تحلیل تاثیر اقتصاد کلان بر ارز دیجیتال در سال 2023

خانهتحلیل ارز دیجیتالتحلیل تاثیر اقتصاد...

آنچه می‌خوانید...

هیچکس نمی‌تواند منکر تاثیر اقتصاد کلان بر ارز دیجیتال و اکوسیستم آن شود. همه‌گیری ویروس کرونا شرایط آشفته‌ای را برای اقتصاد جهانی رقم زد. در ابتدا، بانک‌های مرکزی در سراسر جهان مبالغ هنگفتی پول را به بازارهای جهانی پمپاژ کردند تا رکود ناشی از این بیماری را جبران کنند.

این امر باعث شد که نرخ بهره به پایین‌ترین حد خود برسد و شرایط را برای ورود سرمایه‌گذاران به بازارهای پرریسک آماده کند و در نتیجه قیمت بیت ‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال افزایش یافت. با این حال، تورم خیلی زود شروع به افزایش کرد و بانک‌های مرکزی را بر آن داشت تا نرخ بهره را به سطح قبل از همه‌گیری افزایش دهند.

- Advertisement -

[jwp-video n=”1″]

ارزهای دیجیتال همچنان موضوعی داغ در بازارهای مالی محسوب می‌شوند و سرمایه‌گذاران و سیاست‌گذاران عوامل کلان اقتصادی که می‌تواند بر رشد و عملکرد آنها در سال‌های آینده تأثیر بگذارد را همواره می‌سنجند. از آنجایی که تغییرات اقتصادی بیشتری در سال‌های آتی خود را به نمایش می‌گذارد، سرمایه‌گذاران باید در مورد چشم‌انداز بازار و اینکه چگونه می‌تواند بر آینده ارزهای دیجیتال تأثیر بگذارد، آگاه باشند.

با روشن کردن این موضوع، در این مقاله قصد داریم نگاهی عمیق به تأثیرات اقتصاد کلان بر ارز دیجیتال بیاندازیم که می‌تواند بر آینده‌ی این صنعت در ماه‌ها و سال‌های آینده اثرگذار باشد. با فکت کوینز همراه باشید.

نرخ بهره‌ی فدرال رزرو (FED) و قیمت ارزهای دیجیتال

اقدامات فدرال رزرو ایالات متحده بر اقتصاد جهانی تأثیر می‌گذارد و ارز دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیست. وقتی که بانک مرکزی نرخ بهره‌ی معیار خود را تغییر می‌دهد، بازار ارزهای دیجیتال نیز اغلب با تغییرات قیمت به این مسئله پاسخ می‌دهد. این واکنش‌ها می‌تواند غیرقابل پیش‌بینی باشد و سرمایه‌گذاران دنیای ارزهای دیجیتال باید ارتباط ظریف بین نرخ بهره فدرال رزرو و قیمت‌های رمزارزها را درک کنند.

تاثیر نرخ بهره پایین

هنگامی که فدرال رزرو نرخ بهره خود را کاهش می‌دهد، سرمایه‌گذاری‌های سنتی متضرر می‌شوند. در همین حال تمایل به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال اغلب در بین سرمایه‌گذاران افزایش می‌یابد. در زمان پایین آمدن نرخ بهره، سرمایه‌گذاری‌های سنتی مانند بازار سهام و اوراق قرضه برای سرمایه‌گذارانی که ممکن است ارزهای دیجیتال را جایگزین سودآوری در نظر داشته باشند، جذابیت کمتری پیدا می‌کنند.

نرخ بهره‌ پایین همچنین به طور کلی با افزایش تورم مبارزه می‌کند و با کاهش قیمت دلار آمریکا، می‌تواند به خودی خود باعث افزایش قیمت ارزهای دیجیتال شود.

بیشتر بخوانید: بازار بورس یا ارز دیجیتال؟ کدام بهتر است؟

تاثیر نرخ بهره بالا

زمانی که فدرال رزرو ایالات‌متحده نرخ بهره معیار خود را افزایش می‌دهد، سرمایه‌گذاران اغلب به سرمایه‌گذاری‌های سنتی روی می‌آورند تا از بازده بالاتر آن‌ها بهره ببرند. این مسئله باعث کاهش قیمت دارایی‌های دیجیتال می‌شود. علاوه بر این، نرخ بهره بالا به طور کلی دلار آمریکا را تقویت و آن را برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر می‌کند و در نتیجه تقاضا برای ارزهای دیجیتال را کاهش می‌دهد.

تاثیر اقتصاد کلان بر ارز دیجیتال در سال 2023

نکات مهمی در مورد سال 2022

در بحبوحه دومین جلسه فدرال رزرو در سال 2022، قیمت بیت کوین (BTC) به مدت یک هفته قبل از اینکه دوباره جایگاه خود را به دست آورد، سقوط کرد. این جلسه، اولین افزایش نرخ بهره بانک مرکزی در چهار سال گذشته را با افزایش 0.25 درصدی رقم زد.

پس از نشست فدرال رزرو در روزهای سوم و چهارم ماه می، قیمت بیت کوین دچار افزایش شد. اما در ششم همین ماه، بازار ارزهای دیجیتال به صورت قابل توجهی شروع به ریزش کرد. فدرال رزرو در جلسه خود افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره را تصویب کرد و تصمیم گرفت ترازنامه 9 تریلیون دلاری خود را از ماه ژوئن کاهش دهد. به همین دلیل بازار قبل از شروع نزول ریزش، شاهد افزایش سریع ارزش بیت کوین بود.

پس از پایان جلسه دو روزه فدرال رزرو در 14 و 15 ژوئن، قیمت بیت کوین به 17 هزار و 500 دلار کاهش یافت. این کاهش قیمت در واکنش به تصمیم فدرال رزرو برای افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره بود.

بیشتر بخوانید: اندیکاتور جریان پول چایکین (CMF) چیست؟ نهنگ‌ ها چه زمانی خرید می‌ کنند؟

در سال 2023 باید چه انتظاری داشته باشیم؟

بانک مرکزی احتمالاً در پایان نشست 31 ژانویه تا 1 فوریه، نرخ بهره وام خود را یک چهارم درصد افزایش خواهد داد. این نرخ در حال حاضر در محدوده 4.25 تا 4.50 درصد قرار دارد. مقامات فدرال رزرو در دسامبر تخمین زدند که نرخ بهره در سال جاری می‌تواند 5 درصد باشد. شایان ذکر است که حداقل تا سال 2024، کاهشی برای نرخ بهره پیش‌بینی نشده است.

اگرچه هیچ نشانه‌ روشنی مبنی بر واکنش بازار به این تغییر وجود ندارد، اما سرمایه‌گذاران با نزدیک شدن به مرحله بعدی افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، باید خود را برای ظهور نوسانات بازار آماده کنند. تأثیر اقتصاد کلان بر ارز دیجیتال به دلیل ماهیت غیرقابل پیش‌بینی این بازار ممکن است خود را نشان دهد.

تورم و اثر آبشاری

تورم یک افزایش عمومی در قیمت کالاها و خدمات در طول زمان ایجاد می‌کند. هنگامی که اقتصاد دچار تورم می‌شود، قدرت خرید کاهش می‌یابد. این بدان معنی است که با یک مقدار پول می‌توان کالاها و خدمات کمتری را نسبت به قبل خریداری کرد. به طور خلاصه، تورم محصولات را گران‌تر می‌کند و می‌تواند قدرت خرید مردم را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: رکود تورمی (Stagflation) چیست و چه تأثیری بر بازار ارزهای دیجیتال دارد؟

اثر دومینویی

بازارهای ارزهای دیجیتال معمولاً به تغییرات در سیستم‌های مالی جهانی واکنش نشان می‌دهند. در صورت ایجاد تورم، تقاضا برای اکثر ارزهای دیجیتال افزایش می‌یابد. زیرا آنها در این شرایط دارایی‌های امن محسوب می‌شوند. با این حال، عرضه اکثر ارزهای دیجیتال محدود است، بنابراین زمانی که تقاضا افزایش می‌یابد، قیمت آنها نیز افزایش می‌یابد.

تورم می‌تواند به قیمت‌ ارزهای دیجیتال نیز آسیب برساند. زیرا باعث می‌شود سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری‌های خود محتاط‌‌تر شوند. تورم بالاتر اغلب منجر به نرخ‌های بهره بالاتر می‌شود و از جذابیت سرمایه گذاری در دنیای رمزارزها می‌کاهد و قیمت‌ها را پایین می‌آورد.

اثر غیرمستقیم تورم بر ارزهای دیجیتال

قسمت دیگری از تاثیر اقتصاد کلان بر ارز دیجیتال به این صورت است که تورم به طور غیرمستقیم بر بازار رمزارزها تأثیر می‌گذارد. از آنجایی که بیشتر معاملات ارزهای دیجیتال با استفاده از ارزهای فیات (دلار، یورو و غیره) انجام می‌شود، هرگونه تغییر در ارزش این ارزها بر بازار تأثیر می‌گذارد.

به عنوان مثال، زمانی که تورم بالا است، ارزش ارزهای فیات کاهش می‌یابد. بدین معنی که معامله‌گران برای خرید همان مقدار ارز دیجیتال، به پول بیشتری نیاز دارند. این می‌تواند حجم معاملات ارزهای دیجیتال را کاهش دهد زیرا معامله‌گران پول کمتری برای سرمایه‌گذاری دارند.

بیشتر بخوانید: ۷ نکته مهم برای هولدرهای بیت کوین در سال ۲۰۲۳

شاخص‌های اقتصاد کلان در سال ۲۰۲۳

نرخ تورم ایالات‌متحده که با شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) و شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) اندازه‌گیری می‌شود، همیشه یک موضوع هیجان‌انگیز بین سرمایه گذاران و اقتصاددانان بوده است.

هر دوی این معیارها میزان پولی که مردم برای کالاها و خدمات خرج می‌کنند را می‌سنجد. فدرال رزرو PCE را به دلیل دامنه گسترده‌تر آن و اینکه بهتر نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان چگونه عادات خرید خود را هنگام افزایش قیمت‌ها تغییر می‌دهند، ترجیح می‌دهد.

فدرال رزرو معمولاً نرخ تورم 2 درصدی را مجاز می‌داند، بنابراین رقم‌های بالاتر از آن بسیار مهم در نظر گرفته می‌شود.

در همین حال، آخرین آمار سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) نشان می‌دهد که تورم، طبق شاخص CPI، در نوامبر 2022 به 10.3 درصد کاهش یافته است که از 10.7 درصد در ماه گذشته، عدد کمتری است.

در 25 کشور از 38 کشور عضو OECD، تورم بین اکتبر تا نوامبر 2022 کاهش یافته است. با این حال، تورم در شیلی، جمهوری چک، فنلاند، مجارستان، جمهوری اسلواکی و سوئد 0.5 واحد درصد افزایش یافته است و بالاترین نرخ تورم سالانه در استونی، مجارستان، لتونی، لیتوانی و ترکیه ثبت شده است.

از این رو، سرمایه‌گذاران باید آمار تورم را به دقت زیر نظر داشته باشند، زیرا به طور قابل توجهی بر بازارهای ارزهای دیجیتال تأثیر می‌گذارد. داده‌های مثبت تورمی معمولاً منجر به افزایش کوچکی در قیمت‌های بازار می‌شود، در حالی که رقم‌های بالای می‌تواند بازارها را مختل کند.

بیشتر بخوانید: برنامه معاملاتی (Trading Plan) چیست؟ آموزش کامل تنظیم برنامه معاملاتی

تاثیر اقتصاد کلان بر ارز دیجیتال : ترس از رکود اقتصادی

رکود اقتصادی جهانی، دیگر تاثیر اقتصاد کلان بر ارز دیجیتال است؛ زمانی که بازارها دچار رکود می‌شوند، یک اتفاق رایج این است که سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های امن مانند طلا و اوراق قرضه دولتی هجوم می‌آورند و این باعث کاهش شدید قیمت ارزهای دیجیتال می‌شود.

علاوه بر این، کاهش تقاضا برای کالاها و خدمات منجر به تراکنش‌های کمتری می‌شود که بر بازار رمزارزها تأثیر می‌گذارد. حجم تراکنش‌های کمتر منجر به کاهش نقدینگی می‌‎شود. به این معنی که خرید یا فروش مقادیر زیادی از ارزهای دیجیتال بدون افت شدید قیمت دشوارتر است.

تاثیر اقتصاد کلان بر ارز دیجیتال : ترس های احتمالی از رکود اقتصادی

علاوه بر این، رکود می‌تواند منجر به ریسک گریزتر شدن موسسات مالی و کاهش سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید از جمله ارزهای دیجیتال شود. این امر باعث کاهش جریان سرمایه به این بخش شده و قیمت‌ها را کاهش می‌دهد.

این عوامل، شرایط سختی را برای بازار ارزهای دیجیتال در دوران رکود ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: ۵ تکنیک برای سرمایه‌گذاری در رکود اقتصادی

در سال 2023 چه انتظاری داشته باشیم؟

گزارشات جدید موسسه میزس (Mises) تحولات نگران‌کننده‌ای را در رابطه با دلار آمریکا نشان می‌دهد: عرضه پول برای اولین بار در 28 سال گذشته منفی شده است. این به عنوان یک علامت هشدار در خصوص یک رکود قریب الوقوع عمل می‌کند. روندی که اغلب با کاهش تدریجی عرضه پول آغاز می‌شود.

اگر رکودی اتفاق بیفتد، پیامدهای آن برای بازار ارزهای دیجیتال در سال‌های آینده احساس می‌شود. از کاهش شدید قیمت‌های دارایی‌های دیجیتال گرفته تا از دست دادن مشاغل در مقیاس بزرگ و کمبود بودجه برای پروژه‌های مبتنی بر رمزارز و وب 3.

تاثیر اقتصاد کلان بر ارز دیجیتال : قیمت سهام

در گذشته، ماهیت غیرهمبسته دارایی‌های دیجیتال با بازارهای سنتی همانند یک شمشیر دولبه عمل می‌کرد. در حالی که ارزهای دیجیتال یک شرایط امن برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال محافظت از خود در برابر نوسانات سهام بودند فراهم کرد، اما نتواست ماهیت غیرقابل پیش‌بینی خود را از بین ببرد.

صندوق بین‌المللی پول (IMF) گزارش داد که قبل از شیوع همه‌گیری جهانی، ارزهای رمزنگاری‌شده‌ مانند بیت کوین و اتریوم همبستگی محدودی با شاخص‌های اصلی سهام داشتند و به عنوان سپری در برابر تغییرات شدید سایر انواع سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شدند.

با این حال، پس از اقدامات بانک‌های مرکزی برای مقابله با ویرانی‌های ویروس کرونا، این دیدگاه تغییر کرد.

در گذشته بین حرکات روزانه بیت کوین و S&P 500، شاخص بورس امریکا، از سال 2017 تا 2019 همبستگی ناچیزی وجود داشت. این رقم بین سال‌های 2020 و 2021 برای هر دوی این موارد به 0.36 رسید.

تاثیر اقتصاد کلان بر ارز دیجیتال : قیمت سهام

S&P 500 بدترین عملکرد سالانه خود را در 12 سال گذشته مشاهده کرد و 19.4 درصد پایین‌تر از سطحی که سال 2022 را با آن آغاز کرد، بسته شد. در ابتدای سال، این شاخص بالاترین سطح تاریخ خود را دیده بود. این اتفاق به دنبال موجی از تورم و افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو به وقوع پیوست که باعث شد قیمت دارایی‌های مالی با مشکلات جدی مواجه شود.

می‌توان انتظار داشت که نوسانات در بازار ارزهای دیجیتال در ماه‌های آینده نیز ادامه یابد. با این حال، باید توجه داشته باشیم که احتمال کمی وجود دارد که یک همبستگی منفی نادر بین بازار سهام و بازار ارزهای دیجیتال وجود داشته باشد تا بتواند قیمت رمزارزها را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: استراتژی معامله لاک‌پشتی (Turtle Trading) چیست؟

تاثیر اقتصاد کلان بر ارز دیجیتال : تقاضای انرژی و قیمت نفت

به صورت تئوری، قیمت نفت خام و ارزهای دیجیتال همبستگی منفی دارند. به این معنی که وقتی یکی بالا می‌رود، دیگری تمایل به کاهش پیدا می‌کند. دلیل این مسئله این است که از هر دو دارایی به عنوان ذخیره ارزش استفاده می‌شود.

زمانی که قیمت نفت خام افزایش می‌یابد، سرمایه‌گذاران تمایل دارند از ارزهای دیجیتال دور شوند. این به این دلیل است که افزایش قیمت نفت خام می‌تواند نشان‌دهنده تقویت اقتصاد باشد و منجر به افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران در بازارهای سنتی شود.

عکس آن نیز صادق است. زمانی که قیمت نفت خام کاهش می‌یابد، سرمایه‌گذاران ممکن است ارز دیجیتال را یک جایگزین مناسب در نظر بگیرند. کاهش قیمت انرژی می‌تواند نشانه‌ای از نوسانات اقتصادی باشد و سرمایه‌گذاران را به این باور برساند که سرمایه‌گذاری‌های پرریسک‌تر، مانند ارزهای دیجیتال، احتمالاً ارزش بیشتری را پیدا خواهند کرد.

توجه به این نکته مهم است که همبستگی بین قیمت نفت خام و قیمت ارزهای دیجیتال، بسته به شرایط بازار در یک زمان خاص نیز می‌تواند متفاوت باشد.

به عنوان مثال، اگر تنش‌های ژئوپلیتیکی افزایش یابد، قیمت نفت خام می‌تواند افزایش یابد در حالی که قیمت ارزهای دیجیتال می‌تواند ثابت بماند یا بالعکس. از سوی دیگر، اگر فعالیت اقتصادی کند شود، هر دو بازار ممکن است دچار رکود شوند. بنابراین، هنگام در نظر گرفتن همبستگی بین قیمت نفت خام و قیمت ارزهای دیجیتال، توجه به محیط اقتصادی، مالی و سیاسی مهم است.

قیمت نفت در سال جاری

قیمت نفت خام برنت در ماه ژوئن از مرز 120 دلار در هر بشکه عبور کرد و سپس در اوایل دسامبر به 75 دلار کاهش یافت. به طوری که جامعه بین ترس از رکود اقتصادی و سقف قیمتی نفت روسیه گیر کرده بود.

تا 20 ژانویه، نفت خام برنت به 86.77 دلار در هر بشکه رسید که از 77.84 دلار در 4 ژانویه، افزایش داشته است. قیمت بیت کوین از 6 ژانویه رشد صعودی را تجربه کرد و در 17 ژانویه به بالاترین سطح 30 روزه‌ی خود یعنی  21 هزار و 438 دلار رسید.

قیمت نفت در سال 2023

پیش‌بینی اینکه در سال 2023 چگونه قیمت نفت خام بر قیمت ارزهای دیجیتال تأثیر می‌گذارد دشوار است. عواملی مانند شرایط اقتصادی، ثبات سیاسی، پیشرفت‌های فناوری و مقررات همگی ممکن است در تأثیرگذاری بر قیمت هر دو دارایی نقش داشته باشند.

ارزهای دیجیتال هنوز نسبتا جدید هستند و قیمت آنها بسیار نوسان دارد. بنابراین هرگونه تغییر در قیمت نفت خام به طور بالقوه می‌تواند اثرات غیر قابل پیش بینی‌ای بر قیمت ارزهای دیجیتال داشته باشد.

تاثیر اقتصاد کلان بر ارز دیجیتال : سایر عواملی که باید در سال 2023 به آن توجه کنید

چندین عامل کلان دیگر وجود دارد که می‌تواند بر قیمت ارزهای دیجیتال در سال 2023 تأثیر بگذارد:

جنگ روسیه و اوکراین

اولین سالگرد درگیری روسیه و اوکراین یادآور چگونگی استفاده از ارزهای دیجیتال در جنگ است. برای گسترش دسترسی کمک کنندگان به اوکراین، دولت این کشور در ابتدای سال جاری شروع به پذیرش کمک‌های مالی به صورت ارزهای دیجیتال کرد که منجر به تشکیل صندوق رمزنگاری اوکراین شد.

با این حال، این درگیری‌ها به حجم معاملات بیت کوین لطمه زده است. به طوری که یک گزارش جدید نشان می‌دهد که 1 درصد بالا گرفتن جنگ روسیه و اوکراین منجر به کاهش 0.2 درصدی حجم معاملات بیت کوین می‌شود.

این اثر به ویژه پس از حمله بارزتر شده است و تأثیر آن پس از یک هفته برجسته‌تر می‌شود. اگر وضعیت بین دو کشور در سال 2023 نیز به همین صورت ادامه یابد، می‌تواند برای بازارهای مالی جهانی از جمله بازار ارزهای دیجیتال فاجعه ‌بار باشد.

بیشتر بخوانید: ایران و روسیه ارز دیجیتال مشترک راه‌اندازی خواهند کرد

چین و بازگشایی اقتصاد خود

با توجه به اینکه چین شروع به بازگشایی اقتصاد خود پس از همه‌گیری ویروس کرونا کرده، انتظار می‌رود که تاثیر این عامل اقتصاد کلان بر بازار ارز دیجیتال مثبت باشد. پس از اینکه دولت چین در سال 2017 معاملات ارزهای دیجیتال را ممنوع کرد، در اواخر سپتامبر 2021 نیز بانک خلق چین (PBOC) همه تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را ممنوع اعلام کرد. در نتیجه، بسیاری از معامله‌گران و ماینرهای ارز دیجیتال در چین مجبور شدند تجهیزات خود را به خارج از کشور منتقل کنند.

با کاهش اخیر محدودیت‌ها، معامله‌گران اکنون به بازار بازگشته‌اند و برخی پیش بینی می‌کنند که این امر می‌تواند منجر به افزایش تقاضای مربوط به ارزهای دیجیتال شود. در عین حال، بازگشایی اقتصاد چین می‌تواند مقررات و محدودیت‌های جدیدی را در بازار ارزهای دیجیتال ایجاد کند.

دولت چین قبلاً در مورد احتمال استفاده از ارزهای دیجیتال برای پولشویی و سایر فعالیت‌های غیرقانونی ابراز نگرانی کرده بود. اگر این دولت مقررات سخت گیرانه‌تری وضع کند، این امر می‌تواند تأثیر منفی بر بازار بگذارد.

علاوه بر این، بازگشایی اقتصاد چین می‌تواند بر بازار جهانی ارزهای دیجیتال نیز تأثیر بگذارد. چین یکی از بزرگترین بازارهای ارزهای دیجیتال در جهان است و تجدید حیات معامله‌گران چینی می‌تواند تقاضا برای دارایی‌های دیجیتال مختلف را افزایش دهد.

قوانین و مقررات ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۳

انتظار می‌رود در سال 2023، بازار ارزهای دیجیتال به شدت تحت تاثیر قوانین و مقررات قرار گیرد. دولت‌ها در سراسر جهان به طور فزاینده‌ای پتانسیل ارزهای دیجیتال را تشخیص داده‌اند و شروع به اجرای مقرراتِ مربوط به استفاده از آنها کرده‌اند. با بلوغ این بازار، قوانین و مقررات سخت گیرانه‌تری نیز به احتمال زیاد ظاهر خواهد شد.

انتظار می‌رود مقررات بر سه حوزه اصلی تمرکز داشته باشد: حمایت از مصرف کننده، مالیات و مبارزه با پولشویی.

هدف مقررات حمایت از مصرف‌کننده محافظت از مشتریان در برابر کلاهبرداری و ایجاد شفافیت بیشتر در بازار است. مقررات مالیاتی، پرداخت مالیات بر سود را برای صاحبان ارزهای دیجیتال اجباری می‌کند. مقررات مبارزه با پولشویی همچنین از استفاده از ارزهای دیجیتال برای فعالیت‌های غیرقانونی جلوگیری می‌کند.

معرفی این مقررات احتمالاً تأثیر عمیقی بر بازار ارزهای دیجیتال خواهد داشت و انتظار می‌رود که تعداد کلاه‌برداری‌ها را کاهش دهد، اعتماد مصرف‌کننده را افزایش دهد و شفافیت را بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید: بررسی عوامل تعیین‌کننده قیمت ارز دیجیتال

سخن پایانی

در سال 2023، سرنوشت بازار ارزهای دیجیتال با ترکیبی از عوامل در سطح کلان، مانند مقررات دولتی، احساسات کاربران، نوآوری‌های فناوری و شرایط اقتصادی گسترده‌تر تعیین می‌شود. مقررات دولتی نیز نقش عمده‌ای در نرخ پذیرش و قانونی بودن دارایی‌های دیجیتال خواهد داشت.

در همین حال، تمایلات کاربران با در دسترس بودن پلتفرم‌های مطمئن و سطح اعتماد آن‌ها در بازار ارزهای دیجیتال تعیین می‌شود. نوآوری‌های مربوط به فناوری برای پیشبرد پذیرش دارایی‌های دیجیتال و ایجاد زیرساخت‌های مربوط به تراکنش‌های ایمن و کارآمد کلیدی خواهد بود. ضمن اینکه شرایط اقتصادی گسترده‌تر نیز از جمله تورم، رشد اقتصادی و کاهش ارزش پول نقش خواهد داشت.

ری دالیو (Ray Dalio)، سرمایه گذار میلیاردر اخیراً عقیده خود را مبنی بر اینکه اقتصاد ایالات متحده در معرض رکود تورمی قرار دارد، ابراز کرده است. این پدیده با رشد اقتصادی کند و تورم بالا شناسایی می‌شود که منجر به افزایش بیکاری، افزایش هزینه‌های مصرف‌کنندگان و کاهش سود می‌شود. دالیو معتقد است که فدرال رزرو مجبور خواهد شد تا سال 2024، قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، نرخ‌های بهره را کاهش دهد تا با رکودی که ممکن است چند سال دیگر طول بکشد، مبارزه کند.

هرچند این ممکن است دلیلی برای نگرانی به نظر برسد، اما تاریخ نشان داده که رکود اقتصادی می‌تواند فرصتی عالی برای افراد و کسب‌وکارها باشد تا برای صعود بعدی بازار بعدی آماده شوند. در این مقاله تاثیر اقتصاد کلان بر ارز دیجیتال را بررسی کردیم. نظر شما در مورد این مسئله در سال 2023 چیست؟ به نظر شما آیا اوضاع بازار در سال جاری متفاوت خواهد بود؟ دیدگاهتان را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

چه ارتباطی بین قیمت ارزهای دیجیتال و نرخ بهره وجود دارد؟

نرخ بهره‌ پایین، به طور کلی با افزایش تورم مبارزه می‌کند و با کاهش قیمت دلار آمریکا، می‌تواند به خودی خود باعث افزایش قیمت ارزهای دیجیتال شود. نرخ بهره بالا به طور کلی دلار آمریکا را تقویت و آن را برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر می‌کند و در نتیجه تقاضا برای ارزهای دیجیتال را کاهش می‌دهد.

تورم چه تاثیری بر بازار ارز دیجیتال دارد؟

زمانی که تورم بالا است، ارزش ارزهای فیات کاهش می‌یابد. بدین معنی که معامله‌گران برای خرید همان مقدار ارز دیجیتال، به پول بیشتری نیاز دارند. این می‌تواند حجم معاملات ارزهای دیجیتال را کاهش دهد زیرا معامله‌گران پول کمتری برای سرمایه‌گذاری دارند.

چه ارتباطی بین قیمت نفت و قیمت ارزهای دیجیتال وجود دارد؟

قیمت نفت خام و ارزهای دیجیتال همبستگی منفی دارند. به این معنی که وقتی یکی بالا می‌رود، دیگری تمایل به کاهش پیدا می‌کند. دلیل این مسئله این است که از هر دو دارایی به عنوان ذخیره ارزش استفاده می‌شود.
زمانی که قیمت نفت خام افزایش می‌یابد، سرمایه‌گذاران تمایل دارند از ارزهای دیجیتال دور شوند. این به این دلیل است که افزایش قیمت نفت خام می‌تواند نشان‌دهنده تقویت اقتصاد باشد و منجر به افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران در بازارهای سنتی شود.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان