش زیان تحقق یافته: چرا که تمام افرادی که قصد فروش دارند از بازار خسته شده‌اند.
  • نقد شدن سودهای سرمایه گذاران کوتاه مدت: چرا که تقاضای جدید برای فروش بازار را به سمت خود جذب می‌کند.

کاهش میزان نقد کردن ضرری‌ها

کاهش میزان نقد کردن ضرری‌ها

بررسی فاز نزولی 2018-2019 نشان می‌دهد که در مراحل پایانی تشکیل کف قیمتی، میزان ضرر و زیان‌ها به حالت خنثی برمی‌گردد. چرا که فروشندگان بازمانده از بازار ناامید شده‌اند و ضررهای خود را نقد نمی‌کنند. میزان نقد شدن ضرر و زیان‌ها در بازه 90 روزه اخیر نشان می‌دهد که نقد کردن ضررها کاهش پیدا کرده است. در صورتی که همین روند ادامه پیدا کند به سود خالص ختم خواهد شد.

جذب سودهای نقد شده

جذب سودهای نقد شده

بررسی میزان نقد کردن سود سرمایه گذاران کوتاه مدت نیز می‌تواند به پیش بینی ما کمک کند. زمانی که معیار نقد شدن این سودها از 1.0 عبور کند، اغلب بیت کوین‌ها در همان فاز سود خرج می‌شوند. بعد از فاز ATH ماه نوامبر، سرمایه گذاران کوتاه مدت ضرر خود را نقد کردند و میزان سودآوری معیار را به زیر 1.0 رساندند.

کلام آخر؛ قیمت بیت کوین چه می‌شود؟

ساختار فعلی بازار به ساختار بازار در سال 2018 شباهت‌های بسیاری دارد. با این همه باید به این نکته توجه کنیم که قیمت بیت کوین تحت تاثیر سیاست‌های مالی کلان قرار گرفته است و عوامل مختلفی روی آن تاثیر می‌گذارند. شما چه فکر می‌کنید؟ فکر می‌کنید تحلیل هفته 34ام گلس‌نود درست از آب در می‌آید؟

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان