top banner adv

بیت کوین به کف قیمتی جدید خود در سال ۲۰۲۲ سقوط کرد؛ تحلیل BTC (۱۸ آبان ۱۴۰۱)

بازدید : 9177

بیشتر بخوانید : نرخ بهره آمریکا 0.5% افزایش یافت؛ چه انتظاری داشته باشیم؟

پس از آنکه قیمت بیت کوین روز 4 نوامبر به اوج 21500 دلاری رسید، روز گذشته و در جریان اتفاقاتی قابل توجه با ریزش 14 درصدی نسبت به اوج اشاره شده به کف قیمتی جدیدی در سال 2022 رسید. به نقل از کوین تلگراف، در حالی که آلت کوین‌ها نیز هم مسیر با بیت کوین بودند، قیمت بزرگ‌ترین ارز دیجیتال بنابر دلایل زیاد و تایید نشده‌ای مانند اخبار صرافی FTX، فشار نرخ بهره روی قیمت و همچنین ورود سرمایه خرد و سازمانی به صرافی‌ها به کف 17166 دلاری رسید. در ادامه به بررسی این موارد و تحلیل بیت کوین خواهیم پرداخت.

در حالی که روز گذشته اخبار بایننس و FTX در ابتدا منجر به رشد قیمت بیت کوین تا سطح 20690 دلاری نیز شد، د ادامه شاهد روند نزولی بازار بودیم چرا که منابع مختلف و تایید نشده به این موضوع اشاره داشتند که ضررهای FTX می‌تواند کسری 6 میلیارد دلاری این پلتفرم را نشان دهد.

باید اشاره داشت که روند نزولی قیمت بیت کوین همبستگی این ارز با بازار سهام را نیز از بین برد. چرا که در مدت ریزش قیمت این ارز، بازار سهام عملکرد متفاوتی داشتند و نزدک با ریزش 0.32 درصدی همراه شد و شاخص داو  جونز نیز رشد 0.5 درصدی را تجربه کرد. به نظر دلیل حرکت خنثی و کمی صعودی بازار سهام خوش بینی سرمایه گذاران درباره انتخابات میان دوره آمریکا بوده باشد.

با حرکت صورت گرفته بیت کوین در شبانه روز گذشته، اکنون 614 میلیون دلار معاملات خرید در معرض لیکوئید شدن قرار دارند و 224 میلیون دلار نیز لیکوئید شده‌اند. ترس بسیاری از سرمایه گذاران آن است که اگر وضعیت صرافی FTX درست نشود، احتمالا یک حرکت نزولی قوی‌تر در بازار رخ خواهد داد و شاهد کف قیمتی جدیدی برای بیت کوین خواهیم بود.

بیشتر بخوانید : آیا BTC به ۲۰۰۰۰ دلار سقوط می‌کند؛ تحلیل بیت کوین (۶ خرداد ۱۴۰۲)

لیکوئید شدن معاملات
لیکوئید شدن معاملات

تسلیم شدن FTX پس از ترس سرمایه گذاران از ورشکستگی

قیمت بیت کوین در حال واکنش نشان دادن به استرسی است که توسط FTX در بازار ایجاد شده است. در همین راستا شاهد حرکت به سمت کف قیمتی سالانه جدیدی در این ارز بودیم. این اتفاق در حالی رخ داد که بسیاری از تحلیلگران فکر می‌کردند در ماه ژوئن به کف قیمتی بیت کوین در چرخه نزولی فعلی رسیده‌ایم.

باید اشاره داشت که وضعیت کنونی صرافی FTX به وضعیت ترا قبل از سقوط فاجعه آمیز در ماه مه شباهت زیادی دارد. گفتنی است که در پی آن اتفاق بیت کوین برای اولین بار شاهد روند نزولی هفت هفته‌ای بود و سرمایه گذاران می‌ترسند در صورت رخ دادن اتفاقی مشابه برای این صرافی دوباره چنین اتفاقی تکرار شود.

افزایش نرخ بهره و فشار بر قیمت بیت کوین

بر اساس گزارش شاخص قیمت مصرف کننده، نرخ تورم در آمریکا و در ماه سپتامبر رشد 0.6 درصدی داشت. این شاخص که یکی از مهم‌ترین مقیاس‌های اندازه گیری تورم به شمار می‌رود در ماه سپتامبر به عدد 8.2% رسید و 0.1% بالاتر از پیش بینی کارشناسان قرار گرفت. اکنون نرخ تورم ماه اکتبر فردا اعلام خواهد شد و این در حالی است که قیمت بیت کوین روز گذشته با سقوط سنگین 12 درصدی همراه بوده است و حالا باید خود را برای چنین اتفاق مهمی نیز آماده کند.

بیشتر بخوانید : بیت کوین برای حفظ روند صعودی باید سطح 50000 دلار را حفظ کند

توقف ورود سرمایه خرد و سازمانی

در حالی که تعداد سرمایه گذاران حوزه کریپتو در سال گذشته رشد بسیار زیادی داشت، قیمت دارایی‌ها توسط سرمایه گذاران خردی که به دنبال کسب سود از تغییرات بوده‌اند، تاثیر زیادی گرفته است. از ماه ژوئن، قیمت بیت کوین روندی خنثی داشته و در محدوده 18000 تا 21000 دلاری نوسان کرده است.

بر اساس داده‌های یاران ملرود، تحلیلگر مطرح بازار، فعالیت آنچین بیت کوین تمام سال در سطوح پایین قرار داشته و حجم معاملات کوین بیس نیز در سه ماه دوم سال با ریزش سنگین به 217 میلیارد دلار رسیده است.

در فاصله ماه ژوئن تا جولای نیز، صرافی بایننس اعلام کرد که حجم معاملاتش کاهش 50 درصدی داشته است. در همین حین اما صرافی بایننس آمریکا تنها 2% کاهش حجم را تجربه کرد و به نظر می‌دلیل آن کارمزد صفر معاملات صرافی باشد. صرافی FTX که اکنون با مشکل نیز مواجه شده در هفته اول نوامبر شاهد خروج 1.1 میلیارد دلار سرمایه از پلتفرم خود بود.

سرمایه خروجی از FTX
سرمایه خروجی از FTX

آیا قیمت بیت کوین توانایی معکوس کردن روند را دارد؟

عدم قطعیت و وضعیت نامشخص کوتاه مدت بازار به نظر چشم انداز بلند مدت سرمایه گذاران سازمانی را تغییر نداده است. گفتنی است که نظرسنجی از رابین وینس، مدیرعامل BNY Mellon نشان می‌دهد که 91% از سرمایه گذاران سازمانی علاقه دارند در سال‌های آتی در دارایی‌های توکنی مانند بیت کوین سرمایه گذاری کنند.

مطلب مفید: دلیل کاهش قیمت امروز در بازار ارزهای دیجیتال چه بود؟

حدود 40% از این سرمایه گذاران در این ارزها سرمایه گذاری کرده‌اند و 75% نیز به صورت فعال در دارایی‌های دیجیتال فعالیت می‌کنند یا قصد سرمایه گذاری در آن را دارند.

باید اشاره داشت که نگرانی‌های پیرامون ورشکستگی FTX می‌تواند نقش مهمی در قیمت بیت کوین و حرکت به سمت کف جدید داشته باشد. با این وجود باید اشاره داشت که در بلند مدت سرمایه گذاران و تحلیلگران انتظار رشد قیمت را دارند.

تحلیل بیت کوین

تحلیل بیت کوین نشان می‌دهد که قیمت پس از ریزش به زیر حمایت 20000 دلاری با روند نزولی همراه شد و اتفاقات صرافی FTX نیز منجر به افزایش فشار فروش در این ارز شد. بیت کوین با حرکت نزولی خود سطوح مهم 19500 و 19000 دلاری را از دست داد و به سمت حمایت 18500 دلاری حرکت کرد. در ادامه شاهد از دست رفتن این سطح و حمایت 18000 دلاری و میانگین متحرک 100 ساعته نیز بودیم. در نهایت کف قیمتی در 17276 دلار ایجاد شد.

پس از تشکیل کف قیمتی مذکور، بیت کوین موفق شد سطح 18000 دلاری را پس بگیرد و از سطح 23.6% فیبوناچی اصلاحی عبور کند. در حال حاضر قیمت زیر 19000 دلار و میانگین 100 ساعته است. در مسیر صعودی اولین مقاومت 18400 دلار و خط روند نزولی است که در این محدوده قرار گرفته است.

نمودار بیت کوین
نمودار بیت کوین

پس از آن مقاومت اصلی بیت کوین 19000 دلار در نزدیکی سطح 50% فیبوناچی اصلاحی است. عبور از این سطح می‌تواند باری دیگر حرکت به سمت 20000 دلار و سپس 21000 دلار را به همراه داشته باشد.

سقوط بیشتر قیمت

بیشتر بخوانید : پیش بینی و تحلیل بیت کوین تاریخ 16 اسفند 1400

بنابر تحلیل بیت کوین، اگر قیمت در عبور از 19000 دلار ناموفق عمل کند، شاهد ادامه دار بودن روند نزولی خواهیم بود. در این صورت اولین حمایت بیت کوین محدوده 18000 دلاری و حمایت بعدی کف قیمتی 17250 دلاری خواهد بود. شکست این کف قیمتی منجر به افزایش فشار فروش و حرکت به سمت سطوح پایین‌تر خواهد شد. ممکن است در این حرکت شاهد رسیدن قیمت به حمایت 16800 دلار باشیم.

این تحلیل صرفاْ ترجمه‌ای از Newsbtc است و بیانگر نظر تیم فکت کوینز و همچنین پیشنهادی مبنی بر خرید یا فروش نیست. سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال ریسک و خطر خاص خود را دارد. لذا با آگاهی از تمامی خطرات به این بازار وارد شوید.

بیشتر بخوانید : بیت کوین به کف قیمتی جدید خود در سال ۲۰۲۲ سقوط کرد؛ تحلیل BTC (۱۸ آبان ۱۴۰۱)

0
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x