top banner adv

تحلیل جامع آنچین سال 2022 – تحلیل آنچین شماره ۵۰ (۲۲ آذر ۱۴۰۱)

تحلیل جامع آنچین سال 2022 – تحلیل آنچین شماره ۵۰ (۲۲ آذر ۱۴۰۱)
0
بازدید : 16044

با نزدیک شدن به پایان سال پرتلاطم و بی‌ثبات 2022، وقت آن است که وضعیت بازار بیت کوین، اتریوم و استیبل کوین‌ها را بررسی و تحلیل کنیم. با آخرین تحلیل آنچین سال 2022 از فکت کوینز همراه باشید. ضمناً این آخرین تحلیل آنچین ما برای سال 2022 خواهد بود و مشتاقانه منتظر سال هیجان‌انگیز 2023 هستیم تا دوباره با تحلیل‌های آنچین برگردیم.

امیدواریم رکود تورمی فعلی حاکم بر اقتصاد ایران و حتی جهان در سال جدید میلادی،‌ جای خود را به رشد اقتصادی و بازدهی بالاتر بازارهای مالی بدهد. تا پایان تحلیل آنچین این هفته که برگرفته از وب‌سایت تحلیلی گلس‌نود است، همراه ما باشید.

مروری بر سالی که گذشت؛ آنچین سال 2022

سال 2022 یکی از پر هرج‌ومرج ترین، بی‌ثبات‌ترین و خونین‌ترین سال‌های مالی بوده است، نه تنها برای صنعت ارزهای دیجیتال، بلکه برای کل بازارهای مالی در جهان. با چرخش 180درجه‌ای سیاست پولی بانک مرکزی و پس از دهه‌ها سیاست اعتباری ساده و تسهیلی، سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر باعث افت شدید و سریع اکثر دارایی‌های مالی شده است.

بیشتر بخوانید: مروری بر پرونده‌های ورشکستگی ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲

در این تحلیل، یک نمای کلی از سال 2022 و جایگاه بازار پیش از آغاز سال 2023 را ارائه خواهیم کرد و به موارد زیر خواهیم پرداخت:

  • نوسانات، مشتقات و اهرم فیوچرز.
  • حجم زیان‌های نقد شده طی سال گذشته.
  • ساختار و تمرکز عرضه آنچین بیت کوین
  • کاهش بخش ماینینگ بیت کوین.
  • پویایی عرضه اتریوم پس از ادغام
  • روندهای در حال تحول در تسلط بر مصرف گاز اتریوم
  • تغییر روند و تسلط در بازارهای استیبل کوین.

سال ۲۰۲۳؛ سال آرام ارزهای دیجیتال

پس از یک سال واقعاً پر هرج‌ومرج، بازار بیت کوین در ماه دسامبر بسیار آرام شده است. نوسانات کوتاه‌مدت نقد شده (محقق شده) بیت کوین در حال حاضر در پایین‌ترین سطح چندساله 22٪ (یک‌هفته‌ای) و 28٪ (2 هفته‌ای) است و پایین‌ترین حد نوسانات از اکتبر 2020 را به ثبت رسانده است.

سال ۲۰۲۳؛ سال آرام ارزهای دیجیتال

بیشتر بخوانید : تحلیل بیت کوین؛ سرمایه‌گذاران در انتظار رالی صعودی BTC هستند

حجم معاملات بازار فیوچرز نیز به همین ترتیب کاهش یافته است و اکنون به پایین‌ترین حد چند ساله خود رسیده است. هر دو بازار BTC و ETH در حال حاضر حجم مشابهی بین 9.5 تا 10.5 میلیارد دلار در روز را شاهد هستند. این نشان‌دهنده تأثیر گسترده کاهش نقدینگی، اهرم‌زدایی گسترده و اختلال در بسیاری از پلتفرم‌های وام‌دهی و معاملاتی در این فضا است.

بیشتر بخوانید: تحلیل 5 ارز دیجیتالی که معامله‌گران این هفته باید زیرنظر بگیرند (21 آذر 1401)

بهره آزاد (Open Interest) یا حجم معاملات فیوچرز پس از فروپاشی صرافی FTX به طور قابل توجهی کاهش یافته است. نمودار زیر نسبت اهرمی را نشان می‌دهد که به عنوان نسبت بین حجم قراردادهای فیوچرز و ارزش بازار دارایی مربوطه محاسبه می‌شود.

بهره آزاد اتر (ETH) از 4.75 درصد به 3.10 درصد از مارکت کپ کاهش یافته است. نسبت اهرم بیت کوین (BTC) یک هفته قبل از بازارهای ETH به اوج خود رسید و از آن زمان از 3.46 درصد به 2.50 درصد از مارکت کپ طی ماه گذشته کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: وین ریت (WinRate) چیست؟آموزش کامل سایت Winrate.io

فیوچرز بیت کوین آنچین سال ۲۰۲۲

هر دو بازار فیوچرز دوره ثابت (Fixed Period) و دائمی (Perpetual) بیت کوین در وضعیت عقب ماندگی (backwardation) قرار دارند و به ترتیب سالانه 0.3٪ و 2.5-٪ هستند. عقب ماندگی پایدار در بازار فیوچرز به ندرت پیش آمده و تنها در فاز تثبیت بین ماه‌های مه و ژوئیه 2021 این اتفاق افتاده بود. این نشان می‌دهد که بیشتر بازار به پوشش ریسک نزول قیمت متمایل است و/یا وزن تریدرهای شورت سنگین‌تر است.

فیوچرز بیت کوین و اتریوم

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت بهترین و سودآورترین برنامه سرمایه گذاری

بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲

حباب نقدینگی مازاد ناشی از سیاست پولی تسهیلی سال‌های 2020-21، باعث ثبت رکورد در کل سود نقد شده یا محقق شده بازار شد. سرمایه‌گذاران بیت‌کوین بیش از 455 میلیارد دلار سود کسب کردند که اوج آن بلافاصله پس از ATH نوامبر 2021 به ثبت رسید.

از آن زمان، روند نزولی بر بازار حاکم شده و بازار بیش از 213 میلیارد دلار زیان نقد شده (محقق شده) را به ثبت رسانده است. این معادل 46.8 درصد از سود دوره گاوی 2020-21 است که از نظر مقدار نسبی بسیار شبیه به بازار خرسی 2018 است، جایی که بازار 47.9 درصد ضرر نقد کرد.

آنچین سال ۲۰۲۲

نکته قابل توجه سهم هولدرهای بلندمدت از این ضررهاست که در این چرخه دو مورد از بزرگ‌ترین جهش‌های نسبی ضرر در تاریخ بازار را محقق کردند. در ماه نوامبر، زیان هولدرهای بلندمدت به 0.10-٪ از مارکت کپ در روز به اوج خود رسید که از نظر بزرگی تنها با کف بازار سیکل 2015 و 2018 قابل مقایسه است. ریزش ماه ژوئن نیز چشمگیر است و معادل 0.09-٪ از مارکت کپ در روز، با سلطه شدید هولدرهای بلندمدت در 50%- تا 80٪- ضرر است.

بیشتر بخوانید: معاملات مشتقات چیست؟ بررسی مفهوم Derivatives

سود و ضرر آنچین سال ۲۰۲۲

چشم انداز بلندمدت سرمایه‌گذاران بیت کوین؛ تحلیل جامع آنچین سال 2022

علی‌رغم این زیان‌های سنگین، طول عمر بیت‌کوین‌ها و تمایل به هولد توسط کسانی که باقی مانده‌اند همچنان در حال افزایش است. عرضه هولدرهای بلندمدت به طور کامل فروش ناشی از وحشت پس از ورشکستگی FTX را جبران کرده و به رکورد تاریخی جدید 13.908 میلیون بیت کوین (72.3 درصد از عرضه در گردش) رسیده است.

روند صعودی این شاخص بازتابی از انباشت سنگین بیت‌کوین است که در ژوئن و ژوئیه 2022، بلافاصله پس از فروپاشی شرکت‌های تری اروز کپیتال (3AC) و پلتفرم‌های وام‌دهی رخ داد.

بیشتر بخوانید: سم بنکمن فرید توسط پلیس باهاما دستگیر شد

آنچین سال ۲۰۲۲؛ عرضه کل بیت کوین

نمودار زیر نمایی از تراکم و توزیع عرضه بیت کوین را با دسته‌بندی سنی ارائه می‌دهد.

  • رنگ‌های گرم نشان‌دهنده توزیع سنگین توسط کوین‌های قدیمی‌تر است که معمولاً در نقطه اوج بازار و کف روند نزولی دیده می‌شود.
  • بیشتر بخوانید : تحلیل و پیش بینی قیمت رمزارز سیف مون (SafeMoon) ۲۴ خرداد

  • رنگ‌های سردتر نشان دهنده بلوغ است، زمانی که سرمایه‌گذاران در حال انباشت هستند و BTC ها را خرج نمی‌کنند.
  • میله‌های تیره‌تر نشان دهنده تراکم شدید بیت‌کوین است (و برعکس تراکم پایین برای میله‌های روشن‌تر).

پس از هر ریزش بازار در سال 2022، می‌توانیم شاهد افزایش تراکم بازتوزیع بیت‌کوین (و در نتیجه انباشت مجدد یا re-accumulation) باشیم. به طور خاص، دوره ژوئن تا اکتبر 2022 برجسته است که بسیاری از BTC هایی که بین قیمت 18 تا 24 هزار دلار خریداری شدند اکنون به عمر 6 ماهه و بالاتر رسیده‌اند (از این رو عرضه LTH بالای این سطح در حال افزایش است).

بیشتر بخوانید: 5 اندیکاتور آنچین بیت کوین که نشان از اتمام روند نزولی بازار دارند

انباشت بیت کوین

دوران سخت ماینرها

هفته گذشته شاهد بزرگ‌ترین تنظیم کاهش سختی شبکه از زمان مهاجرت بزرگ ماینرها در ژوئیه 2021 بودیم. میزان سختی استخراج 7.32 درصد کاهش یافت که نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از هش ریت شبکه خاموش شده است که احتمالاً نتیجه افزایش هزینه و کاهش درآمد آنهاست.

بیشتر بخوانید:پیش به سوی بزرگترین کاهش سختی استخراج بیت کوین در سال جاری؛ بررسی پیامدهای احتمالی

سختی بیت کوین سال ۲۰۲۲

در نتیجه، نوارهای هش یک بار دیگر معکوس شده‌اند که تلاقی آنها در اواخر نوامبر اتفاق افتاد. این نشان می‌دهد که استرس زیادی در صنعت ماینینگ وجود دارد و برخی از اپراتورها تجهیزات ماینینگ (ASIC) خود را خاموش می‌کنند. این امر معمولاً با کاهش درآمد ماینرها به زیر هزینه استخراج آنها مرتبط است و تجهیزات را بی‌سود می‌کند.

با این حال، با توجه به اینکه هش‌ریت در کف‌های تاریخی خود قرار دارد، این چندان تعجب‌آور نیست. علی‌رغم اینکه قیمت‌ بیت کوین (17 هزار دلار) 70 درصد بیشتر از اکتبر 2020 (حدود 10 هزار دلار) است، حجم قدرت هشی که برای یافتن بلاک بیت کوین رقابت می‌کند، اکنون 70 درصد بیشتر است.

بیشتر بخوانید: هش ریت (Hash Rate) یا نرخ هش چیست؟

هش ریت بیت کوین سال ۲۰۲۲

تاثیرات مرج اتریوم بر بازار ارز دیجیتال؛ تحلیل آنچین سال 2022

ادغام یا آپدیت مرج اتریوم که در 15 سپتامبر تکمیل شد، مسلماً چشمگیرترین شاهکار مهندسی سال بود. برای تصویرسازی این رویداد، نمودار زیر میانگین و میانه فاصله بلاک را در طول سال 2022 نشان می‌دهد. این نمودار نشان می‌دهد که مکانیزم اثبات کار (POW یا گواهی کار) در کجا خاتمه یافته است و زمان بلاک 12 ثانیه‌ای مکانیزم اثبات سهام (گواهی سپرده) چه زمانی آغاز شده است.

آنچین سال ۲۰۲۲ مرج اتریوم

بیشتر بخوانید : تحلیل اتریوم؛ آیا خریداران با سناریو تله گاوی مواجه هستند؟ (۱۵ تیر ۱۴۰۲)

از زمان ادغام اتریوم (مرج)، تعداد اعتبارسنج‌های فعال شبکه اتریوم 13.3 درصد افزایش یافته است و اکنون بیش از 484 هزار اعتبارسنج فعال است. این مقدار کل اتر سپرده‌گذاری شده را به 15.618 میلیون ETH می‌رساند که معادل 12.89 درصد از عرضه در گردش آن است.

بیشتر بخوانید: سرنوشت ماینرهای اتریوم پس از اتریوم 2.0 چه خواهد شد؟

با انتقال به الگوریتم گواهی سپرده (اثبات سهام)، انتشار ETH به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرد. نرخ اسمی انتشار اتر (آبی) حدود 0.5% است، اما با در نظر گرفتن طرح توکن‌سوزی EIP1559 (قرمز)، این رقم تقریباً به حدود 0.1٪ در یک روز معمولی جبران می‌شود. این در مقایسه با نرخ تورم خالص +3.9 درصدی قبل از مرج است که نشان می‌دهد تغییر در انتشار ETH چقدر چشمگیر بوده است.

تحلیل اتریوم آنچین سال ۲۰۲۲

در زمان نگارش این مقاله، تغییر عرضه اتریوم از زمان آپدیت مرج به تازگی کاهش یافته است، به طوری که عرضه فعلی اتریوم در حال حاضر به 242- ETH کمتر از آپدیت مرج، کاهش یافته است. این در حالی است که در صورت ادامه فعالیت شبکه با همان مکانیزم اثبات کار، این عدد 1.044 میلیون اتر می‌بود.

عرضه شبکه اتریوم آنچین سال ۲۰۲۲

کاهش ارزش بخش دیفای (DeFi) در سال ۲۰۲۲

بیشتر بخوانید : تحلیل شیبا اینو (SHIB): سناریوی بازار در صورت افزایش تقاضا چه خواهد بود؟

با ریزش شدید قیمت توکن‌ها و کاهش شدید نقدینگی، ارزش کل قفل‌شده در دیفای (DeFi) به طور چشمگیری کاهش یافته است. پس از رسیدن به رکورد 160 میلیارد دلاری در نوامبر 2021، TVL دیفای بیش از 120.3 میلیارد دلار (75- درصد) کاهش یافت. این باعث شده حجم وثیقه‌های دیفای به 39.7 میلیارد دلار کاهش یابد و به سطح فوریه 2021 بازگردد.

ارزش کل قفل‌شده در دیفای (DeFi) در سال 2022

بیشتر بخوانید: امور مالی غیرمتمرکز متمرکزشده یا CeDefi چیست؟

سلطه مصرف گس (GAS) بر حسب نوع تراکنش نیز تغییرات تقاضای بازار را در دو سال گذشته نشان داده است. پروتکل‌های دیفای بین 25 تا 30 درصد از کل مصرف گس را از ژوئیه 2020 تا می 2021 تشکیل می‌دادند، اما این رقم از آن زمان به فقط 14 درصد کاهش یافته است.

طی همین دوره، تراکنش‌های مرتبط با  NFT نیز 20 الی 38 درصد از مصرف گس را تا نیمه اول 2022 به خود اختصاص دادند، اما اکنون این رقم به 14 درصد کاهش یافته‌ است. همچنین استیبل کوین‌ها در طول سال جاری سلطه ثابتی به اندازه 5 تا 6 درصد داشته‌اند.

NFT در سال ۲۰۲۲

جریان خروج استیبل کوین‌ها؛ تحلیل آنچین سال 2022

استیبل کوین‌ها از سال 2020 به یک دارایی اصلی در صنعت کریپتو تبدیل شده‌اند، به طوری که 3 مورد از 6 ارز دیجیتال برتر بر اساس ارزش بازار در حال حاضر استیبل کوین هستند. مجموع عرضه استیبل کوین‌ها در مارس 2022 به 161.5 میلیارد دلار رسید، با این حال از آن زمان شاهد بازخرید (فروش) به ارزش بیش از 14.3 میلیارد دلار بوده است.

به طور کلی این منعکس‌کننده جریان خالص خروج سرمایه بین 4- تا 8- میلیارد دلار در ماه است. با این حال، همچنین قابل توجه است که این تنها 8 درصد از اوج عرضه استیبل کوین را منعکس می‌کند که نشان می‌دهد اکثریت این سرمایه هنوز در قالب جدید دلار دیجیتال (تتر و…) باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: صرافی کوین بیس: تترهای خود را به USDC تبدیل کنید

همچنین تغییرات قابل توجهی در سلطه نسبی عرضه استیبل کوین‌ها رخ داده است.

  • BUSD برجسته است و سهم بازار خود را از 10٪ به 16٪ در سال 2022 افزایش داده است و اکنون ارزش کل این دارایی 22.0 میلیارد دلار را نشان می‌دهد.
  • تتر (USDT) با وجود 18.42 میلیارد دلار بازخرید USDT از ماه می، سهم نسبتاً ثابت 45 تا 50 درصد از بازار را حفظ کرده است.
  • سلطه USDC در ماه ژوئن به 38٪ رسید، اما از آن زمان به 31.3٪ کاهش یافته است، در حال حاضر این استیبل کوین 44.75 میلیارد دلار ارزش بازار را به خودش اختصاصی می‌دهد.

بیشتر بخوانید: شبکه اورین (Oryen Network) و توکن ORY چیست؟

عرضه استیبل کوین‌ها سال ۲۰۲۲

در حالی که استیبل کوین‌ها در حال حاضر در حال فروش (بازخرید توسط شرکت‌ها) هستند و خروج خالص سرمایه از بازار را تجربه می‌کنند، حجم نقل و انتقال اتریوم در نیمه دوم سال 2022 به افزایش خود ادامه داده است. در ماه ژوئیه، این رقم بین 20 تا 30 میلیارد دلار در روز بوده است.

در طول ریزش‌های پر نوسان ماه‌های می، ژوئن و نوامبر، حجم کلی نقل و انتقالات استیبل کوین‌ها بین 37 تا 51 میلیارد دلار به اوج خود رسیده که نشان دهنده تقاضای شدید برای نقدینگی دلار در طول ریزش‌های بازار است.

حجم انتقال استیبل کوین‌ها در سال ۲۰۲۲

بیشتر بخوانید: نهنگ‌های اتریوم بی اهمیت نسبت به اتفاقات بازار در حال انباشت هستند

امسال شاهد ریزش بیش از 75 درصدی بیت کوین و اتریوم نسبت به رکورد قیمت تاریخی آنها در ماه نوامبر بوده‌ایم. این ریزش با یک اهرم‌زدایی (Deleveraging) وسیع و گسترده در ماه مه، خود را نشان داد. این سقوط بازار منجر به کاهش قابل توجه نقدینگی شرکت‌ها، ورشکستگی‌های متعدد، فروپاشی تأسف‌بار پروژه پانزی چند میلیارد دلاری ترا (LUNA-UST) و ورشکستگی صرافی FTX شد.

خلاصه و نتیجه‌گیری آنچین سال 2022

سال 2022 سال بی‌رحمی بود و با خروج نقدینگی و کاهش سوداگری، نوسانات و حجم‌ بازار را به پایین‌ترین حد چندساله خود رساند. با از بین رفتن سوداگران بازار، اندوخته هولدرهای بلندمدت بیت کوین به یک رکود تاریخی (ATH) دیگر افزایش یافته است و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران پس از هر بار افت قیمت به خرید BTC روی آوردند.

انعطاف‌پذیری سیستم‌های مالی غیرمتمرکز با سال‌ها آزمون و خطا و تجربه شکست شکل می‌گیرد، اما این رویدادها در نهایت همان چیزی است که هولدرها را شکل می‌دهد. پس از تمام چالش‌هایی که در تحلیل آنچین سال 2022 دیدیم، صنعت ارز دیجیتال همچنان پابرجاست، درس‌های زیادی آموخته است و بلاک‌های بیت‌کوین همچنان در حال اضافه شدن هستند. با صرف نظر از آنچه در سال 2023 اتفاق می‌افتد، ما معتقدیم که این صنعت در نهایت از آزمون زمان سربلند بیرون خواهد آمد. در سال 2023 منتظر تحلیل‌های آنچین ما باشید.

0
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x