بررسی شاخص ترس و طمع بیت کوین (Bitcoin Fear and Greed)

آنچه می‌خوانید...

شاخص ترس و طمع بیت کوین یکی از مهم‌ترین داده‌های درون زنجیره‌ای است که تحلیل‌گران بازار همواره آن را در تحلیل‌های خود در نظر می‌گیرند.

یکی از پرکاربردترین شاخص‌هایی که تریدرهای فعال در بازارهای مالی و علی‌الخصوص بازار ارزهای دیجیتال از آن استفاده می‌کنند، شاخص ترس و طمع رمز ارزها است. در حقیقت این شاخص بیشتر از هرزمانی، در مواقعی که بازار روندی نزولی دارد، بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرد. البته که در فرایند ترید رمز ارزها، نبایست فقط به این شاخص اتکا کرد؛ ولی مطالعه و توجه به این شاخص، می‌تواند باعث درک کلی ما از احساسات حاکم بر بازار شود.

ازاین‌رو، اگر قصد دارید تا با تسلط کافی و آگاهی کامل از احساسات خود و سایر تریدرهای بازار، اقدام به فعالیت در عرصه رمز ارزها کنید، تا انتهای این مطلب از فکت کوینز همراه ما باشید.

شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال (Fear and Greed Index)

به بیانی ساده، شاخص ترس و طمع (Fear and Greed Index) در تحلیل احساسات حاکم بر بازارهای مالی مورداستفاده قرار می‌گیرد و بازار رمز ارزها نیز از این قائله مستثنا نیست. در حقیقت شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال (در اینجا بیت کوین)، به تحلیل و بررسی مجموعه‌ای از روندها و اندیکاتورهای گوناگون این بازار پرداخته تا از این طریق احساسات حاکم بر بازار (مثل حریص بودن یا ترس تریدرها) را تعیین کند.

به‌طور کلی در این شاخص، عدد ۰ بیانگر ترس مطلق حاکم بر بازار و عدد ۱۰۰ نیز بیانگر طمع شدید تریدرها است. از طرفی، عدد ۵۰ نیز بیانگر این است که احساسات بازار خنثی است.

شاخص ترس و طمع
شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال

اساساً با بررسی بازاری که احساس ترس بر آن غلبه کرده است، نمی‌توان نتیجه‌گیری کرد که رمز ارزها به نسبت ارزش واقعی خود، ارزان‌تر هستند. در حقیقت ترس شدید حاکم بر بازار، می‌تواند باعث اشباع فروش و همچنین ایجاد وحشت بیش‌ازحد شود. به‌بیان‌دیگر، ترس حاکم بر بازار، لزوماً به معنی ورود بازار به روند نزولی بلندمدت نخواهد بود. نتیجتاً اینکه می‌توان از شاخص ترس و طمع به‌عنوان مرجعی کوتاه یا میان‌مدت جهت تشخیص احساسات حاکم بازار استفاده کرد.

در طرف مقابل، اگر تریدرها حریص باشند، این احتمال وجود دارد که قیمت ارزهای دیجیتال بیش‌ازحد (به‌اصطلاح حبابی) باشند. فرض کنید که فومو (FOMO) یا ترس از دست دادن فرصت کسب سود در بازار، باعث شود تا تریدرها قیمت یک رمز ارز را پامپ کرده و بیش‌ازحد واقعی آن افزایش دهند. به‌بیان‌دیگر، این امکان وجود دارد که افزایش بیش‌ازحد حس طمع در بازار، باعث تقاضای بیش‌ازحد یک رمز ارز شده و قیمت آن به شکل غیرواقعی افزایش پیدا کند.

FOMO
فومو (FOMO) یا ترس از دست دادن فرصت کسب سود در بازار

شاخص ترس و طمع بیت کوین (BTC Fear & Greed)

تریدرها و تحلیلگرانی که از تحلیل تکنیکال جهت بررسی روندهای قیمتی بازار رمز ارزها استفاده می‌کنند، جدا از نمودارهای قیمتی، داده‌های دیگری را نیز در تحلیل‌های خود مدنظر قرار می‌دهند که یکی از مهم‌ترین دسته‌بندی این اطلاعات، داده‌های درون زنجیره‌ای (On-Chain) یا آنچین است.

شاخص ترس و طمع بیت کوین
شاخص ترس و طمع بیت کوین یکی از مهم‌ترین داده‌های درون زنجیره‌ای است که تحلیل‌گران بازار همواره آن را در تحلیل‌های خود در نظر می‌گیرند.

شاخص ترس و طمع بیت کوین و دیگر رمز ارزها نیز اساساً یکی از مهم‌ترین داده‌های درون زنجیره‌ای است که تحلیل‌گران بازار همواره آن را در تحلیل‌های خود در نظر می‌گیرند. درواقع تریدرهای حرفه‌ای، هیچ‌گاه وقتی‌که بازار در حالت طمع شدید قرار داشته باشد، اقدام به خرید نمی‌کنند. درواقع این دسته از تریدرها در شرایطی که طمع شدیدی به بازار حکم‌فرما است، به دنبال علائمی از بازگشت قیمت بوده تا بدین ترتیب، اقدام به بستن پوزیشن‌های لانگ یا خرید (Long) خود کنند. نتیجتاً اینکه شاخص ترس و طمع Bitcoin، نوعی هشدار به تریدرها است که به‌واسطه آن، حد سود و ضرر خود را منطقی‌تر تنظیم کنند.

جدا از این، از شاخص ترس و طمع بیت کوین می‌توان جهت تعیین نقاط ورود و خروج به معاملات Bitcoin برای سرمایه‌گذاری میان‌مدت نیز استفاده کرد. به بیانی دیگر، وقتی احساس طمع در بازار شدیداً بالا باشد، اقدام به خرید این رمز ارز چندان منطقی نبوده و بهتر است که در مواقعی که بازار زیر سلطه ترس شدید قرار داشته و قیمت BTC کاهش‌یافته است، اقدام به خرید کنیم.

محدوده نوسانات شاخص ترس و طمع بیت کوین

اساساً شاخص Bitcoin Fear and Greed در دامنه‌ای بین ۰ تا ۱۰۰ در نوسان خواهد بود و با توجه به جایگاهی که در این بازه دارد، پنج حالت گوناگون را می‌توان برای این شرایط در نظر گرفت:

ترس شدید

اگر شاخص ترس و طمع بیت کوین در بازه ۰ تا ۲۵ باشد، این بازه را بازه ترس شدید (Extreme Fear) نامیده که بیانگر ترس شدید تریدرهای BTC است. درواقع در این شرایط، معمولاً نهنگ‌های بیت کوین اقدام به خرید می‌کنند.

ترس

بازه ۲۵ تا ۵۰ را بازه ترس (Fear) می‌نامند و اگر شاخص ترس و طمع بیت کوین در این بازه قرار داشته باشد، بیانگر این است که تریدرهای Bitcoin کمتر تمایل به خرید دارند.

خنثی

وقتی‌که شاخص ترس و طمع بیت کوین روی عدد ۵۰ باشد، یعنی احساسات تریدرهای BTC در حالت خنثی (Neutral) قرار داشته و ترس و طمع تریدرها باهم برابر است.

طمع

وقتی‌که شاخص F&G بیت کوین بین ۵۰ تا ۷۵ قرار داشته باشد، این حالت در اصطلاح، حالت طمع (Greed) قرار داشته و در چنین شرایطی، تریدرها وارد بازار شده و اقدام به خرید کرده و درنتیجه، بایستی شاهد رشد قیمت بیت کوین باشیم.

طمع شدید

اگر شاخص Bitcoin Fear and Greed بین ۷۵ تا ۱۰۰ باشد، این حالت را طمع شدید (Extreme Greed) نامیده و در این حالت اغلب تریدرها دچار فومو (FOMO) شده و اقدام به خرید می‌کنند. این در حالی است که در چنین شرایطی، نهنگ‌های بیت کوین، اقدام به سیو سود و فروش بیت کوین‌های خود خواهند کرد.

عوامل تأثیرگذار بر شاخص ترس و طمع بیت کوین

در ادامه قصد داریم تا به بررسی برخی عوامل مهم و تاثیرگذار بر شاخص ترس و طمع بیت کوین بپردازیم.

ترندهای روزانه بیت کوین در گوگل

اساساً میزان جستجوی کلمه بیت کوین (Bitcoin) در موتور جستجوگر گوگل، فاکتوری است که با میزان ۱۰%، در محاسبات شاخص F&G بیت کوین مورداستفاده قرارگرفته و به‌وسیله گوگل ترندز (Google Trends) بررسی می‌شود.

نوسانات قیمتی BTC

نوسانات قیمتی شدید بیت کوین، بیانگر احساسات ترس یا طمع شدید در بازار بوده که در محاسبه شاخص Bitcoin Fear and Greed، با میزان ۲۵% و در بازه‌های زمانی یک الی سه‌ماهه، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

حجم معاملات بیت کوین

یکی از فاکتورهای برجسته در ایجاد فومو در بازار رمز ارزها، افزایش حجم معاملات بوده که باعث افزایش یا کاهش قیمت BTC خواهد شد. درواقع تأثیر این فاکتور که در شاخص BTC Fear & Greed با میزان ۲۵% به‌کار می‌رود، در عددگذاری نوسانات مربوط به حجم معاملات بیت کوین به نسبت میانگین حجم معاملات این رمز ارز در بازه‌های زمانی یک الی سه‌ماهه، موردسنجش قرار می‌گیرد.

شاخص ترس و طمع بیت کوین
نمودار مربوط به تغییرات میزان شاخص F&G بیت کوین

تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر ترس و طمع بیت کوین

فعالیت شدید جوامع کاربری بیت کوین در شبکه‌های اجتماعی، فاکتور مهم و تأثیرگذاری است که می‌تواند باعث ایجاد نوعی فومو در بازار این رمز ارز شده و اساساً هرچقدر میزان این فعالیت بیشتر باشد، تأثیر آن نیز بر روی روند قیمتی BTC بیشتر خواهد بود. به‌طورکلی، میزان این فاکتور در محاسبه شاخص ترس و طمع بیت کوین، ۱۵% خواهد بود.

سلطه بیت کوین (Bitcoin Dominance)

اساساً سلطه بیت کوین بیانگر میزان تسلط این رمز ارز بر بازار بوده و هرچه عدد آن پایین‌تر باشد، یعنی تریدرها تمایل دارند تا به‌جای بیت کوین، بر روی دیگر رمز ارزها سرمایه‌گذاری کنند. از طرفی، حجم معاملات بالاتر دیگر رمز ارزها، بیانگر طمع بالا در بازار خواهد بود؛ زیرا تریدرها می‌توانند سود بیشتری از نوسانات دیگر رمز ارزها کسب کنند. حال اینکه اگر سلطه بیت کوین افزایش پیدا کند، این یعنی بازار دچار ترس شده و جهت فرار از ریزش قیمت دیگر رمز ارزها، تریدرها به سمت بیت کوین هجوم آورده‌اند.

دقت داشته باشید که میزان این فاکتور در محاسبه شاخص ترس و طمع بیت کوین، ۱۰ درصد است.

منابع موجود جهت بررسی شاخص ترس و طمع بیت کوین

به‌طور کلی می‌توان شاخص ترس و طمع بیت کوین را از طریق وب‌سایت alternative.me مشاهده کرد. درواقع نمودار شاخص F&G این وب‌سایت به شکل روزانه به‌روزرسانی شده و شما علاوه بر شاخص فعلی، قادر خواهید بود تا این شاخص را برای روز، هفته، ماه و سال گذشته نیز مشاهده کنید.

شاخص ترس و طمع بیت کوین
شاخص Fear and Greed بیت کوین؛ منبع: alternative.me/

حال اینکه جدا از وب‌سایت فوق، وب‌سایت تریدینگ ویو (Tradingview) نیز مرجع دیگری است که با استفاده از آن می‌توانید این شاخص را رصد کنید. البته دقت داشته باشید که مقادیر شاخص F&G وب‌سایت تریدینگ ویو، الزاماً با مقدار این شاخص در وب‌سایت آلترناتیو برابر نخواهد بود.

سخن پایانی

شاخص ترس و طمع بیت کوین، یکی از ابزارهای تحلیل روندهای قیمتی بیت کوین است که قادر است تا به خوبی احساسات کلی حاکم بر تریدرهای این رمز ارز را بیان کند. از طرفی، این شاخص همواره در بازه‌ای بین ۰ تا ۱۰۰ در نوسان است. در حقیقت هر چه این شاخص متمایل به سمت ۰ باشد، یعنی ترس تریدرها بیشتر بوده و هر چه متمایل به سمت عدد ۱۰۰ باشد، یعنی طمع تریدرهای بیت کوین بیشتر است.

علاوه بر این، می‌توان از این شاخص به‌موازات دیگر ابزارهای تحلیل فنی، جهت بررسی و تشخیص نقاط ورود و خروج به/از بازار استفاده کرد. پس دقت داشته باشید که به‌هیچ‌عنوان نباید از این شاخص به‌تنهایی جهت ورود یا خروج به/از یک معامله استفاده کرد و حتماً بایستی در کنار آن، از دیگر شاخص‌ها و ابزارهای تحلیل تکنیکال نیز استفاده کرد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان