تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis) در کریپتو چیست؟

خانهآموزش هاآموزش تحلیل فاندامنتالتحلیل فاندامنتال (Fundamental...

آنچه می‌خوانید...

برای معاملۀ دارایی‌های نوسان دار (volatile assets) باید بازار را دقیقاً تحلیل کنید. شما می‌توانید سرمایه‌های خود در کریپتو را با استفاده از سه نوع تحلیل ارزیابی کنید: تحلیل فاندامنتال، تحلیل تکنیکال و تحلیل احساسات. در این مقالۀ آموزشی از فکت کوینز توجه خود را به تحلیل فاندامنتال یا بنیادی معطوف می‌کنیم، اما همواره باید به یاد داشته باشید که یکی از بهترین شیوه‌های تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری ترکیب تحلیل‌های مختلف است.

برخلاف تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال با بررسی دلایل سروکار دارد و نه پیامدها. قبلا هم در مقالات آموزشی سایت در مورد سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، مبانی تحلیل فاندامنتال و تکنیکال دارایی‌های دیجیتال به‌تفصیل توضیح داده‌ایم. در این مقاله، تحلیل بنیادی و نحوۀ عملکرد آن را مفصل‌تر بررسی خواهیم کرد.

- Advertisement -

 

تحلیل فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال چیست؟

به یاد داشته باشید که اکثر رمز ارزها پروژه هستند و نه شرکت‌هایی مانند بازار سهام. اجرای تحلیل فاندامنتال مناسب از راه بررسی تمام اطلاعات موجود پروژه‌ها، به شما کمک خواهد کرد که ارزشمند بودن یا نبودن یک ارز دیجیتال را تعیین کنید.

چگونه تحلیل فاندامنتال را انجام دهیم؟

برای تعیین ارزش هر نماد باید عوامل زیادی مانند وضعیت اقتصاد کلان فعلی و آتی منطقه و کشور، فرصت‌های توسعۀ صنعت، پیش‎بینی سود و سود سهام و جریان نقدی شرکت حامی آن نماد را در نظر بگیرید.

خالی از لطف نیست که بدانید ارزیابی‌های بنیادی بر اساس فرضیات ذهنی نویسندگان هستند و بنابراین، نمی‌توانید نتایج را با دقت صددرصدی ارزیابی کنید. بااین‌حال، این تحلیل همچنان کارآمدترین مدل است و ارزیابی‌هایش در زمانی که امکان اجرای سایر تحلیل‌ها وجود ندارد، تنها چراغ برای روشن کردن راه شماست. حال در اینجا سه مورد از معیارهای مفید در اجرای تحلیل Fundamental برای رمز ارزها را بررسی می‌کنیم.

fundamental analysis
چگونه تحلیل فاندامنتال را اجرا کنیم؟

معیارهای پروژه

ارزیابی معیارهای پروژه، یک رویکرد کیفی برای تعیین عملکرد پروژۀ رمز ارز است. در اینجا به بررسی فاکتورهای متعددی مانند هدف از عرضۀ رمز ارز و نحوۀ عملکرد پروژه خواهیم پرداخت.

  • تحلیل پیشینه پروژه: تیم پروژه و سوابق کاری اعضای آن مشخص خواهد کرد که برای اجرای یک پروژۀ آینده‌دار شایستگی و تجربۀ لازم را دارند یا خیر. به‌علاوه، برای ارزیابی اعتبار پروژه می‌توانید شرکا و مشاوران اولیۀ آن را هم بررسی کنید.
  • وایت پیپیر: به‌شدت توصیه می‌کنیم که برای بررسی اجمالی پروژۀ کریپتو، وایت پیپر (whitepaper) آن را به عنوان یکی از مبانی تحلیل فاندامنتال به طور دقیق بخوانید. این سند فنی اطلاعاتی مانند فناوری به‌کاررفته در کریپتوکارنسی، موارد کاربرد آن، ویژگی‌ها و ارتقاهای برنامه‌ریزی‌شده، طرح عرضه و توزیع و موارد دیگر را شامل می‌شود. علاوه بر این، بررسی نظرها و بازنگری‌های شخص ثالث برای ارجاع متقابل اطلاعات، مهم است.
  • توکنومیکس و کاربرد: توکنومیکس (Tokenomics) به شما کمک می‌کند که با عرضه و تقاضای توکن آشنا شوید که این مورد برای استخراج یک ارز دیجیتال مهم است. اگر تقاضای یک توکن از عرضۀ آن بیشتر باشد، قیمتش بیشتر خواهد شد. هدف پروژه و کاربردهای واقعی توکن، باعث جذب کاربران بیشتری خواهد شد.
  • نقشۀ راه پروژه: اکثر پروژه‌های ارز دیجیتال نقشه‌ راهی دارند که زمان‌بندی مربوط به تست نت‌ها (Testnet) و و قابلیت‌های جدید را نشان می‌دهند. این نقشۀ راه خلاصه‌ای از پیشرفت‌های آتی و ارزیابی میزان دستیابی به معیارها را ارائه می‌کند.
  • رقبا: با تحقیق در مورد رقبای موجود در بازار می‌توانید چشم‌اندازهایی را شناسایی کنید که پروژه باید در آنها به رقابت بپردازد. داشتن اطلاعات در مورد اکوسیستم کلی برای ارزیابی پتانسیل پروژه بسیار مفید است و به شما در تحلیل فاندامنتال پروژه کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با مفهوم توکنومیک در حوزه کریپتوکارنسی ها

معیارهای مالی

معیارهای پروژه یک رویکرد کیفی را شامل می‌شود؛ بااین‌حال، ارزیابی معیارهای مالی بیشتر به رویکرد کمّی شبیه است.

  • ارزش بازار: ارزش بازار یک توکن از راه ضرب عرضۀ در گردش هر توکن در قیمت فعلی آن محاسبه می‌شود. اگر فقط ارزش بازار پروژه را در نظر بگیرید، ممکن است به اشتباه بیفتید. درهرحال، این معیار را هنوز می‌توان برای تشخیص پتانسیل رشد شبکه استفاده کرد.
  • نقدینگی و حجم معامله: لیکوییدیتی (Liquidity) میزان سهولت خرید یا فروش یک دارایی را نشان می‌دهد، درحالی‌که حجم معاملات به شما کمک می‌کند تا میزان لیکوییدیتی را تعیین کنید. یک بازار با لیکوییدیتی بالا، اسپردهای خرید / فروش (bid-ask spreads) محدودی خواهد داشت و به‌راحتی می‌توانید دارایی را به قیمت معاملاتی بفروشید.
  • عرضۀ در گردش: منظور از عرضۀ در گردش تعداد کل توکن‌هایی است که در دسترس عموم هستند. این مورد با عرضۀ کلی توکن متفاوت است و همواره در طول زمان تغییر می‌کند.

معیارهای مالی در تحلیل فاندامنتال

معیارهای بلاکچین (معیارهای درون زنجیره‌ای)

شبکۀ بلاکچین منبع ارزشمندی است که از راه مشاهدۀ داده‌ها، در ارزیابی پروژه به شما کمک می‌کند. اما برای اجرای این کار به‌صورت دستی به زمان و منابع زیادی نیاز دارید. یک راه ساده برای انجام دادن این کار استفاده از وب‌سایت‌هایی است که این داده‌ها را برای پروژه‌های مختلف کریپتو فراهم می‌کنند.

  • هش رِیت: هش ریت (Hash rate) یک قدرت محاسباتی مرکب است که در محاسبات پلتفرم ماینینگ در مکانیسم اجماع اثبات کار استفاده می‌شود. سرمایه‌گذاران این مورد را سندی برای سلامت ارز دیجیتال می‌دانند. اگر میزان هش ریت بالاتر باشد، ماینرها برای استخراج انگیزۀ بیشتری خواهند داشت و در نتیجه، شبکه امن‌تر می‌شود.
  • آدرس‌های فعال: تعداد آدرس‌های بلاکچین فعال در یک دورۀ معین است. شما می‌توانید کل آدرس‌های ارسال و دریافت هر تراکنش در یک دوره معین را اضافه کرده یا تعداد آدرس‌های منحصربه‌فرد را نیز بررسی کنید.
  • ارزش و کارمزدهای تراکنش: اگر ارزش تراکنشی همواره بالا باشد، نشان می‌دهد که آن تراکنش در گردش ثابت (steady circulation) است. از سوی دیگر، کارمزدها میزان تقاضا در بلاکچین را نشان می‌دهند. اگر بخواهید تراکنشی را سریع‌تر انجام دهید، باید کارمزد بیشتری برایش پرداخت کنید.

بیشتر بخوانید: تحلیل تکنیکال : مفاهیم ابتدایی در معاملات رمز ارزها

جمع بندی

برای اجرای تحلیل فاندامنتال حرفه‌ای به زمان و حوصلۀ زیادی نیاز دارید. جدای از این، وضعیت فعلی شرکت نیز عامل مهمی است. به همین دلیل است که اکثر سرمایه‌گذاران از مطالعاتی استفاده می‌کنند که مؤسسه‌های کارگزاری، صرافی‌ها و بانک‌های سرمایه‌گذاری فراهم کرده‌اند.

با خواندن این مقاله بهتر می‌توانید تحلیل بنیادی را برای یک پروژۀ ارز دیجیتال اجرا کنید. اکنون وقت آن است که یک گام بیشتر به تحلیل تکنیکال نزدیک شده و اطلاعات بیشتری در مورد آن به دست آورید. در مقالات آتی با فکت کوینز همراه باشید تا در مورد تحلیل تکنیکال بیشتر برایتان بگوییم.

تحلیل فاندامنتال برای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت بهتر است یا بلند مدت؟


به طور کلی، تحلیل فاندامنتال برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و تحلیل تکنیکال برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت توصیه می‌شود.

آیا با تحلیل فاندامنتال میتوانیم بازار ارز دیجیتال را دقیق پیش‌بینی کنیم؟

قظعا خیر. هیچ تحلیل نمی‌تواند یک چشم‌انداز دقیق و مشخص به شما دهد، چراکه عوامل بسیاری در نوسانات بازار موثر است که هرکدامشان ممکن است رخدادهای غیرمنتظره‌ای به دنبال داشته باشند.

عوامل تاثیرگذار در تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال چه هستند؟

تیم پروژه، نقشه راه، تاریخچه پروژه، میزان عرضه و تقاضا، حجم معاملات، وایت پیپر و اخبار و حواشی منتشر شده در مورد ارز مورد نظر و … از عوامل عوامل تاثیرگذار در تحلیل فاندامنتال به شمار می‌روند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان