ترید ارز دیجیتال ؛ چطور خود را در جریان بازار نگه دارید

خانهمقالاتترید ارز دیجیتال...

آنچه می‌خوانید...

عواقب تصمیمات و اتفاقات ناخوشایند در زندگی ما را مسئول‌تر می‌کند و باعث می‌شود که برای آینده حواسمان را جمع‌تر کنیم. ترید ارز دیجیتال هم بخشی از تصمیم‌های زندگی است و اگر رخداد ناخوشایندی طی آن برای سرمایه‌مان بیافتد، خودمان مسئول اوضاع هستیم. البته همیشه پای تقصیرات شخصی به‌میان نیست و عواملی مانند وضعیت بازار می‌توانند روی سرمایه‌مان اثر بگذارند. با این حال، تصمیمات شخصی و اقدامات به‌موقع مهم‌ترین عوامل در روند موفقیت در بازارهای رمزارزی هستند. در این مقاله می‌خواهیم درباره مهم‌ترین ابعاد اثرگذار در پشت صحنه معاملات رمزارز برایتان بگوییم. برای موفقیت باید بدانید که چطور خودتان را از عادت‌های بد در معاملات دور نگه دارید و از اشتباهاتی پرهیز کنید که شما را به دام شکست و ضررکردن می‌اندازند. در این مقاله از فکت کوینز درباره تریدکردن بیشتر می‌خوانید.

عادت‌های بد در ترید ارز دیجیتال چیست؟

ترید ارز دیجیتال ـ‌معاملات رمزارز
عادت‌های بد در ترید ارز دیجیتال

عادت‌های بد در معاملات ارز دیجیتال مواردی هستند که شما را به سمت نوعی خودتخریبی مالی می‌کشانند. برای اینکه بتوانید در وضعیتی سودآور باقی بمانید، لازم است که احساسات‌تان را تحت‌کنترل بگیرید و از تصمیم‌گیری‌های بی‌دلیل و آنی دور بمانید. اگر کنترل تصمیمات‌تان را در اختیار نداشته باشید، دچار مشکلات می‌شوید. از جمله تصمیمات بد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- Advertisement -
  • ترید با لوریج (leverage) بالا به‌خاطر طمع‌کردن.
  • دنبال‌کردن روندهای بازار بدون دقت‌کردن به نقاط خوب ورود به بازار.
  • ادامه‌دادن روندی که پیش‌تر باعث شکست شده است.
  • نداشتن علم مدیریت سرمایه و نتیجتا نابود شدن پوزیشن ترید.

بسیاری از تریدرها یا همان معامله‌گران بازار اسیر چنین تله‌هایی می‌شوند. عادت‌کردن به این رفتارها باعث می‌شود که عملکردتان در ترید ارز دیجیتال دچار خدشه و اشتباهات فراوان شود. یکی دیگر از اشتباهات این است که در زمان فعال‌بودن روند معاملات دست به تغییر در سیستم آن بزنید. برای مثال، دست‌کاری حدضرر یا اضافه‌کردن مارجین به پوزیشن یا همان پوزیشنی که در ضرر است.

در نهایت هم یکی از بدترین عادت‌ها در تریدکردن این است که بعدِ از دست‌دادن موقعیت‌های پرشمار اقدام به معاملاتی با لوریج کنید. موقعیت‌های لوریج‌دار در حساب‌های margin و آتی (futures) با وجود تهدید لیکوئیدشدن پرریسک هستند. هدف اصلی هر تریدر باید حفظ ارزش دارایی‌هایش باشد. به‌خطرانداختن سرمایه با طمع کسب سود بیشتر اصلا فکر خوبی نیست.

تریدرها چطور خود را در جریان و آگاه نگه می‌دارند؟

تریدرهای حرفه‌ای با خودشان صادق هستند و عملکرد و فعالیت‌هایشان را دقیق بررسی می‌کنند. یکی از بهترین روش‌ها برای قراردادن خود در مسیر موفقیت، دنبال‌کردن شکست‌ها و پیروزی‌ها به‌طور دقیق است. برای مثال، می‌توانید در زمان‌های مشخصی اقدام به بررسی و مقایسه عملکردتان کنید. اگر دیدید که اوضاع مرتباً نابه‌سامان است، باید فکری به‌حال استراتژی‌هایتان کنید.

ترید ارز دیجیتال مسئولانه یعنی همیشه خودتان برای خود تصمیم بگیرید و هیچ‌گاه کورکورانه روش‌ها و اقدامات تریدر دیگری را دنبال نکنید. حتی اگر تریدری بسیار خبره و از شما واردتر است هم نباید از او تقلید کنید. نکته دیگر این است که تریدرهای حرفه‌ای در هر شرایطی (گاوی یا خرسی) از عهده مدیریت اموال و سرمایه‌شان برمی‌آیند. پس شکست‌هایتان را به گردن بازار نیاندازید.

همیشه بعد از شناسایی نقطه‌ ضعف‌هایتان شروع به یادگیری و آموزش کنید. به شبکه‌های اجتماعی سر بزنید، مطالعه کنید و از کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی بهره ببرید.

۵ توصیه برای معاملات سودآور رمزارزی چیست؟

ترید ارز دیجیتال
معاملات سودآور

حالا که تقریباً درباره روند رفتاری صحیح در بازار معاملات ارز دیجیتال خواندید، توصیه‌هایی هم برای سودآوری بیشتر برایتان داریم:

روند معاملات روزانه‌تان را ثبت کنید

با ثبت روند اقداماتی که در طول روز انجام می‌دهید، نمودار و سابقه‌ای از اقدامات خود تشکیل می‌دهید. جزئیات عملیات معاملاتی‌تان را به هر روشی که دوست دارید، ثبت کنید. بنا به سلیقه خودتان، این ثبت می‌تواند پیچیده و پر از جزئیات یا ساده و کلی باشد.

عادت‌هایتان الگوهای عملیاتی و رفتاری شما را می‌سازند. شاید فراموش کنید که هفته یا ماه پیش چه شکستی داشته‌اید یا چه اقداماتی انجام داده‌اید. وجود دفترچه یادداشت منظم به شما در مقایسه عملکردتان در روزهای مختلف کمک شایانی می‌کند. پیشنهاد می‌شود که موارد زیر را در ژورنال یا همان دفترچه ثبت عملکرد روزانه‌تان بنویسید:

  • تاریخ ترید؛
  • جفت ارز معاملاتی؛
  • سرمایه اختصاص‌ داده‌شده به آن ترید؛
  • ورود و خروج به بازار؛
  • مسیر معامله؛ (لانگ یا شورت)
  • نقطه حد ضرر؛
  • تارگت و مقدار سود کسب شده.

اگر دلتان بخواهد می‌توانید به هریک از این‌ها نظر یا تحلیلی هم اضافه کنید. حتی ببینید که احساساتتان در زمان هریک چه بوده و آن را هم ثبت کنید. با اضافه‌کردن نکاتی درباره اینکه مسیر بهتر چه می‌توانسته باشد هم به ساخت دفتر تاریخچه معاملاتی کاربردی برای خودتان کمک خواهید کرد.

در میانه کار سیستم تریدکردن را تغییر ندهید

به تصمیم که میگیرید وفادار باشید. اینکه گاهی استراتژیتان را عوض کنید موردی ندارد چراکه معمولا با به‌دست‌آوردن داده‌های تازه میتوانید سودتان و استفاده از موقعیت های بازار را به حداکثر برسانید. چنین کاری اشتباه نیست اما این داده‌ها نباید اساس و سیستم معاملاتی‌تان را عوض کنند. به‌ویژه اگر درباره کارایی داده‌های جدید در دسترس اطمینان ندارید، بهتر است که دست به سیستم و روند معاملاتی‌تان نزنید. برای مثال، تغییر حد سود و حد ضرر اصلا فکر خوبی نیست.

گاهی شاید با تغییر حد سود به این فکر می‌کنید که قیمت بالاتر خواهد رفت اما بهتر است که طمع نکنید و اقدامات پرریسک انجام ندهید. در ترید ارز دیجیتال شما میتوانید استاپ لاس خود را تغییر دهد. ممکن است که احساس کنید قیمت تا نقطه ورود شما کاهش یاید و از همان جا بالا رود، و نتیجتا استاپ خود را پایین بیاورید. اینجاست که استاپ لاس خود را تغییر میدهید. نکته اینجاست که قبل از باز کردن پوزیشن باید قبول کرده باشید که ممکن است ضرر کنید . اگر تحمل چنین ضرری را ندارید بهتر است سعی کنید در نقاط پایین تر وارد بازار شوید.

نسبت ریسک به ریوارد (R/R) را محاسبه کنید

نسبت ریسک به ریوارد نشان‌دهنده میزانی است که می‌خواهید ریسک یا همان خطر کنید. برای نمونه، اگر پوزیشن لانگی به‌ارزش ۱۰۰۰ دلار باز کنید و امیدوار باشید که ۷۰۰۰ دلار به‌دست می‌آورید، نسبت ریسک‌تان معادل با ۷ خواهد بود. اگر هم برای مثال، ۵۰۰ دلار اتریوم را به‌امید کسب ۱۵۰۰ دلار سرمایه‌گذاری کنید، نسبت ریسک‌تان معادل با ۳ خواهد شد.

هربار که قصد ورود به بازار کردید، لازم است که نسبت ریسک را هم اندازه بگیرید. ورود به معاملاتی با نسبت ریسک 1R/Rیا 0.5R/R منطقی نیست. باید فقط وارد تریدهایی شوید که این نسبت برایشان بالای ۲ است. حتی اگر وارد چنین معاملاتی شده و متوقف شوید هم باز سودآوری برایتان وجود خواهد داشت.

همیشه از معاملات ارز دیجیتال با نسبت ریسک بد پرهیز کنید حتی اگر شرایطشان خوب و مطلوب به‌نظر می‌رسد. یادتان باشد که فرصت‌های بهتر در راه هستند و با کمی صبر می‌توانید به سودآوری برسید؛ پس عجله نکنید.

از لوریج پرهیز کنید

لوریج همان چیزی است که شکست مسلم تریدرها را فراهم می‌کند. لوریج یا اهرم باعث می‌شود که معاملات رمزارزی به‌حالت بازی‌ درآیند چون مدام وعده سودآوری بیشتر را می‌دهد. چنین وعده‌ای همیشه با افزایش ریسک همراه است. بعضی از تریدرها که با شکست‌های پیاپی روبه‌رو شده‌اند، دست به استفاده از لوریج می‌زنند تا تمام خسارت‌ها را به‌ یک‌باره جبران کنند. بهتر است که دور چنین تصمیماتی را خط بکشید؛ به‌ویژه زمانیکه تازه‌وارد هستید و تجربه چندانی هم ندارید.

تحقیق کنید و تصمیم بگیرید

ترید کردن ارز دیجیتال

هیچ‌گاه دنباله‌روی کسی نباشید. از پیروی کورکورانه هم بپرهیزید. اگر دانش کمی دارید به‌دنبال یادگیری باشید تا به مرحله تصمیم‌گیری‌های درست و شخصی برسید. اگر به‌دنبال موفقیت در ترید ارز دیجیتال هستید، باید نهایت تلاشتان را برای یادگیری همه موضوعات و اقدامات در این بازار به‌کار بگیرید.

در آخر

برای معاملات ارز دیجیتال یا همان ترید ارز دیجیتال باید آگاه باشید و حواستان را حسابی جمع کنید. آمادگی‌های روانی و رفتاری بخش مهمی از عادت‌هایتان در مسیر معاملات را می‌سازند. پس آنها را کنترل کنید و حواستان باشد که چه چیزهایی باعث تصمیم‌گیری‌هایتان می‌شوند.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان