بیت کوین به اوج 22700 دلاری رسید؛ تحلیل BTC (1 بهمن 1401)

آنچه می‌خوانید...

قیمت بیت کوین روز گذشته با رالی صعودی همراه شد و اکنون رسیدن به اوج تازه در محدوده 22700 دلاری باعث شده تا سرمایه‌گذاران امیدوار باشند که قیمت به کف خود رسیده و روند صعودی آغاز شده است. تحلیل بیت کوین نشان می‌دهد که علیرغم اخبار منفی پیرامون پلتفرم وام‌دهی جنسیس، قیمت به رشد خود ادامه داده است.

به نقل از کوین تلگراف، پس از روند صعودی هفته گذشته بازار سهام، اصلاح شاخص دلار و همچنین نظرات مثبت فدرال رزرو درباره نرخ تورم می‌تواند قیمت بیت کوین را بالای محدوده 21000 دلاری نگه دارد.

یکی از مهم‌ترین کاتالیزورها برای رالی صعودی به نظر داده‌های مثبت نرخ تورم در 12 ژانویه است که نشان داد تورم کاهش 0.1 درصدی داشته است. تریدرهای بازار سهام نیز به این اتفاق واکنش نشان دادند و قیمت‌ها را با امید آنکه نرخ تورم پایین باعث تصمیمات ملایم‌تر فدرال رزرو برای نرخ بهره خواهد شد، افزایش دادند.

داده‌های مثبت نرخ تورم از همین حالا توجه فدرال رزرو را جلب کرده و کریستوفر والر، یکی از مقامات این نهاد روز گذشته اشاره داشت که ممکن است نرخ بهره کاهش داشته باشد. وی توضیح داد که با توجه به داده‌های فعلی، به نظر آشفتگی کمی پیش رو باشد درنتیجه می‌توان افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره را در انتهای این ماه متصور بود.

علاوه بر قیمت بیت کوین، بازار سهام نیز روز گذشته با رشد خوبی همراه شد و با توجه به همبستگی بالای بازار سهام و بیت کوین، این رالی صعودی دور از انتظار نبوده است. در ادامه تحلیل بیت کوین به مهم‌ترین دلایل رشد قیمت این ارز دیجیتال خواهیم پرداخت.

داده‌های نرخ تورم منجر به اوج قیمتی بیت کوین در سال جاری شد

پس از حرکت بیت کوین به سمت اوج جدید خود در سال 2023 در محدوده 22700 دلاری، بسیاری از تحلیلگران 21000 دلار را کف قیمتی جدید بیت کوین می‌بینند. با وجود آنکه حجم معاملات این ارز هنوز به زمان قبل از فروپاشی FTX بازنگشته است اما ثبت 58.5 میلیارد دلار حجم معاملاتی در تاریخ 15 ژانویه یک رکورد جدید در سال جاری محسوب می‌شود.

شاخص قیمت مصرف‌کننده نشان داد که تورم برای ششمین ماه متوالی با کاهش همراه بوده است و یکی از بزرگ‌ترین کاهش‌ها متعلق به قیمت سوخت بوده است. علاوه بر آن قیمت خودروهای جدید و دست دوم نیز با کاهش همراه بوده است. با این حال قیمت خدمات و غذا همچنان بالا باقی‌مانده است. اگر تورم به اوج خود رسیده باشد و اکنون با ریزش همراه شده باشد، احتمال آن نیز وجود دارد که فدرال رزرو دیگر به‌طور سخت‌گیرانه نرخ بهره را افزایش ندهد.

بسیاری از تریدرها موافق هستند که اگر فدرال رزرو در سیاست انقباضی فعلی خود دیگر قصد افزایش نرخ بهره را به‌صورت سخت‌گیرانه نداشته باشد، شاهد رشد قیمت بیت کوین خواهیم بود. جلسه کمیته فدرال رزرو روز 31 ژانویه برگزار می‌شود و تصمیم برای نرخ بهره نیز روز بعد اعلام خواهد شد. داده‌های مثبت نرخ تورم می‌تواند بسیار بر تصمیم این کمیته تأثیر داشته باشد و قیمت بیت کوین و بازار سهام را افزایش دهد.

تحلیلگران داده‌های بلندمدت را به نفع BTC می‌بینند

با توجه به کاهش تورم و احتمال کاهش سرعت افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، اعتماد به نفس سرمایه‌گذاران در بازار نیز افزایش یافته است. فدرال رزرو در بیانیه خود اشاره داشت که احتمال تغییر سیاست این نهاد بسته به نرخ تورم وجود دارد. کمیته فدرال رزرو انتظار دارد که افزایش نرخ بهره در محدوده هدف برای رسیدن به سیاست مالی مدنظر و بازگرداندن تورم به 2% در طول زمان مناسب باشد.

در مشخص کردن سرعت افزایش نرخ بهره نیز فدرال رزرو تشدید انباشته سیاست پولی و تأخیرهای سیاست پولی بر فعالیت اقتصادی و تورم و همچنین توسعه اقتصادی و مالی را در نظر خواهد گرفت. داده‌های CME که ابزاری برای پیش‌بینی نرخ بهره است نیز نشان دهنده آن است که احتمال فراوان سرعت افزایش نرخ بهره در آینده نزدیک کاهش خواهد یافت.

مطلب مفید: تله خرسی (Bear Trap) در معاملات چیست؟ چطور گرفتار آن نشویم؟

شاخص CME نشان دهنده کاهش سرعت افزایش نرخ بهره است. احساسات عمومی بازارها حاکی از اعتماد به نفس سرمایه‌گذاران نسبت به کاهش این شاخص است و بسیاری معتقدند که چنین اتفاقی برای بازگشت قیمت بیت کوین و بازار کریپتو بسیار خوب است.

اصلاح شاخص دلار

یک نشانه مثبت دیگر برای قیمت بیت کوین آرام شدن و اصلاح شاخص دلار است. بنا بر داده‌های تاریخی، هرگاه این شاخص با اصلاح همراه می‌شود، دارایی‌های ریسکی مانند بیت کوین با رشد همراه می‌شوند.

اصلاح شاخص دلار

شاخص نزدک، داو جونز و S&P 500 یک چشم‌انداز کلی از اقتصاد آمریکا را نشان می‌دهند. در حال حاضر این شاخص‌های سهام با بیت کوین در همبستگی بالا به سر می‌برند و با رشد همراه بوده‌اند.

همبستگی بیت کوین و بازار سهام

درنتیجه اگر سرعت افزایش نرخ بهره کاهش داشته باشد و اقتصاد رشد کند، می‌توان انتظار افزایش قیمت بیت کوین را در کنار بازار سهام داشت. با این وجود باید دقت داشت که علیرغم حرکات مثبت در کوتاه مدت، بیت کوین همچنان با چالش‌های مهمی مانند ورشکستگی صرافی‌های متمرکز، عدم شفافیت در قانون‌گذاری‌ها، نگرانی از پشتوانه بایننس، احتمال سقوط دوباره ناشی از مشکلات حقوقی دیجیتال کارنسی گروپ و ورشکستگی جنسیس مواجه است.

در همین راستا و با توجه به چالش‌های اشاره شده، برخی از تحلیلگران معتقدند که قیمت بیت کوین ممکن است تا سطح 15000 دلاری سقوط را تجربه کند.

تحلیل بیت کوین

تحلیل بیت کوین نشان می‌دهد که قیمت روزهای اخیر را میان محدوده ثابت 20400 تا 21650 دلاری سپری کرده است. معمولاً معامله در یک محدوده ثابت و در نزدیکی مقاومت نشانه مثبتی برای آن است که تریدرها عجله‌ای برای سیو سود ندارند. احتمالاً همین دلیل باعث حرکت صعودی شبانه بیت کوین و حرکت آن به سمت اوج 22700 دلاری شده است.

نمودار بیت کوین

جهت رو به بالای میانگین‌های متحرک و شاخص RSI در محدوده اشباع خرید به معنای برتری خریداران در بازار است. خریداران برای ادامه یافتن روند صعودی باید قیمت را در بالای سطح 21650 دلاری تثبیت کنند تا شاهد حرکت بیت کوین به سمت 25211 دلار در مرحله بعدی باشیم.

از سویی دیگر، اگر فروشندگان اجازه چنین حرکتی را ندهند و شاهد سقوط قیمت به زیر 21650 دلار باشیم. چراکه بسیاری از تریدرها اقدام به سیو سود خواهند کرد و بیت کوین را به زیر 20400 دلار خواهند رساند. در این صورت اولین حمایت قیمت محدوده میانگین 20 روزه در 19268 دلاری است.

واکنش مثبت به این سطح می‌تواند باری دیگر قیمت را به سمت مقاومت 21650 دلاری حرکت دهد. با این وجود اگر شاهد شکسته شدن حمایت اشاره شده باشیم، اصلاح نزولی بیت کوین تا محدوده 18388 دلاری ادامه پیدا خواهد کرد.

این تحلیل صرفاْ ترجمه‌ای از کوین تلگراف است و بیانگر نظر تیم فکت کوینز و همچنین پیشنهادی مبنی بر خرید یا فروش نیست. سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال ریسک و خطر خاص خود را دارد. لذا با آگاهی از تمامی خطرات به این بازار وارد شوید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان