تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis) ارزهای دیجیتال چیست؟

خانهآموزش هاآموزش تحلیل فاندامنتالتحلیل فاندامنتال (Fundamental...

آنچه می‌خوانید...

تحلیل فاندامنتال روشی برای تعیین ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال و ارزیابی عوامل مالی و اقتصادی داخلی و خارجی موثر بر قیمت آتی آن است.

احتمالاً از قبل نیز می‌دانستید که بازار ارزهای دیجیتال چقدر غیرقابل پیش‌بینی است. با این حال، با تجزیه و تحلیل مناسب، می‌توانید ایده خوبی از آنچه احتمال وقوع دارد به دست آورید. یکی از انواع تحلیل که می‌توانید از آن استفاده کنید، تحلیل بنیادین یا فاندامنتال است.

- Advertisement -

در این مقاله قصد داریم به بررسی مفهوم تحلیل بنیادین ارزهای دیجیتال بپردازیم. تا پایان مقاله با فکت کوینز همراه باشید.

تحلیل بنیادین یا تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال رویکردی است که توسط سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال برای تعیین ارزش ذاتی یک دارایی دیجیتال استفاده می‌شود. سرمایه‌گذاران چندین عامل داخلی و خارجی را بررسی می‌کنند تا تعیین کنند که آیا دارایی کمتر از ارزش واقعی خود قیمت‌گذاری شده یا بیشتر از آن! با این اطلاعات، یک معامله‌گر می‌تواند به صورت استراتژیک به یک معامله وارد و یا از آن خارج شود.

مبانی تحلیل بنیادین

مفهوم تحلیل فاندامنتال ساده است: اگر بتوانید ثابت کنید که دارایی مورد نظر دارای ارزش ذاتی است و این در قیمت فعلی آن منعکس نشده، می‌توانید از این دانش برای معامله و کسب سود استفاده کنید.

هنگام استفاده از تحلیل بنیادی، هدف شما شناسایی پروژه‌هایی است که احتمال موفقیت دارند. سپس در چنین پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنید و زمانی که تیم توانایی‌های خود را ارائه داد و آن را اثبات کرد، سایر سرمایه‌گذاران نیز متوجه می‌شوند و دارایی پروژه را به قیمت مطلوب می‌رسانند.

همان طور که تحلیل بنیادی به شما کمک می‌کند تا در مورد یک سرمایه‌گذاری تحقیق کنید تا بتوانید ارزش آتی آن را تعیین کنید، عکس این موضوع نیز صادق است. یعنی اگر متوجه شدید که یک دارایی دیجیتال بسیار بیشتر از ارزش ذاتی خود قیمت‌گذاری شده است، می‌توانید با ورود به یک پوزیشن شورت (Short) از آن سود ببرید.

مبانی تحلیل بنیادی یا تحلیل فاندامنتال

نحوه انجام تحلیل فاندامنتال در رمزارزها

برخلاف دارایی‌های سنتی، معمولاً هنگام ارزیابی پروژه‌های ارز دیجیتال، داده‌های زیادی برای بررسی کردن ندارید. با این حال، همچنان می‌توانید با در نظر گرفتن عوامل زیر سرمایه‌گذاری‌های خود در ارزهای دیجیتال را تحلیل کنید:

بازار هدف

توجه به اندازه بازار هدف یک ارز دیجیتال، امری حیاتی است. یک بازار هدف بزرگ می‌تواند به این معنی باشد که در حال حاضر این دارایی بیش از حد اشباع شده است، بنابراین سرمایه‌گذاری خوبی نیست. از سوی دیگر، ممکن است بازارهای هدف کوچکی وجود داشته باشند اما سودآوری بسیار مطلوبی داشته باشند.

رقبا

این پروژه چقدر رقیب دارد و آیا برای شکست دادن رقبا آماده است؟ اگر پروژه منحصر به فرد باشد، این یک نشانه عالی است.

تیم

تیم پشت پروژه تعیین می‌کند که چقدر احتمال موفقیت آن وجود دارد. پروژه‌ای با اعضای تیم ماهر و با تجربه احتمالاً موفق خواهد شد.

نقشه راه

اکثر پروژه‌های ارزهای دیجیتال دارای یک نقشه راه هستند و می‌توانند ابزاری عالی برای سنجش ارزش دارایی آنها باشد. نقشه راه باید بلند پروازانه باشد اما نه بیش از حد و باید واقعیت را در نظر بگیرد.

نقشه راه در تحلیل فاندامنتال

وایت پیپر در تحلیل فاندامنتال

وایت پیپر همه چیز را در مورد یک پروژه نشان می‌دهد. اگرچه مسائل مطرح شده در آن‌ها بسیار تخصصی هستند، اما بهتر است قبل از سرمایه‌گذاری آنها را بخوانید.

کاربردهای پروژه در دنیای واقعی

حتی اگر یک پروژه دارای شرایط بنیادی عالی باشد، ضروری است به مزایایی که برای دنیای واقعی به ارمغان می‌آورد نگاه کنید. زیرا این امر می‌تواند به طور قابل توجهی بر ارزش آن تأثیر بگذارد.

تاریخچه قیمت و مدت زمان ظهور پروژه

دارایی‌های دیجیتال می‌آیند و می‌روند. اگر پروژه‌ای برای مدتی وجود داشته باشد و ارزش خود را به طور مداوم حفظ کند، احتمالاً عمر طولانی نیز خواهد داشت. همانطور که گفته شد، ممکن است که دارایی‌های کوچکتر به جریان عمومی راه پیدا کنند. در نتیجه ممکن است از همین دارایی‌ها نتایج مقبول‌تری دریافت کنید.

نقدینگی و حجم

یک توکن با تقاضای بالا احتمالاً حجم معاملات بالایی نیز خواهد داشت.

ارزش بازار

ارزش بازار، عرضه یک دارایی دیجیتال را در نظر می‌گیرد و ارزش واقعی آن را بر اساس آن استخراج می‌کند. یک دارایی با ارزش بازار پایین احتمالاً پتانسیل رشد بیشتری نسبت به پروژه‌ای با ارزش بازار بالاتر دارد.

مقررات

اگر پروژه‌ای از قوانین و مقررات ذکر شده پیروی نکند، احتمالاً بر ارزش آتی آن تأثیر منفی خواهد گذاشت. این‌ها تنها تعدادی از عواملی هستند که باید هنگام انجام تحلیل فاندامنتال برای یک دارایی دیجیتال در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که صنعت رمزارزها با سایر صنایع مالی سنتی متفاوت است. بنابراین ممکن است مجبور شوید رویکرد خود را تغییر دهید. به عنوان یک معامله‌گر بلند مدت، تحلیل بنیادی ابزاری است که باید در بین تکنیک‌های معاملاتی خود داشته باشید.

جمع‌بندی

شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار باید اصول تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را به‌طور کامل بدانید. هر دو مدل تحلیل به شما کمک می‌کند که به‌عنوان یک سرمایه‌گذار ارز دیجیتال رشد کنید. در حالی که ابزارها و روش‌های تحلیل تکنیکال مورد استفاده در معاملات ارزهای دیجیتال مشابه مواردی است که در بازار فارکس، سهام و بسیاری از بازارهای دیگر استفاده می‌شود، متغیرهای مورد استفاده در تحلیل فاندامنتال بسیار متفاوت هستند.

دیدیم که مطالعه وایت پیپر، بررسی رقبا، هدف پروژه، تیم و نقشه راه آن، ازجمله موارد مهمی هستند که لازم است درنظر داشته باشید. با بررسی این موارد به‌همراه تحلیل تکنیکال، قدرت تصمیم‌گیری درست خود در بازار را افزایش خواهید داد.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان