top banner adv

تحلیل آنچین هفته نوزدهم بیت‌کوین

بازدید : 10771

بیت کوین در هفته گذشته در واکنش به تصمیم فدرال رزرو و افزایش نرخ 0.5 درصدی، با نوسان بالایی همراه شد و یک روند نزولی قوی را تجربه کرد. در ابتدا، همه بازارها روز چهارشنبه واکنش مثبتی به خبرهای منتشر شده نشان دادند و بیت کوین در بالاترین سطح هفتگی به 39881 دلار رسید. اما این مومنتوم مثبت عمرکوتاهی داشت و روز پنجشبه بازار با فشار فروش سنگینی همراه شد. در نهایت، بیت کوین با افت 13.8 درصدی در آخر هفته به 33890 دلار رسید. با گزارش این هفته گلسنود (Glassnode) از تحلیل آنچین هفته نوزدهم بیت کوین و فکت کوینز همراه باشید.

تحلیل آنچین بیت کوین

در تحلیل آنچین هفته نوزدهم بیت کوین ابتدا به سودآوری شبکه و سپس به بررسی «آستانه درد بازار خرسی» می‌پردازیم. در ادامه نگاه جامعی به بیت کوین و واکنش بازار به کاهش قیمت اخیر بیت کوین خواهیم داشت:

  • فضای تراکنش‌های آنچین در ممپول یا استخر تراکنش (Mempool)
  • بررسی جریان‌های ورودی و خروجی صرافی‌ها به عنوان معیاری برای جریان کلی سرمایه
  • بررسی بازارهای فیوچرز و اکانت‌های لیکویید شده برای ارزیابی ریسک کاهش اهرم (deleveraging)
  • بررسی سرمایه‌های ورودی به صرافی‌ها از طریق معامله در ETFهای کانادا
  • شکل‌گیری اولین انقباض استیبل کوین‌های اصلی بازار ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر

قیمت بیت کوین در هفته نوزدهم

سرمایه‌گذارهای بزرگ بیت کوین (گاوها) تحت فشار بازار

از آنجا که بیت کوین در این هفته با قیمت‌های پایین‌تری معامله شد و سودآوری بازار همچنان نزولی بود، سرمایه گذاران بزرگ برای حفظ حمایت بازار، متحمل فشار شدیدی شدند. در حال حاضر، بازار بیت کوین 49.5 درصد زیر سقف تاریخی نوامبر معامله می‌شود.

بیشتر بخوانید : آیا روند صعودی بیت کوین تمام شده است؛ تحلیل BTC (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲)

گرچه این روند نزولی قابل توجه است اما در مقایسه با پایین‌ترین سطح بازار خرسی قبلی، هنوز در مرحله متوسطی قرار دارد. بیت کوین در بازار نزولی جولای 2021 نسبت به سقف قبلی 54.2 درصد کاهش یافت و در رویداد تسلیم (Capitulation) سال‌های 2015، 2018 و مارس 2020 نسبت به سقف‌های قبلی با افت 77.2% تا 85.5% مواجه شد.

مطلب مفید: سقوط بیت کوین به زیر 30000 دلار؛ هدف بعدی چه سطح قیمتی است؟

بیشتر بخوانید : اوضاع نابسامان ذخایر استیبل کوین بایننس؛ تحلیل آنچین ۱۵ فروردین ۱۴۰۲

کاهش قیمت بیت کوین نسبت به سقف‌های تاریخی قبلی

در تحلیل پیشین آنچین بازار بیت کوین، یک مطالعه موردی در خصوص کاهش 10 درصدی سودآوری کلی شبکه (از نظر کاهش درصد آدرس‌ها، نهادها و عرضه‌هایی که در سود هستند) انجام شد. در این بررسی تخمین زده شد که بازار برای رسیدن به «آستانه درد» مشابه با چرخه‌های قبلی، باید حدودا به قیمت 33.6 هزار دلار سقوط کند تا سودآوری کلی شبکه با 10 درصد کاهش از 70 به حدود 60 برسد.

از آنجاکه در این هفته بیت کوین با قیمت 33.8 هزار دلار معامله شد، شاهد عملی شدن این سناریو هستیم و  10 درصد دیگر از بیت‌کوین‌ها در ضرر تحقق نیافته قرار گرفتند. به این ترتیب، هر سه معیار مورد بررسی هفته گذشته از حدود 72% به 60 تا 62% کاهش یافتند. این سطح از سودآوری معادل با سطحی است که در اواخر بازار خرسی سال 2018 و 2019-20 دیده شد. این نکته قابل توجه است که هر دو نمونه قبلی، پیش از وقوع رویداد تسلیم نهایی بوده است. به این ترتیب، قطعا ادامه روند نزولی یک ریسک برای بازار محسوب می‌شود و در حوزه عملکرد تاریخی قرار می‌گیرد.

مطلب مفید: کارمزد شبکه بیت کوین افزایش یافت؛ هجوم سرمایه‌گذاران برای فروش دارایی‌شان

آدرس‌ها، نهادها و عرضه‌هایی که در سود هستند

با توجه به تبعیت سه معیار؛ آدرس‌ها، نهادها و عرضه از یکدیگر، می‌توان تغییر ساده‌ای را در میانگین سودآوری 30 روزه شبکه محاسبه کرد. این بررسی، میزان تغییر «استرس مالی» سرمایه گذاران بیت کوین را نشان می‌دهد. در طول یک ماه گذشته، درصد سرمایه‌گذاران شبکه بیت کوین که با ضرر تحقق نیافته مواجه شده‌اند به طور میانگین 15.5 درصد بوده است.

در مقایسه با جولای و دسامبر 2021 که در هر دو مورد، سودآوری از 18.1%- به 19.1%- رسید، مقدار کاهش سودآوری فعلی در سه سال گذشته بی‌سابقه بوده است. با توجه به اینکه در مارس 2020 حدود 35.4%- از سرمایه‌گذاران بیت کوین تنها در طول چند روز با کاهش سودآوری مواجه شدند، اتفاق قابل توجهی در تاریخچه اخیر بیت کوین به شمار می‌رود.

مطلب مفید: روند قیمتی بیت کوین در ادامه سال 2022 چگونه خواهد بود؛ تحلیلگر مطرح پاسخ می‌دهد

تغییر 30 روزه آدرس‌ها، نهادها و عرضه‌ در سود

واکنش‌های آنچین

نگاهی جامع به بازار بیت کوین و بررسی فاکتورهای مختلفی همچون؛ نقل و انتقال آنچین کوین‌ها، حجم سرمایه مربوط به صرافی‌ها، ابزارهای سرمایه‌گذاری آفچین (ETFها و ETPها) بازارهای مشتقه و استیبل‌کوین‌ها نشان‌می‌دهد که بازار بیت کوین در طول سال‌های اخیر به طور پیوسته پویاتر شده است. اکنون با توجه به همین موضوع واکنش بازار را بررسی می‌کنیم:

در ماه گذشته شاخص انباشت بیت کوین روند آرامتری را پشت سرگذاشته و از اواسط آوریل به کمتر از  0.2رسیده است. این نشان می‌دهد که توزیع بیشتری انجام شده و سرمایه‌گذاران بیت کوین انباشت کمتری داشته‌اند.

مطلب مفید: ETF بیت کوین چیست؟ ETF فیوچرز بهتر است یا اسپات؟

شاخص انباشت بیت کوین (میانگین متحرک نمایی 7 روزه)
شاخص های تحلیل آنچین بیت کوین

در کیف پول سرمایه‌گذاران هم روند مشابهی دیده می‌شود. کیف پول همه سرمایه گذاران از میگوها تا نهنگ‌های بیت کوین، روند انباشت آنچین آرامتری را تجربه کرده‌اند. در طول چند هفته گذشته، نهادهای بزرگی که بیش از 10 هزار کوین داشته‌اند، توزیع کننده‌های قوی و غالب بازار بوده‌اند و بالعکس سرمایه‌گذاران کوچکتر ( دارندگان کمتر از 1 بیت کوین) انباشت کننده‌های برتر بازار بوده‌اند. اما به هر حال انباشت این دسته از سرمایه‌گذاران هم در مقایسه با ماه فوریه و مارس ضعیف است.

روند انباشت بیت کوین در کیف پول سرمایه‌گذاران

در مواقعی که بازار با استرس و نوسان همراه می‌شود، ورود حجم زیادی از تراکنش‌های «فوری یا لحظه آخری» به ممپول بیت کوین، یک اتفاق عادی تلقی می‌شود چراکه سرمایه گذاران در تلاش برای کاهش ریسک یا سرمایه‌هایشان را می‌فروشند یااینکه برای پوزیشن‌های مارجین دوباره وثیقه تعیین می‌کنند. در این هفته به دلیل افزایش فشار فروش، حدود 42.8 هزار تراکنش وارد ممپول (استخر تراکنش) بیت کوین شد. ورود این حجم از تراکنش‌ها به ممپول بالاترین رکورد از اواسط اکتبر است.

تعداد تراکنش‌های ورودی به فضای ممپول بیت کوین

همانطور که می‌بینیم سرمایه‌گذاران برای انجام این تراکنش‌ها فوریت بالایی لحاظ کرده‌اند زیرا ارزش کل کارمزد پرداختی بابت معاملات انجام شده به 3.07 بیت کوین رسیده است. این مقدار نسبت به چهارم دسامبر که بازار به دلیل رویداد کاهش اهرم (deleverging) 34.5%- افت کرد، به نسبت بالاتر است.

مطلب مفید: بهترین استراتژی فیوچرز؛ 7 نکته مهم که هر تریدر موفق معاملات آتی باید بداند!

مقدار کل کارمزد وارد شده به ممپول

سلطه (dominance) کارمزد تراکنش‎های آنچین مربوط به سپرده گذاری در صرافی‌ها نیز نشان دهنده اقدام فوری سرمایه‌گذاران است. این موضوع تاییدی است بر اقدام سرمایه گذاران در پاسخ به نوسان‌های بازار و رفع خطر از طریق فروش سرمایه یا اضافه کردن وثیقه به معاملات مارجین.

15.2% از کل کارمزد پرداختی بابت تراکنش‌های آنچین به تراکنش سپرده صرافی‌ها مربوط می‌شود. این مقدار نسبت به دوره صعودی 2017 (12.1%) بالاتر و در مقایسه با فروش ماه مه 2021 ( 16.8%) پایین‌تر است.

بیشتر بخوانید : قیمت دوج (Dogecoin) ؛ آخرین تغییرات قیمتی دوج کوین

دامیننس کارمزد صرافی‌ها (میانگین متحرک نمایی 7 روزه)

هر روز، حجم زیادی از بیت کوین به صرافی‌ها وارد و از آنها خارج شده است. ارزش هر یک از جریان‌های ورودی و خروجی بیش از 750 میلیون بیت کوین بوده و جمعا به 1.5 میلیارد می‌رسد که در چرخه بازار 2021-22 یک رویداد عادی محسوب می‌شود.

در طول فروش این هفته، ارزش ورودی و خروجی بیت کوین صرافی‌ها بیش از 3.15 میلیارد دلار بوده است. انحراف خالص به سمت جریان ورودی موجب شده تا 1.60 میلیارد دلار وارد صرافی‌ها شود. از بالاترین سقف تاریخی در بازه زمانی اکتبر تا نوامبر سال گذشته، این بیشترین حجم مربوط به صرافی‌ها است و با اوج جریان ورودی و خروجی بازار صعودی سال 2017 برابری می‌کند. بررسی مقیاس‌های اخیر نشان‌دهنده افزایش دامیننس جریان سرمایه دلاری در شبکه بیت کوین است.

مطلب مفید: تاثیر شاخص دامیننس بیت کوین بر دنیای کریپتوکارنسی ها

جریان دلاری ورودی و خروجی صرافی‌ها

ارزیابی واکنش‌های آفچین به بازار بیت‌کوین

همانطور که در بالا اشاره شد، بازار بیت کوین در سال‌های اخیر پویایی فزاینده‌ای داشته است و برای تعیین محرک‌های قیمت، مومنتوم بازار و احساسات (sentiment) سرمایه گذار لازم است که هر دو فاکتورهای آنچین و آفچین بررسی شوند.

در طول دو سال گذشته، تعداد زیادی از محصولات ETF به بازار معرفی شده‌اند که سه مورد از این نوع ابزارهای سرمایه‌گذاری در صرافی‌های کانادایی استفاده می‌شوند. گرچه، از ماه نوامبر جریان ورودی به این محصولات قدرتمند بوده اما در هفته گذشته این روند به طور قابل توجهی معکوس شده است.

بر اساس تغییرات 7 روزه، هر هفته بیش از 6.66 هزار بیت کوین از ابزارهای سرمایه‌گذاری خارج شده که تا حد زیادی به افت قیمت اخیر مربوط می‌شود.

مطلب مفید: تحلیل فاندامنتال یا تکنیکال؟ مصاحبه با عسل علیزاده فعال و پژوهشگر حوزه بلاک چین

دارایی‌های ETFهای کانادایی
بررسی شاخص های تحلیل آنچین

با توجه به میزان نوسان‌های این هفته، در بازارهای مشتقه بهره باز فیوچرز (Futures Open Intrest) روند نسبتا آرامی داشته است. در هفته گذشته با نزدیک شدن به صدور اعلامیه افزایش نرخ فدرال رزرو، تقریبا یک میلیارد دلار از سرمایه موجود در بهره باز به بازارهای فیوچرز بیت کوین انتقال یافت.

بیشتر بخوانید: Open Interest چیست؟ از اهمیت آن در معاملات بیت‌کوین اطلاع دارید؟

به هر حال، بخش زیادی از این اهرم‌ها به سرعت بسته شد و در نهایت پس از فروش‌های روز پنجشنبه، بهره باز کل با ارزش تقریبی 14.3 دلار تثبیت شد.

بهره باز فیوچرز – همه صرافی‌ها

صدور بیانیه فدرال رزرو مانند یک چاقوی دو سر عمل کرد و در همان روز ابتدایی بهره باز فیوچرز را تغییر داد. در سوم ماه مه و قبل از اینکه ارزش 25.48 هزار بیت کوین بسته شود، بهره باز در مجموع به 30.4 هزار بیت کوین افزایش یافت.

درحالی که این مقادیر از نظر اندازه مهم هستند اما در مقایسه با رویدادهای کاهش اهرم 12 ماه گذشته بسیار کوچک به نظر می‌رسند. به این ترتیب، اهرم‌های فیوچرز در این هفته به عنوان محرک قیمت عمل نمی‌کنند.

تغییرات روزانه بهره باز فیوچرز
تحلیل آنچین بیت کین و تغییرات روزان بهره باز

بیشتر بخوانید : پیش بینی قیمت MATIC، تاریخ 8 تیر

با نگاهی به کل اکانت‌های لیکویید شده در بازارهای فیوچرز، مشاهدات بالا تقویت می‌شود. به طور کلی، در زمان رویداد کاهش اهرم بازار فیوچرز انتظار می‌رود حجم نسبتا زیادی از پوزیشن‌ها به دلیل لیکوییدشدن اجباراً بسته شوند.

به هر حال، این هفته در اوج فروش، 135 میلیون دلار در پوزیشن‌های فیوچرز لیکویید شدند. همانطور که انتظار می‌رفت پوزیشن‌های لانگ دچار خسارت‌های بیشتری شدند و تقریبا 61.5% پوزیشن‌ها لیکویید شد.

به طورکلی، به نظر می‌رسد محرک‌هایی مانند احساسات ضعیف سرمایه‌گذار، جریان خروجی سرمایه و اقدامات رفع ریسک سرمایه گذاران منجر به ضعف عملکرد قیمت اخیر شده است و کاهش اهرم در بازارهای فیوچرز تاثیر چندانی نداشته است.

مطلب مفید: فیوچرز چیست؟ چطور از فیوچرز بایننس استفاده کنیم؟ +ویدئو

کل سرمایه‌های لیکویید شده در معاملات فیوچرز

بیشتر بخوانید : الگوی صعودی بیت کوین ، پیش به سوی 30 هزار دلار

در نهایت برای ارزیابی جریان سرمایه حاکم بر بازار می‌توانیم نگاهی به بازار استیبل کوین‌ها داشته باشیم. در چند سال گذشته، استیبل کوین‌ها یکی از دلایل رشد انفجاری صنعت ارز دیجیتال بوده‌اند و نمایانگر ابزار اصلی ورود و خروج سرمایه هستند.

از زمان فروشی که در ماه مارس 2020 اتفاق افتاد، ارزش منابع اصلی استیبل‌کوین‌ها (USDT، USDC، BUSD و DAI) از مجموع 5.33 میلیارد دلار به بیش از 158.25 میلیارد دلار افزایش یافت. این رشد حیرت انگیز (2866%) تنها در طی دو سال اتفاق افتاد. USDT با در اختیار داشتن 52.6% از منابع استیبل کوین‌ها در صدر این گروه قرار دارد و USDC با دامیننس 30.8 درصدی در جایگاه دوم است.

به هر حال از آغاز ماه آوریل و پس از سقف تاریخی 161.53 میلیارد دلاری، عرضه استیبل کوین‌ها به 3.285 میلیارد دلار کاهش یافته است.  گرچه عرضه USDC از ابتدای ماه مارس به 4.77 میلیارد دلار کاهش یافته و سایر استیبل کوین‌ها هم از این روند پیروی می‌کنند اما عرضه USDT همچنان در حال افزایش است و در طول مدت مشابه به 2.50 میلیون دلار افزایش یافته است.

مطلب مفید: هشدار فدرال رزرو آمریکا نسبت به خطرات استیبل کوین ها در ثبات سیستم مالی

عرضه کل استیبل کوین‌ها

نمودار زیر تغییر 30 روزه عرضه کل استیبل کوین‌ها (رنگ آبی) و توزیع USDC (رنگ قرمز) را نشان می‌دهد.

همانطور که مشاهده می‌شود از ماه مه 2021، ارز USDC نقش مهمی در رشد عرضه کل استیبل کوین‌ها داشته است. همچنین، می‌بینیم که انقباض اخیر عرضه استیبل کوین‌ها یک رویداد نادر است و انقباض کل عرضه، در هر ماه به 2.9- میلیارد دلار رسیده است. استیبل کوین USDC کماکان در حال بازخرید و این نشان می‌دهد که جریان خالص سرمایه در مقیاس بزرگ در صنعت رمزارزها وجود دارد.

به طور کلی سیگنال‌های ضعف متعددی وجود دارد و در این میان سنتیمنت بازار همچنان مهمترین عامل به شمار می‌رود.

مطلب مفید: قیمت استیبل کوین UST به 0.65 دلار رسید! دلیل این بی ثباتی چیست؟

تغییرات 30 روزه عرضه کل استیبل کوین‌ها
تحلیل آنچین بیت کوین

با بالغ شدن بازار بیت کوین و وارد شدن سرمایه‌های نهادی به این بازار، واکنش بازار به شوک‌های کلان اقتصادی و شرایط پولی بیشتر می‌شود. گرچه انتظار می‌رفت سایر بازارها با صدرو افزایش نرخ فدرال رزرو، نقدینگی فزاینده‌ای داشته باشند اما این بازارها هم واکنش‌های نوسانی داشتند.

در تحلیل آنچین هفته نوزدهم بیت کوین سعی شد نگاه جامع‌تری به بازار بیت کوین داشته باشیم و هر دو فاکتور آنچین و آفچین ارزیابی شوند. گرچه به نظر می‌رسد در همه بخش‌ها، ضعف وجود دارد اما سنتیمنت ضعیف سرمایه‌گذار و ذهنیت فرار از ریسک از مهمترین عامل‌های موثر بر بازار هستند. به علاوه، انقباض قابل توجه منابع استیبل‌کوین‌ها و به ویژه USDC نشان دهنده شکل‌گیری یک جریان خروجی خالص است. این موضوع تاییدی است بر سایر مشاهدات و جریان خروج سرمایه از بازارهای مشتقه.

بازار بیت کوین با شرایط اقتصادی جهانی همبستگی دارد و این بدان معناست که بیت کوین حداقل در حال حاضر مسیر سختی را پیش رو دارد.

 اگر به دنبال بهترین آموزشگاه آموزش ارز دیجیتال در اصفهان هستید، مجموعه فکت کوینز با ارائه به روزترین آموزش‌ها و تکنیک‌های معاملاتی می‌تواند به شما کمک کند تا با کمترین ریسک و بیشترین اطلاعات وارد این بازار مالی جهانی شوید. فکت کوینز یکی از بهترین مجموعه‌ها برای تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال در اصفهان است و شما با شرکت در دوره ها می توانید تمامی اطلاعات و مهارت‌های مورد نیاز برای فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال را بیاموزید.

0
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x