top banner adv

تصورات اشتباه در رابطه با NFT که باید بدانید!

تصورات اشتباه در رابطه با NFT که باید بدانید!
0
بازدید : 10441

تقریبا همه ما به خاطر توفان رسانه‌ای که پیرامون NFT شکل گرفت، با این توکن‌های جذاب آشنا شدیم. توفان رسانه‌ای که علاوه بر اطلاع‌رسانی، به تصورات اشتباه در رابطه با NFT ها دامن زد. از برندهایی که خط تولید NFT راه انداختند تا مشاهیری که برای فخر فروشی از این توکن‌ها به عنوان تصویر پروفایل خود استفاده کردند؛ همگی باعث به حاشیه رفتن مفهوم اصلی NFT شدند.

بیشتر بخوانید : هر آنچه باید در مورد جزئیات هاردفورک واسیل (HFC) بدانید

این برداشت‌های غلط باعث شد تا بسیاری از افراد، nft را دارایی بی‌ارزش و مسخره‌‌ای در نظر بگیرند که بی دلیل جو فضای مجازی را طوفانی کرده است. در این مقاله همراه فکت‌کوینز باشید تا با بررسی 5 تصور اشتباه در رابطه با NFT‌ها، مفهوم و هدف اصلی این توکن‌ها را پیدا کنیم.

محدودیت NFT به تصاویر

تصورات اشتباه در رابطه با NFT ها

محدود بودن NFTها به تصاویر، یکی از معمول‌ترین تصورات اشتباه در رابطه با NFT ها است. احتمالا سونامی خرید و فروش آواتارها و تصاویر چند میلیون دلاری در قالب NFT باعث ایجاد چنین تصور اشتباهی شده است. شکی در این نیست که محبوب‌ترین کاربرد nft در این بازه زمانی، تبدیل تصاویر و نقاشی‌های دیجیتال به توکن‌های غیر قابل معاوضه است. با این همه این فناوری به هنرهای بصری و فایل‌هایی با فرمت JPEG محدود نمی‌شود.

برای مثال، استفاده اخیر صنعت موسیقی از فناوری NFT را در نظر بگیرید که هنرمندانی مثل The Weeknd و 3Lau آثار انحصاری خود را به صورت nft در Opensea به فروش گذاشته‌اند. علاوه بر این، پلتفرم‌هایی مثل Audios و Royal نیز به صورت اختصاصی برای خرید و فروش موسیقی در قالب ان اف تی طراحی شده‌اند و توانسته‌اند هنرمندان زیادی را به سمت خود جذب کنند.

بیشتر بخوانید : تفاوت معاملات مارجین (Margin) و فیوچرز (Futures) در چیست؟

صنعت بازی‌های کامپیوتری هم از این مسابقه عقب نمانده است! چرا که به لطف فناوری nft ، مفهوم مالکیت و فرآیند انتقال آیتم‌های بازی دچار تحول شده است. در گذشته، شما بعد از پاک کردن داده‌های مربوط به بازی، تمام دارایی‌های خود را از دست می‌دادید. با به کارگیری فناوری NFT در بازی‌ها، این مسئله تغییر می‌کند. در واقع شما می‌توانید تمام دارایی‌های دیجیتالی خود در بازی را به دیگر بازیکنان بفروشید. بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که غول‌هایی مثل سونی و آتاری چند وقتی است که روی این پروژه کار می‌کنند.

مالکیت تام ان اف تی

تصورات اشتباه در رابطه با NFT ها
مالکیت تامNFT

یکی دیگر از تصورات اشتباه در رابطه با NFT ها این است که بعد از خرید می‌توانید هر کاری که می‌خواهید با آنها بکنید. با اینکه NFT‌ها منحصر به فرد هستند و در کیف پول‌های مخصوص به خود ذخیره می‌شوند؛ نمی‌توان از آنها به عنوان سندی برای مالکیت تام استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: NFT چیست ؟ تفاوت توکن مثلی و غیرمثلی را می‌دانید؟

در بیان ساده‌تر، nft گواهی دیجیتالی محسوب می‌شود که به دلیل قابلیت رهگیری در بلاک‌چین، انتقال مالکیت را تایید می‌کند. با این حال، مالکیت هیچ حق دیگری از جمله حق کپی رایت به شما منتقل نخواهد شد. برای مثال فرض کنید یک نقاشی دیجیتال را به صورت ان اف تی خریده‌اید. در صورتی که فروشنده این اثر حق کپی رایت را به همراه حق مالکیت اثر به شما نفروخته باشد می‌تواند خیلی راحت تعداد نامحدودی کپی دیگر از اثر را به فروش بگذارد.

البته تعداد بسیار زیادی از پروژه‌ها شرایط مشخصی برای حقوق مختلف اثر خود در نظر می‌گیرند. برای مثال، Kings of Leon در توضیحات آلبوم “When you see yourself” از عبارت “صرفا برای مصارف شخصی” استفاده کرده‌اند. در حالی که پروژ‌هایی مثل CryptoKitties به خریداران اجازه می‌دهند از این توکن‌ها برای تبلیغات استفاده کنند.

شباهت اسکرین شات nft با اصل آن

تصورات اشتباه در رابطه با NFT ها
اسکرین شات NFT فرقی با خود NFT ندارد!

احتمالا عجیب‌ترین مورد در میان تصورات اشتباه در رابطه با NFT ها، همین باشد. بعضی از افراد فکر می‌کنند می‌توان به راحتی و با گرفتن یک اسکرین شات ساده، صاحب ان اف تی شد! بگذارید در پاسخ به این تصور غلط سراغ یک مثال ساده برویم. فرض کنید به موزه رفته‌اید و از آثار تاریخی آن عکس می‌گیرید؛ آیا عکس‌هایی که گرفته‌اید به اندازه آثار واقعی ارزش دارند؟ معلوم است که نه!

بیشتر بخوانید : آموزش گام به گام ساخت اوردینال بیت کوین

این را هم در نظر بگیرید که NFT به دلیل منحصر به فرد بودن، اصالت اثر اصلی را مشخص می‌کند. در واقع با وجود اینکه فرمت nft و اسکرین شات JPEG است؛ تنها صاحب ان اف تی است که از حقوق و مزایای سازنده اثر بهره می‌برد. به علاوه، به لطف ثبت تمامی اطلاعات اثر و صاحب آن در بلاک‌چین، فرد متقلب هیچگاه قادر به فروش آن نخواهد بود.

بیشتر بخوانید : پلتفرم Gameswift چیست ؟ آشنایی با شبکه بلاک چین ویژه بازی

ان اف تی یعنی پول!

تصورات اشتباه در رابطه با NFT ها
NFT یعنی پول

در اینکه بسیاری از افراد فعال در حوزه NFTها توانسته‌اند با خرید و فروش این توکن‌ها پول هنگفتی به جیب بزنند، شکی نیست. با این حال، این تصور که با فعالیت در این حوزه می‌توان راه صد ساله را یک شبه رفت جزو تصورات اشتباه در رابطه با ان اف تی ها است.

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت ان اف تی (NFT)

nft ها بسته به پروژه‌ای که در آن ساخته شده‌اند، کاربرد متفاوتی دارند. برای مثال، استفاده از توکن World Of Women به عنوان تصویر پروفایل شبکه‌های اجتماعی بدین معنا است که شما از برابری جنسیتی حمایت می‌کنید. در حالیکه حمایت از توکن‌های CryptoMorie این پیام را به دیگران می‌رساند که حامی سلامت روان هستید.

بیشتر بخوانید : صعود 10 برابری کاردانو با Cardano Defi Alliance

علاوه بر موارد بالا، باید به تشکیل شدن گروه‌های اجتماعی مختلف پیرامون ان اف تی ها نیز اشاره کرد. اگر به دیسکورد سری بزنید می‌توانید گروه‌هایی را پیدا کنید که مالکان توکن‌های یک پروژه دور هم جمع شده‌اند و راجع به مسائل مثل زندگی سالم یا وضعیت جامعه صحبت می‌کنند. این گروه‌ها گردهمایی دارند، کنسرت برگذار می‌کنند و خیلی از کارها را به صورت گروهی انجام می‌دهند.

قیمت بی پایه و اساس NFT

تصورات اشتباه در رابطه با NFT ها
گرانی NFT ها بی پایه و اساس است

تصور اینکه اکثر NFT ها بدون هیچ پایه و اساسی گران هستند یکی دیگر از تصورات اشتباه در رابطه با NFT ها است. توکن‌های غیر قابل تعویض یا همان NFT‌ها، آثار هنری ساده‌‌ و گران قیمتی نیستند که رسانه‌ها نشان می‌دهند. مطمئنا برخی توکن‌ها با قیمت‌های بسیار بالا و غیر منطقی به فروش می‌رسند اما همه nft ها اینطور نیستند.

قبل از بررسی دلیل گرانی ان اف تی ها باید بدانیم از چه راه‌هایی می‌توان توکن‌های غیر قابل معاوضه را به دست آورد.

  • ضرب NFT
  • دریافت NFT از طریق Airdrop
  • خرید nft از بازارهای اینترنتی

ضرب ان اف تی می‌تواند بسیار گران یا رایگان باشد! هزینه زیاد ضرب توکن‌ها به صورت مستقیم بر روی قیمت توکن‌ها اثر می‌گذارد. مورد دیگر بحث عرضه و تقاضای یک توکن است. توکن‌هایی که عرضه محدودی و متقاضی زیادی دارند به سرعت گران می‌شوند. در کنار این موارد سازنده NFT را هم باید در نظر داشت؛ برای مثال The Doggies NFT که توسط Snoop Dogg عرضه شده بود در 24 ساعت به قیمت 1900 دلار رسید.

کلام آخر؛ تصورات اشتباه در رابطه با NFT ها

فضای کنونی بازار پر از تصورات اشتباه در رابطه با NFT ها است. در نتیجه این تصورات، فناوری که می‌توانست خیلی از مشکلات را حل کند، درگیر تصاویری بی‌معنا و مفهوم شده است. با این همه، دانش مردم درباره NFTها در حال افزایش است و می‌توان به تغییر امیدوار بود. سوالی که باقی می‌ماند این است که آینده ان اف تی ها چه خواهد شد؟

2
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x