ترا لونا 2.0 (Terra Luna 2.0) چیست؟

خانهمقالاتترا لونا 2.0...

آنچه می‌خوانید...

ترا لونا (Terra Luna ) از رمزارز تازه‌ای رونمایی کرده است؛ ترا کلاسیک. توکن تازه‌وارد پس از جهشی کوتاه‌مدت، سقوطی ۷۰درصدی داشته است. دارندگان توکن‌های لونا و UST، کوین های جدید را برای جبران این واقعه به‌فروش رساندند. مدتی است که زمزمه‌ها درباره بلاک‌چین تازه ترا ۲ شنیده می‌شود. در واقع، جامعه ترا اعلام کرده بود که به‌دنبال احیای بسترهاست که منجر به هاردفورک ترا لونا می‌شود. در این مقاله از فکت کوینز می‌خواهیم از ترا لونا 2.0 (Terra Luna 2.0) برایتان بگوییم.

لونا 2.0 چیست؟

ترا لونا ۲
ترا لونا ۲ چیست

شبکه ترا و استیبل‌کوین الگوریتمی‌اش یعنی UST چند وقتی است که مشکلاتی را از سر گذرانده است. سقوط لونا که سرتیتر خبرهای دنیای رمزارز شد، اوضاع در بازارهای معاملاتی را به‌هم ریخت و بایننس مجبور به تعلیق معاملات هم شد. ترا یو‌اس‌دی استیبل‌کوین الگوریتمی است که براساس الگوریتم‌های نظریه بازی‌ها و مجموعه‌ای از قراردادها فعالیت می‌کند. این قراردادها و فعالیت‌ها طوری پیش می‌روند که ارزش رمزارز مذکور را روی یک دلار نگه دارند.

- Advertisement -

با جداشدن ترا از دلار و بی‌پشتوانه‌شدن آن در ماه مه، عرضه این رمزارز با تورم روبه‌رو شد و ارزش آن ۹۹درصد کاهش پیدا کرد. برای رفع این مشکلات، در طرحی تازه هاردفورکی برای بلاک‌چین ترا در نظر گرفته شد. با رونمایی از ترا لونا 2.0، توکن‌های لونای قدیمی با نام لونا کلاسیک (LUNC) به کارشان ادامه دادند. اما جالب اینجاست که ترای جدید مبتنی بر اصول استیبل‌کوینی الگوریتم‌دار کار نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: رشد 100 درصدی توکن لونا 2.0 در 24 ساعت اخیر؛ علت چه بود؟

لونا کلاسیک چطور کار می‌کند؟

لونا کلاسیک

لونا کلاسیک به‌زبان ساده، توکنی تازه است که جای توکن‌های قدیمی لونا را می‌گیرد. در آخرین اخبار مربوط به
ترا لونا 2.0 آمده که توکن‌های جدید به دارندگان توکن‌های UST و LUNA تعلق می‌گیرند. در واقع، گروه‌هایی که مشمول دریافت توکن‌های جایگزین تازه هستند، به این ترتیب عنوان می‌شوند:

  • اعضای جامعه استخرهای نقدینگی ۳۰درصد از توکن‌های توزیع‌شده را دریافت می‌کنند. ۱۰درصد هم برای توسعه‌دهندگان در نظر گرفته می‌شود.
  • کسانی که پیش‌ از افت توکن لونا و تغییراتش این توکن را داشتند، ۳۵درصد از توکن‌های توزیع‌شده را از آن خود می‌کنند.
  • ۱۰ درصد از توکن‌ها هم به کسانی اختصاص پیدا می‌کند که پیش از افت و تغییرات، توکن UST در اختیار داشتند.
  • دارندگان توکن لونا و ابزارهای مشتقه پس از تغییرات صورت‌گرفته هم ۱۰ درصد توکن‌های جدید را از آنِ خود می‌کنند. ۳۰درصد از این مبلغ با در زمان عرضه توکن‌ها به کاربران اعطا میشود و ۷۰درصد باقی‌مانده از ۱۰درصدی که به این گروه تعلق می‌گیرد هم در طول دو سال و در بازه‌هایی شش‌ماهه پرداخت می‌شود.
  • هولدرهای UST پس از این ماجراها (پس از حمله) هم ۱۵درصد از توکن‌ها را از آن خود می‌کنند. ۳۰درصد با عرضه توکن‌های تازه و ۷۰درصد هم در طول دو سال و در بازه‌هایی شش‌ماهه پرداخت می‌شوند.

ترا تلاش کرده که به همه کسانی که حدود ۱۰۰۰۰ یا کمتر از این تعداد، توکن لونا داشته‌اند، رسیدگی کند و اجازه ندهد که سرمایه‌هایشان دچار مشکل شود.

یکی دیگر از اقدامات تازه در خصوص پیش‌برد پروژه ترا لونا 2.0 این بوده که کیف پول TFL یا همان لابراتورهای ترافرم (Terraform) از وایت‌لیست حذف شده و ایردراپ به آن کیف پول تعلق نمی گیرد تا ترا به یک زنجیره کاملا مبتنی بر جامعه فعال در آن (community-owned) بدل شود. بخشی از توکن‌های ترا به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApp) تعلق پیدا می‌کند تا به تقویت امنیت شبکه و افزایش موفقیت آن در بلندمدت کمک کند .

بیشتر بخوانید: ارز لونا کلاسیک (Luna Classic) چیست؟

وضعیت توکن تازه بعد از تغییرات

ایردراپ باعث شد قیمت توکن جدید به ۱۹.۵۳ دلار که برسد، اما بسیار غیر منتظره و به سرعت قیمتش به ۳.۹۳ دلار سقوط کرد و هم اکنون هم در بازه قیمتی ۴ تا ۷ دلار معامله می‌شود. برخی از کاربران هم برای جبران از دست‌رفتن UST و لونا اقدام به فروش توکن‌هایشان کرده‌اند. احیای ترا لونا وابسته به این است که مدیریت و حاکمیت ترالونا 2.0 چطور اقدام به تغییر زیرساخت‌ها، کیف پول‌ها و چشم‌اندازهای پروژه تازه می‌کند.

اکوسیستم ترا میلیون‌ها کاربر جهانی دارد و بستر آن به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد که روی پروژه‌های دیفای با هم کار کنند و شبکه را توسعه و بسط دهند.

قیمت لونا کلاسیک از زمان عرضه

پیش‌بینی‌ها درباره لونا کلاسیک چیست؟

هدف دست‌اندرکاران پروژه ترا لونا 2 بیشتر از هرچیزی این است که بتوانند پروژه را در اکوسیستم رمزارزها و شبکه‌های غیرمتمرکز به ثبات برسند. آینده لونا کلاسیک وابسته به رونمایی‌ها و تغییرات در برندینگ خواهد بود. پروژه‌های مربوط به این احیای لونا هم شامل آستروپورت (Astroport)، نبولا (Nebula)، پریسم (Prism)، رندوم‌ارث (RandomEarth ) و… هستند.

از آنجایی که لونای جدید در مراحل اولیه خودش است. برای همین پیش‌بینی وضعیت و آینده آن اصلا کار ساده‌ای نیست. در حوالی ۳۰‌ام ماه مه، یک سرویس پیش‌بینی قیمت‌های مبتنی بر الگوریتم اعلام کرد که ارزش متوسط سکه جدید در سال ۲۰۲۲، ۰.۰۰۰۱۶۴۵۸ دلار خواهد بود و تا سال ۲۰۲۵ به ۰.۰۰۰۵۱۴۷۰ دلار می‌رسد. این رقم تا سال ۲۰۳۰، به‌طور متوسط به ۰.۰۰۳ دلار هم خواهد رسید.

این پیش‌بینی‌ها براساس الگوریتم‌ها صورت می‌گیرند و سناریوهای جاری و فعلی بازار را به‌طور دقیق نمی‌سنجند. موفقیت و جلب اعتماد ترا لونا 2.0 وابسته به این است که برنامه‌های احیا چطور پیش روند.

چشم‌انداز ترا لونا 2.0

ترا لونا ۲

اندی لیان (Anndy Lian)، رئیس هیأت مدیره صرافی بیگ‌وان (BigONE) اعلام کرده که جامعه ترا قدرتمند باقی می‌ماند. البته او اشاره‌ای به مدت‌زمان این قدرتمندی نداشته است. او اضافه کرده است که بسیاری از افراد به قیمت توکن‌ها توجه خاصی دارند.

اما موضوع این است که قیمت و فورک شبکه به‌اندازه لزوم تثبیت پروژه در اکوسیستم فعلی‌اش حائز اهمیت نیست. باید اجازه داد تا اپلکیشن‌های متمرکز و غیرمتمرکز ترا لونا 2.0 به بلاک‌چین جدید منتقل شوند. تا سیستم هیچ زمان از فعالیت باز نماند.

اکوسیستم ترا در تمام طول تغییرات در تلاش بوده تا وضعیت را از طریق اجتماع پشتیبان خود باثبات نگه دارد. حتی برخی از اعضای این جامعه موجودی لونا کیف پول‌های خودشان را برای سوزاندن به آدرس‌های مورد نظر فرستادند تا از تعداد توکن های در گردش کاسته شود.

البته حمایت‌های این‌چنینی در کوتاه‌مدت پاسخگو است و زمانی می‌توان مشکلات را به‌درستی حل کرد که مدیریت بودجه و چشم‌اندازها سازوکاری واضح و قابل‌سنجش پیدا کنند. برای اینکه ترالونا 2.0 به ثمر برسد و فورک شبکه لونا اثربخش باشد، اعتماد و شفاف‌سازی در کار باشد. اگر کاربران قصد سرمایه‌گذاری روی توکن‌های این پروژه جدید را دارند، باید همیشه تحقیقات خود را داشته باشید و به پیش‌بینی‌ها اعتماد نکنند.

بیشتر بخوانید: کیف پول تراست والت از شبکه جدید ترا پشتیبانی نمی‌کند؛ چگونه ایردراپ لونا را دریافت کنیم؟

پرسش‌های متداول درباره ترا لونا 2.0

  • آیا سرمایه‌گذاری روی ترا لونا فکر خوبی است؟

تصمیم برای سرمایه‌گذاری روی لونا کلاسیک به شرایط پورتفولیو، اهداف سرمایه‌گذاری و مسیری مرتبط است که در بازار رمزارزها طی می‌کنید. همیشه پیش از سرمایه‌گذاری به شرایط خودتان دقت کنید و مبلغی را که از دست‌دادنش بخش مهمی از سرمایه‌تان را نابود می‌کند در مسیر خرید رمزارز به کار نگیرید.

  • چه اتفاقی برای توکن‌های لونای قدیمی می‌افتد؟

کوین‌های قدیمی لونا به لونا کلاسیک (LUNC) تبدیل می‌شوند. برخی از دارندگان قدیمی لونای قبلی و توکن‌های UST هم ایردراپ (airdrop) لونای 2.0 را دریافت خواهند کرد.

  • لونا 2.0 چه زمانی رونمایی می‌شود؟

براساس برنامه احیای ترا و اکوسیستم آن، در تاریخ ۲۸ ماه مه ۲۰۲۲ از ترا لونا 2.0 رونمایی شد.

  • چطور می‌توان توکن‌های لونا را خریداری کرد؟

توکن‌های لونا برای دارندگان لونا و UST پیش از این تغییرات قابل‌دسترسی هستند. توسعه‌دهندگان هم مانند این دو گروه توزیع رایگان و جایگزین‌شونده توکن‌های تازه به‌جای توکن‌های قبلی را مانند دو گروه دیگر تجربه کرده‌اند. در واقع ایردراپی برای این سه گروه انجام شده است.

سخن آخر درباره ترا لونا 2.0

ترا لونا ۲

همه‌چیز در سرمایه‌گذاری روی بازار رمزارزها به پورتفولیوی سرمایه‌گذاری شما و البته قدرت ریسک‌پذیری‌تان بستگی دارد. همان‌طور که خواندید، ترا هاردفورکی را تجربه کرده و توکن‌های قدیمی لونا با عنوان تازه لونای کلاسیک عرضه می‌شوند. دارندگان توکن‌های قدیمی UST و لونا هم از عرضه توکن‌های جدید بهره می‌برند. ترا لونا 2.0 در مسیر تغییرات به‌سر می‌برد و باید دید که از عهده شرایط جدید احیای خود برمی‌آید یا خیر.

1 نظر

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان